Islamic education and social mobility in the Circassian Sultanate (1382–1517)

 
PIIS086919080003965-8-1
DOI10.31857/S086919080003965-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Department of Asian and African Studies, National Research University Higher School of Economics, St. Petersburg
Affiliation: Department of Asian and African Studies, National Research University Higher School of Economics, St. Petersburg
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Professor, Department of Asian and African Studies, National Research University Higher School of Economics, St. Petersburg
Affiliation: Department of Asian and African Studies, National Research University Higher School of Economics, St. Petersburg
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages155-166
Abstract

The paper examines influence of Islamic education on the personal social status and social mobility in Muslim society under the reign of the Circassian Sultans in Cairo in 1382–1517. These Burjit Mamluks ruled over Egypt and Syria for more than a century until Selim I unexpectedly crushed them in 1517. The study is based on historical and biographical works by al-Maqrīzī, Ibn Taghrī Birdī, Ibn Ḥajar, al-Sakhāwī and other medieval Arab writers of the Mamlūk period. The authors argue that their comparative analysis sheds light upon contemporary debates concerning history and theory of Islamic education. Its development in the Circassian sultanate was influenced by different political, administrative, economic and social factors. The so called leisure class appeared as a result. It much contributedto the development of pro-governmental political culture. Thousands of well-educated nonMamluk madrasa graduates became mediators between the military Mamluk elite and the civilian Egyptian society. Social boundaries between the Mamluks and Egyptians became more permeable. On the other hand, expenses of ruling elite grew up.

KeywordsIslamic education, Circassian Mamlūks, social mobility
Received20.03.2019
Publication date21.03.2019
Number of characters34245
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Вклад в понимание истории и теории арабо-исламского образования и шире – образования в исламском мире – внесли многие исследователи [al-Azem, 2016; Halstead, 2004; Makdisi, 1981; Makdisi, 1990; Shalaby, 1954; Meijer, 2009]. Система образования в султанате мамлюков Бахри и Бурджи также неоднократно привлекала внимание ученых [Berkey, 1992; Ayalon, 1951]. Тем не менее генезис институтов образования и их совместимость с институтами политической власти и гражданского общества, влияние образования на социальный статус личности заслуживают более глубокого изучения, которое позволило бы в ряде случаев понять природу современных педагогических практик.
2 Авторы ставят перед собой задачу исследовать, в какой степени отдельные элементы образования в эпоху мамлюков Бурджи (конец XIV – начало XVI в.) имели системный характер и были совместимы с политическими и социальными институтами мамлюкского султаната и как полученное образование могло влиять на социальный статус личности, принципиально увеличивая потенциал ее социальной мобильности, и при определенных исторических обстоятельствах воздействовать на политическое поведение отдельных личностей и социальных групп.
3

ГЕНЕЗИС ИСЛАМСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ДОМАМЛЮКСКУЮ И МАМЛЮКСКУЮ ЭПОХИ

4 Мамлюкская эпоха пришла на смену историческому периоду, именуемому эпохой Исламского возрождения (VIII–XIII вв.) [Kraemer, 1992]. Именно в эти века возник феномен арабо-исламской культуры, сформировались базовые принципы исламской цивилизации, сложились основы системы образования, в которой ислам начал играть ключевую роль. Самые ранние институты исламского образования повсеместно существовали в тесной связи с мечетями. Первая в исламском мире мечеть была основана пророком Мухаммадом в Йасрибе (Медине) непосредственно после исхода из Мекки в первый год хиджры, т. е. в 622 г. христианского летосчисления. Она служила одновременно и политическим, и культурно-просветительским центром, оставаясь при этом молитвенным домом, в более широком смысле – священным религиозным местом. Это придавало особый сакральный смысл всему тому, что там происходило, в том числе и обучению первых мусульман [Ислам…, 1991, с. 160; Shalaby, 1954, p. 48; Waghid,2011, p. 140].
5 Первыми, если так можно выразиться, структурными единицами системы исламского образования были «группы» (jamʻ; мн. jumūʻ) и «кружки» (halqa; мн. halaq, halaqat) при мечетях. В таких учебных коллективах во главе с наставником, самим имамом мечети или уполномоченным им лицом, мог осуществляться полноценный учебный процесс на регулярной основе, т. е. имелись постоянные дни и время занятий. Предмет изучения составляли исламские науки так называемого начального цикла (арабский язык с его сложной грамматикой, письмом и каллиграфией, чтение вслух Корана, заучивание его наизусть, понимание смысла и т. д.). В VIII и IX вв. фактически все мечети мусульманского мира представляли собой своеобразные учебные заведения, благодаря которым осуществлялась преемственность религиозных знаний [Велаяти, 2011, с. 40].

