Sultan Jaqmaq’s domestic and foreign policies (842–857/1438–1453)

 
PIIS086919080006148-9-1
DOI10.31857/S086919080006148-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor, Department of Asian and African Studies, National Research University Higher School of Economics, St. Petersburg
Affiliation: Department of Asian and African Studies, National Research University Higher School of Economics, St. Petersburg
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages20-33
Abstract

The author of the current article intends to carry out a research on the key political events in the Circassian Sultanate (1382–1517) under the rule of Jaqmaq (1438–1453). The study explores the pattern of succession, the sultan’s tactics to control the bureaucracy, riots in Cairo and the provinces of Egypt, and Jaqmaq’s foreign policy. The purpose of the study is to reveal the most significant features of the Jaqmaq’s domestic and foreign policy that influenced the subsequent history of the Circassian Mamlūks. The work is prefaced by a brief historiography summary, then it focuses on the complex of events and factors, that bring Jaqmaq to the throne. The analysis of the relationship between the Mamlūks and their foreign competitors gives a picture of the Sultanate’s turn to the defensive posture. The essay on administration addresses the spread of corruption, measures to strengthen the Sultan’s authority and some cases of replacement of the local elite by the Mamlūk emirs in bureaucracy. In the final section of the paper the author seeks to unravel the circumstances of young Mamlūks rebellions, which undermine the authority of the Sultan and lead to a split in the army.

The source base of the paper consists of works of the most reputable Arab historians of the 15th century – Taqī al-Dīn ’Aḥmad al-Maqrīzī (1364–1442), ’Abū Ḥāmid al-Qudsī (1416?–1483), Shams al-Dīn Muḥammad al-Sakhāwī (1427–1497), as well as Jamāl al-Dīn Yūsuf Ibn Taghrī Birdī (1409–1470), who was closely associated with the Mamlūk military elite, had access to the widest range of information and was personally acquainted with Sultan Jaqmaq.

KeywordsCircassian Mamlūks, Jaqmaq, Egypt, foreign policy
Received07.08.2019
Publication date22.08.2019
Number of characters42882
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Султан Джакмак изображается в арабских хрониках XV в. как благочестивый правитель, известный своим глубоким интересом к богословию и фикху, скромностью и воздержанием: он принял титул «султан ислама и мусульман», проводил время в окружении улемов, не носил дорогих платьев, довольствовался седлом, цена которого едва ли была больше десяти динаров, но не жалел денег на книги и был готов отдать за искусно выполненную рукопись любую сумму [Berkey, 1998, p. 394; Ibn Taghrī Birdī, 1984–2009, vol. 4, p. 295; Ibn Taghrī Birdī, 1990, p. 462; Ibn Taghrī Birdī, 1992, vol. 15, p. 198–200]. Период его правления отличался относительной политической стабильностью, не был отмечен серьезными военными столкновениями или конфликтами во внешней политике. Возможно, отсутствие крупных и ярких исторических событий стало одной из причин, по которой Джакмаку уделено едва ли несколько строк в общих работах по истории Египта и Султаната Мамлюков [Зеленев, 2007; Garcin, 1998]. Краткую справку о нем для «Энциклопедии ислама» подготовил М. Зобернхайм, несколько статей касаются архитектурного и эпиграфического наследия его эпохи, небольшая публикация на турецком языке посвящена походам на Родос и, наконец, в 2005 г. Ф. Хасебе была сделана попытка проанализировать народные движения и протесты в период правления Джакмака и выдвинуто предположение о том, что мамлюкский султан мог использовать контакты с местными суфийскими шейхами для поддержания стабильности и спокойствия в провинциях [Hasebe, 2005, p. 40; Kanat, 1999; Sobernheim, 1965; Sobernheim, 1967; Wiet, 1939].
2 Между тем изучение истории правления Джакмака представляется, на наш взгляд, важным и перспективным направлением современного мамлюковедения, поскольку именно в этот период окончательное закрепление получила собственно мамлюкская, ненаследственная модель смены правителя, проявились тенденции, определявшие политическое и социальное развитие государства мамлюков вплоть до его окончательного падения под ударами османской армии в 1517 г.
3

