Golden Tablet of Wu Zetian (624–705)

 
PIIS086919080009105-2-1
DOI10.31857/S086919080009105-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Postgraduate student, Institute of Oriental Studies
Affiliation: Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 2
Pages212-223
Abstract

One of the few items directly related to Empress Wu Zetian (Wu-hou; 624–705), “The Golden Tablet of Wu Zetian” (Wu Zetian jin jian; 武則天金簡) is extremely important for the study of this period in Chinese history for several reasons. Firstly, Wu Zetian was the only woman in the history of China to establish a new dynasty (Zhou; 周, 690–705) and obtain the male Emperor title Huangdi (皇帝). Naturally, this did not meet with approval among Confucian historians who authored the dynastic chronicles Jiu Tang shu (The Old Tang History; 舊唐書) and Xin Tang Shu (The New Tang History, 新唐書) – these being the main narrative sources for this period of Chinese history, informing our perceptions of it as a whole. The study of epigraphic data, and specifically The Golden Tablet, is therefore of particular interest to historians.

Secondly, it is known that Wu Zetian strived to legitimize her claims to the imperial throne and to that end cleverly employed some ideas from Buddhist teachings. It is believed that Wu-hou had favored exclusively Buddhism, while Taoist teachings remained outside the scope of her interests. However, the text of the Golden Tablet allows us to make other assumptions both about religious policies of this period and Wu Zetian’s personal religious preferences, as well as to obtain new evidence of the growing popularity of the Taoist toulong ritual and its transition to the category of state cults.

KeywordsTang Empire, Wu Zetian, Wu-hou, Wu Zhao, toulong, Golden Tablet
Received06.04.2020
Publication date20.04.2020
Number of characters31191
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Многовековая история Китая изобилует яркими персонажами – биографии императоров, мудрых сановников, отважных генералов на протяжении столетий не оставляют равнодушными ученых-историков и любителей китайской древности. Есть в ней место и гораздо более противоречивым личностям – таким, например, как императрица У Цзэтянь (武則天; 624–705), которой удалось за несколько лет пройти путь от одной из многих наложниц при дворе танского императора Тай-цзуна (Ли Шиминь; 李世民; 599–649, гг. правл. 626–649), до супруги сына Тай-цзуна, императора Гао-цзуна (Ли Чжи; 李治; 628–683, правил в 650–683), а впоследствии основать новую династию и стать первой и единственной женщиной, получившей титул императора (皇帝 – хуанди) Китая. Это стало возможным благодаря недюжинному уму и политическому чутью У Цзэтянь. Неудивительно, что период ее правления вызывает немалый интерес как китайских, так и зарубежных исследователей.
2 Однако основная проблема, с которой сталкиваются историки, – каким образом отделить правду от выдумки, а поздние мифы от реальных событий, – становится особенно важной, когда речь идет о таких неоднозначных фигурах, как У Цзэтянь. Ученые-конфуцианцы, составители официальных историй1 (обычно выступающие в роли основных источников по правлению У Цзэтянь) резко отрицательно относились к факту узурпации власти женщиной, поэтому объективность их оценок и интерпретаций вызывает обоснованные сомнения2. Поэтому особый интерес представляют для нас данные синхронной эпиграфики, внимательное изучение которых позволяет пролить свет на некоторые события китайской истории. Обратимся к одному из известных артефактов, имеющих непосредственное отношение к периоду правления У Цзэтянь, – к так называемой Золотой табличке. 1. «Цзю Тан шу» – «Старая книга [о] Тан»; 舊唐書,завершена к 945 г., составитель Лю Сюй (刘煦; 887–946), «Синь Тан шу» – «Новая книга [о] Тан»; 新唐書, завершена к 1060 г., составители Оуян Сю (歐陽修; 1007–1072) и Сун Ци (宋祁; 998–1061).

