“The Mighty, Quasi-Sovereign”: Eunuch Bagoas in the History of the Achaemenid Empire

 
PIIS032103910010618-2-1
DOI10.31857/S032103910010618-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
Kazan Federal University
Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod, Russia
Address: Russian Federation, Kazan
Affiliation: Kazan Federal University
Address: Russian Federation, Kazan
Journal nameVestnik drevnei istorii
EditionVolume 81 Issue 3
Pages590-614
Abstract

The article offers a detailed examination of the activities of the eunuch Bagoas who was the de facto ruler of the Achaemenid Persian empire at the end of the reign of Artaxerxes III Ochus (359–338 BC), Arses (338–336 BC) and at the beginning of the reign of Darius III Codomannus (336–330 BC). The main problem addressed in this article is the reasons for the increase of Bagoas’ influence at the royal court. The examination of the main aspects of Bagoas’ career leads to the conclusion that he was able to exercise informal influence on the King Artaxerxes III due to his position as a court eunuch. However, holding military and administrative positions in the Achaemenid empire, and, finally, the office of chiliarch who ensured the protection of the king, controlled the access of visitors to him and occupied almost the second place in the state, allowed Bagoas not only to effectively influence decision-making by the king, but also to take charge of many issues of domestic and foreign policy personally. When a king attempted to limit such activities, Bagoas physically elimi-nated him. Such was the fate of Artaxerxes III and Arses, and it was also prepared by Bagoas for Darius III, however, the latter monarch who had come to power with his assistance disposed of Bagoas. Furthermore, as part the context for Bagoas’ activi-ties, more general issues are considered related to the position of eunuchs in the Achaemenid Persian Empire, their role at the royal court, and their influence on poli-tics.

KeywordsBagoas, eunuchs, Persians, Persia, Achaemenids
AcknowledgmentThe research in parts, prepared by Eduard Rung, carried out with the financial support of the Russian Science Foundation, project No. 20-18-00374, carried out on the basis of the Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod.
Received15.09.2021
Publication date16.09.2021
Number of characters62710
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 По сведениям античной традиции, одним из наиболее могущественных и одиозных деятелей в истории империи Ахеменидов был Багой, определяемый как евнух (Diod. XVII. 5. 3; Ael. VH. VI. 8; FGrHist. 255. F. 1; Curt. VI. 3. 9; Strabo. XV. 3. 24; Plut. Mor. 337e). Он достиг вершины власти, однако сам не царствовал, но определял деятельность двух монархов из династии Ахеменидов – Артаксеркса III и Арсеса. Оказавшись виновным в смерти двух последних, Багой стремился также к контролю над третьим, который, очевидно, не без его помощи взошел на престол, – Дарием III, но в конечном итоге стал жертвой собственных интриг при дворе. Исключительная же роль Багоя в качестве неофициального правителя Ахеменидской империи была обусловлена не только его статусом придворного евнуха, но и занятием им административной должности хилиарха, позиционируемой как второй после царя. В данной статье предполагается ответить на вопрос о причинах столь стремительной карьеры Багоя и мотивации его действий при царском дворе последних Ахеменидов.
2 В современной историографии фигура Багоя привлекает внимание лишь в самых общих работах, посвященных истории Персидской империи1. Несколько статей, в названиях которых присутствует имя Багоя, фактически посвящены другому Багою – известному евнуху при дворе Александра Великого2. Однако в историографии часто можно встретить скептическое отношение к сведениям древнегреческих источников о влиятельном положении при дворе евнухов вообще и Багоя в частности. В случае с Багоем основной массив информации предоставляет Диодор Сицилийский, и это естественно, учитывая тот хронологический период, на который приходится отмеченная в источниках деятельность знаменитого евнуха: 345–336 гг.3 (от начала второй египетской кампании Артаксеркса III и до воцарения Дария III). Cведения Диодора дополняются и другими, более поздними авторами (Страбоном, Аррианом, Курцием и др.), однако их информативность, как правило, ограничивается упоминаниями Багоя, когда речь идет о дворцовых переворотах в Персии. 1. Dandamaev, Lukonin 1980, 107; Dandamaev 1985, 254; 2013, 51; 2015, 309–310; Cook 1983, 224–225; Wiesehöfer 1999, 38; Frye 2002, 172; Olmstead 2012, 524–526; Briant 1996, 287; 2002, 376; Waters 2014, 198.

