Three Neo-Assyrian Amulets from the Collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts

 
PIIS086919080007696-2-1
DOI10.31857/S086919080007696-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Research associate
Affiliation: The Pushkin State Museum of Fine Arts
Address: Moscow, Moscow, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 6
Pages233-243
Abstract

The article presents the publication of three amulets from the collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts, which were acquired by the museum in 1911 from the collection of V.S. Golenishchev. These objects contain typical for the Neo-Assyrian period images, in which a key position is occupied by female characters (the goddess on the throne on the first amulet and the female demon Lamaštu on the third one). The second amulet contains the representation of an altar table with snakes and symbols, associated with human sexual activity since ancient times. The first amulet’s (I 2 в 260) obverse side contains an adoration scene before the goddess, probably Mullissu, on the throne standing on the so called lion-griffin, and two lion-griffins standing on their hind legs on the other side. Lion-griffins can be interpreted as Asakku demons depicted with apotropaic aimes. The second amulet (I 2 в 259) contains the representation of an  altar table with snakes and symbols of Nusku and Nabû on one its side and a plant, a scorpion and a wicker object on the other side. The table has a double meaning: while being an altar table it is also a symbolic representation of an anthropomorphic figure holding a snake in each hand (this is the traditional iconography of demoness Lamaštu in the Ist mill. BC). The accumulation of snakes, wicker object and scorpions on the amulet indicates its function associated with the magical effect on the sphere of sexual activity of its owner. The third amulet (I 2 в 261) contains a bright detailed image of the demoness Lamaštu holding a snake in each hand, and the incantation ša maldi eršiya of the series Hulbazizi on the other side. The article also includes transliteration, translation and commentary of the incantation’s text.

KeywordsThe Pushkin State Museum of Fine Arts, V.S. Golenishchev, amulet, Assyrian magic, Lamaštu, lion-griffin, Asakku
Received04.12.2019
Publication date16.12.2019
Number of characters27715
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В коллекции ГМИИ им. А.С. Пушкина хранятся три новоассирийских амулета, различных по особенностям иконографии, материалу и функциональному значению, но имеющих общее происхождение – все они поступили из коллекции В.С. Голенищева в 1911 г.1. На двух амулетах центральное место занимают женские образы – богиня на троне и женщина-демон Ламашту. Одно из изображений на третьем амулете имеет интересные параллели как с фигурой Ламашту, так и с более древними сюжетами, связанными с сексуальной активностью человека. 1. Исследование выполнено за счет гранта Российского научного фонда (проект №19-18-00369 «Классический Восток: культура, мировоззрение, традиция изучения в России (на материале памятников коллекции ГМИИ имени А.С. Пушкина и архивных источников)»).
2

НОВОАССИРИЙСКИЙ АМУЛЕТ С ИЗОБРАЖЕНИЕМ ЛЬВОГРИФОНОВ И СЦЕНЫ АДОРАЦИИ ПЕРЕД БОГИНЕЙ НА ТРОНЕ

3 Рис. 1.
4 Инв. : I 2 в 260
5 Материал: бронза Размеры: 4 × 2,8 см
6 Датировка: VIII–VII вв. до н.э.
7 Поступил: 1911 г. из коллекции В.С. Голенищева (№ 5148)
8 Описание. Бронзовый амулет с ушком и с изображениями на обеих сторонах. Амулет прямоугольной формы со ступенчатой верхней частью, исполненной в форме зиккурата. Верхний край предмета (верхняя ступень «зиккурата») округлен, а сами ступени расположены несколько несимметрично. В самой верхней ступени «зиккурата», выполняющей роль ушка, находится отверстие для подвешивания амулета, просверленное по диагонали из-за несимметричного расположения ступеней. На поверхности предмета присутствует довольно большое количество потертостей и потемнений, особенно в рельефных углублениях, из-за чего довольно трудно разглядеть мелкие детали одежды персонажей.
9 На одной стороне изображена сцена адорации перед богиней на троне. Трон богини стоит на львогрифоне – существе с туловом, головой и передними лапами льва и птичьими задними лапами, хвостом и крыльями. За спинкой трона богини расположены шесть звезд. Одну руку богиня подняла ладонью вверх в молитвенном жесте, во второй руке она держит кольцо. И богиня, и адорант одеты в ассирийские платья в клетку с запа́хом и бахромой по нижней кромке, на голове богини – тиара. Адорант стоит лицом к богине с руками, поднятыми вверх в молитвенном жесте. В верхней части амулета в области ушка расположены восьмилучевая звезда и полумесяц.
10 На другой стороне изображены два львогрифона, стоящие на задних лапах. Их фигуры расположены симметрично в зеркальном отражении лицом друг к другу. Одна из передних лап каждого существа вытянута вверх, вторая – вниз, их крылья расправлены и обращены к противоположным боковым сторонам амулета. В правой верхней части амулета (верхняя ступень «зиккурата»), над головой одного из львогрифонов, находятся семь точек (маленьких округлых углублений), символизирующих семь божеств Себетти, а в левой части – дугообразная фигура, которая может быть интерпретирована как полумесяц.
11 Аналогии. Абсолютной аналогией данному амулету является памятник из Лувра с инвентарным номером AO 23004 [Pottier, 1924, p. 142, No. 172, Pl. XXVIII]2. Амулет из Лувра отличается лучшей сохранностью, меньшим количеством потемнений, более четкими контурами изображений и более ровными и симметричными ступенями «зиккурата» в верхней части предмета. Место его находки также, к сожалению, неизвестно. Он был приобретен в Сирии Ф. де Сольси и подарен Лувру в 1860 г. 2. >>>> (дата обращения: 15.08.2019).

