Harpocrates with a Pot: Egyptian Terracotta Figurines of Graeco-Roman Period from the Collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts

 
PIIS086919080008377-1-1
DOI10.31857/S086919080008377-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Department of the Ancient Orient
Affiliation: Pushkin State Museum of Fine Arts
Address: Russian Federation,
Occupation: Senior Research Fellow, Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Affiliation: Institute of Oriental Studies Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages178-190
Abstract

The article publishes and analyzes seven Egyptian Greek-Roman terracotta figurines depicting a child with a spherical vessel (pot) in his hands and representing Harpocrates – the child-god, the Greek version of the child-Horus. His figurines were made often in the form of a naked baby with a finger at his mouth and with a characteristic attribute – a “lock of youth” – on the side, often in Egyptian crown. Similar images are just one of the options of the iconography of Harpocrates. In the museum collections around the world there are significant number of terracottas depicting Harpocrates, not only with a pot, but also with cornucopia, and other attributes that demonstrate a wide range of iconographic features inherent in the images of the deities of the Egyptian pantheon of the Greek-Roman Period. All the items mentioned in the article are kept in the storerooms of the Department of Ancient Orient at the Pushkin State Museum of Fine Arts (Moscow). Six objects come from the collection of Vladimir S. Golenishchev and entered the museum in 1911; one figurine was purchased in 1981 from the collector N. G. Ter-Mikaeljan. The majority of the terracotta figurines have not been published earlier. They allow us to address the features of Harpocrates’ iconography as a god-child, the themes of child deities in Ancient Egypt and the problem of coexistence of a popular religion with the official temple cults of Egypt in Ptolemaic and Roman Periods.

KeywordsGreek-Roman Egypt, Egyptian terracotta figurines, Harpocrates, the ancient Egyptian religion, Pushkin State Museum of Fine Arts
AcknowledgmentThe article was prepared with the support of the grant no.19-18-00369 (“The Classical Orient: culture, worldview, the tradition of studying in Russia (based on materials from the collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts and archival sources)”) of the Russian Science Foundation.
Received04.02.2020
Publication date28.02.2020
Number of characters31489
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В коллекции ГМИИ им. А.С. Пушкина находится семь терракотовых статуэток, изображающих ребенка с шарообразным сосудом в руках и представляющих Харпократа – бога-ребенка, греческий вариант Хора-младенца. Его фигурки нередко выполнялись в виде обнаженного младенца с пальцем у рта и с характерным атрибутом – «локоном юности» – сбоку, нередко – в египтизированной короне. Подобные изображения – лишь один из вариантов иконографии Харпократа. В коллекциях музеев мира находится значительное количество терракот в виде Харпократа, не только с горшком, но и с рогом изобилия, и с другими атрибутами, демонстрирующих широкий спектр иконографических черт, присущих изображениям этого божества египетского пантеона греко-римского времени.
2

Каталог терракотовых статуэток

3

1. Статуэтка сидящего Харпократа с горшком в руках (илл. 1).

4 Инв. № 1,1а 2913 (ИГ 3081). Из собрания В.С. Голенищева (1911).
5 Датировка: I–III вв. н.э.
6 Происхождение: неизвестно.
7 Сохранность: утрачены ступни ног; повреждения поверхности, сколы.
8 Размеры: высота 14,5 см, ширина 11,0 см, толщина 7,3 см.
9 Способ изготовления: оттиск в двусторонней форме; соединительные швы по бокам подрезаны и заглажены; оттиск лицевой стороны хорошего качества; задняя сторона простая, заглажена; на задней стороне технологическое отверстие диаметром 1,6 см, в основании предмета второе технологическое отверстие овальной формы (1,4×1,6 см).
10 Материал: глина аллювиальная средне-тонкая плотная светло-коричневая (7.5YR 5/31), со средним количеством слюды и известняка, небольшим количеством белых частиц (измельченные речные раковины?), незначительной примесью растительных частиц. 1. Здесь и далее определение цвета глины и внешней поверхности предмета сделано в соответствии с международными стандартами по: [Munsell Soil-Color Charts, 2012].
11 Цвет внешней поверхности: светло-коричневый (7.5YR 5/3–7.5YR 5/4).
12 Способ отделки внешней поверхности: заглаживание.
13 Обжиг: равномерный окислительный.
14 Примечание: горшок окрашен красным пигментом (10R 4/6), вероятно, до обжига; следы желтовато-белой гипсоподобной субстанции на лицевой стороне. Публикации: нет.
15 Аналогии: [Dunand 1979, nos. 135–136; Dunand 1990, no. 117; Weber 1914, Taf. 5.60; cf. Török 1995, no.72, pl. XLII.73, XLIII].
16

2. Статуэтка сидящего Харпократа (?) c горшком в руках (илл. 2).

17 Инв. № 1,1а 6929 (ИГ 3094). Из собрания В.С. Голенищева (1911).
18 Датировка: I–III вв. н.э.
19 Происхождение: вероятно, Александрия (по характеру глины).
20 Сохранность: нижний левый угол утрачен.
21 Размеры: высота 5,7 см, ширина 3,3 см, толщина 2,0 см.
22 Способ изготовления: оттиск в двусторонней форме; соединительные швы по бокам подрезаны и заглажены; оттиск лицевой стороны хорошего качества, но голова деформирована (слишком широкая); задняя сторона нерельефная, заглажена, со следами дерматоглифов.
23 Материал: глина мергельная средне-тонкая плотная розовато-бежевая (7.5YR 8/3), со средним количеством золотистой слюды, небольшим количеством мелких растительных частиц.
24 Цвет внешней поверхности: розовато-бежевый (7.5YR 8/3).
25 Способ отделки внешней поверхности: заглаживание сзади.

Number of purchasers: 0, views: 954

Readers community rating: votes 0

1. Plutarch. Isis and Osiris. Transl. N.N. Trukhina. Kiev: “Uzimm-press”, 1996 (in Russian).

2. The Path to Immortality. The Monuments of Ancient Egyptian Art in the collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts. Catalogue of the Exhibition. Moscow: Vostochnaia literatura, 2002 (in Russian).

Illustrations (Vostok-1-20-VKLADKA-Vasilyeva_Malykh.pdf, 1,264 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up