Путь к власти

4 Юный Джакмак был привезен в Египет в конце XIV в., здесь он был продан в качестве раба, получил образование и воспитание в доме одного из мамлюкских эмиров, сына командира армии, атабека Инала ал-Йусуфи (ум. в 794 / 1392 г.). Затем выяснилось, что при дворе султана Баркука (784–791; 792–801 / 1382–1389; 1390–1399) служит старший брат Джакмака, Джаркас ал-Касими (ум. в 810 / 1407–1408 г.). По просьбе Джаркаса Джакмак был переведен в казармы султана, затем получил освобождение и, пользуясь поддержкой брата, вошел в отряд собственных гвардейцев Баркука (хассакийа). При Фарадже (801–808; 808–815 / 1399–1405; 1405–1412) Джакмак получил звание эмира десятка, при ал-Му’аййаде (815–824 / 1412–1421) – эмира сорока, а при ’Ахмаде ал-Музаффаре1, полуторагодовалом сыне ал-Му’аййада, поддержал будущего султана Татара2, стал эмиром сотни и командиром тысячи. Когда Татар пришел к власти, Джакмак был назначен комендантом каирской Цитадели. В период правления Барсбая (825–841 / 1422–1438) он последовательно продвигался по карьерной лестнице, занимал должности главного церемониймейстера, эмира конюшен, эмира совета, эмира оружия. За три года до смерти Барсбая он поднялся на высшую ступень в мамлюкской военно-политической иерархии и стал атабеком – первым лицом в государстве после султана: атабек в силу своего положения считался на протяжении почти всего бурджитского периода главным претендентом на престол. Позднее Джакмак был назначен регентом при сыне Барсбая Йусуфе ал-‘Азизе (841–842 / 1438). При малолетнем Йусуфе все большее влияние приобретали личные мамлюки его покойного отца, Барсбая. Противоположную фракцию составили эмиры старшего поколения во главе с Джакмаком. В трехдневном сражении на улицах Каира Джакмак одержал победу, при этом никто из побежденных не был арестован или казнен. Взвешенные и обдуманные решения Джакмака позволили ему привлечь на свою сторону еще большее количество мамлюков. Только после того, как Джакмак заручился поддержкой всех авторитетных эмиров, Йусуф был смещен и заключен в тюрьму. В 842 / 1438 г. Джакмак был признан султаном [al-Sakhāwī, 1992, vol. 3, 67; Ibn Taghrī Birdī, 1984–2009, vol. 4, p. 275–283, vol. 5, p. 237; Ibn Taghrī Birdī, 1990, p. 461–462; Sobernheim, 1965, p. 6]. 1. Формально оставался султаном в течение семи месяцев 824 / 1421 г.

2. Официально был признан султаном после смещения ’Ахмада ал-Музаффара 29 числа месяца ша‘бан 824 г. / 29 августа 1421 г., скончался 4 числа месяца зу-л-хиджжа / 30 ноября того же года.

Number of purchasers: 2, views: 1031

Readers community rating: votes 0

1. Бартольд В. В. Халиф и султан. Работы по истории ислама и Арабского халифата. М.: Восточная литература, 2002. С. 15–78 [Bartol'd V. V. Caliph and Sultan. Works on the history of Islam and Arabian caliphate. Moscow: Vostochnaya literatura, 2002. Pp. 15–78 (in Russian)].

2. Зеленев Е. И. Мусульманский Египет. СПб.: Издательство СПбГУ, 2007 [Zelenev E. I. Muslim Egypt. Saint Petersburg: Saint Petersburg State University Publishing House, 2007 (in Russian)].

