Silver Kithara from Old Nisa

 
PIIS086919080009920-9-1
DOI10.31857/S086919080009920-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Assistant, Department of Archeology and History of the Ancient World, Southern Federal University
Affiliation: Southern Federal University
Address: Russian Federation, Rostov-on-Don, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages74-81
Abstract

The article covers attribution problems of the silver artifact, which was discovered in the so-called “Big Square House” (probably a treasure house) in the course of the excavations at Old Nisa. Old Nisa was the fortress that bore the name “Fortress of Mithradates” (Parth. Mithradatkirt) in the ancient times. The common opinion is that the silver artifact is the parade hatchet, which could have been produced in the Greco-Iranian culture milieu of Central Asia, in the 2nd century BC. This ceremonial axe served as a sign of martial power for the Parthian king or it could have been produced outside of the Parthian realm and had reached Old Nisa as a gift or booty. According to the author’s opinion, this silver artifact is the kithara arm and the cylindrical yoke with tuning pins triangular in cross-section. Silver kithara had originally been a part of a bronze or a silver statue. Its reconstructed height is c. 0,8 – 1 m. Large-scale silver statues have not survived from antiquity, as most of them were melted down so that their precious metal could be reused. We cannot claim to recognize it with certainty, who was the musician. The kithara was naturally Apollo’s music instrument, but various figures could be depicted playing kithara: Eros, Hyacinth, Muses, maenads, poets, centaurs, etc. The pictorial witnesses belonging to Hellenistic age have also been discussed. The silver kithara from Old Nisa can be dated on stylistic grounds in the IIIrd – Ist cc. BC. The article includes two reconstruction drawings of the silver kithara with seven and eleven strings.

Keywordshellenistic art, hellenistic sculpture, musical instruments, kithara, Parthia, Greco-Bactrian Kingdom, Old Nisa, Arsacids, Seleucids
Received31.05.2020
Publication date22.06.2020
Number of characters16903
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

70 лет назад при раскопках городища Старая Ниса был обнаружен интересный артефакт (рис. 1,1), которому посвящена данная статья1. Он был найден в помещении 1 Большого Квадратного дома2. Это строение, судя по планировке и обнаруженным в нем находкам, являлось сокровищницей [Пилипко, 2001, с. 145–163]. До настоящего времени этот серебряный с позолотой предмет определяли как парадный топорик.

1. Обращением к этому интересному сюжету я обязан своему другу Сергею Григорьяну. В основе статьи лежит доклад, прочитанный 8 апреля 2020 г. на семинаре Кафедры всеобщей истории искусств Исторического факультета МГУ. Я благодарен Н.С. Асташовой, А.С. Балахванцеву, Т.П. Кишбали, А.А. Корзун, Н.А. Налимовой и В.П. Никонорову за ценные комментарии, высказанные при обсуждении статьи. Разумеется, вся ответственность за представленные выводы лежит только на авторе.

2. В статье для обозначения построек Старой Нисы используются традиционно принятые в русскоязычных публикациях названия.
2
Дедюлькин_1

Рис. 1. 1. Серебряный артефакт из Старой Нисы [Invernizzi, 1999, Tav. H]. 2, 4, 5. Индийские клевцы [Карлова и др., 2015, c. 142, 244]. 3. Монета Сотера Мегаса [Wikimedia Commons]. 6. Монета Дельфийской Амфиктионии [Mørkholm, 1991, pl. XII]. 7. Колки на серебряном артефакте из Старой Нисы [Кошеленко, 1977, илл. 52–53; Invernizzi, 1999, Tav. H]. 8. Кифара на фреске из Геркуланума [Wikimedia Commons]. 9. Бронзовая статуэтка Эрота из кораблекрушения у Махдии [Merlin, 1915, Pl. VIII].

