New trends in the regulation of telecommunications in Canada

 
PIIS268667300010136-9-1
DOI10.31857/S268667300010136-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 7
Pages79-93
Abstract

As models of communication, connection, and culture, broadcasting and telecommunications play a significant role in the social and economic lives of Canadians. The Government recognized in Budget 2017 that Canada's media industries and the systems that allow for broadcasting, distribution, and exchange of ideas are fundamentally changing and that Canadian legislation has not kept pace. New technologies and business models are introducing disruptive change while simultaneously creating new opportunities. Canada can position itself to maximize the benefits the digital age brings to the citizens, artists and creators, communications industry, and economy as a whole.

To ensure Canadian broadcasting and telecommunications are well positioned to meet these and other objectives, the Government of Canada has launched a review of the broadcasting and telecommunications suite of legislation. This review is aimed to examine issues as communications and content creation in the digital age, net neutrality, cultural diversity, and how to strengthen the future of Canadian media and content creation. It is intended to examine the existing legislative framework and tools in the context of the digital age and what changes may be needed to support the Government of Canada in meeting these objectives.

KeywordsCanadian cultural policy, broadcasting, telecommunications in Canada, Broadcasting Act, Telecommunications Act, Canada's media industry, Canadian content, Canadian Radio-Tеlevision and Telecommunications Commission (CRTC), report "Canada's communications Future: Time to act"
Received08.05.2020
Publication date01.07.2020
Number of characters39760
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

 

Либеральное правительство Канады во главе с Дж. Трюдо в сентябре 2017 г. выдвинуло новую культурную стратегию, получившую название «Креативная Канада» (Creative Canada). Ключевым вопросом, вынесенным на повестку дня в процессе её разработки, стало обсуждение роли и возможной степени участия государства в современных культурных процессах, резко меняющихся под воздействием цифровых технологий. Прозвучало также заявление о необходимости реформировать и даже кардинально перестроить модель, согласно которой государство должно обеспечить поддержку культурным и творческим процессам в условиях глобального рынка культурных товаров и услуг, существующего в едином мировом цифровом пространстве. Были определены три главных составляющих, на которых базируется новая концепция правительства: 1) оказание финансовой помощи представителям творческих профессий и менеджерам в сфере культуры; 2) создание и продвижение канадского контента внутри страны и за её пределами; 3) укрепление системы национального вещания и сети производства региональных и местных новостей [1]. Эту инициативу можно считать самым масштабным мероприятием в сфере государственной культурной политики в Канаде за последние 30 лет, с тех пор как были приняты поправки и дополнения к закону «О вещании» (Broadcasting Act) в 1991 г. консервативным правительством Б. Малруни.

2 На первоначальном этапе формирования новой правительственной концепции особое внимание было уделено анализу роли и места канадского контента (Canadian content) в условиях современного мирового цифрового пространства [Щукина Т.А. 2018: 113–126]. С этой целью в Канаде была развёрнута общенациональная дискуссия, итоги которой были подведены и опубликованы в докладе «Канадская культура в цифровом пространстве», в котором идея о необходимости оказывать государственную поддержку производству продукции с канадским контентом и распространению его внутри Канады и за её пределами была поддержана всеми сторонами, выступавшими в дискуссии, в том числе и представителями правительства.
3 В июне 2018 г. правительство в лице министра по инновациям, науке и экономическому развитию Навдипа Бэнса и министра по делам канадского наследия Мелани Жоли объявило о начале процедуры пересмотра законодательства в области регулирования сферы вещания и телекоммуникаций [2]. По сути, эту инициативу можно считать вторым этапом разработки культурной стратегии либералов. О возможном изменении механизма действия закона «О вещании» и закона «О телекоммуникациях» (Telecommunications Act), а также о ревизии мандатов таких организаций, как Канадская комиссия по радио, телевидению и телекоммуникациям (ККРТТ) (Canadian Radio-Tеlevision and Telecommunications Commission) и Канадская вещательная корпорация/Радио-Канада (Canadian Broadcasting Corporation/Radio-Canada) было заявлено ещё в 2016 г. Как конкретная правительственная директива, требующая исполнения, она была закреплена в бюджете 2017 г. [3]. Следует отметить, что законодательная база в этой области включает три закона: закон «О вещании», закон «О телекоммуникациях» и закон «О радиосвязи» (Radiocommunication Act).

