Harpocrates and the Cult of Fertility: Iconography and Symbolism of Egyptian Graeco-Roman Terracotta Figurines from the Collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts

 
PIIS086919080009058-0-1
DOI10.31857/S086919080009058-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Department of the Ancient Orient
Affiliation: Pushkin State Museum of Fine Arts
Address: Russian Federation,
Occupation: Senior Research Fellow, Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Affiliation: Institute of Oriental Studies Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 2
Pages200-211
Abstract

The article analyzes five Egyptian terracotta figurines of Graeco-Roman Period, depicting the child-god Harpocrates or his priests or attendants with different attributes associated with the cult of fertility. All objects are currently kept in storages of the Department of Ancient Orient of the Pushkin State Museum of Fine Arts (Moscow), and all come from the collection of Vladimir S. Golenischev, which entered the museum in 1911. This group of terracotta is practically unknown to the researchers, and some of them are published for the first time. Study of these figurines allows demonstrating the syncretic nature of the Egyptian pantheon of Graeco-Roman time. The evolution of divine iconography sets the problem of borrowing from Graeco-Roman culture some traits and attributes in the symbolism of terracotta figurines. In general terracotta figurines provides a lot of information on many aspects of life in Graeco-Roman Egypt, especially concerning the so called “popular” religion and its interaction with the official temple cult in Egypt during Ptolemaic and Roman Periods. The definition of the symbolic nature of terracotta figurines depicting Harpocrates raises the question of the purpose of these objects, which remains largely controversial due to the lack of information about their origin and location, i. e. about the archaeological context. This concerns most of the objects not only from the Moscow collection, but also from other museum collections in the world. 

KeywordsGraeco-Roman Egypt, Egyptian terracotta figurines, Harpocrates, fertility cult, ancient Egyptian religion, Pushkin State Museum of Fine Arts
AcknowledgmentThe article was prepared with the support of the grant no.19-18-00369 (“The Classical Orient: culture, worldview, the tradition of studying in Russia (based on materials from the collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts and archival sources)”) of the Russian Science Foundation.
Received02.04.2020
Publication date20.04.2020
Number of characters29156
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Среди терракотовых статуэток в египетском собрании ГМИИ им. А.С. Пушкина имеются предметы, изображающие бога-ребенка Харпократа или служителя его культа с необычными для него атрибутами – рогом изобилия или увеличенным фаллосом. Все рассматриваемые в статье статуэтки были приобретены В.С. Голенищевым предположительно во время его многочисленных поездок в Египет в конце XIX в. и поступили в ГМИИ в 1911 г.
2

КАТАЛОГ ТЕРРАКОТОВЫХ СТАТУЭТОК

3

Статуэтка сидящего Харпократа с рогом изобилия в руке (илл. 1)

4 Инв. 1,1а 6928 (ИГ 2979). Из собрания В.С. Голенищева (1911).
5 Датировка: I–III вв. н.э.
6 Происхождение: неизвестно.
7 Сохранность: значительные потертости и сколы на головном уборе, носу, браслете, колене, основании; поверхностное загрязнение.
8 Размеры: высота 16,0 см, ширина 9,2 см, толщина 4,5 см.
9 Способ изготовления: оттиск в двусторонней форме; соединительные швы по бокам подрезаны и заглажены; оттиск лицевой стороны среднего качества; задняя сторона простая, подрезана и заглажена; на задней стороне технологическое отверстие диаметром 1,3–1,4 см, неаккуратное; низ статуэтки подрезан.
10 Материал: глина аллювиальная среднетонкая плотная оранжевато-коричневая (2.5YR 4/4), с большим количеством слюды, средним количеством растительных частиц, редкими включениями белых частиц (вероятно, измельченные речные раковины).
11 Цвет внешней поверхности: коричневый (2.5YR 4/2).
12 Способ отделки внешней поверхности: заглаживание.
13 Обжиг: равномерный окислительный.
14 Примечание: следы белой гипсоподобной субстанции на лицевой и частично задней сторонах.
15 Публикации: [Путь к бессмертию, 2002, c. 193, кат. 742].
16 Аналогии: [Breccia, 1934, pl. 21.88].
17

