“Judge, and Let You Not Be Judged!”: Carnival of Death in Hollywood Futurology

 
PIIS207054760009777-1-1
DOI10.18254/S207054760009777-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: head of the Department of philosophy, cultural studies and sociology
Affiliation: Yaroslav-the-Wise Novgorod State University
Address: Russian Federation, Veliky Novgorod
Occupation: Professor of the Department of philosophy, cultural studies and sociology
Affiliation: Yaroslav-the-Wise Novgorod State University
Address: Russian Federation, Veliky Novgorod
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 9
Pages104-124
Abstract

The article considers the features of the Hollywood ideological model of the social contract presented in the franchise about “The purge”. Scientific generalizations are based on the Western and Russian traditions of studying horror films as a significant ideological phenomenon of modern visual culture. It is a concentrated expression of socio-anthropological trends relevant to modern political practices. Based on the psychoanalytic methodology, it is found that this artistic model is directly correlated with the laws of the formation of unconscious representa-tions of the individual (transfer). Under certain socio-political conditions, it can turn into an effective tool of totalitarian power, giving the social contract a new format of disciplinary. The principles of the contractual theory of state formation, reproducing the socio-cultural ideals of the enlightenment, are also rethought. The futurological project of “The purge” franchise actualizes the model of the Hobbes social contract, in the direction of the postmodern reinterpretation of the natural state of society as a “war of all against all”. The classical model of social contract involves the search for the most effective mechanisms to achieve social welfare, based on the humanistic principles of social communication. The strategy of the Hollywood franchise about “The purge” is aimed at the liberation of society from the ideals of “reasonable man”, characteristic of European civilization in Modern times. This model is based on the socio-political principle of communication as a dosed and legally regulated purification of man from unconscious aggression and animal savagery. The terrible, bloody massacre, which is organized by citizens in “The purge”, acquires a ritual and sacred character and is a way to compensate for the internal conflicts that accumulate in individuals during the calendar year. The legitimation and decriminalization of this violent communication script allows you to create special type of statist disciplinarity free from moral prejudice and legal restrictions. It is entirely based on the socio-political model of institutional sublimation of unconscious aggression, which allows to effectively unite sanitized social space, free from all kinds of competition, as well as traditional vices of civilization. The artistic project of the franchise about “The purge” visualizes the disciplinary compromise of current political trends and Philistine request for leveling the ways of leisure and official activities. Such a cinematic experiment makes sense at least because it is Hollywood horror films, despite the transformation of geopolitical priorities and socio-political mutations of everyday life, continue to lead confidently in the world box office.

Keywordsbiopolitics, anthropological horror, disciplinary, social contract, decriminalization of murder, legitimation, war, thanatology, franchise “The purge”, American horror film
AcknowledgmentThe reported study was funded by RFBR according to the research project № 18-011-00129.
Received21.05.2020
Publication date01.09.2020
Number of characters42037
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

  

Образы человеческой смерти, страданий и связанного с этим ужаса традиционно выступают основополагающими экзистенциальными и антропологическими ориентирами для формирования этносов и создаваемых ими культур. Не является исключением в этом смысле и американская ментальность, предложившая цивилизованному человечеству на уровне официальных и повседневных социоантропологических практик достаточно необычные варианты социокультурного сопровождения смерти и умирания, а также их идеологической интерпретации. В результате и жизнь, и сама смерть, как онтологические и антропологические реальности, окончательно превратились в важнейшие политические и управленческие ресурсы власти, которая «традиционно опиралась на сакрализацию и рационализацию личностного авторитета и физического принуждения» [Маленко С.А., Некита А.Г., 2018]. Наиболее неординарная традиция в этой связи зародилась и продолжила своё развитие в рамках дискурса американской киноиндустрии ужаса, которая в XX и, особенно, в начале XXI века превратила эту тему в захватывающий, шокирующий и необычайно доходный водоворот сюжетов и символов. «Голливуд, таким образом, по мнению Тодда Берлинера, систематизировал доставку эстетического удовольствия, упаковку и продажу его в массовом масштабе» [Berliner Т., 2017: 298]. Как раз поэтому традиция американского киноужаса вот уже более столетия демонстрирует человечеству не только досуговые и развлекательные модели, но и пытается артикулировать актуальные социально-политические и социоантропологические проблемы, рефлексия над которыми придаёт этому виду искусства особую художественную и идеологическую ценность, а также активно «используется для формирования повествования о превосходстве Запада» [Ullah I., Shahzor K., 2017]. Более того, голливудские фильмы ужасов, по мнению Мартина Хеннига, «обычно происходят на границе между нормальностью, следованием законам природы и расположением необъяснимого, нелогичного и хаоса. Страх перед неизвестным обусловлен здесь консервативными ценностями, сосредоточенными на христианстве и монотеизме» [Hennig M., 2019]. В них повсеместно моделируются и проективные способы социальной коммуникации, визуализируется биополитическая дисциплинарность принципиально «нового» типа, что провоцирует появление в рамках описываемой традиции специфических футурологических смыслов. При этом фильмы ужасов отталкиваются исключительно от экзистенциальных конфликтов, образам которых целенаправленно придаётся не только особое социоантропологическое, но и идеологическое звучание. Более того, их создатели идут гораздо дальше, и на этом основании Джонатан Стаббс подчёркивает, что в истории США традиция кинематографа, как одна из ведущих политизированных индустрий, никогда «не была так самоуверенно соперничающей в своей роли в формировании международных культурных тенденций, занималась распространением, реагированием и формированием потребительских вкусов за рубежом» [Stubbs J., 2019: 4].

