Canada's Intelligence System Today

 
PIIS268667300012342-6-1
DOI10.31857/S268667300012342-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 11
Pages60-79
Abstract

Canada's intelligence system has undergone a number of major changes in the past few years. After the terrorist attacks in Canada in October 2014 several laws were passed that significantly expand the powers of the two main intelligence services - the Canadian Security and Intelligence Service (CSIS) and the Communications Security Establishment (CSE) - and create a new system of oversight over these services. Passed in 2015, Bill C-51 empowers CSIS to “take measures to reduce threat” to Canada, thus shifting the focus of its work from surveillance to actively countering forces hostile to Canada within the country. In 2017 the National Security and Intelligence Committee of Parliamentarians was established. This committee's activity is heavily influenced by a prime minister. All committee members are appointed on his recommendation. He is also the first to read of all committee reports and can censor these reports. As a result, the ability of this committee to control the intelligence services is seriously limited. Passed in 2019 Bill C-59 creates two new oversight bodies to oversee the Canadian intelligence community as a whole. The National Security and Intelligence Review Agency has the right to consider any activity of CSIS and CSE and the actions of other agencies related to national security and intelligence. Bill C-59 also introduces the position of an Intelligence Commissioner who will be able to approve (or not to approve) proposed operations of the Canadian intelligence services. Bill C-59 gives the CSE the right to conduct defensive and active cyber operations.

KeywordsCanada, intelligence, Five Eyes, cyber operations, metadata
Received03.08.2020
Publication date10.11.2020
Number of characters42545
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

 

Обеспечение безопасности государства и его деятельность на международной арене невозможно представить без участия его разведывательных служб. В этом смысле они давно и прочно стали составной частью государственного аппарата. В то время как американские спецслужбы постоянно находятся на слуху и являются объектом пристального внимания, крайне мало известно о деятельности разведывательных служб Канады. Данная статья призвана в какой-то степени восполнить этот пробел.

2 Немного о терминах. Прежде всего, надо определиться с базовыми терминами: что понимать под разведкой и какие именно организации можно считать разведывательными в Канаде.
3 Дело в том, что в стране не существует единого общепризнанного определения разведки, а само оно может подстраиваться под конкретную ситуацию. В докладе Комитета парламентариев по вопросам национальной безопасности и разведки 2019 г. акцент сделан на «использовании секретных, скрытных, или конфиденциальных, источников или методов работы» [25: 13]. В то же время У. Уарк, один из наиболее известных специалистов, автор соответствующей статьи в Канадской энциклопедии, считает, что разведка – это «сбор информации для усиления безопасности государства» [The Canadian Encyclopedia. 1999: 1173]. Использование для этой цели тайных средств является шпионажем, особым видом разведывательной деятельности. По его словам, «шпионаж лишь малая часть общей разведывательной системы, и это особенно верно в случае с Канадой» [The Canadian Encyclopedia. 1999: 1173].
4 И на официальном, и на экспертном уровнях в Канаде говорят не столько о разведке вообще, сколько о каком-либо конкретном её виде. Тот же Уарк делит всю разведку на два вида: внешнюю (foreign intelligence), которая должна помогать государству осуществлять эффективную дипломатическую, военную и экономическую деятельность на международной арене, и внутреннюю разведку (domestic intelligence), используемую государством для выявления угроз внутри страны и для противодействия иностранным спецслужбам [The Canadian Encyclopedia. 1999: 1173].
5 На официальном уровне была представлена более широкая типология разведывательной деятельности. Выступая на слушаниях в Сенате в конце 2001 г., заместитель секретаря и координатор по вопросам безопасности и разведки Управления Тайного совета (Privy Council Office) Р. Фадден выделил четыре вида канадской разведки: разведка по обеспечению безопасности (security intelligence), то есть то, что Уарк определял как внутреннюю разведку; внешняя разведка; военная разведка (military intelligence) и криминальная разведка (criminal intelligence) [7: 57-58]. Фадден также указал и конкретные канадские спецслужбы, отвечавшие за тот или иной вид разведки. Так, за внутреннюю разведку главную ответственность несла Канадская служба безопасности и разведки (КСБР), за внешнюю разведку – Центр безопасности связи (ЦБС), за военную разведку – структуры Министерства обороны, а за криминальную разведку – Канадская королевская конная полиция (КККП) при поддержке КСБР. Таким образом, Фадден сводил канадское разведывательное сообщество лишь к трём-четырём игрокам.

