Existential Motives in the Works of the Japanese Writer Dazai Osamu

 
PIIS268684310030135-6-1
DOI10.18254/S268684310030135-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Research Fellow
Affiliation: Institute of Oriental Studies RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: independent scholar
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameOriental courier
EditionIssue 1
Pages161-169
Abstract

A characteristic feature of the existential philosophy is its closeness to fiction the ideas of existentialism were most vividly embodied in the works of several European and American writers and turned out to be consonant with the worldview of several Japanese prose writers, such as Dazai Osamu. His work is still one of the widely popular among Japanese readers. In Dazai’s last completed work, the story “Confession of the Interior Man” existential motives are clearly felt. The spiritual disintegration of the personality thrown into the cruel and senseless world of modern postindustrial society, is described here in detail. The autobiographical hero of “Confession” (the writer himself became his prototype) makes desperate attempts to find a way of existence that would correspond to this in human world. However, despite all efforts, it turns out to be torn out of it. Dazai’s hero, who rejects society and puts the asocial individual at the forefront, is capable in several cases of a fairy sober assessment of the Japanese social structure. But while criticizing society as such, he criticizes specific social relations with their alienation, atomization of citizens and brutal competition. The gifted and sensitive artist Dazai Osamu was able to discern the process of disintegration of the traditional Japanese identity in the changing conditions of life in 20th century Japan. The Japanese prose writer endowed the character of his story with the freedom of existential choice of “Self”, but he is forced to choose not between the “genuine Self” and the “inauthentic Self”, but to look only for some form of the “inauthentic Self”. This is ersatz-freedom of an existential individual a social outcast-egoist, following his own desires.

KeywordsExistentialism, Japanese social structure, Japanese literature, Dazai Osamu, Japanese identity
Received28.02.2024
Publication date22.04.2024
Number of characters23675
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Первые слабые ростки экзистенциальных настроений в Японии начали появляться на закате эпохи Мэйдзи (1868–1911) с проникновением в страну сочинений А. Шопенгауэра (1788–1860) и Ф. Ницше (1844–1900). Следует заметить, что вышеупомянутые предтечи экзистенциализма сами испытали сильное воздействие восточной духовной традиции, а их теории получили продолжение в работах представителей «философии жизни» и феноменологии, оказавших глубокое влияние на одного из самых авторитетных адептов философии экзистенциализма — немецкого мыслителя М. Хайдеггера (1889–1976). В послевоенное время эта философия обрела довольно широкую популярность [Козловский, 1975; Скворцова, Луцкий, 1985]. Влияние экзистенциальной философии на японскую общественную жизнь ощущается и в наши дни. Причина тому — постепенное разочарование японских интеллектуалов в возможности устроить мир на основе рационалистических принципов Запада. Экзистенциалистские чувства одиночества и отчужденности проявились в среде западной интеллигенции в ХХ в. и в итоге превратились в целую философскую систему взбунтовавшегося против своей униженности и «заброшенности» индивидуума, ощутившего абсурдность бытия и возомнившего себя его центром.
2 Характерная особенность экзистенциализма — близость художественной литературе. «Предельная напряженность переживания кризиса буржуазной цивилизации ХХ века как невозместимого износа духовных смыслов и ценностей; метафизическое освящение этой «смыслоутраты» через отсылку к извечному трагизму смертного «человеческого удела»; тщетные намерения его преодолеть (нередко — попросту претерпеть), перестраивая изнутри миросозерцательные установки самой личности, нравственно «выпавшей» из привычного социума и покинутой в одиночестве среди враждебности сущего, — все эти признаки, особенно выпукло обозначающиеся в экзистенциализме, побуждают усматривать перекличку с ним всякий раз, когда произведения крупных мастеров слова обнаруживают сходное звучание, хотя бы оно и возникало вполне независимо на той же духовно-исторической почве» [Великовский 1975, с. 851]. На Западе экзистенциалистские идеи наиболее ярко воплотились в творчестве таких европейских и американских писателей, как Жан-Поль Сартр, Альбер Камю, Симона де Бовуар, Жан Ануй, Андре Мальро, Мигель де Унамуно, Норман Мейлер, Джеймс Болдуин, Уильям Голдинг, Айрис Мэрдок, Альфред Дёблин и др. В Японии — у таких прозаиков, как Сиина Риндзо (椎名麟三; 1919–1973), Дадзай Осаму (太宰治; 1909–1948) и Абэ Кобо (安部 公房, 1924–1993) [Скворцова, Луцкий, 2018; Скворцова, Луцкий, 2016, с. 351–360]. «Японские литераторы усматривали в учении экзистенциализма нечто родственное традиционному мышлению и эстетическим взглядам японцев. Экзистенциалистское положение о беспомощности разума, отказ от объективного познания и преобразования реальности, отношение к существованию как к бытию-для-смерти легко согласовывались с мистикой эзотерического буддизма, пустившего глубокие корни в сознании японцев» [Рёхо, 1977, с. 87–88]. Экзистенциальные мотивы «несчастного сознания» слабой личности в творчестве как японских, так и западных писателей были порождены, в основном, социальными проблемами. Однако у японцев эти мотивы были обусловлены прежде всего переживаниями, связанными с ломкой феодальных традиций и утратой многовековых общепринятых ценностей. Стремительность общественных перемен в стране, повлекшая за собой глубокий духовный кризис национального менталитета во многом способствовала обращению ряда японских авторов к экзистенциализму.

