Russian aircrews in Africa (eyewitness narrative accounts)

 
PIIS032150750013880-0-1
DOI10.31857/S032150750013880-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher, Centre for Civilisational and Regional Studies, Institute for African Studies, Russian Academy of Sciences
Affiliation: Institute for African Studies of the Russian Academy of Sciences
Address: 30/1, Spiridonovka str., Moscow, Russian Federation, 123001
Journal nameAsia and Africa Today
EditionIssue 7
Pages69-76
Abstract

The last decade of the 20th century saw another boom in the supply of Soviet-made civil aircraft to the countries of Africa. Hundreds of highly qualified aviation specialists from all post-Soviet states were involved in its operation and maintenance. Market relations, new for many of them, the aggressive way of doing business on the part of entrepreneurs, as well as the complicated military and political situation in some regions, have led to the formation of a certain type of business and personal relationships. Lessons learned over the thirty years of work in special economic and socio-cultural conditions are still actual.

Nevertheless, this aspect of Russia-Africa relations remains one of the least studied. Analysis of the narratives of the eyewitnesses - pilots, flight engineers, translators - is still the only way to know more about some hallmarks of the African aviation market, which still has a significant shadow segment.

For this study the narratives of a Russian flight engineer who has worked as a flight crew member in various African countries for more than ten years were collected. The recollections presented relate to the first organized trip to South Africa and Mozambique in 1992, and to the later period of private contract work in Angola and Rwanda, and are interesting because they trace the formation of psychological and ethnocultural aspects of business and personal contacts with the employers, local residents and co-workers.

KeywordsRussia in Africa, foreign employees in Africa, civil aviation, narrative, South Africa, Mozambique, Angola, Rwanda
Received25.02.2021
Publication date16.07.2021
Number of characters27720
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ И ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМЫ

2 На 90-е годы XX столетия приходится очередной экспортный бум авиационной техники советского производства в страны Африки. Официальная статистика об объемах поставок до сих пор не обнародована, но свидетельства очевидцев говорят о сотнях самолетах, использующихся в гражданских и военных целях. Обслуживая технику, на континенте работали и продолжают работать авиационные специалисты со всего постсоветского пространства.
3 Ни для кого не секрет, что африканский авиационный рынок имеет существенный теневой сегмент, а работа пилотов и обслуживающего персонала связана с определенным риском. Первые организованные выезды быстро сменились частными легальными и полулегальными контрактами с бесчисленными фирмами, предлагавшими работу по сопровождению как пассажирских, так и транспортных перевозок.
4 Поиск и вербовка новых специалистов перешла в сферу личных связей, а позже специализированных интернет-форумов. Предлагаемые оклады оказывались существенно выше существовавших на постсоветском рынке, и еще более возрастали, когда речь заходила о перевозках в интересах многочисленных воюющих сторон. Но все равно они оказывались ниже аналогичных расценок для специалистов из экономически развитых стран, часто не соглашавшихся работать с нарушениями техники безопасности или за оклад меньший, определявшийся национальными профсоюзными организациями1. 1. На африканцев работают до тысячи российских пилотов. >>>> (accessed 14.02.2021)
5 Нанимающая сторона зачастую прямо отказывалась от каких бы то ни было гарантий безопасности или просто не могла выполнить их в отношении иностранных специалистов. Авиационный парк быстро устаревал: фирмы-владельцы и арендаторы не могли обеспечить регулярные поверки и регламенты использования самолетов, предпочитая скрывать факты несчастных случаев, потерь техники и персонала. В поле зрения широкой общественности попадали только крупные авиационные катастрофы, о которых трудно было умолчать. Поэтому число погибших и пострадавших в эти годы в Африке российских авиационных специалистов до сих пор не выяснено, как нет и никаких научных исследований этого вопроса, несмотря на то, что такая практика до сих пор остается актуальной.
6 Ранее вопросы трудовой миграции высококвалифицированных специалистов в постсоветский период изучались, в основном, на примере «утечки» научных кадров [1; 2]. А исследования проблем миграции на Африканском континенте, в первую очередь, касаются эмиграции самих африканцев (см., напр.: [3]).
7 Тема работы по контрактам российских высококвалифицированных специалистов технического профиля в африканских странах не менее интересна. Благодаря советскому наследию отечественная авиационная техника и летные специалисты оказались высококонкуретными в целом ряде мировых регионов, и в первую очередь, в Африке. Только в последние годы появилась надежда на то, что эта важнейшая отрасль выйдет из тени и появятся стабильные компании-операторы, обеспечивающие техническую исправность авиационного парка и предоставляющие гарантии материальной и физической безопасности персоналу.

Number of purchasers: 0, views: 67

Readers community rating: votes 0

1. Intellectual migration in the modern world. Lebedeva M.M. (eds.), Moscow, 2014, 253 p. (In Russ.)

2. Koksharov V.A., Agarkov G.A. 2018. International scientific migration: progress or threat to the scientific and technical security of Russia. Economy of the region. № 1. Moscow. (In Russ.)

3. Abramova I.O. African migration: experience of systems analysis. Moscow: Institute for African Studies, RAS, 2009, 354 p. (In Russ.)

4. Osmolovsky A. In Africa we've got $2,000. https://www.aviaport.ru/digest/2008/07/28/153973.html (accessed 14.02.2021). (In Russ.)

5. Fugin V. How a Russian one-legged pilot conquered Africa. https://www.ridus.ru/news/249354 (accessed 14.02.2021) (In Russ.)

6. In Egypt and on Zanzibar (1960-1966). Memoirs of Soviet military translators. Moscow. 2011, 200 p. (In Russ.). ISBN 978-5-904935-14-6

7. Teterin O.I., Ivanov A.N. 2013. With a dream, a vocabulary and courage. Asia and Africa today. № 2 (In Russ.)

8. Mishalova E.V. 2012. Historical narrative as a form of organization and representation of historical knowledge. Epistemology & Philosophy of Science. № 1. (In Russ.)

9. Salieva L.K. 2012. Narrative analysis. History and modernity. Application areas. Moscow University Bulletin. Series 21: Management (state and society). № 3. (In Russ.)

10. Murray M. Narrative psychology and narrative analysis. Qualitative research in psychology: expanding perspectives in methodology and design. P. M. Camic at al (eds.). Washington, DC: American Psychological Association, 2003, рp. 101-112.

11. Shagalov V.A. 2013. Civil war in Mozambique and the UN peacekeeping operation. Uchenye Zapiski Kazanskogo Universiteta. Seriya Gumanitarnye Nauki, № 1. (In Russ.)

12. Borodaev V.A. 2018. Cuba's contribution to the collapse of apartheid in South Africa at the end of the Cold War. Moscow University Bulletin. Series 8. History. No. 2. (In Russ.)

13. Teterin O.I. Working on Zanzibar. Teterin O.I. Remembering Africa (imporrant… and not so much). Moscow 2019, pp. 33-79 (In Russ.). ISBN 978-5-6042825-0-2

Система Orphus

Loading...
Up