Acitivities and Authorities of Co-Ruler in the Seleucid Babylonia: the Case of An-tiochus I

 
PIIS086919080009907-4-1
DOI10.31857/S086919080009907-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Analyst
Affiliation: Russian State University for the Humanities
Address: Russian Federation,
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages51-64
Abstract

The institution of co-rulership in the Seleuсid kingdom played a very important role in the most diverse spheres of the state’s life. First, it is regarded as an instrument of the legitimate transfer of power from the king to his heir. The second important function was the administrative one. The heir to the throne, being the ruler of the large part of the kingdom, essentially performed the functions of the supreme administrator of these territories. However, this side of the co-rulership is covered much less in comparison with the dynastic one. The main difficulty is in the absence of any evidence of the administrative activities of the Seleucid co-rulers in the classical narrative tradition. The only source are cuneiform tablets from Babylonia, dating mainly to the time of the first joint-kingship in the history of the state which is of Seleucus I and his son Antiochus I (294–281 BC).

A few Babylonian chronicles (BCHP 5–8) report on the activities of mār šarri (“the son of the king”) in the city of Babylon and its environs. The special value of these texts lies in the fact that the heirs to the throne (including Antiochus I) often were appointed as the rulers of the eastern satrapies of the kingdom. Seleucia on the Tigris – the capital of the Upper Satrapies of the Seleucid Empire – was their main residence. Thus, the main direction of their activity was to fall precisely on Babylonia. Due to the data of the chronicles we can learn about the role of the crown prince in many aspects of the region’s socio-economic life, regulation of land issues, active participation in the building and restoration of religious objects (for example, temple complexes of Esagila and Ezida), participation in religious rituals, contacts with local elites, etc. Available sources characterize mainly the situation over a relatively short period of time – the co-rulership of Antiochus I, but in general terms the results of our investigation can clarify the nature of power and the essence of the administrative functions of the joint-king as a whole. Thus, the institution of co-rulership should be considered, among other things, as an element of a complex system of provincial governance in the Seleucid state.

KeywordsHellenism, the Seleucids, Hellenistic Babylonia, co-rulership, Antiochus I
Received09.06.2020
Publication date22.06.2020
Number of characters38679
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Институт соправительства – важная составляющая эллинистической монархии. Правители сильнейших династий – Селевкиды, Антигониды, Птолемеи, Атталиды – прибегали к подобной практике в различные периоды своей истории, желая сформировать максимально удобные условия для мирной и легитимной передачи власти от правящего царя к его преемнику, которым обычно (хотя и не обязательно) являлся старший сын правителя1. Наиболее показательной считается селевкидская модель соправительства. Во-первых, в этом государстве такое разделение власти практиковалось особенно часто и просуществовало на протяжении более чем ста лет2. Во-вторых, именно от Селевкидов осталось больше всего информации (хотя все равно весьма скудныой) о сущности данного явления в эпоху эллинизма в целом. 1. * Работа выполнена в рамках гранта РНФ «Дискурс государственной власти в древних обществах и рецепция его элементов в мировых и российских общественно-политических практиках», код проекта 19-18-00549.

2. Точно засвидетельствованные соправительства в династии Селевкидов: при Селевке I – Антиох I (294–281 гг.; здесь и далее все указанные датировки – до н.э.); при Антиохе I – Селевк (280/279–266 гг.) и Антиох II (266–261 гг.), при Антиохе III – Антиох Младший (210/209–193/192 гг.) и Селевк IV (189–187 гг.), при Антиохе IV – Антиох, сын Селевка IV (175–170 гг.), и Антиох V (165–164 гг.). Предполагаемые, но не вполне доказанные соправительства: при Антиохе II – Селевк II (246 г.), при Селевке II – Антиох Гиеракс (ок. 236 г.), при Селевке III – Антиох III (223/222 г.).
2 Наши сведения о селевкидских соправителях зачастую ограничиваются лишь лаконичными упоминаниями в датировочных формулах клинописных текстов или малоазийских надписей или скупыми строками нарративной традиции3. Притом античным историкам известна лишь внешнеполитическая деятельность соправителей – их участие в военных кампаниях и дипломатических акциях. И даже такие данные подаются существенно искаженными и приправленными всевозможными сплетнями4. Этот неутешительный факт вполне объясним: древние авторы (а это преимущественно римские историки) не были достаточно хорошо осведомлены о том, что на самом деле происходило в довольно отдаленные времена (III–II вв. до н.э.) в столь далеких от них краях. Ситуация в какой-то мере компенсируется лишь клинописными хрониками из эллинистической Вавилонии, которые сообщают отрывочные сведения о внутриполитической деятельности селевкидских соправителей. Эти тексты ценны не только как «внутренний» и современный описываемым событиям источник: в селевкидской практике наследника престола нередко назначали правителем именно восточных областей царства. Его главной резиденцией была Селевкия-на-Тигре – столица Верхних сатрапий царства, находившаяся относительно недалеко от Вавилона. Таким образом, значительный объем деятельности «младшего царя» приходился именно на этот регион, а значит, вавилонские хроники должны передавать информацию фактически «из первых рук». 3. Некоторое исключение представляет собой письмо Антиоха Младшего, сына Антиоха III, гражданам Магнесии-на-Меандре (ΙMagnesia 19 = OGIS 232 = RC 32) касательно учреждения культа Артемиды Левкофриены. Его же авторству, возможно, принадлежат и два царских послания теосцам; подробнее: [Ma, 2000, p. 317–321].