Number of purchasers: 4, views: 1532

Readers community rating: votes 0

1. Bol'shakov O. G. Srednevekovyj gorod Blizhnego Vostoka. M.: Nauka, 1984 [Bolshakov O. G. Medieval city of the Middle East, Moscow: Nauka, 1984 (in Russian)].

2. Velayati ‘A. A. Islamskaya kul'tura i tsivilizatsiya. M.: Feoriya, 2011 [VelayatiʿA. A. Islamic culture and civilization, Moscow: Feoria, 2011 (in Russian)].

3. Zajonchkovskij A. Novonajdennyj arabsko-kipchakskij slovar' iz gosudarstva mamlyukov. Narody Azii i Afriki. 1964, № 3. S. 111–116 [ZayonchkovskiyA. The new found Arabic-Kipchak dictionary from the Mamluk state. Narody Azii i Afriki. 1964. Vol. 3. Pp. 111–116 (in Russian)].

4. Ivanov N. A. Osmanskoe zavoevanie arabskikh stran 1516–1574. M.: Nauka, 1984 [Ivanov N. A. Ottoman conquest of Arab countries 1516–1574. Moscow: Nauka, 1984 (in Russian)].

5. Islam: Ehntsiklopedicheskij slovar'. M.: Nauka, 1991 [Islam: Encyclopedic dictionary. Moscow: Nauka, 1991 (in Russian)].

6. Khasanov A. A. Sistema upravleniya i suda v mamlyukskom Egipte kontsa XIV – nachala XVI v. Istoriya i ehkonomika stran arabskogo Vostoka i Severnoj Afriki. M.: Nauka, 1975. S. 364–385 [Hasanov A. A. The system of administration and courting the Mamluk Egypt in the end of 14th – beginning of 15th ct. The History and Economy of the Countries of Arab East and North Africa. Moscow: Nauka, 1975. Pp. 364–385 (in Russian)].

7. al-Azem T. The Transmission of Adab. Educational ideals and their institutional manifestations. Philosophies of Islamic Education. Historical Perspectives and Emerging Discourses. Ed. by A.N. Memnon and M. Zaman. New York: Routledge, 2016.

8. Al-Maqrīzī Taqī al-Dīn. Durar al-ʿUqūd al-Farīda fī Tarājim al-ʾAʿyān al-Mufīda [The Incomparable Pearl-Necklaces of the Useful Biographies of Notable Men]. Dimashq: Manshūrāt Wizārat al-Thaqāfa, 1995.4 vols.

9. Al-Nu‘aymi Abd al-Qadir. Al-Daris fi Tarikh al-Madaris [The Study of the History of the Madrasas]. Dimashq: Matba‘at al-Taraqqi, 1947.

10. Al-Sakhāwī Shams al-Dīn Muḥammad. Al-Ḍawʾal-Lāmiʿ l-Ahl al-Qarn al-Tāsiʿ [The Light Shining upon the People of the Ninth Century]. Bairūt: Dar al-Jil, 1992. 12 vols.

11. Ayalon D. L’esclavage du Mamelouk. Oriental Notes and Studies. 1951. Vol. 1.

12. Berkey J. Formation of Islam: Religion and Society in the Near East, 600–1800. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

13. Berkey J. The Transmission of Knowledge in Medieval Cairo: A social history of Islamic education. Princeton: Princeton University Press, 1992.

14. Bulliet R. W. Islam: The view from the edge. New York: Columbia University Press, 1994.

15. Ephrat D. A learned society in a period of transition: The Sunni “ulama” of eleventh century Baghdad. Albany: State University of New York Press, 2000.

