Historical background of Standoff in Afghanistan and Prospects For Intra Afghan Settlement

 
PIIS086919080009068-1-1
DOI10.31857/S086919080009068-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Research Fellow; Ambassador Extraordinary and Plenipotentiary
Affiliation: MGIMO University
Address: Russian Federation,
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 2
Pages149-160
Abstract

Situation in Afghanistan over last decades could be assessed as tough confrontation among national elites in searching for a state building formula that could bring in terms the interests of all ethnic and social groups of the population.

The situation has been significantly complicated by complex intra ethnic relations as well as tense relations inside each individual ethnic group; by the society’s deep backwardness and remnants of tribalism; by disproportions in economic development of the regions etc.

All these circumstances have put obstacles in the way of political and socio-economic reforms with different ideological colorations. The Afghan elites’ inability to draw up a common platform for that country’s socio-economic development had resulted in political failure of reforms undertaken in the 1920s, as well as similar attempts by royal and then republican regimes in mid-1950s – late 1970s. The bankruptcy found its further and most controversial indication after in 1978 the Democratic People’s Party of Afghanistan (PDPA) came to power with the intention “to build up a society free from exploitation of man by man”.

Islam has continued to play specific political role in the Afghan society remaining in essence (amid deep-rooted national traditions) a principal nation-wide ideological background, confronting efforts to modernize the country and the society.

We witness the similar picture now too. Different visions of Afghanistan’s future State system is the principal disagreement between central authorities in Kabul and its armed opposition. Kabul is in favor of Republican form of governance, with three branches of power – (strong) presidency, a subordinated government, and a parliament. With the historic specificity in mind, role of Islam in nation’s social and political life is significantly provided for as well. The Taliban Movement’s aim is to create a theocratic regime in form of an “Islamic Emirate” and Muslim law (Sharia) as a basis of whole political, juridical and civil institutions.

KeywordsAfghanistan, state-building, reforms, legitimacy, the Taliban, Islam
Received02.04.2020
Publication date20.04.2020
Number of characters35595
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Этнополитическая ситуация в Афганистане

2 Суть внутренней борьбы в Афганистане в последние десятилетия заключалась в поисках такой формулы государственного устройства, которая могла бы обеспечить сочетание базовых политических, экономических, идеологических и этнических интересов наиболее влиятельных элит центральных и периферийных регионов страны. Именно эти базовые факторы лежали в основе внутриафганского противостояния как в завершающие десятилетия прошлого века (режим Народно-демократической партии vs моджахеды, затем моджахеды vs талибы), так и в первые двадцать лет нынешнего столетия (прозападный республиканский режим vs исламская оппозиция в лице талибов).
3 Сложная и многомерная расстановка сил в стране, как на межнациональном уровне (пуштуны – непуштуны), так и внутри различных этнических групп оставалась важнейшим препятствием на пути обеспечения в стране необходимого общенационального консенсуса. Это касалось прежде всего противоречий между племенными объединениями и кланами пуштунов, и, в несколько меньшей мере, среди афганских таджиков (панджширцы и не пандширцы), а также узбеков, хазарейцев и др. Комплекс межэтнических проблем в определенной степени усугублялся и внутриконфессиональными водоразделами, прежде всего по линии пуштунов – суннитов и хазарейцев – шиитов. Серьезным элементом, способствовавшим сохранению внутренних противоречий, оставался также и экономико-географический фактор. Он проявлялся в достаточно резкой диспропорции между относительно развитыми в хозяйственном отношении северными регионами страны, населенными в основном непуштунами, и обширными анклавами юга и юго-востока с безусловным преимущественным преобладанием в них пуштунских племен.
4 Отсутствие консолидирующего общенационального начала в афганском обществе продолжает определять и то, что зачастую (если не в большинстве случаев) узкоэгоистичное понятие «свое» представлялось (при отстаивании различными этнополитическими силами своих позиций) в качестве тезиса, носящего общенациональный характер. О неспособности афганских элит к выработке общей платформы социально-экономического развития страны свидетельствовал крах политики реформ 1920-х и аналогичных усилий королевского и республиканского режимов середины 1950–1970-х гг. Особую остроту она приобрела после прихода к власти в 1978 г. Народно-демократической партии Афганистана (НДПА), провозгласившей лозунг построения «общества, свободного от эксплуатации человека человеком» [Конституция (Основные принципы)]. Основной причиной краха недолгого управления страной в первой половине 1990-х гг., казалось бы, идеологически единых бывших «моджахедов» стала прежде всего их межфракционная борьба за передел властных полномочий. Существенно ослабляя ее участников, противоборство препятствовало и выработке вразумительной социально-экономической политики, способной закрепить относительно умеренное исламистское правление моджахедов и добиться обеспечения реального широкого фронта их поддержки со стороны населения. Талибы, которые пришли на смену моджахедам, в качестве своей политической альтернативы установили жесткую теократическую диктатуру в ее наиболее одиозных проявлениях при подавлении всех иных форм политической и идеологической направленности. Однако при этом самой стране также не было предложено никаких рецептов хозяйственного и социального развития, соответствующих реалиям сегодняшнего дня.