2. Badian 1958, 144–157; Charles, Anagnostou-Laoutides 2018a, 704–710; 2018b, 166–183.

3. Все даты в статье – до нашей эры.
3 Данная статья не только призвана восполнить отмеченный пробел в историографии, но и представляет Багоя как в контексте политической истории Ахеменидской империи, так и в связи с темой придворного общества, неотъемлемой частью которого были евнухи. Поэтому исследование статуса Багоя и основных аспектов его деятельности неизбежно поднимает более общие вопросы о положении евнухов в Ахеменидской империи: о путях их попадания ко двору, этнической принадлежности, функциях и обязанностях; особый интерес вызывает проблема политического влияния евнухов на царей4. В данной статье мы попытаемся отчасти ответить на эти вопросы, несмотря на известные трудности, вызванные полным отсутствием сведений о евнухах при дворе Ахеменидов в древневосточных источниках и тем, что в значительном большинстве примеров в античных источниках сохранились только имена евнухов и лишь в отдельных случаях говорится об их действиях при дворе, и еще реже сообщается об их этнической принадлежности. 4. О евнухах, евнухизме и их связи с явлением кастрации в древнем мире см. Guyot 1980; Bullough 2002, 1–17.

Number of purchasers: 0, views: 12

Readers community rating: votes 0

1. Ambos, C. 2009: Eunuchen als Thronprätendenten und Herrscher im alten Orient. In: M. Luukko, S. Svärd, R. Mattila (eds.), Of God(s), Trees, Kings, and Scholars: Neo-Assyrian and Related Studies in Honour of Simo Parpola. Helsinki, 1–8.

2. Azoulay, V. 2000: Xénophon, le roi et les eunuques: généalogie d’un monstre? Revue Française d’Histoire des Idées Politiques 11, 3–26.

3. Badian, E. 1958: The eunuch Bagoas. Classical Quarterly 8/3–4, 144–157.

4. Badian, E. 1977: A document of Artaxerxes IV? In: K.H. Kinzl (ed.), Greece and the Eastern Mediterranean in Ancient History and Prehistory: Studies Presented to Fritz Schachermeyr on the Occasion of his Eightieth Birthday. Berlin–New York, 40–50.

5. Badian, E. 2000: Darius III. Harvard Studies in Classical Philology 100, 241–267.

6. Barjamovic, G. 2011: Pride, pomp and circumstance: palace, court and household in Assyria 879–612 BCE. In: J. Duindam, T. Artan, M. Kunt (eds.), Royal Courts in Dynastic States and Empires. A Global Perspective. Leiden, 27–61.

7. Bichler, R. 2004: Ktesias ‘korrigiert’ Herodot. Zur literarischen Einschätzung der Persika. In: H. Heftner, K. Tomaschitz (Hrsg.), Ad Fontes! Festschrift für Gerhard Dobesch zum 65. Geburtstag. Wien, 105–116.

8. Briant, P. 1996: Histoire de l’empire perse : de Cyrus à Alexandre. Paris.

9. Briant, P. 2002: From Cyrus to Alexander. A History of the Persian Empire. Transl. by P.T. Daniels. Winona Lake.

10. Brian, P. Darij v teni Aleksandra. Per. A.N. Stepanovoj. M., 2007.

11. Brosius, M. 2006: The Persians. London.

12. Bullough, V.L. 2002: Eunuchs in history and society. In: S. Tougher (ed.), Eunuchs in Antiquity and Beyond. Swansea, 1–17.

13. Chantraine, P. 1968: Dictionnaire étymologique de la langue grecque : histoire des mots. Paris.

14. Chaumont, M.-L. 1973: Chiliarque et curopalate à la cour des Sassanides. Iranica antiqua 10, 139–165.

15. Charles, M. 2015: The chiliarchs of Achaemenid Persia: towards a revised understanding of the office. Phoenix 69 (3/4), 279–303.

16. Charles, M. 2016a: The Achaemenid chiliarch par excellence. Commander of guard infantry, cavalry or both? Historia 65, 392–412.

17. Charles, M. 2016b: Two notes on Darius III. Cambridge Classical Journal 62, 52–64.

18. Charles, M.B., Anagnostou-Laoutides, E. 2018a: Aelian, VH 3.23. Alexander and Bagoas’ house. Athenaeum: studi periodici di letteratura e storia dell’ antichita 106, 704–710.