2. Статуэтка сидящего в длинной тунике Харпократа с рогом изобилия в руке (илл. 2)

18 Инв. 1,1а 2864 (ИГ 4330). Из собрания В.С. Голенищева (1911).
19 Датировка: III–II вв. до н.э.
20 Происхождение: вероятно, Фаюм.
21 Сохранность: утрачены верхняя часть головного убора и локон юности; повреждение поверхности.
22 Размеры: высота 7,4 см, ширина 4,6 см, толщина 2,7 см.
23 Способ изготовления: оттиск в двусторонней форме; соединительные швы по бокам подрезаны и заглажены; оттиск лицевой стороны среднего качества; задняя сторона рельефная, оттиск слабый.
24 Материал: глина аллювиальная тонкая плотная темно-серо-коричневая (7.5YR 4/1), со средним количеством слюды и белых частиц (измельченные раковины?), небольшой примесью растительных частиц.
25 Цвет внешней поверхности: темно-серо-коричневый, неоднородно окрашенный (7.5YR 4/1, 7.5YR 2.5/1, 10YR 2/1).
26 Способ отделки внешней поверхности: нет.
27 Обжиг: равномерный восстановительный.
28 Публикации: [Путь к бессмертию, 2002, c. 193, кат. 739].
29 Аналогии: [Bayer-Niemeier, 1988, Nr. 52, 69; Bailey, 2008, no.3048].
30

3. Статуэтка стоящего внутри наоса Харпократа с рогом изобилия в руке (илл. 3)

31 Инв. 1,1а 2901 (ИГ 3213). Из собрания В.С. Голенищева (1911).
32 Датировка: I–II вв. н.э.
33 Происхождение: вероятно, Фаюм.
34 Сохранность: мелкие сколы; потертость поверхности.

Number of purchasers: 1, views: 1128

Readers community rating: votes 0

1. Vasilyeva O.A., Malykh S.E. Harpocrates with a Pot: Egyptian Terracotta Figurines of Graeco-Roman Period from the Collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts. Vostok (Oriens). No. 1. 2020. Pp. 178–190 (in Russian).

2. Kerenyi K. Dionysus. A type of inexhaustible life. Moscow: Ladomir, 2007 (in Russian).

3. The Path to Immortality. The Monuments of Ancient Egyptian Art in the collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts. Catalogue of the Exhibition. Moscow: Vostochnaia literatura, 2002 (in Russian).

4. Abdelwahed Y.E.H. Houses in Graeco-Roman Egypt. Arenas for Ritual Activity. Oxford, 2016.

5. Adriani A. Annuaire du museé Gréco-romaine d’Alexandrie. Alexandria: Whitehead Morris, 1936.

6. Ägypten, Griechenland, Rom. Abwehr und Berührung: Städelsches Kunstinstitut und Städtische Galerie, 26. November 2005–26. Frankfurt am Main: Das Städel, Städelsches Kunstinstitut und Städtische Galerie, 2005.

7. Ammerman R. M. The Naked Standing Goddess: A Group of Archaic Terracotta Figurines from Paestum. American Journal of Archaeology. 95.2. 1991. Pp. 203–230.

8. Ashton S.-A. Petrie’s Ptolemaic and Roman Memphis. London: Institute of archaeology, 2003.

9. Bailey D. Catalogue of the Terracottas in the British Museum. Vol. IV. Ptolemaic and Roman Terracottas from Egypt. London: British Museum Press, 2008.

10. Ballet P. Temples, potiers et coroplathes dans l’Égypte ancienne. Boussac M.-F. (ed.). Autours de Coptos, Actes du colloque (17–18 mars 2000), Topoi, Orient –Occident, Supplément 3. Paris: De Boccard, 2002. Pp. 147–159.