4. Самый яркий пример – расхожий сюжет об убийстве царями собственных сыновей. Разумеется, такие трагедии иногда действительно имели место и не только в древние времена. В истории эллинизма, кажется, не вызывают сомнений сообщения о том, что диадох Лисимах убил своего наследника Агафокла или о том, что царь Македонии Филипп V имел отношение к смерти своего сына Деметрия. Обстоятельства этих убийств изложены достаточно подробно, а сами свидетельства не имеют противоречий. Иначе дело обстоит со слухами о казнях селевкидских царевичей Селевка (Антиохом I) и Антиоха (Антиохом III). Несостоятельность этих обвинений показана в статьях: [Берзон, 2015(1), с. 60–61; 2015(2)].
3 На данный момент исследователи располагают четырьмя хрониками (BCHP 5–8), в которых освещается деятельности mār šarri («сына царя») в городе Вавилоне и его окрестностях. Две из них известны достаточно давно: «Хроника об Антиохе и храме Сина» (BCHP 5)5 и «Хроника об Антиохе, Бактрии и Индии» (BCHP 7) имеются в изданиях А.К. Грейсона (ABC 11 и ABC 13A соответственно) и Ж.Ж. Гласснера (CM 32 и CM 36), однако на данный момент наиболее полными можно считать транслитерации, выполненные Р. ван дер Спеком и его коллегами. Ими же были прочитаны и два новых, прежде не введенных в научный оборот текста – «Хроника о руинах Эсагилы» (BCHP 6) и «Хроника можжевелового сада» (BCHP 8). Работая над данной статьей, я опиралась в первую очередь именно на эти новейшие транслитерации, хотя, разумеется, более ранние издания также были учтены6. 5. См. комментарий Дж. Дель Монте к этой хронике: [Del Monte, 1997, p. 194–195].

6. [Van der Spek, 2006, p. 284–303; Idem. Chronicle concerning Antiochus and the Sin temple (BCHP 5; URL: >>>> ; >>>> ); Idem. Ruin of Esagila chronicle (BCHP 6; URL: >>>> ; >>>> Idem. Antiochus and India chronicle (BCHP 7; URL: >>>> >>>> ); Idem. Juniper garden chronicle (BCHP 8; URL: >>>> ; >>>> )].

Number of purchasers: 0, views: 873

Readers community rating: votes 0

1. Balakhvantsev A.S. A Political History of Early Parthia. Moscow: The Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences, 2017 (in Russian).

2. Berzon E.M. The Titulature of a Co-Ruler in the Seleukid Kingdom. Antiquitas Aeterna. Vol. 4. A.V. Mahlayuk, O.L. Gabelko (eds.). Nizhni Novgorod: Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod Publ., 2014. Pp. 105–118 (in Russian).

3. Berzon E.M. Antiochus, the Heir and the Co-ruler of the Great King Antiochus. Problemy istorii, filologii, kul'tury. 2015(1). No. 2. Pp. 52–64 (in Russian).

4. Berzon E.M. Was there a Conspiracy? Remarks on the Dynastic History of the First Seleukids. Vostok (Oriens). 2015(2). No. 5. Pp. 19–27 (in Russian).

5. Bikerman E. Institutions des Séleucides. Moscow: Nauka, 1985 (Russian translation).

6. Gabelko O.L. To the Dynastic History of Hellenistic Cappadocia: the Royal House of the Ariarathides. Antichnyj mir i arheologiya. Vol. 13. Saratov: Saratov State University Publ., 2009. Pp. 92–119 (in Russian).

7. Klimov O.Yu. The Kingdom of Pergamon: Political Institutions and History. St. Petersburg: St. Petersburg State University Faculty of Philology and Arts; Nestor-Historia, 2010 (in Russian).