Number of purchasers: 0, views: 723

Readers community rating: votes 0

1.  Bishkek Declaration of the Shanghai Cooperation Organisation’s Heads of State Council of 14.06.2019 (in Russian) http://rus.sectsco.org/documents/ (accessed: 28.11.2019).

2. Dzhanbaz G. How to Stop the War in Afghanistan. Nezavisimaia gazeta. 06.10.2019 (in Russian) http://www.ng.ru/vision/2019-10-06/100_afganistan061019.html (accessed: 29.11.2019).

3. OSCE Documents (in Russian) https://odkb-csto.org/news (accessed: 29.11.2019).

4. Constitution (Basic Principles) of DRA. Art. 4 (in Russian) https://worldconstitutions.ru/?p=27 (accessed: 29.11.2019).

5. Korgun V.G. The History of Afghanistan. 20th Century. Moscow: Institute of Oriental Studies of the RAS, Kraft+, 2004 (in Russian).

6. Nessar O., Serenko A.N., Amiri M. Afghanistan after Withdrawal of Foreign Troops: Assessments and the Most Likely Evolution of the Situation. Ed. O. Nessar. Moscow: Center of Contemporary Afghan Studies, 2019 (in Russian).

7. Afghan Constitution. Art. 2–3 https://president.gov.af/en/afghan-constitution-2/ (accessed: 28.11.2019).

8. Ibrahimi Y. Polarization of International Politics on Conflict Resolution in Afghanistan. http://valdaiclub.com/a/highlights/polarization-of-politics-afghanistan/ (accessed: 29.11.2019).

9. President Ashraf Ghai’s Remarks at Geneva Conference on Afghanistan. 28.11.2018. https://president.gov.af/en/SP/789012781234 (accessed: 28.11.2019).

10. Pamuk H., Ali I. Trump makes surprise Afghanistan trip: voices hope for ceasefire. https://www.reuters.com/article/us-usa-trump-afghanistan/trump-makes-surprise-afghanistan-trip-voices-hope-for-ceasefire-idUSKBN1Y225Y (accessed: 29.11.2019).

11. Rubin M. Assessing the Trump Team’s Afghanistan Peace Plan. Mehr Brief. 2019. Vol. 1. Pp. 2–3.

12. Rubin B. Everyone Wants a Peace of Afghanistan. Foreign Policy. https://foreignpolicy.com/2019/03/11/everyone-wants-a-piece-of-afghanistan-russia-china-un-sco-pakistan-isi-qatar-saudi-uae-taliban-karzai-ghani-khalilzad-iran-india/ (accessed: 29.11.2019).

13. Sadr О. Political Settlement of the Afghanistan Conflict. Divergent Models. Kabul: Afghan Institute for Strategic Studies, 2019.

Система Orphus

Loading...
Up