The U.S. Foreign Economic Aid System: From Truman to Trump (part 2)

 
PIIS268667300012652-7-1
DOI10.31857/S268667300012652-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 12
Pages114-125
Abstract

The article is the second part of publication on the US foreign economic aid system and covers the period of the presidency of Barack Obama and the presidency of Donald Trump. Regulatory decisions were made during Obama presidency to improve aid efficiency and transparency, but these decisions began to take effect only during the Trump presidency. The conclusion is drawn about the inertia of the foreign aid system associated with the procedures of the budgetary process, impact of influence groups, and difficulties of quickly terminating long-term aid programs or switching aid to other directions.

Keywordsinternational development assistance, foreign aid, United States Agency for International Development, United States International Development Finance Corporation, Donald Trump
Received27.08.2020
Publication date03.12.2020
Number of characters20877
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Трансформация в странах Восточной Европы и распад Советского Союза во многом сняли с повестки дня идеи о необходимости использовать международную помощь для противостояния коммунистическому влиянию. Это привело к необходимости существенно пересмотреть направление и форматы помощи, переключить её на страны, осуществляющие переход к рыночной экономике, в том числе страны – бывшие республики СССР. Серьёзным фактором в идеологии помощи, заместившим противодействие коммунистическому влиянию, стало противодействие терроризму, вызванное атакой на США 11 сентября 2001 года.
3 Международная экономическая помощь выступает как один из важных инструментов экономических и политических действий на внешней арене. И этот инструмент нашёл своё новое применение. Быстрое развитие в начале XXI века экономики России и Китая, усиление их роли в решении международных вопросов привело к формированию новой философии противодействия не только идеологическому, но и экономическому и политическому влиянию.
4 Сама система международной помощи в этот период подвергалась существенной критике, и были предприняты меры по её совершенствованию. Важные законодательные инициативы в повышении открытости и эффективности помощи были сделаны в период президентства Барака Обамы. Однако их реализация пришлась уже на президентство Дональда Трампа. Несмотря на агрессивную риторику Трампа о необходимости существенно сократить расходы на международную помощь, их объём практически не уменьшился. Это ещё раз говорит об инерционности организационных и финансовых аспектов системы международной экономической помощи.
5

СОВРЕМЕННЫЙ ЭТАП СИСТЕМЫ ПОМОЩИ – ДЕЙСТВИЯ АДМИНИСТРАЦИЙ ОБАМЫ И ТРАМПА

6 Избрание Б. Обамы на пост президента США в 2009 г. сопровождалось резкой критикой внешней политики предшественника, в том числе в Ираке, но сохранялась преемственность американского мирового лидерства, активных действий за рубежом. [Lindsay J., 2011] Одновременно декларировалась необходимость расширять зарубежную помощь. В период президентства Б. Обамы продолжилась помощь Афганистану (при этом она многократно возросла, особенно военная), Ираку (многократно снизилась), Пакистану (выросла), Египту, а также увеличилась помощь отдельным регионам развивающегося мира Африки, в том числе продолжилось начатое ранее увеличение помощи Кении, а также территориям Западного берега реки Иордан и сектора Газа (программы помощи Палестинским территориям были начаты с 1993 г., а в период президентства Обамы за 2009–2016 гг. экономическая помощь составила 5,7 млрд долл. в ценах 2017 года).
7 Понимание необходимости изменений в системе международной помощи на фоне значительного роста её финансирования осознавалось и администрацией Б. Обамы. В мае 2010 г. была принята очередная Стратегия национальной безопасности [11], которая признала международное развитие наряду с дипломатией и обороной одной из центральных основ потенциала национальной безопасности. В сентябре того же года была выпущена Президентская директива по глобальному развитию (Presidential Policy Directive on Global Development) [12], где были изложены принципы высокого уровня: направленность на результаты устойчивого развития, ответственность всех участвующих стран, обновление архитектуры системы помощи. При этом Государственный департамент был обозначен как ответственный за реализацию директивы. Началась разработка закона «О прозрачности и подотчётности иностранной помощи» (Foreign Aid Transparency and Accountability Act) [7]. Первая версия законопроекта была внесена в Палату представителей ещё в октябре 2011 г. Законопроект был почти принят в 2013 г., но его движение затормозилось из-за обсуждения нескольких ключевых проблем – нейтральности по затратам на его реализацию и степень контроля законодателями независимых агентств, оказывающих помощь.