3

ПАРАДНОЕ ОРУЖИЕ

4 М.Е. Массон интерпретировал находку как оружие парфянских царей, особый тип клевца, служивший для пробивания доспехов [Массон, 1955, с. 212–213]. Примечательно, что исследователь во всех публикациях называл нисийсий артефакт «табар-загнул» [Массон, 1955, с. 212; Массон, Пугаченкова, 1959, с. 21]. Это же название Г.А. Пугаченкова использовала для описания клевца на монетах Сотера Мегаса (рис. 1, 3) из Халчаяна [Пугаченкова, 1966, с. 113]. Исходя из названия «табар-загнул», можно предположить, что аналогии ему были найдены в каком-то справочнике по индийскому вооружению [например, Egerton, 1880, p. 115, № 471]. Действительно, форма нисийского артефакта напоминает индийские клевцы3 XVIII–XIX вв. (рис. 1, 1, 2, 4, 5). Их боевая часть иногда вычурно украшена, а обушок достаточно сложно профилирован. Г.А. Кошеленко предположил, что прототипом этого парадного клевца был железный сакский боевой топор [Кошеленко, 1977, с. 122, илл. 52–53]. 3. В.П. Никоноров справедливо отметил, что клевец корректнее обозначить словом «загнол», а «табар-загнолом» называют именно топоры-клевцы [Nikonorov, 2013, p. 192].
5 А. Инверницци пришёл к выводу, что парадный топорик мог быть изготовлен в греко-иранской культурной среде, либо непосредственно в Парфянском царстве, либо за его пределами. В таком случае этот ценный предмет попал в Старую Нису в качестве дара, дани или трофея [Invernizzi, 1999, p. 138]. Г.М. Бонгард-Левин и Г.А. Кошеленко в публикации, посвященной парфянскому искусству, определили этот серебряный предмет как ритуальный топорик [Бонгард-Левин, Кошеленко, 2005, цветная иллюстрация].
6 К верной интерпретации серебряного артефакта из Старой Нисы приблизился В.Н. Пилипко. Исследователь справедливо отметил сходство формы и орнаментации нисийской находки и предмета на монете Дельфийской амфиктионии [Pilipko, 2006, p. 264], где изображен Аполлон с кифарой4 (рис. 1, 6). Кроме того, В.Н. Пилипко предположил, что хотя топорик использовался как церемониальное оружие каким-то высокопоставленным лицом, он собран из вторично использованных фрагментов других предметов. Церемониальным предназначением В.Н. Пилипко объяснил и отсутствие лезвия и острия на передней части топорика. 4. В.Н. Пилипко воспринял видимую на монете часть кифары как топор. На некорректность такой интерпретации указал В.П. Никоноров [Nikonorov, 2013, p. 196–197].
7 В.П. Никоноров рассмотрел нисийский артефакт в широком историко-археологическом контексте и предположил, что это трофей, захваченный в ходе войн парфян против центральноазиатских кочевников в начале последней трети II в. до н.э. [Nikonorov, 2013, p. 221; Никоноров, 2014, с. 117–119]. Сам предмет был изготовлен в завоеванной номадами Бактрии местными мастерами.
8 Итак, все исследователи единогласно определяли нисийский артефакт как парадное оружие царя или полководца, изготовленное в греко-иранской культурной среде во II в. до н.э. Расхождения касались лишь вопросов о возможном месте производства этого церемониального клевца – Парфии или Бактрии – и принадлежности его парфянам или их противникам. Несмотря на единодушие в атрибуции и датировке серебряного топорика, все специалисты отмечали его уникальность, никто не мог найти его точные аналогии.

Number of purchasers: 0, views: 846

Readers community rating: votes 0

1. Balakhvantsev A.S. To the question of the chronology and the original functions of the Old Nisa complex. Central Asia: Sources, History, Culture. Moscow: Vostochnaia Literatura Publ., 2003. Pp. 24–26 (in Russian).

2. Balakhvantsev A.S. The Seleucid anchor in Old Nisa. Stratum plus. Archaeology and Cultural Anthropology. № 6. 2015. Pp. 81–87 (in Russian).

3. Balakhvantsev A.S. Political History of Early Parthia. Moscow: Institute of Oriental Studies, 2017 (in Russian).

4. Belov G.D. Tanagra figurines. Leningrad: Sovetskii khudozhnik, 1968 (in Russian).

5. Bongard-Levin G.M., Koshelenko G.A. The Origin of Parthian Art: Major Issues. Antiquitas Aeterna. Povolzhye Journal of Antiquity Researchers. Vol. 1. Kazan: Otechestvo, 2005. Pp. 131–154 (in Russian).