8. Koshelenko G.A. A Greek Polis in the Hellenistic East. Moscow: Nauka, 1979 (in Russian).

9. Kuz'min Yu.N. Demetrios II – the Co-Ruler of Antigonos Gonatos. Antiquitas Aeterna. Vol. 1. Kazan: Otechestvo Publ., 2005. Pp. 59–72 (in Russian).

10. Kuz'min Yu.N. Aristocracy of Beroi in the Hellenistic Time. Moscow: Russian Foundation for the Promotion of Education and Science, 2013 (in Russian).

11. Sarkisyan G.H. On Urban Land in Seleucid Babylonia. Vestnik drevnej istorii (Journal of Ancient History). 1953. No. 1. Pp. 59–73 (in Russian).

12. Smirnov S.V. The First Experience of Co-Rulership in the Seleukid State. Vestnik drevnej istorii (Journal of Ancient History). 2009. No. 4. Pp. 159–168 (in Russian).

13. Aperghis G.G. The Seleukid Royal Economy. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

14. Bernard P. Nouvelle contribution de l'épigraphie cunéiforme à l'histoire hellénistique. Bulletin de correspondance hellénique. 1990. Vol. 114. Pp. 513–541.

15. Boiy T. Late Achaemenid and Hellenistic Babylon. Leuven: Peeters Publishers, 2004.

16. Bopearachchi O. La politique monétaire de la Bactriane sous les Séleucides. Topoi. Orient-Occident. Suppl. 6. 2004. Pp. 349–369.

17. Breebaart A.B. King Seleucus I, Antiochus, and Stratonice. Mnemosyne. 1967. Vol. 20, No. 2. Pp. 154–164.

18. Brodersen K. Der liebeskranke Königssohn und die seleukidische Herrschaftsauffassung. Athenaeum. 1985. Vol. 63. S. 459–469.

19. Capdetrey L. Le pouvoir séleucide. Territoire, admnistration, finances d'un royaume hellénistique (312–129 avant J.-C.). Rennes: PU Rennes, 2007.

20. Cohen G. The Hellenistic Settlements in the East from Armenia and Mesopotamia to Bactria and India. Berkeley; Los Angeles; London: University of California Press, 2013.

21. Corò P. Seleucid Tablets from Uruk in the British Museum. Text Editions and Commentary. Venezia: Edizioni Ca’Foscari, 2018.

22. Del Monte G.F. Testi dalla Babilonia Ellenistica. Vol. I: Testi Cronografici. Pisa; Roma: Istituti editoriali e poligrpici internazionali, 1997.

23. George A.R. House Most High: The Temples of Ancient Mesopotamia. Winona Lake: Eisenbrauns, 1993.

24. George A.R. Xerxes and the Tower of Babel. The World of Achaemenid Persia. History, Art and Society in Iran and the Ancient Near East. Proceedings of a conference at the British Museum 29th September–1st October 2005 / J. Curtis and St J. Simpson (eds.). London; New York: I.B. Tauris, 2010. Pp. 471–480.

25. Glassner J. J. Mesopotamian Chronicles. B. Foster (ed.). Leiden; Boston, 2005.

26. Grainger J.D. A Seleukid Prosopography and Gazetteer. Leiden; New York; Köln: Brill, 1997.

27. Grainger J.D. The Rise of the Seleukid Empire (323–223): Seleukos I to Seleukos III. Barnsley: Pen & Sword, 2014.

28. Gygax M.D. Zum Mitregenten des Ptolemaios II. Philadelphos. Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte. 2002. Bd. 51, No. 1. S. 49–56.

29. Habicht C. Kronprinzen in der Monarchie der Attaliden? Gerión Anejos. 2005. Vol. 9. Pp. 119–126.

30. Holton J.R. The Ideology of Seleukid Joint Kingship: The Case of Seleukos, son of Antiochos I. The Seleukid Empire 281–222 BC: War within the Family. K. Erickson (ed.). Swansea: The Classical Press of Wales, 2018. Pp. 101–128.

31. Horowitz W. Antiochus I, Esagil, and A Celebration of the Ritual for Renovation of Temples. Revue d'Assyriologie et d'archéologie orientale. 1991. No. 1. Pp. 75–77.

32. Houghton A., Lorber C., Hoover O. Seleucid Coins. A Comprehensive Catalogue. P. 1–2. New York: The American Numismatic Society; Lancaster; London: Classical Numismatic Group, 2002–2008.