16. Ephrat D. Spiritual Wayfarers, Leaders in Piety: Sufis and the Dissemination of Islam in Medieval Palestine. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

17. Günther S. Education. Encyclopaedia of Islam. Third edition. Leiden: Brill, 2016.

18. Haarmann U. Arabicin speech, Turkish in lineage: Mamluks and their sons in the intellectual life of fourteenth-century Egypt and Syria. Journal of Semitic Studies. 1988. Vol. 33.

19. Halstead J. M. An Islamic Concept of Education. Comparative Education. 2004. Vol. 40 (4).

20. History of Humanity: Scientific and Cultural Development. Vol. 4. From the Seventh to the Sixteenth Century. Ed. by M. A. Al-Bakhit, L. Bazin, S. Cissoko. M. Paris, London, New York: Routledge, 2000.

21. Humphreys S. Women as Patrons of Religious Architecture in Ayyubid Damascus. Muqarnas: An Annual on Islamic Art and Architecture. 1994. Vol. 2.

22. Ibn Ḥajar al-ʿAsqalānī. Inbāʾ al-Ghumr bi-Abnā al-ʿUmr [Informing the Inexperienced with Data on the Contemporaries]. Al-Qāhira: Wizāra al-Awqāf, 1998. 4 vols.

23. Ibn Taghrī Birdī Jamāl al-Dīn. Al-Manhal al-Sāfī wa-l-Mustawfā baʿda-l-Wāfī [The Pure Spring of the Fulfillment after the Completion]. Al-Qāhira: al-Hay’a al-Misriyya al-‘Āmma lī al-Kitāb, 1984–2009. 13 vols.

24. Ibn Taġrī Bardī Jamāl al-Dīn. Al-Nujūm al-Zāhira fi Mulūk Miṣr wa-l-Qāhira [The Brilliant Stars, being the Chronicles of the Rulers of Egypt and Cairo]. Bairūt: Dār al-Kutub al-‘Ilmiya, 1992. In 16 vols.

25. Kraemer J. L. Humanism in the Renaissance of Islam, Leiden: Brill, 1992.

26. Leiser G. The Madrasa and the Islamisation of Middle East: The Case of Egypt. Journal of the American Research Center in Egypt. 1985. Vol. 22.

27. Makdisi G. The Rise of Colleges: Institutions of Learning in Islam and the West. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1981.

28. Makdisi G. The Rise of Humanism in the Classical Islam and the Christian West with Special Reference to Scholastisicm. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1990.

29. Meijer W. A. J. Tradition and Future of Islamic Education. Münster, New York, München, Berlin: Waxmann Verlag, 2009.

30. Petry C. F. Protectors or Praetorians? The Last Mamlūk Sultans and Egypt’s Waning as a Great Power. Albany: State University of New York Press, 1994.

31. Rabie H. The Training of the Mamluk Faris. War, Technology and Society in the Middle East. Ed. by V.J. Parry, M.E. Yapp. London, New York: Oxford University Press, 1975.

32. Raymond A. Cairo’s area and population in the early fifteenth century. Muqarnas: An Annual on Islamic Art and Architecture. 1984. Vol. 2.

33. Robinson F. Education. The new Cambridge History of Islam. Vol. 4. Islamic Cultures and Societies to the End of the Eighteenth Century. Ed. by R. Irwin. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.

34. Rosenthal F. Knowledge Triumphant. The Concept of Knowledge in Medieval Islam. Leiden, Boston: Brill, 2007.

35. Shalaby A. History of Muslim Education. Beirut: Dar al-Kashshaf, 1954.

36. Veblen Th. The Leisure Class. An Economic Study of Institutions, New York: The Macmillan Company, 1912.

37. Waghid Y.Conception of Islamic Education. Pedagogical Framings. New York, Berlin: Peter Lang, 2011.

38. Yarbrough L. The Madrasa and the non-muslims of thirteenth-century Egypt: A Reassessment. Entangled Histories. Knowledge, Authority, and Jewish Culture in the thirteenth Century. Ed. by E. Baumgarten, R. M. Karras, K. Mesler. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2017.

Система Orphus

Loading...
Up