11. Bayer-Niemeier E. Griechisch-römische Terrakotten. Liebighaus – Museum Alte Plastik. Bildwerke der Sammlung Kaufmann I. Frankfurt: Verl. Gutenberg, 1988.

12. Breccia E. Terrecotte figurate greche e greco-egizie del museo di Alessandria. (Monuments de l’Égypte gréco-romaine, II.2). Bergamo: Officine dell’Istituto italiano d’arti grafiche, 1934.

13. Cleopatra’s Egypt. Age of the Ptolemies. New York: Brooklyn Museum, 1988.

14. Daub J., Griesbach J. Zu den Fundkontexten der Terrakotten und ihrer Bedeutung. Griesbach J. (Hrsg.). GRYPTISCH. Griechisch–Ägyptisch. Tonfiguren vom Nil. Würzburg: Museum der Universität Würzburg, 2013. S. 23–33.

15. Dunand Fr. La religion populaire en Égypte Romaine. Les terres cuites isiaques du Musée du Caire. Leiden: Brill, 1979.

16. Dunand Fr. Catalogue des terres сuites gréco-romaines d’Égypte. Paris: Réunion des musées nationaux, 1990.

17. Engelbach R. Riqqeh and Memphis VI. London: School of archaeology in Egypt, 1915.

18. Ewigleben C., Grumbkow J. von. Götter, Gräber und Grotesken. Tonfiguren aus dem Alltagsleben im römischen Ägypten. Hamburg: Museum für Kunst und Gewerbe, 1991.

19. Fischer J. Griechisch-Römische Terrakotten aus Ägypten. Die Sammlungen Sieglin und Schreiber. Dresden, Leipzig, Stuttgart, Tübingen. Tübingen: E. Wasmuth, 1994.

20. Fischer J. Harpokrates und das Füllhorn. Budde D., Sandri S., Verhoeven U. (Hrsg.). Kindgotter im Agypten. Der Griechisch-Romische Zeit. Leuven: Peeters, 2003.

21. Fjeldhagen M. Catalogue Graeco-Roman Terracottas from Egypt. Ny Carlsberg Glyptotek. Copenhagen: Ny Carlsberg Glyptotek, 1995.

22. Frankfurter D. Religion in Roman Egypt. Assimilation and Resistance. Princeton: Princeton University Press, 1998.

23. Frankfurter D. Religion in the Domestic sphere. Riggs Ch. (ed.). The Oxford Handbook of Roman Egypt. Oxford: Oxford University Press, 2012.

24. Fraser P. M. Ptolemaic Alexandria. Vol. I. Oxford: Clarendon Press, 1972.

25. Gallazzi C., Hadji-Minaglou G.: Trésors inattendus. 30 ans de fouilles et de coopération à Tebtynis (Fayoum) Le Caire, Musée égyptien 4 février – 4 avril 2019. Le Caire: IFAO, 2019.

26. Götter und Pharaonen. Roemer- und Pelizaeus-Museum Hildesheim; 29. Mai – 16. September 1979. Mainz: Von Zabern, 1979.

27. Grimm G. Alexandria. Die erste Königsstadt der hellenistischen Welt. Mainz: Von Zabern, 1998.

28. Grüner C. Götter für den Heimbedarf. Griesbach J. (Hrsg.). GRYPTISCH. Griechisch–Ägyptisch. Tonfiguren vom Nil. Würzburg: Museum der Universität Würzburg, 2013. S. 47–55.

29. Leitmeir F. Karneval der Kulturen in Alexandria. Griesbach J. (Hrsg.). GRYPTISCH. Griechisch–Ägyptisch. Tonfiguren vom Nil. Würzburg: Museum der Universität Würzburg, 2013. S. 85–93.

30. Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae. Vol. IV. Zürich, München: Artemis Verlag, 1988.

31. Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae Vol. VII. Zürich, München: Artemis Verlag, 1994.

32. Martin G. T. The Sacred Animal Necropolis at North Saqqara. The Southern Dependencies of the Main Temple Complex. London: Egypt Exploration Society, 1981.