3. Фильштинский И. М. История арабов и халифата (750–1517 гг.). М.: АСТ: Восток–Запад, 2008 [Fil'shtinskii I. M. A History of the Arabs and the Caliphate (750–1517). Moscow: AST: Vostok-Zapad, 2008 (in Russian)].

4. Хасанов А. А. Система управления и суда в мамлюкском Египте конца XIV – начала XVI в. История и экономика стран арабского Востока и Северной Африки. М.: Наука, 1975. С. 364–385 [Hasanov A.A. The system of administration and court in the Mamluk Egypt in the late 14th – early 15th ct. A History and Economics of the Arabic East and Northern Africa. Moscow: Nauka, 1975. Pp. 364–385 (in Russian)].

5. Al-Maqrīzī, Taqī al-Dīn. Al-Sulūk li-Ma‘rifa Duwal al-Mulūk [The Entrance to the Knowledge of the Dynasties of the Kings]. Bairūt: Dār al-Kutub al-‘Ilmiya, 1997. 8 vols.

6. Al-Maqrīzī Taqī al-Dīn. Durar al-ʿUqūd al-Farīda fī Tarājim al-ʾAʿyān al-Mufīda [The Incomparable Pearl-Necklaces of the Useful Biographies of Notable Men]. Bairūt: Dār al-Gharb al-Islāmī, 2002. 4 vols.

7. Al-Qudsī (al-Maqdisī) Abū Ḥāmid Muḥibb al-Dīn Muḥammad ibn Khalīl. Kitāb duwal al-Islām al-sharīfa al-bahiyya wa-dhikr mā ẓahara lī min ḥikam Allāh al-khafiyya fī ṭāʾifat al-Atrāk ilā al-Diyār al-Miṣriyya [Treatise on the blessings that the Turks brought to the land of Egypt]. Beirut und Berlin: Orient-Institut der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft, 1997.

8. Al-Sakhāwī Shams al-Dīn Muḥammad. Al-Ḍawʾ al-Lāmiʿ l-Ahl al-Qarn al-Tāsiʿ [The Light Shining upon the People of the Ninth Century]. Bairūt: Dar al-Jil, 1992. 12 vols.

9. Al-Sakhāwī Shams al-Dīn Muḥammad. Kitāb al-Tibr al-Masbūk fī Dhayl al-Sulūk [The Cast Gold as Supplement to al-Sulūk]. Al-Qāhira: Dār al-Kutub wa-al-Wathāʾiq al-Qawmīyah – Markaz Taḥqīq al-Turāth, 2002–2007. 4 vols.

10. Berkey J. P. Culture and society during the late Middle Ages. History of Egypt. Vol. I. Islamic Egypt, 640–1517. Ed. by C. F. Petry. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. Pp. 375–411.

11. Elbendary A. Crowds and Sultans: Urban Protest in Late Mdieval Egypt and Syria. Cairo: The American University in Cairo Press, 2015.

12. Garcin J.-C. The regime of the Circassian Mamluks. History of Egypt. Vol. I. Islamic Egypt, 640–1517. Ed. by C. F. Petry. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. Pp. 290–317.

13. Hasebe F. Popular Movements and Jaqmaq, the Less Paternalistic Sultan. Annals of Japan Association for Middle East Studies. 2005, Vol. 20(2). Pp. 27–51.

14. Ibn Ḥajar al-ʿAsqalānī. Inbāʾ al-Ghumr bi-Abnā al-ʿUmr [Informing the Inexperienced with Data on the Contemporaries]. Al-Qāhira: Maṭābi‘ al-Ahrām al-Tijāriyya, 1969–1998. 4 vols.

15. Ibn Taghrī Bardī Jamāl al-Dīn. Al-Nujūm al-Zāhira fi Mulūk Miṣr wa-l-Qāhira [The Brilliant Stars, being the Chronicles of the Rulers of Egypt and Cairo]. Bairūt: Dār al-Kutub al-‘Ilmiya, 1992. 16 vols.