Number of purchasers: 2, views: 1113

Readers community rating: votes 0

1. Афанасьева В.К. Орел и Змея в изобразительности и литературе Двуречья. М.: Водолей, 2007 [Afanasyeva V.K. The Eagle and the Snake in the visual arts and literature of Mesopotamia. Moscow: Vodolei, 2007 (in Russian)].

2. Емельянов В.В. Неопубликованные работы В.К. Шилейко. Письменные памятники Востока. 2017(1). 14, № 4 (Вып. 31). С. 89–110 [Emelianov V.V. Unpublished work of V.K. Shileyko. Pis'mennye pamiatniki Vostoka. 2017. Vol. 14, No. 4 (Issue 31). Pp. 89–110].

3. Емельянов В.В. Работы В.К. Шилейко по истории месопотамской религии. Религиоведение. 2017(2). № 4. С. 154–171 [Emelianov V.V. W.G. Schileico’s Works on the History of the Mesopotamian Religion. Religiovedenie. 2017(2). No. 4. Pp. 154–171].

4. Ясеновская А.А. Семь цилиндрических печатей из собрания ГМИИ им. А.С. Пушкина с изображением символа Набу. Вестник древней истории. 2018. № 3. С. 665–679 [Iasenovskaia A.A. Seven cylindrical seals from the collection of the Pushkin Museum named after A.S. Pushkin with the image of the symbol of Nabu. Vestnik drevnei istorii. 2018. No. 3. Pp. 665–679].

5. Ясеновская А.А. Культ Набу в Ассирии: проблемы распространения и ритуальной практики (канд. дисс.). М., 2019 [Iasenovskaia A.A.. The cult of Nabu in Assyria: problems of dissemination and ritual practice (PhD dissertation). Moscow, 2019].

6. Amiet P. La glyptique mésopotamienne archaïque. Paris: Éditions du Centre national de la recherché scientifique, 1961.

7. Biggs R.D. ŠA.ZI.GA: ancient Mesopotamian potency incantations. Locust Valley, New York: J.J. Augustin publisher, 1967.

8. Black J.A., Green A. Gods, demons and symbols of Ancient Mesopotamia. An illustrated dictionary. London: The British museum press, 1992.

9. Börker-Klähn J. Altvorderasiatische Bildstelen und vergleichbare Velsreliefs. Baghdader Forschungen. Bd. 1–2. Mainz am Rhein: Verlag Philipp von Zabern, 1982.

10. Braun-Holzinger E.A. Figürliche Bronzen aus Mesopotamien. Prähistorische Bronzefunde. Abt. I, 4. Band. München: C.H. Beck, 1984.

11. Collon D. Catalogue of the Western Asiatic seals in the British Museum. Cylinder seals V. Neo-Assyrian and Neo-Babylonian periods. London: The British museum press, 2001.

12. De Clercq L. Collection De Clercq. Catalogue méthodique et raisonné. Antiquités assyriennes. Cylindres orientaux, cachets, briques, bronzes, bas-reliefs, etc. Tome II. Paris: E. Leroux, 1903.