Number of purchasers: 0, views: 611

Readers community rating: votes 0

1. A New Plan for a Strong Middle Class. Liberal Party Platform 2015.- 88 p.

2. Anti-Terrorism Act. S.C. 2001. C. 41. Available at: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/annualstatutes/2001_41/FullText.html (accessed 17.07.2020)

3. Anti-Terrorism Act, 2015. S.C. 2015. C. 20. Available at: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/annualstatutes/2015_20/FullText.html (accessed 21.07.2020)

4. Brewster M. Canadian Military Intelligence Unit Issued Warning About Wuhan Outbreak Back In January. CBC.10.04.2020. Available at: https://www.cbc.ca/news/politics/coronavirus-pandemic-covid-canadian-military-intelligence-wuhan-1.5528381 (accessed 25.07.2020)

5. Building the Resilience against Terrorism: Canada's Counter-Terrorism Strategy. Ottawa. 2013. - 46 p.

6. Campion-Smith B. Liberals Defend Support of Anti-Terror Law. The Toronto Star, 5.02.2015.

7. Canadian Security and Military Preparedness. Report of the Standing Senate Committee on National Security and Defence. February 2002. - 241 p.

8. Communications Security Establishment. Annual Report 2019-2020. Available at: https://www.cse-cst.gc.ca/en/transparency-transparence/reports-rapports/annual-report-rapport-annuel-2019-20/page-6 (accessed 17.07.2020)

9. CSIS Public Report 2007-2008. 2008. Ottawa. - 36 p.

10. CSIS Public Report 2019. 2020. Ottawa - 32 p.

11. Department of National Defence. Performance Report for the Period Ending March 31, 2002. 2002. Ottawa: Canadian Government Publishing, - 99 p.

12. Geist M. Canadian Reaction to Surveillance Debate Muted. The Toronto Star, 24.08.2013.

13. Hurst L. Canada Listens to World as Partner in Spy System. The Toronto Star, 7.03.2004.

14. MacCharles T. We Don't Snoop Canadian, MacKay Insists. The Toronto Star, 11.06.2013.

15. MacCharles T. Security Officials Defend Spy Tactics. The Toronto Star, 4.02.2014.

16. Morris N. The New Spy Games. Maclean's, 2.09.1996, pp. 26-30.

17. Morris N. Inside Canada's Most Secret Agency. Maclean's, 2.09.1996, pp. 32-34.

18. Moses I. CDI: Building a 21st Century Defence Intelligence Capability. The Maple Leaf, 14.02.2007, p. 16.

19. National Security Act, 2017. S.C. 2019. C. 13. Available at: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/N-16.56/FullText.html (accessed 23.07.2020).

20. National Security and Intelligence Committee of Parliamentarians Act. S.C. 2017. C. 15. Available at: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/N-16.6/FullText.html (accessed 21.07.2020)

21. Our Security, Our Rights: National Security Green Paper. September 2016. Available at: https://www.publicsafety.gc.ca/cnt/rsrcs/pblctns/ntnl-scrt-grn-ppr-2016/index-en.aspx (accessed 21.07.2020)

22. Protecting Canadians and Their Rights: A New Road for Canada's National Security. Report of the Standing Committee on Public Safety and National Security. May 2017. Available at: https://www.ourcommons.ca/Content/Committee/421/SECU/Reports/RP8874869/securp09/securp09-e.pdf (accessed 21.07.2020)

23. Security of Canada Disclosure Sharing Act. Schedule 3. S.C. 2015. C. 20. Available at: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/S-6.9/FullText.html (accessed 29.07.2020)

24. Shephard M. Web Snooping Vital, Spy Agency Boss Say. The Toronto Star, 22.10.2005

25. The National Security and Intelligence Committee of Parliamentarians. Annual Report 2018. April 2019. Ottawa. - 121 p.

26. Israelyan E.V. 2015. Kanada i bor'ba s terrorizmom: nekotorye aspekty. SShA i Kanada: ehkonomika, politika, kul'tura. № 8. S. 55-67.

27. Komkova E.G. 2002. Kanada posle 11 sentyabrya 2001 g. SShA i Kanada: ehkonomika, politika, kul'tura. № 4. S. 105-120.

28. Semin N.L. 2011. Spetssluzhby Kanady vchera i segodnya. SShA i Kanada: ehkonomika, politika, kul'tura. № 10. S. 118-126.

29. Bill C-59: An Act Respecting National Security Matters. 2020. Ottawa. Library of Parliament. - 57 p.

30. Rudner M. 2001. Canada's Communications Security Establishment from Cold War to Globalization. Intelligence and National Security, No. 1. P. 97-128

31. The Canadian Encyclopedia: Year 2000 Edition. 1999. Toronto: McClelland & Stewart. - 2573 p.

Система Orphus

Loading...
Up