2. Так, реальность одного из наиболее зловещих эпизодов биографии У Цзэтянь – удушение собственной новорожденной дочери и обвинение в этом убийстве супруги Ли Чжи, императрицы Ван (王皇后), с целью очернить последнюю в глазах императора вызывает у исследователей обоснованное недоверие. См., напр., [Fitzgerald, 1956, p. 22–23].
3 В мае 1982 г. Цюй Сихуай (屈西坏), житель одной из деревень, расположенных неподалеку от Дэнфэна (登封) в пров. Хэнань, отправился с друзьями на прогулку по горе Суншань (嵩山). К полудню они добрались до пика и расположились на отдых рядом с местом, где ранее находилась знаменитая стела, установленная императрицей У Цзэтянь (Да-Чжоу шэн Чжун шу чжи бэй; 大周昇中述志碑; «Стела с записью о восхождении на Центральную [вершину] в эпоху Великой Чжоу»)3. В семи-восьми метрах от этого места, под большим валуном, друзья обнаружили золотую табличку, на которой им удалось разглядеть столбцы иероглифов, и передали табличку в Хэнаньский музей. Сегодня эта табличка известна в литературе как «Золотая табличка У Цзэтянь о снятии наказания» или, коротко, – «Золотая табличка У Цзэтянь» [Zhang Deshui, Huang Linna], она является единственным обнаруженным к настоящему времени подобным артефактом, датируемым периодом существования империи Великая Чжоу (大周; 690–705), имеющим непосредственное отношение к ее основательнице У Цзэтянь [Zhang Yingying], и потому представляет исключительную важность для изучения этого периода истории Китая4. 3. Стела была поставлена в память о жертвоприношениях фэн-шань, проведенных У Цзэтянь в 691-м г. в честь основания империи Великая Чжоу. Считается, что текст был написан самой императрицей. Подробнее см.: [Sevillano-Lopez, 2015]. Фэн-шань – жертвоприношения Небу и Земле, призванные обновить связи между Небом и Землей, а также между императором и народом. Подробнее см. [Баргачева, Кравцова, 2006].

4. Впервые данные о Золотой табличке опубликованы в 1983 г. в журнале «Лиши цзяосюэ» (历史教学, «Обучение истории»). Автор публикации Люй Шучжи (吕树芝) приводит описание таблички, текст, нанесенный на ней, а также делает некоторые предположения о том, для чего эта табличка использовалась. Подробнее см.: [Lü, 1983]. В 1989 г. аналогичные данные опубликовал Ян Юйбинь (杨育彬)в журнале «Шисюэ юэ кань» (史学月刊, «Исторический ежемесячный журнал») [Yang, 1989, p. 12]. Также см. более поздние работы, посвященные золотой табличке: [Zhao, 1995; Dong, 2001] и др.

Number of purchasers: 0, views: 1988

Readers community rating: votes 0

1. Bargacheva V.N., Kravtsova M.E. Feng shan. Spiritual Сulture of China. In 5 vol. Vol. II. Mythology. Religion. Ed. Titarenko M.L. Moscow: Vostochnaia Literatura, 2007. Pp. 653–654 (in Russian).

2. Eremeev V.E. Astronomy. Spiritual Culture of China. In 5 vol. Vol. V. Science, Technical and Military Thought, Health and Education. Ed. M. L. Titarenko Moscow: Vostochnaia Literatura, 2007. Pp. 102–139 (in Russian).

3. History of China from Ancient Times to the Beginning of the 21st Century. In 10 Vols. Vol. III. Three Kingdoms, Jin, Northern and Southern Dynasties, Sui, Tang (220–907). I.F Popova, M.E. Kravtsova (Eds.) Moscow: Nauka, 2014 (in Russian).

4. Kobzev A.I. Astrology. Spiritual Culture of China. In 5 vol. Vol. V. Science, Technical and Military Thought, Health and Education. Ed. M.L. Titarenko. Moscow: Vostochnaia Literatura, 2009. Pp. 96–101 (in Russian).

5. Kravtsova M.E. Xu Xun. Spiritual Culture of China. In 5 Vol. Vol. III. Literature. Language and Writing System. Ed. M. L. Titarenko. Moscow: Vostochnaia Literatura, 2008. Pp. 425–426 (in Russian).

6. Martynov A.S. Buddhism and the Court in the Early Tang Epoch (7th–13th Centuries). Buddhism and the State in the Far East. Ed. L.P. Delyusin. Moscow: Nauka, 1987. Pp. 91–108 (in Russian).

7. Maspero A. Taoism. Saint Petersburg: Nauka, 2007 (in Russian).

8. Riftin B.L. Wu yue. Spiritual Culture of China. In 5 Vol. Vol. II. Mythology. Religion. Ed. M.L. Titarenko Moscow: Vostochnaia Literatura, 2007. Pp. 638–639 (in Russian).