Number of purchasers: 0, views: 545

Readers community rating: votes 0

1. Better Utilization of Investments Leading to Development (BUILD) Act. Available at: https://www.congress.gov/bill/115th-congress/senate-bill/2463 (accessed 20.07.2020).

2. Congressional Budget Justification. Department of State, Foreign Operations, and Related Programs. Fiscal year 2021. Available at: https://www.usaid.gov/sites/default/files/documents/9276/FY-2021-CBJ-Final.pdf (accessed 20.07.2020)

3. Congressional Budget Justification. Department of State, Foreign Operations, and Related Programs. Fiscal year 2020. Available at: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2019/05/FY-2020-CBJ-FINAL.pdf (accessed 20.07.2020).

4. Congressional Budget Justification. Department of State, Foreign Operations, and Related Programs. Fiscal year 2019. Available at: https://www.usaid.gov/sites/default/files/documents/1868/FY_2019_CBJ.pdf (accessed 20.07.2020).

5. Countering Malign Kremlin Influence (CMKI) Development Framework 2019. USAID. Available at: cchttps://www.usaid.gov/sites/default/files/documents/1863/CMKI_Development_Framework.pdf (accessed 15.07.2020).

6. Ending the Need for Foreign Assistance. 2019. USAID Policy Framework. Available at: https://www.usaid.gov/sites/default/files/documents/1870/WEB_PF_Full_Report_FINAL_10Apr2019.pdf (accessed 10.07.2020).

7. Foreign aid transparency and accountability act of 2016 Public Law 114-191. July 15, 2016 Available at: https://uscode.house.gov/statutes/pl/114/191.pdf (accessed 15.07.2020).

8. Global Fragility Act. Senate and House of Representatives of the United States of America. Available at: https://www.congress.gov/bill/116th-congress/house-bill/2116/text (accessed 20.08.2020)

9. Harris B., Gramer R., Tamkin E. 2017. The end of foreign aid as we know it. Foreign Policy. Available at: https://foreignpolicy.com/2017/04/24/u-s-agency-for-international-development-foreign-aid-state-department-trump-slash-foreign-funding/ (accessed 7.07.2020).

10. Joint strategic plan. FY 2018 - 2022. U.S. Department of State U.S. Agency for International Development. February 2018. Available at: https://www.usaid.gov/sites/default/files/documents/1870/JSP_FY_2018_-_2022_FINAL.pdf (accessed 10.07.2020),

11. National Security Strategy, May 2010. Available at: https://www.hsdl.org/?view&did=24251 (accessed 15.07.2020).

12. Presidential Policy Directive/PPD-6. National Security Council Information. 2010. Available at: https://fas.org/irp/offdocs/ppd/ppd-6.pdf (accessed 15.07.2020).

13. Promoting a Path to Self-Reliance and Resilience. Agency Financial Report, Fiscal Year 2019. USAID. Available at: https://www.usaid.gov/sites/default/files/documents/1868/USAIDFY2019AFR_508R.pdf (accessed 20.07.2020).

14. Remarks by Acting Administrator John Barsa at The Global Fragility Strategy: A Multi-Stakeholder Consultation Workshop Available at: https://www.usaid.gov/news-information/speeches/may-20-2020-aa-john-barsa-global-fragility-strategy-multi-stakeholder-consultation-workshop (accessed 20.08.2020).

15. Remarks by National Security Advisor, Ambassador John R. Bolton on the Trump Administration’s New Africa Strategy. December 13, 2018. Available at: https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/remarks-national-security-advisor-ambassador-john-r-bolton-trump-administrations-new-africa-strategy/ (accessed 20.07.2020).

16. Rose, S. 2018. Linking US Foreign Aid to UN Votes: What Are the Implications? Center for Global Development. Available at: https://www.cgdev.org/sites/default/files/linking-us-foreign-aid-un-votes-what-are-implications_0.pdf (assessed 20.07.2020)

17. Runde D., Savoy C., McKeown S. 2020. Covid-19 Has Consequences for U.S. For-eign Aid and Global Leadership. Center for Strategic & International Studies. Available at: https://www.csis.org/analysis/covid-19-has-consequences-us-foreign-aid-and-global-leadership (accessed 10.08.2020).