33. Meeks D. Harpokrates. In: Helck W., Otto E. (Hrsg.). Lexikon der Ägyptologie. Bd. II. Wiesbaden: Harrassowitz, 1977. Cols. 1003–1011.

34. Merkelbach R. Isis Regina – Zeus Sarapis. Die griechisch-agyptische Religion nach den Quellen dargestellt. Stuttgart, Leipzig: B. G. Teubner, 1995.

35. Moret A. La légende d’Osiris à l’époque Thébaine, d’après l’hymne à Osiris du Louvre. Bulletin de l’Institut français d’archéologie orientale. 30. 1930. Pp. 725–750.

36. Myśliwiec K., Abdel Haq Rageb M. Fouilles polono-égyptiennes à Tell Atrib en 1986–1990. Études et Travaux. 16. 1992. Pp. 393–416.

37. Nachtergael G. Les terres cuites ‘du Fayum’ dans les maisons de l’Égypte romaine. Chronique d’Égypte. 60. 1985. Pp. 223–239.

38. Nachtergael G. Terre cuites de l’Égypte gréco-romaine. À propos de de quatre Catalogues récents. Chronique d’Égypte. 70. 1995. Pp. 254–294.

39. Osiris. Kreuz. Halbmond. Drei Religionen Ägypten. Hrsg. Brunner-Traut E., Brunner H., Zick-Nissen J. Mainz am Rhein: Philipp von Zabern, 1989.

40. Petrie W.M.F. Roman Ehnasya (Heracleopolis Magna) 1904. London: Egypt Exploration Fund, 1905.

41. Petrie W.M.F. Memphis I. London: School of Archaeology in Egypt, University College, 1909.

42. Petrie W.M.F. Roman Portraits and Memphis (IV). London: School of Archaeology in Egypt, University College, 1911.

43. Philipp H. Terrakotten aus Ägypten im Ägyptischen Museum Berlin. Berlin: Mann, 1972.

44. Quibell J.E. Excavations at Saqqara (1905–1906). Le Caire: Institut français d'archéologie orientale, 1907.

45. Ritner R. Household Religion in Ancient Egypt. Bodel J., Olyan S. M. (eds.). Household and Family Religion in Antiquity. Oxford, Malden: Blackwell, 2012.

46. Rondot V. Les derniers visages des dieux d’Égypte. Iconographies, panthéons et cultes dans le Fayoum hellénisé des IIe-IIIe siècles de notre ère. Paris: Sorbonne Université Presses, 2013.

47. Sandri S. Harpokrates und Co. Zur Identifikation Gräko-Ägyptischer Kindgott-Terrakotten. Bol P., Kaminski G., Maderna C. (Hrsg.). Fremdheit-Eigenheit. Ägypten, Griechenland und Rom. Austausch und Verständnis. (Stadel Jahrbuch. Neue Folge. Bd. 19). München: Städel Museum, 2004.

48. Schürmann W. Katalog der antiken Terrakotten im Badischen Landesmuseum Karlsruhe. Göteborg: P. Åstrom, 1989.

49. Szymanska H. Tell Atrib. Excavations, 1999. Polish Archaeology in the Mediterranean. Warsaw, 2000. Pp. 77–82.

50. Török L. Hellenistic and Roman Terracottas in Egypt. Roma: “L’Erma” di Bretschneider, 1995.

51. Weber W. Die ägyptisch-griechischen Terrakotten. (Königliche Museen zu Berlin. Mitteilungen aus der ägyptischen Sammlung, II). Berlin: K. Curtius, 1914.

52. Wilfong G.T. (ed.). Women and Gender in Ancient Egypt. From Prehistory to Late Antiquity. An Exhibition at the Kelsey Museum of Archaeology, 14 March – 15 June 1997. Ann Arbor: Kelsey Museum of Archaeology, 1997.

(Harpocrates_and_fertility_fig_NEW.pdf, 260 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up