9. Tao Hongjing. “Zhen gao” (“Declarations of the Perfected”). History of the Scriptures from Supreme Purity Heaven. Intr., transl. & comm. by S. Filonov. Spiritual World of China, 2005. Ed. I.S. Smirnov. Moscow: RSUH, 2006. Pp. 115–161 (in Russian).

10. Torchinov E.A. Taoism: The Essay in Historical and Religious Description. Saint Petersburg: Andreev i Synovia, 1993 (in Russian).

11. Filonov S.V. Supreme Purity Taoist Lineage: The Beginning of Tradition. Case Study of Tao Hong-jing’s ‘Declarations of the Perfected’. Spiritual World of China 2005. Ed. I. S. Smirnov. Mosсow: RSUH, 2006. Pp. 85–113 (in Russian).

12. Filonov S.V. Early Taoism: Looking for Methodological Integrity. Religiovedenie (Religios Studies). 2009. No. 3. Pp. 56–69 (in Russian).

13. Filonov S.V. Golden Scriptures and Jade Script: Taoist Written Sources of the 3rd–6th Centuries. Saint Petersburg: Peterburgskoe Vostokovedenie, 2011 (in Russian).

14. Filonov S.V. Concept of Confession and its Terminological Thesaurus in Early Taoist Scriptures. Golden Scriptures and Jade Script: Sergey V. Filonov’ personal pages about Taoism and Taoist scriptural legacy. 2015 (in Russian). https://jinshu.amursu.ru/images/pdf/SF_2015_02.pdf (accessed: 10.05.2019).

15. Chavannes E. Le T'ai Chan, essai de monographie d'un culte chinois. Paris: Leroux, 1910.

16. Cihai. Xia Zhengnong, Chen Zhili (Eds.) Shanghai: Shanghai cishu chubanshe, 2009 (in Chinese).

17. Dong Li. Guanyu Wu Zetian jinjian de jige wenti. Huaxia kaogu. 2001. No. 2. Pp. 79–85 [Dong Li. Some Issues about “Golden Tablet of Wu Zetian”. Chinese Archaeology. 2001. No 2. Pp. 79–85 (in Chinese)].

18. Fitzgerald C.P. The Empress Wu. London: The Cresset Press, 1956.

19. Hanyu Da Cidian. In 11 Vol. Luo Zhufeng (Ed.). Vol. 5. Shanghai: Hanyu Da Cidian chubanshe, 1990 [Big Chinese Dictionary. In 11 Vol. Luo Zhufeng (Ed.). Vol.5. Shanghai: Hanyu Da Cidian chubanshe. 1990 (in Chinese)].

20. Hanyu Da Cidian. In 11 Vol. Luo Zhufeng (Ed.). Vol. 11. Shanghai: Hanyu Da Cidian chubanshe, 1993 [Big Chinese Dictionary. In 11 Vol. Luo Zhufeng (Ed.). Vol. 11. Shanghai: Hanyu Da Cidian chubanshe, 1990 (in Chinese)].

21. Kirkland R.J. The Last Taoist Grand Master at the T'ang Imperial Court: Li Han-kuang and T'ang Hsüan-tsung. T’ang Studies. 1986. No. 4. Pp. 43–67.

22. Lei Wen. Wu yue zhenjun ci yu Tang dai guojia jisi. Tang dai zongjiao xinyang yu shehui. Ed. Rong Xinjiang. Shanghai: Shanghai sishu chubanshe, 2003. Pp. 35–83 [Lei Wen. Sacrifices to the Lords of the Five Peaks and State Sacrifices in the Tang Era. Religious Beliefs of the Tang [Dynasty] and Society. Ed. Rong Xinjiang. Shanghai: Shanghai sishu chubanshe, 2003. Pp. 35–83 (in Chinese)].

23. Lei Wen. Daojiao tu Ma Yuanzhen yu Wu Zetian geming. Zhongguo shi yanjiu. 2004. No. 1. Pp. 73–80 [Lei Wen. The Taoist Ma Yuanzhen and [Foundation] of Zhou [Dynasty] by Wu Zetian. Studies of Chinese History. 2004. No. 1. Pp. 73–80 (in Chinese)].

