Politics on the Football Field: An Overview of the Relationship between Ideology and Sport in Serbia

 
PIIS086954150007376-3-1
DOI10.31857/S086954150007376-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Ethnography SASA
Address: Knez Mihailova 36, 11000, Belgrade, Serbia
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№5
Pages34-49
Abstract

This paper focuses on the historical context of the interrelation of sports and ideology in Serbia. Firstly, it focuses on the period between the end of WWII and the end of the 1980s, as well as on the part that sports played in the communist and socialist ideology in Yugoslavia. Secondly, it demonstrates the ways in which football fans assumed the role of the carriers of nationalistic ideology in the political occurrences of the final decade of the twentieth century. The third segment of the paper brings into focus the activities of football fans in the new millennium when, after the wars of the 1990s, Serbia, at least nominally, became a state that internalizes “European values”, and ensured its position of an EU-acceding country. The central argument of the paper refers to the historically conditioned positioning of football fans that, as a group, still hold the role of an important political actor. They simultaneously act as subjects of the neo-liberal politics of the European periphery and keepers of the “national spirit”, which can be let out of the bottle again, if and when needed. 

KeywordsSerbia, former Yugoslavia, football, ideology, socialism, postsocialism
Received25.11.2019
Publication date02.12.2019
Number of characters46606
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В последнее время спорт, в особенности футбол, и его связь со сложными общественными процессами на Балканах и в Сербии – частый предмет исследований множества дисциплин. Внушительное количество книг, статей и публикаций рассматривают спорт с различных точек зрения, пытаясь выявить и определить его роль в исторических событиях, связанных с распадом Югославии.
2 Действительно, в процессе распада СФРЮ (Социалистическая Федеративная Республика Югославия) футбол оказался значимым символом. Он использовался как своего рода катализатор смещения идеологической парадигмы от идеи “братства и равенства” югославских народов к отдельным этническим национализмам, что подрывало основы послевоенного государства. В конце 1980-х годов футбольные фанаты на территории бывшей Югославии приняли националистическую идеологию и вывели казавшиеся до того невозможными проявления этнической нетерпимости в публичное пространство: неделю за неделей они транслировали послания такого рода на стадионах. Этот процесс достиг кульминации 13 мая 1990 г. на футбольной арене “Максимир”, когда перед матчем загребского “Динамо” и белградской “Црвены Звезды” произошли массовые столкновения фанатов команд и сотрудников правоохранительных органов (Brentin 2013; Đorđević 2012). Сербские и хорватские болельщики, твердо решившие перейти от вербальной агрессии к физической, противостояли милиции, которая оказалась бессильна предотвратить эскалацию конфликта. По сути, сценарий, который развернулся на стадионе столицы Хорватии, символически отобразил будущий финал назревавшего в Югославии кризиса, достигшего кульминации в 1990-е годы в серии военных столкновений в Сербии, Боснии и Герцеговине. Несмотря на то что боевые действия начались лишь спустя год, в массовом сознании и сербов, и хорватов беспорядки на “Максимире” воспринимаются как “день, когда началась война” (Mihailović 1997).
3 Эти беспорядки имели одно важное следствие с точки зрения отношений политики и футбола. С этого момента последний оказался прочно связан с националистической идеологией1, а болельщики обеих стран стали принимать активное участие в политике, обосновывая свою легитимность “патриотическим капиталом”, возникшим в результате их участия в событиях конца 1980-х – начала 1990-х годов. Однако роль футбольных фанатов в распаде Югославии была далеко не случайной. Как отмечал Джон Хоберман, “спорт может служить… любой идеологии” (Hoberman 1993: 16). Это особенно заметно на примере значительного влияния социалистической идеологии на стратегию развития спорта в Югославии после Второй мировой войны. Отношения спорта и идеологии, базирующиеся на обратной связи, часто демонстрировали все противоречия существовавшей политической системы, в которой футбол был площадкой для различных общественных и экономических экспериментов. Эта игра также часто использовалась для создания единой югославской идентичности (Zec, Paunović 2015). Естественно, что идеологические трансформации, происходившие в бывшей Югославии, отражались на футболе. В свою очередь, последний представлял собой важную часть общественной жизни, имевшую символическое значение; он был феноменом, который своим массовым характером, популярностью и вездесущностью оказал критическое воздействие на упомянутые процессы или по крайней мере сделал их более заметными. 1. Националистическая идеология прослеживалась в югославском спорте и в период социализма (Zec, Paunović 2015), но она не была столь вездесущей, как в конце 1980-х – начале 1990-х годов.