Number of purchasers: 0, views: 738

Readers community rating: votes 0

1. Government of Canada. Canadian Heritage: Creative Canada Policy Framework. Available at: https://www.canada.ca/en/canadian-heritage/campaigns/creative-canada/framework.html (accessed 11.11.2019).

2. Government of Canada. Government of Canada launches review of Telecommunications and Broadcasting Acts. News release. June 05 2018. Available at: https://www.canada.ca/en/canadian-heritage/news/2018/06/government-of-canada-launches-review-of-telecommunications-and-broadcasting-acts.html (accessed 17.12.2019).

3. 2017 Canadian federal budget. Chapter 1. Skills, Innovation and Middle Class Jobs. Part 3. Canada's Innovation Economy: Clean Technology, Digital Industries and Agri-Food. Canada's Digital Future. Canadian Digital Services. Available at: https://www.budget.gc.ca/2017/docs/plan/chap-01-en.html#Toc477707371 (accessed 21.01.2020).

4. Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission. Available at: https://crtc.gc.ca/eng/acrtc/acrtc.htm (accessed 23.01.2020)

5. Statistics Canada. Information and Communications technology. Television and Radio industries. Available at: https://www150.statcan.gc.ca/t1/tbl1/en/tv.action?pid=2210000501 (accessed 24.01.2020).

6. Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission. Harnessing Change: The Future of Programming Distribution in Canada Available at: https://crtc.gc.ca/eng/publications/s15/ (accessed 17.12.2019).

7. Government of Canada. Innovation, Science and Economic Development Canada. Terms of reference. Available at: https://www.ic.gc.ca/eic/site/110.nsf/eng/00001.html (accessed 23.12.2019).

8. Government of Canada. Innovation, Science and Economic Development Canada. Review of the Canadian Communications Legislative Framework: Responding to the New Environment: A Call for Comments Available at: https://www.ic.gc.ca/eic/site/110.nsf/eng/00003.html (accessed 25.12.2019).

9. Government of Canada. Innovation, Science and Economic Development Canada. What We Heard Report. Available at: http://www.ic.gc.ca/eic/site/110.nsf/eng/00011.html (accessed 14.01.2020).

10. Government of Canada. Innovation, Science and Economic Development Canada. Canada's Communications Future: Time to Act. Available at: http://www.ic.gc.ca/eic/site/110.nsf/eng/00012.html (accessed 27.01.2020).

11. Amanda Conelly. Netflix, other streaming services should be forced to create Cancon, pay digital tax: panel. Global News. Canada. Jan.29, 2020. Available at: https://globalnews.ca/news/6477105/broadcasting-review-panel-net-neutrality-netflix-tax/ (accessed 01.04.2020).

12. Eli Glasner. Independent panel report calls for more Canadian streaming content and ad-free CBC. CBC News. Posted: Jan 29, 2020. Available at: https://www.cbc.ca/news/entertainment/broadcasting-telecommunications-report-netflix-cbc-1.5443478 (accessed 07.04.2020).

13. Katie Jordan, Mark Buell. The Internet Way of Networking and Canada's Broad-casting and Telecommunications Legislative Review. Internet Society. February 18, 2020. Available at: https://www.internetsociety.org/resources/doc/2020/the-internet-way-of-networking-and-canadas-broadcasting-and-telecommunications-legislative-review/ (accessed 31.03.2020).

14. Rachel Emmanuel. Telecommunications review calls for big changes to CRTC, CBC. Digital news service IPolitics. Jan 29, 2020. Available at: https://ipolitics.ca/2020/01/31/telecommunications-review-includes-extreme-recommendations-warns-expert/ (accessed 15.04.2020).

15. Michael Geist. The CRTC says internet regulation is "inevitable", but is it sensible? The Globe and Mail. Jan. 27, 2020. Available at: https://www.theglobeandmail.com/business/commentary/article-the-crtc-says-internet-regulation-is-inevitable-but-is-it-sensible/ (accessed 17.04.2020).

16. Marc Raboy. The media panel's report deserves a full airing. The Star. Feb. 18, 2020. Available at: https://www.thestar.com/opinion/contributors/2020/02/18/the-media-panels-report-deserves-a-full-airing.html (accessed 23.03.2020).

17. Schukina T.A. 2018. Aktual'nye aspekty kul'turnoj politiki v Kanade. SShA & Kanada: ehkonomika, politika, kul'tura. № 10. S. 113-126. DOI: 10.31857/S032120680001079-0

Система Orphus

Loading...
Up