18. Saldinger A. 2018. Congress again rejects steep cuts to US foreign assistance in new budget. Devex. Available at: https://www.devex.com/news/congress-again-rejects-steep-cuts-to-us-foreign-assistance-in-new-budget-92403 (accessed 15.07.2020).

19. Shared Progress, Shared Future. Agency Financial Report, Fiscal Year 2016. USAID. Available at: https://www.usaid.gov/sites/default/files/documents/1868/USAIDFY2016_AFR_508.pdf (accessed 20.07.2020).

20. The Journey to Self-Reliance. Helping Countries to Solve Their Own Development Challenges. USAID. Available at: https://www.usaid.gov/node/286866 (accessed 15.07.2020).

21. Tremann C. 2018. The new US Africa strategy is not about Africa. It’s about China. The Interpreter. Available at: https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/new-us-africa-strategy-not-about-africa-it-s-about-china (accessed 20.07.2020).

22. Trump Administration Orders Freeze on Congressionally-Approved Foreign Aid. Available at: https://www.voanews.com/usa/us-politics/trump-administration-orders-freeze-congressionally-approved-foreign-aid (accessed 15.07.2020).

23. Trump D. J. 2017. National security strategy of the United States of America. Executive Office of The President. Washington DC. Washington, United States. P. 68.

24. Trump D. J. 2020. EO on Delegating Authority under the DPA to the CEO of the U.S. International Development Finance Corporation to Respond to the COVID-19 Out-break. Available at: https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/eo-delegating-authority-dpa-ceo-u-s-international-development-finance-corporation-respond-covid-19-outbreak/ (accessed 10.07.2020).

25. U.S. Agency for International Development Administrator Mark Green Panel Discussion on the Launch of USAID's New Private Sector Engagement Policy 2018. USAID. Available at: https://www.usaid.gov/news-information/press-releases/dec-12-2018-administrator-green-panel-launch-private-sector-engagement-policy (accessed 15.07.2020).

26. UPDATE: The United States Continues to Lead the Global Response to COVID-19. U.S. Department of State. Available at: https://www.state.gov/update-the-united-states-continues-to-lead-the-global-response-to-covid-19-5/ (accessed 10.08.2020)

27. USAID Deputy Administrator Bonnie Glick’s Keynote Address at a Community of Democracies Event. 2020. USAID. Available at: https://www.usaid.gov/news-information/press-releases/jan-28-2020-da-bonnie-glick-keynote-address-community-democracies (accessed 20.07.2020).

28. Wong E. 2019. U.S. Orders Freeze of Foreign Aid, Bypassing Congress. The New York Times. 7.08.2019. Available at: https://www.nytimes.com/2019/08/07/us/politics/foreign-aid-freeze-congress.html (accessed 15.07.2020).

29. Bartenev V. I. 2018. Blokirovanie pomoschi kak ehlement vneshnepoliticheskogo instrumentariya SShA: de jure i de facto. Vestnik MGIMO Universiteta. №. 6 (63). S. 110-140.

30. Davydov A.A. 2018. Zarubezhnaya pomosch' SShA: pomosch' razvitiyu kak instrument vneshnej politiki (Chast' 2). Puti k miru i bezopasnosti. №. 2. S. 9-21.

31. Urnov A. Yu. 2019. Novaya afrikanskaya strategiya administratsii D. Trampa. Aziya i Afrika segodnya. №. 5. S. 6-13.

32. Alvarez L. Boussalis C., Merolla J.L., Peifferet C.A. 2018. Love thy neighbor: Social identity and public support for humanitarian aid. Development Policy Review. T. 36. PP. O935-O953.

33. Jakupec V. 2018. Development Aid-Populism and the End of the Neoliberal Agenda. Springer International Publishing. 85 p.

34. Karol D. 2018. Elite Opinion and Institutional Policy Conflict in the United States: The Case of Foreign Aid. Meeting of the National Capital Area Political Science Association American Politics Workshop. American University, Washington, D.C. 32 p.

35. Lindsay J. M. 2011. George W. Bush, Barack Obama and the future of US global leadership. International Affairs. T. 87. №. 4. PP. 765-779.

Система Orphus

Loading...
Up