Number of purchasers: 2, views: 1104

Readers community rating: votes 0

1. Čolović 2012 – Čolović I. Navijači – huligani i novi fašizam. https://pescanik.net/navijaci-huligani-i-novi-fasizam

2. Dežulović 2013 – Dežulović B. Ostavite Hajduk na miru! Eno vam HAŠK i Građanski, pa s njima igrajte Pavelićevu ligu i vičite 'Ajmo, ustaše! // Jutarnji list. 30.11.2013.

3. Pravoslavlje 2008 – Pravoslavlje, 15.10.2008.

4. Andjelić, N. 2014. The Rise and Fall of Yugoslavia: Politics and Football in the Service of the Nation(s). Südosteuropa 62 (2): 99–125.

5. Bourdieu, P. 1986. The Forms of Capital. In Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, edited by J. Richardson, 241–258. New York: Greenwood.

6. Brentin, D. 2013. “A Lofty Battle for the Nation”: The Social Roles of Sport in Tudjman’s Croatia. Sport in Society: Cultures, Commerce, Media, Politics 16 (8): 993–1008.

7. Brentin, D., and D. Zec. 2017. From the Concept of the Communist “New Man” to Nationalist Hooliganism: Research Perspectives on Sport in Socialist Yugoslavia. International Journal of the History of Sport 34 (9): 713–728. https://doi.org/10.1080/09523367.2017.1413871

8. Brubaker, R. 1996. Nationalism Reframed: Nationhood and the National Question in the New Europe. New York: Cambridge University Press.

9. Brubaker, R. 2004. Ethnicity without Groups. New York: Harvard University Press.

10. Čolović, I. 2000. Politika simbola [Politics of the Symbol]. Beograd: Biblioteka XX vek.

11. Đorđević, I. 2012. Twenty Years Later: The War Did (Not) Begin at Maksimir: An Anthropological Analysis of the Media Narratives about a Never Ended Football Game. Glasnik Etnografskog Instituta SANU 60 (2): 201−216.

12. Đorđević, I. 2015. Antropolog među navijačima [An Anthropologist among the Fans]. Beograd: XX vek.

13. Đorđević, I. 2015. Između ponosa i srama. Antropološka analiza narativa o “Paradi ponosa” u savremenoj Srbiji [Between Pride and Shame: Anthropological Analysis of Narratives about the “Parade of Pride” in Modern Serbia]. Glasnik Etnografskog instituta SANU 68 (2): 351–366.

14. Đorđević, I. 2016. The Role of Red Star Football Club in the Construction of Serbian National Identity. Traditiones 45 (1): 117–132.

15. Djordjević, I., and R. Pekić. 2018. Is There Space for the Left? Football Fans and Political Positioning in Serbia. Soccer and Society 19 (3): 355–372.

16. Ferguson, J. 1990. The Anti-Politics Machine: “Development”, Depoliticization and Bureaucratic Power in Lesotho. Cambridge: Cambridge University Press.

17. Foer, F. 2004. How Soccer Explains the World: An Unlikely Theory of Globalization. New York: HarperCollins.

18. Gagnon, V.P. 2004. The Myth of Ethnic War: Serbia and Croatia in the 1990s. Ithaca: Cornell University Press.

19. Glenny, M. 1996. The Fall of Yugoslavia: The Third Balkan War. London: Penguin.

20. Goldblatt, D. 2007. The Ball Is Round: A Global History of Football. New York: Riverhead Books.

21. Greenberg, J. 2006. Nationalism, Masculinity, and Multicultural Citizenship in Serbia. Nationalities Papers 34 (3): 321–341.

22. Greenberg, J. 2010. “There’s Nothing Anyone Can Do about It”: Participation, Apathy and “Successful” Democratic Transition in Postsocialist Serbia. Slavic Review 69 (1): 41–64.

23. Hoberman, J. 1993. Sport and Ideology in the Post-Communist Age. In The Changing Politics of Sport, edited by A. Lincoln, 15–36. Manchester: Manchester University Press.

24. Hobsbawm, E. 1992. Nations and Nationalism since 1780: Programme, Myth, Reality. Cambridge: Cambridge University Press.

25. Hughson, M. 2015. Otkrivanje očiglednog? Zašto je potrebna teorija poluperiferijalnosti? [Discovering the Obvious? Why Do We Need Theory of Semiperipheriality?]. In Kriminal i društvo Srbije: izazovi društvene dezintegracije, društvene regulacije i očuvanja životne sredine [Crime and Society of Serbia: Challenges of Social Disintegration, Social Energy and Environmental Protection], edited by M. Hughson and Z. Stevanović, 17–34. Beograd: Institut za kriminološka i sociološka istraživanja.