Number of purchasers: 0, views: 846

Readers community rating: votes 0

1. Hobbes T. Fundamentals of philosophy. Part three. About the citizen. Hobbes T. Essays in 2 vols. 1 / TRANS. from lat. and eng.,; comp., ed. ed., ed. V. V. Sokolov, Moscow: Mysl, 1989, pp. 270-506.

2. Zizek S. Kinogid pervert. Movie. Philosophy. Ideology. Yekaterinburg: Gonzo, 2014. 472 p.

3. Malenko S. A. Marginal and infernal topology of the city in the mythology of the American horror film. Scientific notes of Yaroslav the Wise Novgorod state University. 2019. ¹3(21). [Electronic resource]. URL: http://www.novsu.ru/univer/press/eNotes1/i.1086055/?id=1519844. (accessed: 22.04.2019).

4. Nekita A. G. «Don't treat me to live...»: ideology of instrumental medicine in American horror films. Scientific notes of Yaroslav the Wise Novgorod state University. 2019. ¹3(21). [Electronic resource]. URL: http://www.novsu.ru/univer/press/eNotes1/i.1086055/?id=1519845. (accessed: 22.04.2019).

5. Rawls J. Theory of justice. Moscow: Lenand, 2017. 536 p.

6. Truffo Fr. Hitchcock / Truffo. M.: Eisenstein-center, 1996. 224 p.

7. Yusev A. Yu. Film Policy: Hidden meanings of modern Hollywood films. Moscow: Alpina digital, 2017. 300 p.

8. Abramson M. «Creating Killers: Stalin's Great Purge and the Red Army's Fate in the Great Patriotic War». Armstrong Undergraduate Journal of History, 2018. Vol. 8(2). N6. pp.79–101.

9. Ahmad À. Transgressive Horror and Politics: The Splatterpunks and Extreme Horror // The Palgrave Handbook to Horror Literature. London: Palgrave Macmillan, 2018. pp 365-376. doi: 10.1007/978-3-319-97406-4_28

10. Berliner Ò. Hollywood Aesthetic: Pleasure in American Cinema. New York: Oxford University Press, 2017. 298 p. doi: 10.1093/acprof:oso/9780190658748.001.0001

11. Dawn Ê. Showtime’s Dexter: The horror of being (non)human. Horror Studies, 2018. Vol.9. N1. pp. 51–68.

12. Hennig M. Cross-Cultural Fear? Japanese Horror Films and Their Hollywood Remakes // Cultural Experiences of Fear, Horror and Terror. Plantijnstraat: Brill. pp. 181–189. doi: 10.1163/9781848883314_019

13. K?dziora Kr. John Rawls: kontraktualizm i konstruk tywizm. Studia Philosophiae Christianae. UKSW. 2017. N53. 1. pp.59–83.

14. Lima B. Hope and Violence in Dystopia. The 11-th International RAIS Conference on Social Sciences. 2018. pp. 303–307.

15. Malenko S. A., Nekita A. G. Horror films in unconscious anthropological strategies of biopower. Anthropological Measurements of Philosophical Research. 2018. N13. P.41–51.

16. Martins da Costa A. Resson?ncias Kantianas na Teoria da Justi?a de John Rawls. Revista Portuguesa de Filosofia. 2019. Vol.75. N1. P.375–390.

17. Stubbs J. Hollywood and the Invention of England Projecting the English Past in American Cinema, 1930–2017. London: Bloomsbury Academic, 2019 p.4. doi: 10.5040/9781501305863.0004

18. Ullah I., Shahzor K.    Cultural (Mis)Appropriation, Ideological Essentialism and Language: Analysis of Stereotyping in Hollywood Movie // International Journal of English Linguistics. Vol. 7, No. 6 (2017) pp.171-177. doi:10.5539/ijel.v7n6p171

19. Zaheer F., Din K. ud. American Dream or Avaratia: Critical Circumspectis of American Dream Through Ages. International Journal of English Linguistics. 2019. Vol. 9. N3. pp.57–67.

(https://s2.afisha.ru ) [Download]

(https://i.computer-bild.de) [Download]

(https://media.kg-portal.ru) [Download]

( https://www.avoir-alire.com) [Download]

(https://simkl.in) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up