19. Charles, M.B., Anagnostou-Laoutides, E. 2018b: Curtius 6, 5, 22–3, Darius III and the eunuch Bagoas. Rheinisches Museum für Philologie 161, 166–183.

20. Collins, A.W. 2001: The office of chiliarch under Alexander and the successors. Phoenix 55 (3–4), 259–283.

21. Collins, A.W. 2012: Alexander and the Persian court chiliarchy. Historia 61, 159–167.

22. Cook, M.J. 1983: The Persian Empire. London–Melbourne–Toronto.

23. Cowley, A.E. 1923: The Aramaic Papyri of the Fifth Century B.C. Oxford.

24. Dandamaev, M.A. Politicheskaya istoriya Akhemenidskoj derzhavy. M., 1985.

25. Dandamaev, M.A. 1992: Iranians in Achaemenid Babylonia. Costa Mesa–New York.

26. Dandamaev, M.A. Vaviloniya v 626–330 gody do n.eh.: sotsial'naya struktura i ehtnicheskie otnosheniya. SPb., 2010.

27. Dandamaev, M.A. Akhemenidskaya imperiya: sotsial'no-administrativnoe ustrojstvo i kul'turnye dostizheniya. SPb., 2013.

28. Dandamaev, M.A. Politicheskaya istoriya Akhemenidskoj derzhavy. 3-e izd. SPb., 2015.

29. Dandamaev, M.A., Lukonin, V.G. Kul'tura i ehkonomika Drevnego Irana. M., 1980.

30. Dandamayev, M. 1988: Bagōas. In: Encyclopaedia Iranica. Vol. III. 4, 418–419.

31. Frye, R.N. 1962: The Heritage of Persia. London.

32. Frye, R.N. 1984: The History of Ancient Iran. München.

33. Fraj, R. Nasledie Irana. Per. V.A. Livshitsa i E.V. Zejmalya. 2-e izd. M., 2002.

34. Garelli, P. 1974: Remarques sur l’administration de l’empire Assyrien. Revue d’Assyriologie et d’archéologie orientale 68/2, 129–140.

35. Gignoux, P. 1991: Chiliarch. In: Encyclopaedia Iranica. Vol. V. 4, 423–434.

36. Grabbe, L.L. 1992: Who was the Bagoses of Josephus (Ant. 11.7.1, 297–301)? Transeuphratène 5, 49–61.

37. Grantovskij, Eh.A., Ivanchik, A.I. «Vestniki» pri dvorakh iranskikh tsarej. VDI 2, 1995. 162–169.

38. Grayson, A.K. 1975: Babylonian Historical-Literary Texts. Toronto–Buffalo.

39. Guyot, P. 1980: Eunuchen als Sklaven und Freigelassene in der griechisch-römischen Antike. Stuttgart.

40. Hackl, J., Oelsner, J. 2018: Babylonisches zu Artaxerxes IV. Klio 100/3, 688–708.

41. Harding, P. (ed.) 2006: Didymus: On Demosthenes. Transl. with Introduction, Text, and Commentary. Oxford.

42. Hirschy, N.C. 1909: Artaxerxes III Ochus and His Reign (with Special Consideration of the Old Testament Sources Bearing Upon the Period). Chicago.

43. Hornblower, S. 2003: Panionios of Chios and Hermotimos of Pedasa. In: P. Derow, R. Parker (eds.), Herodotus and His World. Essays from a Conference in Memory of George Forrest. Oxford, 37–57.

44. Hunger, H., Sachs, A.J., Steele, J.M. 2001: Astronomical Diaries and Related Text from Babylonia. Vol. V. Lunar and Planetary Texts. Wien.

45. Jacoby, F. 1922: Ktesias 1. In: Paulys Realencyclopädie der classischen Altertumswissenschaft. Bd. XI.2, 2032–2073.

46. Junge, P.J. 1940: Hazarapatiš. Zur Stellung des Chiliarchen der kgl. Leibgarde im Achämenidenstaat. Klio 33, 13–38.

47. Jursa, M. 2011: «Höflinge» (ša rēši, ša rēš šarri, ustarbaru) in babylonischen Quellen des ersten Jahrtausends. In: J. Wiesehöfer, R. Rollinger, G. Lanfranchi (eds.), Ktesias’ Welt – Ctesias’ World. Wiesbaden, 159–223.