33. Kogan L. Genealogical Classification of Semitic. Boston; Berlin: De Gruyter, 2015.

34. Kosmin P. Seleucid Ethnography and Indigenous Kingship: The Babylonian Education of Antiochus I. The World of Berossos. Proceedings of the 4th International Colloquium on “The Ancient Near East between Classical and Ancient Oriental Traditions”, Hatfield College, Durham 7th–9th July 2010. J. Haubold, G.B. Lanfranchi, R. Rollinger, J. Steele (eds.). Wiesbaden: Harrassowitz Verl., 2013. Pp. 199–212.

35. Kuhrt A. Berossus’ Babylonika and Seleucid Rule in Babylonia. Hellenism in the East. The interaction of Greek and non-Greek civilizations from Syria to Central Asia after Alexander. A. Kuhrt, S. Sherwin-White (eds.). London: Duckworth, 1987. Pp. 32–56.

36. Linssen M.J.H. The Cults of Uruk and Babylon. The Temple Ritual Texts as Evidence for Hellenistic Cult Practice. Leiden: Brill, 2004.

37. Ma J. Antiochus III and the Cities of Western Asia Minor. Oxford: Oxford University Press, 2000.

38. Mastrocinque A. Manipolazione della storia in eta' ellenistica: i Seleucidi e Roma. Roma: 'Erma di Bretschneider, 1983.

39. McEwan G. Priest and Temple in Hellenistic Babylonia. Wiesbaden: F. Steiner Verl., 1981.

40. Mehl A. Seleukos Nikator und sein Reich. Lovanii: Studia Hellenistica, 1986.

41. Monerie J. D'Alexandre à Zoilos. Dictionnaire prosopographique des porteurs de nom grec dans les sources cunéiformes. Stuttgart, F. Steiner Verl., 2014.

42. Murnane W.J. Ancient Egyptian Coregencies. Chicago: University of Chicago Publ., 1977.

43. Ogden D. The Legend of Seleucus. Kingship, Narrative and Mythmaking in the Ancient World. Cambridge: Cambridge University Press, 2017.

44. Pinches T.G. The Cuneiform Inscriptions of Western Asia. Vol. V. London: Lithographed by R.E. Bowler, 1884.

45. Sachs A.J., Wiseman D.J. A Babylonian King List of the Hellenistic Period. Iraq. 1954. Vol. 16, No. 2. Pp. 202–212.

46. Sherwin-White S. Babylonian Chronicle Fragments as a Source for Seleucid History. Journal of Near Eastern Studies. 1983. Vol. 42, No. 4. Pp. 265–270.

47. Sherwin-White S., Kuhrt A. From Samarkhand to Sardis: a new approach to the Seleucid Empire. Berkeley; Los Angeles: Duckworth, 1993.

48. Skuse M.T. Coregency in the reign of Ptolemy II: Findings from the Mendes Stela. The Journal of Egyptian Archaeology. 2017. Vol. 103, No. 1. Pp. 89–101.

49. Smith S. Babylonian Historical Texts Relating to the Capture and Downfall of Babylon. London: Methuen, 1924.

50. Strootman R. Courts and Elites in the Hellenistic Empires: The Near East After the Achaemenids, c. 330 to 30 BCE. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2014.

51. Van der Spek R.J. The Astronomical Diaries as a Source for Achaemenid and Seleucid History. Bibliotheca Orientalis. 1993. Vol. 50, No. 1/2. Pp. 91–101.

52. Van der Spek R.J. The Size and Significance of the Babylonian Temples under Successors. La transition entre l'empire achéménide et les royaumes hellénistiques (vers 350 300 av. J. C.). Actes du colloque organisé au Collège de France par la « Chaire d'histoire et civilisation du monde achéménide et de l'empire d'Alexandre » et le « Réseau international d'études et de recherches achéménides » (GDR 2538 CNRS), 22 23 novembre 2004. P. Briant, F. Joannès (eds.). Paris: De Boccard, 2006. Pp. 261–307.

53. Waerzeggers C. The Babylonian Chronicles: Classification and Provenance. Journal of Near Eastern Studies. 2012. Vol. 71, No. 2. Pp. 285–298.

54. Waerzeggers C. Manuscript and archive: who wrote and read Babylonian chronicles? Conceptualizing Past, Present and Future: Proceedings of the Ninth Symposium of the Melammu Project held in Helsinki, Tartu, May 18–24, 2015. S. Fink, R. Rollinger (eds.). Münster: Ugarit-Verlag, 2018. Pp. 335–346.

55. Zamazalová S. The Education of Neo-Assyrian Princes. The Oxford Handbook of Cuneiform Culture. K. Radner, E. Robson (eds.) Oxford: Oxford University Press, 2011. Pp. 313–333.

Система Orphus

Loading...
Up