24. Liu Xingshun. Tang dai daojiao yu Taishan jisi kaolun. Taishan xueyuan xuebao, 2013. No. 2. Pp. 46–55 [Liu Xingshun. The Study and Substantiation of the [Problem] of Tang Taoism and Sacrifices on Mount Tai. Journal of the University of Taishan. 2013. No. 2. Pp. 46–55 (in Chinese)].

25. Liu Xu (ed.) Jiu Tang Shu. (Старая книга [о] Тан). Beijing: Zhonghua shujudian, 1975 [Liu Xu (ed.) Old Book of Tang. Beijing: Zhonghua shujudian jiaoben, 1975 (in Chinese)].

26. Lü Bo. Benming yu jiangdan: Tang dai Daojiao “toulong” zai du. Shijie zongjiao yanjiu. 2019. No. 2. Pp. 91–101 [Lü Bo. Year of Birth [on the Twelve-year Cycle] and Year of Birth [in Buddhism]. Shijie zongjiao yanjiu. 2019. No. 2. Pp. 91–101 (in Chinese)].

27. Lü Shuzhi. Wu Zetian jin jian («Золотая табличка» У Цзэтянь). Lishi jiaoxue. 1983. No. 3. Pp. 63–64 [Lü Shuzhi. Golden Tablet of Wu Zetian. History Education. 1983. No. 3. Pp. 63–64 (in Chinese)].

28. Peng Dingqiu (ed.) Quan Tang shi. Beijing: Zhonghua shujudian, 1960 [Peng Dingqiu (ed.) Complete Tang Poems. Beijing: Zhonghua shujudian jiaoben, 1960 (in Chinese)].

29. Pregadio F. (Ed.) The Encyclopedia of Taoism. London and New York: Routledge, 2008.

30. Qi Yuantao. Wu Zhou xin zi de gouxing xue kaocha. Shenxi shifan daxue xuebao (zhexue shehui kexue ban). 2005. No .6. Pp. 78–81. [Qi Yuantao. The Study of the Formation of New Character of Wu [Zetian] of Zhou [Dynasty]. Bulletin of the Shenxi Pedagogical University (Philosophy and Social sciences). 2005. No. 6. Pp. 78–81 (in Chinese)].

31. Rothschild N.H. Emperor Wu Zhao and Her Pantheon of Devils, Divinities, and Dynastic Mothers. New York: Columbia University Press, 2015.

32. Sevillano-Lopez D. El ritual toulong en la corte de la emperatriz Wu Zetian. Materiales epigraficos. Antesteria. 2014. No. 3. Pp. 225–241.

33. Sevillano-Lopez D. Los sacrificios fengshan y la politica religiose de la emperatriz Wu Zetian. Antesteria. 2015. No. 4. Pp. 327–346.

34. Shi Anchang. Cong yuan cang ta ben shen tao Wu Zetian xuan zi. Gugong bowuyuan yuankan. 1983. No. 4. Pp. 30–38 [Shi Anchang. The Study of Signs of Wu Zetian, from Collections of Prints from the Gugong Museum. Publications of the Gugong Palace Museum. 1983. No. 4. Pp. 30–38 (in Chinese)].

35. Siqin Bilige, Luo Jianjin. Taichu lishi de jinian wenti – Taichu jinian fa bei taotai de yuanyin. Kexue zhishu zhexue yanjiu. 2012. No. 1. Pp. 62–69 [Siqin Bilige, Luo Jianjin. Taichu Calendar Chronology Issue — Reasons for Refusing to Count Years on Anti-Jupiter. The Study of Philosophy, Science and Technology. 2012. No. 1. Pp. 62–69 (in Chinese)].

36. Tai-shang dongxuan lingbao chishu yujue miaojing. Zhonghua Dao Zang. In 49 v. V. 3. Ed. Zhang Jiyu. Beijing: Zhonghua chubanshe, 2004. Pp. 26–48 [The Secret Book of the Highest with Jade Instructions about the Container of the Sacred Spiritual Jewel, [Written] in Red Characters. Chinese Taoist Canon. In 49 v. V.3. Ed. Zhang Jiyu. Beijing: Zhonghua chubanshe, 2004. Pp. 26–48 (in Chinese)].

37. Tai-shang zhu guo jiu min zong zhen bi yao. Zhonghua Dao Zang. In 49 v. V. 30. Ed. Zhang Jiyu. Beijing: Zhonghua chubanshe, 2004. Pp. 313–386 [Generalized and True, Secret, Most Important [Records] on Assistance to the State and the Salvation of the People, [Transmitted] by the Highest. Chinese Taoist Canon. In 49 v. V. 30. Ed. Zhang Jiyu. Beijing: Zhonghua chubanshe, 2004. Pp. 313–386 (in Chinese)].