48. Keaveney, A. 2010: The chiliarch and the person of the king. In: B. Jacobs, R. Rollinger (eds.), Der Achämenidenhof – The Achaemenid Court. Wiesbaden, 499–508.

49. Kivni, A. Chuzhie kak svoi: evnukhi pri Akhemenidskom dvore. V kn.: O.L. Gabelko, Eh.V. Rung, A.A. Sinitsyn, E.V. Smykov (red.), IRAN-ICA. Iranskie imperii i greko-rimskij mir v VI v. do n.eh. – VI v. n.eh. Kazan', 2017. 31–44.

50. Kholod, M.M. 2018: Achaemenid grants of cities and lands to Greeks: the case of Mentor and Memnon of Rhodes. Greek, Roman and Byzantine Studies 58, 177–197.

51. Klinkott, H. 2005: Der Satrap. Ein achaimenidischer Amtsträger und seine Handlungsspielräume. Frankfurt am Main.

52. Kuhrt, A. 2007: The Persian Empire: A Corpus of Sources from the Achaemenid Period. London.

53. Ladynin, I.A. Nachalo makedonskogo vremeni v kategoriyakh traditsionnogo mirovozzreniya drevnikh egiptyan kontsa IV – nachala III vv. do n.eh. Diss. … d.i.n. M., 2017.

54. Ladynin, I.A. Antichnaya traditsiya o koschunstvakh Artakserksa III protiv svyaschennykh zhivotnykh i vopros o ee datirovke. V sb.: I.A. Ladynin (red.), Vostok, Evropa, Amerika v drevnosti. Vyp. 4. Sbornik nauchnykh trudov Sergeevskikh chtenij na kafedre istorii drevnego mira istoricheskogo fakul'teta MGU imeni M.V. Lomonosova. M.–SPb., 2019. 5–18.

55. Lenfant, D. 1996: Ctésias et Hérodote ou les réécritures de l’histoire dans la Perse achéménide. Revue des Études Grecques 109/2, 348–380.

56. Lenfant, D. 2012: Ctesias and his Eunuchs: a challenge for modern historians. Histos 6, 257–297.

57. Lenfant, D. 2015: Le satrape et l’Œil du Roi : les hommes du pouvoir perse passés au filtre grec. In: F. Colin, O. Huck, S. Vanseveren (éds.), Interpretatio. Traduire l’altérité culturelle dans les civilisations de l’Antiquité. Paris, 95–122.

58. Llewellyn-Jones, L. 2002: Eunuchs and the royal harem in Achaemenid Persia (539–331 BC). In: S. Tougher (ed.), Eunuchs in Antiquity and Beyond. Swansea, 19–49.

59. Llewellyn-Jones, L. 2013: King and Court in Ancient Persia 559 to 331 BCE. Edinburgh.

60. Meeus, A. 2009: Some institutional problems concerning the succession to Alexander the Great: «prostasia» and chiliarchy. Historia 58/3, 287–310.

61. Melikyan, A.T. Institut «vtoroj posle tsarya» v iranskoj gosudarstvennoj sisteme Akhemenidskoj ehpokhi. Metamorfozy istorii 4, 2013. 88–118.

62. Mildenberg, L. 1999: Artaxerxes III Ochus (358–338 B.C.): a note on the maligned king. Zeitschrift des Deutschen Palästina–Vereins 115/2, 201–227.

63. N’Shea, O. 2016: Royal eunuchs and elite masculinity in the Neo-Assyrian Empire. Near Eastern Archaeology 79/3, 214–221.

64. Nissinen, M. 2017: Relative masculinities in the Hebrew Bible/Old Testament. In: I. Zsolnay (ed.), Being a Man: Negotiating Ancient Constructs of Masculinity. London–New York, 221–247.

65. Olmstead, A.T. 1948: The History of the Persian Empire (Achaemenid Period). Chicago.

66. Olmsted, A.T. Istoriya Persidskoj imperii. Per. A.A. Karpovoj. M., 2012.

67. Oppenheim, A.L. 1973: A note on ša rēši. Journal of the Near Eastern Society of the University of Columbia 5, 325–334.

68. Orlov, V.P. Sotsial'nyj status persidskoj aristokratii v Akhemenidskoj imperii (k voprosu o znachenii termina bandakā). Problemy istorii, filologii, kul'tury 4, 2018. 66–77.