16. Ibn Taghrī Birdī Jamāl al-Dīn. Al-Manhal al-Sāfī wa-l-Mustawfā baʿda-l-Wāfī [The Pure Spring of the Fulfillment after the Completion]. Al-Qāhira: al-Hay’a al-Misriyya al-‘Āmma lī al-Kitāb, 1984–2009. 13 vols.

17. Ibn Taghrī Birdī Jamāl al-Dīn. Hawādith al-duhūr fī madā al-ayyām wa-l-shuhūr [Events of centuries for days and months]. Bairūt: ‘Ālam al-kutub, 1990.

18. Igarashi D. The Office of the Ustādār al-‘Aliya in the Circassian Mamluk Era. Developing Perspectives in Mamluk History. Essays in Honor of Amalia Levanoni. Ed. by Y. Ben-Bassat. Leiden: Brill, 2017.

19. Kanat C. Memlûk sultanı Melik ez-Zâhir Seyfeddîn Çakmak'ın Rodos seferleri (1440–1443–1444) [Mamlūk Sultan Malik al-Żāhir Jaqmaq’s expeditions to Rhodes]. Prof. Dr. İsmail Aka armağanı [Festshrift for Prof. Dr. İsmail Aka]. İzmir: Beta, 1999. s. 393–406.

20. Labib S.Y. Handelsgeschichte Ägyptens im Spätmittelalter (1171–1517). Wiesbaden: Franz Steiner Verlag GmbH, 1965.

21. Martel-Thoumian B. Les civils et I’administration dans I’État militaire mamluk. (IXe/XVe siècle). Damascus: Institut français de Damas, 1991.

22. Meloy J. L. Imperial Power and Maritime Trade: Mecca and Cairo in the Later Middle Ages. Chicago: Middle East Documentation, 2010.

23. Mortel R. T. The decline of Mamlūk civil bureaucracy in the fifteenth century: the career of Abū l-Khayr al-Naḥḥās. Journal of Islamic Studies. 1995, Vol. 6 (2). Pp. 173–188.

24. Petry C. F. The Criminal Underworld in a Medieval Islamic Society: Narratives from Cairo and Damascus under the Mamluks. Chicago: Middle East Documentation Center, 2012.

25. Sobernheim M. Čaḳmaḳ, al-Malik al-Ẓāhir Sayf al-Dīn. The Encyclopaedia of Islam. 2nd ed. Leiden: E. J. Brill, 1965. Vol. 2. P. 6.

26. Sobernheim M. Inschriftliche Wirtschafts- und Verwaltungs-Verordnungen der mamluken-Sultane aus der Omajjaden-Moschee von Damaskus. Festschrift Max Freiherrn von Oppenheim. Ed. by E. Weidner. Osnabrück: Biblio-Verlag, 1967. Pp. 108–126.

27. Ṭarkhān I.‘A. Miṣr fī ‘aṣr Dawlat al-Mamālīk al-Jarākisa 1382–1517 [Egypt in the era of the Circassian Mamluk state]. Al-Qāhira: Maktaba al-Nahḍa al-Miṣriyya, 1960.

28. ’Usāma Ḥasan. Tūmānbāy ’Ākhir Salātīn al-Mamālīk [Tumanbay. The last Mamluk Sultan]. Al-Jīza: Dār al-’Amal, 2000.

29. Van Steenbergen, J., Wing, P., D’hulster K., The mamlukization of the Mamluk Sultanate? State formation and the history of fifteenth century Egypt and Syria: Part II – Comparative solutions and a new research agenda. History Compass. 2016, Vol. 14(11). Pp. 560–569.

30. Wiet G. Une inscription du Sultan Djaḳmaḳ. Bulletin de l'Institut d'Égypte. 1939. Vol. 21. Pp. 79–88.

Система Orphus

Loading...
Up