26. Jansen, S. 2005. Antinacionalizam: Etnografija otpora u Beogradu i Zagrebu [Antinationalism: Ethnography of Resistance in Belgrade and Zagreb]. Beograd: Biblioteka XX vek.

27. Kovačić, D. 2016. Nogometni profesionalci u udruženom radu [Football Professionals in Teamwork]. Časopis za suvremenu povijest 48 (1): 67–95.

28. Malešević, M. 2005. The Introduction of Religion to State Schools in Serbia and “Orthodox(is)ing” the Identity of Serbian Youth. Ethnologia Balkanica. Journal for Southeast European Anthropology (Sofia, Munich) 9: 225–239.

29. Malešević, M. 2006. Pravoslavlje kao srž “nacionalnog bića” postkomunističke Srbije [Orthodox Christianity as the Gist of “National Essence” of Post-Communist Serbia]. In Svakodnevna kultura u postsocijalističkom periodu u Srbiji i Bugarskoj [Everyday Culture in the Post-Socialist Period in Serbia and Bulgaria], edited by Z. Divac, 99–121. Beograd: Etnografski institut SANU.

30. Mihailović, S. 1997. Rat je počeo 13. maja 1990 [The War Began on May 13, 1990]. In Rat je počeo na Maksimiru [The War Started at Maksimir], edited by S. Slapšak and H. Štajner, 77–124. Beograd: Medija centar.

31. Mikuš, M. 2011. “State Pride”: Politics of LGBT Rights and Democratisation in “European Serbia”. East European Politics and Societies 25(4): 704–719.

32. Mikuš, M. 2013. “European Serbia” and its “Civil” Discontents: Beyond Liberal Narratives of Modernisation”. In Centre for Southeast European Studies Working Paper Series 7. Graz: University of Graz.

33. Mills, R. 2009. “It All Ended in an Unsporting Way”: Serbian Football and the Disintegration of Yugoslavia, 1989 – 2006. International Journal of the History of Sport 26 (9): 1187–1217.

34. Mills, R. 2016. Cold War Football: Soviet Defence and Yugoslav Attack following the Tito–Stalin Split of 1948. Europe – Asia Studies 68 (10): 1737–1741.

35. Nielsen, C.A. 2010. The Goalposts of Transition: Football as a Metaphor for Serbia’s Long Journey to the Rule of Law. Nationalities Papers 38 (1): 87–103.

36. Nielsen, C.A. 2013. Stronger than the State? Football Hooliganism, Political Extremism and the Gay Pride Parades in Serbia. Sport in Society 16(8): 1038–1053.

37. Pavasovic Trost, T., and N. Kovacevic. 2013. Football, Hooliganism and Nationalism: The Reaction to Serbia’s Gay Parade in Reader Commentary Online. Sport in Society 16 (8): 1054–1076.

38. Riordan, J. 1999. The Impact of Communism on Sport. In The International Politics of Sport in the 20th Century, edited by J. Riordan and A. Kruger, 48–66. London; New York: E & FN Spon; Routledge.

39. Simić, M. 2014. Kosmopolitska čežnja: etnografija srpskog postsocijalizma [Cosmopolitan Longing: Ethnography of Serbian Post-Socialism]. Beograd: Centar za Studije kulture Fakulteta političkih nauka i Čigoja.

40. Silber, L., and A. Little. 1996. The Death of Yugoslavia. London: Penguin.

41. Spasić, I. 2011. Cosmopolitanism as Discourse and Performance: A View from the Semiperiphery. Revija za sociologiju 41 (3): 269–290.

42. Štiks, I., and S. Horvat. 2015. Welcome to the Desert of Post-Socialism Radical Politics After Yugoslavia. London: Verso.

43. Vrcan, S. 2003. Nogomet – politika – nasilje: ogledi iz sociologije nogometa [Football – Politics – Violence: Views from Sociology of Football]. Zagreb: Naklada Jesenski i Turk.

44. Wilson, J. 2006. Behind the Curtain: Football in Eastern Europe: Travels in Eastern European Football. London: Orion.

45. Wood, S. 2013. Football after Yugoslavia: Conflict, Reconciliation and the Regional Football League Debate. Sport in Society 16 (8): 1077–1090.

46. Zec, D., and M. Paunović. 2015. Football’s Positive Influence on Integration in Diverse Societies: The Case Study of Yugoslavia. Soccer and Society 16 (2–3): 236–237.

Система Orphus

Loading...
Up