38. Wang Yucheng. Kaogu suojian daojiao jian du kaoshu. Kaogu xuebao. 2003. No. 4. Pp. 483–510 [Wang Yucheng. Notes on Taoist Ritual Tablets – Archaeological Data. Archaeological Journal. 2003. No. 4. Pp. 483–510 (in Chinese)].

39. Wu Qilin. Song dai Yulong Wanshou gong de tiju guan. Zhongguo Daojiao. 2017. No. 5. Pp. 28–32 [Wu Qilin. Yulong Wanshou [Monastery] Governors in the Song Era. Chinese Taoism. 2017. No. 5. Pp. 28–32].

40. Xie Yifeng. Tang Song jian guojia toulong yi zhi bianqian. Song shi yanjiu lun cong. Ed. Jiang Xidong. Baoding: Hebei daxue chubanshe, 2015. No. 16. Pp. 212–230 [Xie Yifeng. The Development of the State [Ritual] Toulong in Tang and Song. Collection of Studying of Song History. Ed. Jiang Xidong. Baoding: Hebei daxue chubanshe. 2015. No. 16. Pp. 212–230 (in Chinese)].

41. Yang Yubin. Henan wenwu kaogu sishi nian. Shixue yuekan. 1989. No. 4. Pp. 1–14 [Yang Yubin. 40 years of Archaeological Research in Henan. Historical Monthly Journal. 1989. No. 4. Pp. 1–14 (in Chinese)].

42. Zhang Deshui, Huang Linna. Yu Wu Zetian youguande Songshan daojiao wenwu. [Zhang Deshui, Huang Linna. Taoist Songshan Mountain Cultural Monuments Related to Wu Zetian. (in Chinese)] http://www.fx361.com/page/2017/0809/2142132.shtml (accessed: 08.08. 2019).

43. Zhang Quxia (ed.) Xinhua Da zidian. Beijing: Shangwu yishuguan guojia yuxian gongsi, 2015 [Zhang Quxia (ed.) Xinhua Big Dictionary. Beijing: Shangwu yishuguan guojia yuxian gongsi, 2015 (in Chinese)].

44. Zhang Yingying. Wenhua chuangyi chanpin kaifa zhengfeng qishi [Zhang Yingying. Timeliness of Discovery of Original Cultural Sites (in Chinese)]. http://kreader.cnki.net/Kreader/ViewPage.aspx?dbCode=CCND&filename=CWHB201606230120&tablename=CCNDLAST2016&uid (accessed: 08.06.2019).

45. Zhang Zehong. Tang dai daojiao de toulong yishi. Shenxi shifan daxue xuebao (zhexue shehui kexue ban). 2007. No. 1. Pp. 27–32 [Zhang Zehong. Taoist Ritual Toulong in the Tang Era. Bulletin of the Shenxi Pedagogical University (Philosophy and Social Sciences). 2007. No. 1. Pp. 27–32 (in Chinese)].

46. Zhang Zhuo. Chao ye qian zai. Beijing: Zhonghua shuju, 1979 [Zhang Zhuo. Complete Records of the Capital and Suburbs. Beijing: Zhonghua shuju, 1979 (in Chinese)].

47. Zhao Shigang. Nü huangdi xiao xia shi cong he. Junji feng shang tou jin jian – Wu Zetian jin jian mantan. Dang’an guanli. 1995. No. 3. Pp. 45–47. [Zhao Shigang. The Female Emperor Spends Time on a Large Rock, [Enjoying] the Sounds of the River. Throwing a Gold Nameplate from the Highest Peak – Notes on the Golden Tablet of Wu Zetian. Archival Department. 1995. No. 3. Pp. 45–47 (in Chinese)].

48. Zhou Xibo. Dunhuang xie juan P. 2354 yu Tang dai daojiao toulong huodong. Dunhuang xue. 1999. No. 12. Pp. 91–109 [Zhou Xibo. Dunhuang Document P.2354 and Taoist Toulong Ritual in the Tang Era. Dunhuang studies. 1999. No. 12. Pp. 91–109 (in Chinese)].

Система Orphus

Loading...
Up