13. Ehrenberg E. The rooster in Mesopotamia. Leaving no stones unturned. Essays on the Ancient Near East and Egypt in honor of Donald P. Hansen. E. Ehrenberg (Ed.). Winona Lake: Eisenbrauns, 2002. Pp. 53–62.

14. Farber W. Lamaštu. Reallexikon der Assyriologie und vorderasiatischen Archäologie. Bd. 6. Berlin: de Gruyter, 1980–1983. S. 439–446.

15. Farber W. Lamaštu. An edition of the canonical series of Lamaštu incantations and rituals and related texts from the second and first millenia B.C. Winona Lake: Eisenbrauns, 2014.

16. Finkel I. Ḫul.ba.zi.zi: ancient Mesopotamian exorcistic incantations (PhD dissertation). Birmingham, 1976.

17. Finkel I. Lamaštu Amulet. Archaeology and History in Lebanon. 2001. Vol. 13. Pp. 60–62.

18. Gadd C.J. The Harran inscriptions of Nabonidus. Anatolian studies. 1958. Vol. 8. Pp. 35–92.

19. Green T.M. The city of the Moon god. Religious traditions of Harran. Leiden – New York – Köln: Brill, 1992.

20. Heeßel N. Pazuzu. Archäologische und philologische Studien zu einem altorientalischen Dämon. Leiden – Boston – Köln: Brill, 2002.

21. Herbordt S. Die neuassyrische Glyptik des 8.–7. Jh. v. Chr. (State archives of Assyria studies 1). Helsinki: Helsinki university press, 1992.

22. Jacob-Rost L. Die Stempelsiegel im Vorderasiatischen Museum. Berlin: Akademie-Verlag, 1975.

23. Klengel H. Neue Lamaštu-Amulette aus dem Vorderasiatischen Museum zu Berlin und dem British Musem. Mitteilungen des Instituts für Orientforschung. 1960. Bd. 7. S. 334–355.

24. Lambert W.G. A rare exorcistic fragment. Riches hidden in secret places: ancient Near Eastern studies in memory of Thorkild Jacobsen. Abusch Tz. (Ed.) Winona Lake: Eisenbrauns, 2002. Pp. 203–210.

25. Muscarella O.W. Bronze and iron ancient Near Eastern artifacts in the Metropolitan museum of art. New York: The Metropolitan museum of art, 1988.

26. Parpola S. Assyrian prophecies. (State archives of Assyria IX). Helsinki: Helsinki university press, 1997.

27. Porada E. Corpus of ancient Near Eastern seals in North American collections. Vol. I–II: the collection of Pierpont Morgan library. Washington D.C.: Pantheon Books Inc., 1948.

28. Pottier E. Catalogue des antiquités assyriennes. Musée national du Louvre. Paris: Musées Nationaux, 1924.

29. Schlobies H. Ein verschollenes Beschwörungsrelief. Archiv für Orientforschung. 1926. Bd. III. S. 55–57.

30. Thureau-Dangin F. Rituel et amulettes contre Labartu. Revue d’Assyriologie et d’archéologie orientale. 1921. Vol. 18/4. Pp. 161–198.

31. Verderame L. Demons at work in ancient Mesopotamia. Demons and illness from antiquity to the early-modern period. Bhayro S., Rider C. (Eds.). Leiden: Brill, 2017.

32. Wiggermann F.A.M. Lamaštu, daughter of Anu. A profile. Stol M (with a chapter by F.A.M. Wiggermann Birth in Babylonia and the Bible. Its Mediterranean setting. Groningen: STYX publications, 2000. Pp. 217–252.

33. Wiggermann F.A.M. Some demons of time and their functions in Mesopotamian iconography. Die Welt der Götterbilder. Groneberg B., Spieckermann H. (Hrsg.). Berlin: De Gruyter, 2007. Pp. 102–116.

34. Wilhelm G. Ein neues Lamaštu-Amulett. Zeitschrift für Assyriologie. 1979. Bd. 69. S. 34–40.

“Amulet with the representation of an adoration scene before the goddess on the throne and lion-griffins” (Ясеновская_1.jpg, 60 Kb) [Download]

“Amulet with the image of the altar table, snakes and symbols” (Ясеновская_2.jpg, 100 Kb) [Download]

“Amulet against Lamaštu with an incantation text” (Ясеновская_3_obv.jpg, 132 Kb) [Download]

“Amulet against Lamaštu with an incantation text” (Ясеновская_3_rev.jpg, 140 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up