The Migration Issue in D. Trump's Coronacrisis Management System

 
PIIS268667300010963-9-1
DOI10.31857/S268667300010963-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 9
Pages22-43
Abstract

Positioning of the USA as the main global recipient of migrants and one of the largest centers of international tourism and passenger hubs, spontaneous nature of a large part of migration flows to America, predominance of people with global South background among foreign borne and their descendants, etc., objectively increase epidemic risks. These factors contributed to the penetration of COVID-19 into the country and its spread. The USA came out on top in the world in terms of the new virus morbidity and mortality and were struck by a deep and multifaceted coronacrisis. The experience of anti-epidemic control of people applying for entry into the United States was accumulated over the centuries-old history of immigration. Such experience fits into the tradition of restrictive immigration policies and has facilitated building a comprehensive whole-of-government system to combat the coronacrisis. The migration policy, based on the principle of “America First,” has become a concentrated expression of strategic tasks to ensure national security and social well-being of the population, woven together and embodied in measures to maintain sanitary and epidemiological safety and social protection of local workers under lockdown conditions. Bans on the entry into the United States of people who have previously visited countries with an unfavorable epidemic situation and restrictions on the movement of people across the borders of America with Mexico and Canada were introduced, as well as the suspension of the entry of several categories of immigrants and temporary foreign workers designed to slow down the spread of coronavirus and mitigate its negative socio-economic consequences for the local population. The epidemic has become a powerful catalyst for the long-term transformations of immigration policy that began with the coming to power of D. Trump, and the strengthening of its restrictive nature. At the same time, restrictive initiatives have affected international transport and tourism, are leading to a sharp contraction of migrant remittances to the countries of global South, hit the international refugee protection system. International relations of the United States are becoming more complicated, and the likelihood of a reorientation of some intellectual flows from the United States and dividends they bear to other world centers of migration gravity is increasing.

Keywordscross-border mobility, migration, pandemic, COVID-19, coronacrisis, D. Trump, immigration policy
AcknowledgmentThe reported study was funded by RFBR, project number 20-014-00001 А "Global and Re-gional Effects of US Economic Policy in the second - the beginning of the third decade of the 21st century: New Challenges and Chances for Russia".
Received26.06.2020
Publication date01.09.2020
Number of characters51124
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

  

В США, как и в большинстве стран глобального Севера, иммиграция и иммиграционная политика относятся к числу главных вопросов политической повестки, партийных и президентских предвыборных программ и традиционно находятся в центре политических баталий. Эпидемия коронавируса, по заболеваемости которым и смертности от которого США вышли на первое место в мире, ещё сильнее заостряет общественные проблемы, связанные с трансграничной мобильностью. В условиях пандемии, когда резко повышается значение санитарно-эпидемической и социально-экономической слагаемых национальной безопасности, в системе мер по защите здоровья и благополучия населения возрастает роль управления трансграничной мобильностью. В связи с этим заслуживает рассмотрения ряд актуальных вопросов. В какой мере миграционный фактор способствовал пандемии? Какие миграционные меры предпринимались против эпидемии администрацией Д. Трампа и к каким международным последствиям они привели и ещё могут привести?

2

МИГРАЦИОННЫЙ ФАКТОР ЭПИДЕМИЧЕСКИХ УГРОЗ

 

В условиях вступления США в четвёртую стадию эпидемиологического перехода, знаменуемую стабилизацией и снижением смертности от сердечно-сосудистых и некоторых онкологических заболеваний, одновременно появляются новые, очень опасные инфекции [Омран А.Р., 2019]. Очевидно, что любое государство, если оно не является закрытой от внешнего мира островной территорией, подвержено эпидемическим рискам со стороны людских передвижений, и в условиях интенсивной трансграничной мобильности населения возрастают их вызовы медико-биологической безопасности населения страны. Это особенно наглядно показала пандемия коронавируса, главным эпицентром которой весной 2020 г. оказались США, занявшие отнюдь не почётную первую строчку в мировых рейтингах заболеваемости COVID-19 и смертности от неё. Во многом это связано с неготовностью системы здравоохранения, запоздалыми и неадекватными, и поэтому неэффективными карантинными мерами. Сказывается и фактор иммиграции.

3 Как показывают исследования, её влияние на здоровье населения принимающей страны неоднозначно, и известен парадокс так называемого здорового мигранта. По данным ОЭСР, большинство мигрантов обладают более крепким здоровьем, физически более выносливы и психически устойчивы, чем население страны назначения. В особенности это характерно для иностранных работников в начальный период после их переезда [Цапенко И.П., Сауткина B.А, 2018]. Проведённые в США исследования показывают, что испано-американцы и другие категории приезжих меньше, чем местные жители, подвержены сердечно-сосудистым и некоторым онкологическим заболеваниям, отличаются лучшими показателями психического здоровья, мигрантов меньше в группах риска, страдающих от ожирения, злоупотребляющих алкоголем и т.п. Несмотря на меньший охват медицинским страхованием и ограниченный доступ к медицинской помощи, и, соответственно, более редкое обращение за медицинской помощью, при прочих равных условиях, ожидаемая продолжительность их жизни оценивается даже выше, чем уроженцев принимающей страны [1].

Number of purchasers: 0, views: 683

Readers community rating: votes 0

1. Lebedeva L.F. 2020. Podkhody k ehkonomicheskoj i sotsial'noj bezopasnosti v period prezidentstva D. Trampa. SShA & Kanada: ehkonomika, politika, kul'tura, № 50(2). S. 29–42. DOI: 10.31857/S268667300008239-2

2. Nikol'skaya G.K. 2018a. Protektsionizm Donal'da Trampa i global'nyj rynok rabochej sily. Obschestvo i ehkonomika. № 7. S. 113–128.

3. Nikol'skaya G.K. 2018b. Sotsial'nye i politicheskie aspekty immigratsionnoj politiki SShA. Mezhdunarodnaya ehkonomika. № 3. S. 44–62.

4. Omran A.R. 2019. Teoriya ehpidemiologicheskogo perekhoda: vzglyad 30 let spustya. Demograficheskoe obozrenie. №6(1) S. 177–216.

5. Poston D., Morrison P. 2018. Demografiya steny Trampa. Demograficheskoe obozrenie. № 5(4). S. 165–170. https://doi.org/10.17323/demreview.v5i4.8667

6. Tsapenko I.P., Sautkina V.A. 2018. Global'nye migratsii i ehkonomika zdravookhraneniya. Terra economicus. № 16(1). S. 84–100.

7. MacKellar F. 2020. COVID-19: Demography, Economics, Migration and the Way Forward. Migration Policy Practice. No. X (2). R. 8-14.

8. Markel H. and Stern A. 2002. The Foreignness of Germs: The Persistent Association of Immigrants and Disease in American Society. The Milbank Quarterly, No 80(4). R. 757–788. DOI: 10.1111/1468-0009.00030

9. Marmo M. 2016. Society and Health of Migrants. European Journal of Epidemiology. No. 31. R. 639-641.

10. Selm J. 2020. A Pandemic-fueled Approach to Immigration in the United States and the Neighbouring Region. Migration Policy Practice. No. X (2). R. 40-47.

Система Orphus

Loading...
Up