6. Gertsman E. The Music of Ancient Greece and Rome. St. Petersburg: Aleteiia, 1995 (in Russian).

7. Zaytsev Y.P. The Scythian Neapolis (2nd century BC to 3rd century AD). Simferopol: Universum, 2015. (in Russian).

8. Karlova E., Pastukhov A., Popov A., Uspenskaya E. Mortal Beauty. Arms and Armour of India and China. Exhibition Catalogue. Moscow: The State Museum of Oriental Art, 2015 (in Russian).

9. Koshelenko G. A. Homeland of Parthians. Moscow: Sovetskii khudozhnik, 1977 (in Russian).

10. Kruglov A., Gorskaya O. A Hellenistic Silver Statuette of Poseidon. Reports of the State Hermitage Museum. LXXII. St. Petersburg: The State Hermitage Publishers, 2014, pp. 251–257 (in Russian).

11. Lebedev S.N. Spartan decree against Timotheus of Miletus published by Boethius in his musical work. Indo-European Linguistics and Classical Philology Yearbook. Pp. 111–119. St. Petersburg: Nauka, 2010 (in Russian).

12. Litvinskiy B.A. Temple of Oxus in Bactria (Southern Tajikistan). Vol. 3. Art, Crafts, Musical Instruments. Moscow: Vostochnaia literatura, 2010 (in Russian).

13. Maksimova M.I. Artyukhov Barrow. Leningrad: Iskusstvo, 1979 (in Russian).

14. Masson M.E. Brief chronicle of South-Turkmenistan Complex Archaeological Expedition field work in 1948–1952. Proceedings of South-Turkmenistan Complex Archaeological Expedition, Vol. V. Ashkhabad: Academy of Sciences of Turkmenistan, 1955. Pp. 197–249 (in Russian).

15. Masson M.E., Pugachenkova G.A. The Parthian Rhytons of Nisa. Proceedings of South-Turkmenistan Complex Archaeological Expedition, Vol. IV. Ashkhabad: Academy of Sciences of Turkmenistan, 1959. (in Russian).

16. Mordvintseva V.I. Concerning the Use of Prokhorovsky Dishes. Rossiyskaya Arkheologiya, № 2. 1996. Pp. 155–160 (in Russian).

17. Nefedov K.Y. Seleukos Nikator and Apollo. Pre-Islamic Near East: History, Religion, Culture. Kyiv: A.Yu. Krymskyi Institute of Oriental Studies, 2014. Pp. 177–196 (in Russian).

18. Nikonorov V. P. Combat hatchets and their cult among the ancient peoples of Central Asia and Iran (from the Early Iron Age thought Early Medieval Period). Archaeology of the ancient societies of Eurasia: chronology, cultural genesis, religious views. Dedicated to the memory of Vadim Mikhailovich Masson (03.05.1929–19.02.2010). Proceedings оf Institute for the history of material culture RAS. Vol XLII. Ed. V.А. Alekshin. St. Petersburg: IНМС RAS; “Art-Xpress”, 2014. Pp. 97–137 (in Russian).

19. Novichenkova N.G. The Mountain Crimea in II сentury BC – II century AD. Basing on materials of excavations of the sanctuary near Gurzuf Sаddlе pass. Simferopol: N. Orianda, 2015. (in Russian).

20. Pilipko, V. N. Old Nisa: Main Results of the Archaeological Studies in the Soviet Time. Moscow: Nauka, 2001 (in Russian).

21. Pugachenkova G.A. Khalchayan. To the problem of the artistic culture of northern Bactria. Tashkent: Fan, 1966 (in Russian).

22. Bernard P. Vicissitudes au gré de l'histoire d'une statue en bronze d'Héraclès entre Séleucie du Tigre et la Mésène. Journal des savants. 1990. Pp. 3–68.

23. Bujskich A. Die antiken Architekturformen im nördlichen Schwarzmeergebiet: Herkunft und Entwicklung. Wiesbaden: Dr. Ludwig Reichert Verlag, 2010.