69. Pirngruber, R. 2011: Eunuchen am Königshof Ktesias und die altorientalische Evidenz. In: J. Wiesehöfer, R. Rollinger, G. Lanfranchi (eds.), Ktesias’ Welt – Ctesias’ World. Wiesbaden, 279–312.

70. Pirngruber, R., Groß, M. 2014: On courtiers in the Neo-Assyrian Empire: ša-rēši and mazzāz pāni. Altorientalische Forschungen 41/2, 161–175.

71. Radner, K. 2011: Royal decision-making: kings, magnates, and scholars. In: K. Radner, E. Robson (eds.), The Oxford Handbook of Cuneiform Cul-ture. Oxford, 358–379.

72. Rop, J. 2019: Greek Military Service in the Ancient Near East, 401–330 BCE. Cambridge.

73. Rung, Eh.V. Voenno-politicheskaya deyatel'nost' Mentora Rodosskogo. Mnemon. Issledovaniya i publikatsii po istorii antichnogo mira 14, 2014. 143–160.

74. Rung, E. 2015: Some notes on karanos in the Achaemenid Empire. Iranica antiqua 50, 333–356.

75. Rung, Eh.V., Orlov, V.P. Imya «Masist» v istorii Akhemenidskoj imperii. Problemy istorii, filologii, kul'tury 2, 2016. 83–91.

76. Ruzicka, S. 2012: Trouble in the West: Egypt and the Persian Empire, 525–332 B.C. Oxford.

77. Sánchez, M.G. 2014: The second after the King and Achaemenid Bactria on Classical sources. In: B. Antela-Bernárdez, J. Vidal (eds.), Central Asia in Antiquity: Interdisciplinary Approaches. Oxford, 37–42.

78. Schmitt, R. 1982: Achaemenid throne-names. AION Linguistica 42/1, 83–95.

79. Schmitt, R. 2000: Menostanes. In: Encyclopædia Iranica online. URL: http://www.iranicaonline.org/articles/menostanes; data obrascheniya: 18.07.2021.

80. Schmitt, R. 2007: Bemerkungen zu den Belegformen des Titels iran. *hazahrapati-. In: M. Macuch, M. Maggi, W. Sundermann (eds.), Iranian Languages and Texts from Iran and Turan: Ronald E. Emmerick Memorial Volume. Wiesbaden, 355–364.

81. Schmitt, R: 2011: Iranische Personennamen in der griechischen Literatur vor Alexander d. Gr. (Iranisches Personennamenbuch, V/5a). Wien.

82. Shayegan, M.R. 2003: Hazārbed. In: Encyclopaedia Iranica XII.1, 93–95.

83. Shenkar', M.A. Bozhestvo na krylatom kolese: k voprosu identifikatsii «pervoj iudejskoj monety». VDI 2, 2008. 98–108.

84. Spek, van der R.J. 2003: Darius III, Alexander the Great and Babylonian scholarship. In: W. Henkelman, A. Kuhrt (eds.), A Persian Perspective: Essays in Memory of Heleen Sancisi-Weerdenburg. (Achaemenid History, XIII). Leiden, 289–346.

85. Stolper, M.W. 1985: Entrepreneurs and Empire. The Murašû Archive, the Murašû Firm, and Persian Rule in Babylonia. Leiden.

86. Stronk, J.P. 2017: Semiramis’ Legacy. The History of Persia According to Diodorus of Sicily. Edinburgh.

87. Torrey, C.C. 1939: The two Persian officers named Bagoas. American Journal of Semitic Languages and Literatures 56/3, 300–301.

88. Waters, M. 2014: Ancient Persia: A Concise History of the Achaemenid Empire, 550–330 BCE. Cambridge.

89. Waters, M. 2017: Ctesias’ Persica and Its Near Eastern Context. Madison.

90. Werba, Ch. 1982: Die arischen Personennamen und ihre Träger bei den Alexanderhistorikern (Studien zur iranischen Anthroponomastik). Diss. Wien.

91. Wiesehöfer, J. 1980: Die «Freunde» und «Wohltater» des Grosskönigs. Studia Iranica 9, fasc. 1, 7–21.

92. Wiesehöfer, J. 1999: Das Frühe Persien. Geschichte eines antiken Weltreichs. Zürich–München.

93. Williamson, H.G.M. 2004: Studies in Persian Period History and Historiography. Tübingen.

Система Orphus

Loading...
Up