views: 22

Readers community rating: votes 0

1. Velikovski S. I. Existentialism. Concise Literary Encyclopedia. Vol. 8. Moscow: Sovetskaya Entsyklopedia, 1975. Pp. 851–854 (in Russian).

2. Gaidenko P. P. The Tragedy of Aesthetism. The Attempt of Characteriszing the Worldview of Soren Kierkegaard. Moscow: Iskusstvo, 1970. 248 p. (in Russian).

3. Grigorieva T. P. Japanese Literature of the 20th Century. Moscow: Hudozhestvennaya Literatura, 1983. 302 p. (in Russian).

4. Gendai Nihon Bungaku Kan (Anthology of Contemporary Japanese Literature). Vol. 36. Dazai Osamu, Tokyo: Bungei Shunju, 1968. 494 p. (in Japanese).

5. Camus A. Selected Works. Moscow: Progress, 1969, 543 p. (in Russian).

6. Keen D. Reading Japanese Literature. Tokyo: Bungei Shunju, 1977. 278 p. (in Japanese).

7. Kozlovsky Yu. B. The Philosophy of Existentialism in Contemporary Japan. Moscow: Nauka, 1975.183 p. (in Russian).

8. Ryoho K. Contemporary Japanese Novel. Moscow: Nauka, 1977. 303 p. (in Russian).

9. Skvortsova E. L., Lutsky A. L. On the problem of Reception of Western Philosophy in Japan (Existentialism and Japanese Spiritual Tradition). Voprosy Filisofii. 1985. No. 10. Pp. 132–139 (in Russian).

10. Skvortsova E. L., Lutsky A. L. On Existential Comparison of Abe Kobo and Albert Kamus. The Ways of Japanese Culture. Moscow — Saint Petersburg: Tsentr Gumanitarnyh Initsiativ, 2018. Pp. 334–346 (in Russian).

11. Skvortsova E. L., Lutsky A. L. Existentialism in Japan and Its Impact on Shiina Rinzo’s Works. Philology: Academic Research. No. 4, 2016. Pp. 351–360 (in Russian).

12. Contemporary Japanese Story. Ed. by K. Ryoho. Moscow: Progress, 1980. 672 p. (in Russian).

13. Heidegger M. Sein und Zeit. Moscow: Academic Project, 2011. 447 p. (in Russian).

14. Jaspers K. The Meaning and Purpose of History. Moscow: Politizdat, 1991. 527 p. (in Russian).

15. Benedict R. The Chrysanthemum and the Sword, Patterns of Japanese Culture. Boston: Houghton, Mifflin Company, 1946. 324 p. (in English).

Система Orphus

Loading...
Up