24. Byrne M. The Dardanos Fragments and the 40°Angular Lyre. The Galpin Society Journal. Vol. 46. 1993. Pp. 3–25.

25. Byrne M. More on the Dardanos Fragments and the 40°Angular Lyre. The Galpin Society Journal. Vol. 49. 1996. Pp. 197–198.

26. Castaldo D. Musica a Taranto in età ellenistica. La musa dimenticata: aspetti dell'esperienza musicale greca in età ellenistica. Seminari e convegni 21. Ed. M. C. Martinelli. Pisa: Edizioni della Normale, 2009. Pp. 271–283.

27. Egerton W. An Illustrated Handbook of Indian Arms: being a Classified and Descriptive Catalogue of the Arms Exhibited at the India Museum. London: William H. Allen & Co, 1880.

28. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/ 254795.

29. Invernizzi A. Sculpture di metallo da Nisa. Cultura greca e cultura iranica in Partia. Acta Iranica, 35. Troisième Série: Textes et Mémoires, vol. XXI. Leuven: Peeters, 1999.

30. Iossif P.P. Apollo Toxotes and the Seleukids: Comme un air de famille. More than Men, Less than Gods: Studies on Royal Cult and Imperial Worship. Proceedings of the International Colloquium Organized by the Belgian School at Athens (November 1–2, 2007). Ed. P.P. Iossif, A.S. Chankowski, C.C. Lorber. Studia Hellenistica, 51. Leuven: Peeters, 2011. Pp. 229–292.

31. Jeammet V., Vendries C. Les figurines en terre cuite de musiciens à l'époque hellénistique. Dossiers d'Archéologie. № 383, 2017. Pp. 50 – 55.

32. Kaltsas N. The National Archaeological Museum. Athens: Olkos, 2007.

33. Khachatrian Zh.D. Artaxata, capitale dell’Armenia antica (II sec. a.C. – IV sec. d.C.). Ai piedi dell'Ararat. Artaxata e l'Armenia ellenistico-romana. Ed. A. Invernizzi. Firenze: Le Lettere, 1998. Pp. 95–151.

34. Lippolis C. Parthian Nisa. Art and Architecture in the Homeland of the Arsacids. Art e Civilisation de l’Orient Hellénisé. Rencontres et échanges culturels d'Alexandre aux Sassanides. Hommage à Daniel Schlumberger. Ed. P. Leriche. Paris: Picard, 2014. Pp. 223–230.

35. Merlin A. Guide du musée Alaoui. 2éme edition. Tunis: C.H. Emonts, 1915.

36. Mørkholm O. Early Hellenistic Coinage: From the Accession of Alexander to the Peace of Apamea (336–188 B. C.). Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

37. Nikonorov V.P. The Parade Hatchet-Klevets from Old Nisa (A Contribution to the Study of the Combat Hatchets and Their Cult in Ancient Central Eurasia). Ed. by M.J. Olbrycht. Anabasis. Studia Classica et Orientalia. Vol. 4, 2013. Rzeszow: Wydawnictwa Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014. Pp. 179–232.

38. Pergamon and the Hellenistic kingdoms of the ancient world. Ed. C.A. Picón, S. Hemingway. New York: Metropolitan Museum of Art, New Haven: Yale University Press, 2016.

39. Pilipko V.N. Arms and Armours from Old Nisa. Arms and Armour as Indicators of Cultural transfer. The Steppes and the Ancient World from Hellenistic Times to the Early Middle Ages. Ed. M. Mode, J. Tubach. Wiesbaden: Dr. Ludwig Reichert Verlag, 2006. Pp. 259–294.

40. Siano S., Melillo L., Sarri S., Agresti J. The bronze sculpture of Alexander the Great on horseback: an archaeometallurgical study. Artistry in Bronze: the Greeks and their Legacy: XIX International congress on ancient bronzes. Ed. J. M. Daehner, K. Lapatin, A. Spinelli. Los Angeles: The J. Paul Getty Museum and the Getty Conservation Institute, 2017. Pp. 371–380.

41. Vermeule C.C. Greek and Roman Sculpture in Gold and Silver. Boston: Museum of Fine Arts, 1974.

Dedyulkin colour illustrations (Vostok-3-20-VKLADKA.Дедюлькин.pdf, 2,009 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up