Russian Neo-Kantianism and Philosophy in Russia

 
PIIS271326680018215-6-1
DOI10.18254/S271326680018215-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN University)
RANEPA
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameStudies in Transcendental Philosophy
EditionVolume 2 Issue 3
Abstract

Russian neo-Kantianismʼs status in the history of the development of Russian philosophy is an important, but poorly presented in scientific publications, issue is revealed in the article. With some exceptions, which are represented by a number of few, but informative and informative articles and a monograph, the problem remains without proper reception in the scientific discourse of our time. Russian neo-Kantianism, however, leaving aside the question of what is the phenomenon of Russian neo-Kantianism, it is impossible to productively and consistently actualize the content of Russian neo-Kantians and, moreover, to show their significance in the history of Russian philosophical and socio-humanitarian thought in general. Three key difficulties stand out: 1) the question of originality and the related theme of the independence of the philosophical direction (originality, independence and originality – differ from each other, but are united in their immanent orientation); 2) Russian neo-Kantianism, which in many ways seems to be the most difficult task for researchers engaged in historical and philosophical reconstruction; 3) the question remains ambiguous as to whether Russian neo-Kantianism is a continuation of the German tradition or whether it is a direction of Russian philosophy of thought. Russian neo-Kantianism, the three difficulties identified in the reception of the phenomenon of Russian neo-Kantianism taken as a whole, are consistently revealed in the content of the proposed article, supplemented by a brief overview of the most systemic positions of Russian philosophers, ranked among Russian neo-Kantianism.

Overcoming the indicated difficulties, which undoubtedly affect the objective disclosure of the creativity of each representative of Russian neo-Kantianism or thinkers related to them, seems appropriate not only from the standpoint of the history of philosophy, but also for actualizing the heritage of philosophers in the conditions of modern socio-humanitarian pragmatics. Russian neo-Kantianism The author of the article suggests that one of the ways to overcome the ambiguity of the definition of Russian neo-Kantianism in the history of Russian thought may be, firstly, a more detailed consecration of the activities of Russian neo-Kantians in the historical and philosophical literature, and secondly, a comprehensive representation of this direction, including studies of individual personalities and their works. Despite the controversial and polemical nature of the task, its formulation is necessary for the objectivity of the meaning of Russian thought in the global context.

KeywordsRussian idealism, critical idealism, neo-Kantianism, Russian philosophy, Russian abroad, problems of the history of philosophy
Received13.10.2021
Publication date20.12.2021
Number of characters24107
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Вопрос о статусе русского неокантианства в истории русской философии остается дискуссионным до настоящего времени вследствие его специфики и в целом уникальности в западноевропейском контексте философской мысли. Во-первых, у историков философии вызывает сомнение оригинальность данного направления, так как истоки неокантианства восходят к немецкой посткантовской традиции. В свою очередь немецкое неокантианство в Марбургской и Баденской традициях представляет последовательное развитие двух способов преодоления противоречий кантовского идеализма: методологического и культурно-исторического. В первом случае приоритет отдается развитию теории познания посредством критической рефлексии архитектоники И. Канта, во втором – примату теории ценностей и развитию культурно-исторического потенциала системы критического идеализма по отношению к логико-гносеологической проблематике. В России же неокантианство представлено разнонаправленными исследованиями, которые объединяют идеи И. Канта и немецкую трансцендентальную философию в целом, в том числе и немецкое неокантианство в призме особенностей установившего дискурса русской философии с конца XVIII века. В итоге русские мыслители предпринимают попытки преодоления не только противоречий кантовского идеализма, но и немецкой философии, что создает затруднение причисления отечественных философов к последователям той или иной системы философии. На первый взгляд очевидным становится исток русского неокантианства в немецкой неокантианской традиции. Однако не все так очевидно при углублении в каждую конкретно взятую авторскую философию. Во-вторых, сложно найти критерий, объединяющий разнородные направления исследований, охватывающие от проблем естествознания и противоречий логики до анализа эстетики и вопросов художественного творчества. В-третьих, феномен русского неокантианства признается неоднозначным с позиции именно русской истории философии, так как после 1922 года многие представители данного направления (или причисляемые к нему) находились в эмиграции, что в сложившейся с конца XX века традиции принято обозначать «русским зарубежьем». Кроме того, некоторые русские философы создавали свои первые научные работы под руководством немецких неокантианцев.
2 Таким образом, структура вопроса о статусе русского неокантианства в своих наиболее распространенных критических оценках сводится к трем основаниям:
3 1) оригинальность русского неокантианства;
4 2) правомерность единства феномена русского неокантианства при объективном отсутствии единообразия в исследовательских программах отдельных философов и мыслителей;
5 3) принадлежность русского неокантианства к истории русской мысли и, соответственно, его место в истории русской философии.

views: 269

Readers community rating: votes 0

1. Arshinov V.I., Minasyan L.A. Filosofiya kontseptsii neokantianstva: vzglyad iz XX–XXI vekov // Izvestiya vysshikh uchebnykh zavedenij. Severo-Kavkazskij region. 2007. № 4 (140). S. 3–10.

2. Bakradze K.S. Izbrannye filosofskie trudy. T. III (Ocherki po istorii novejshej i sovremennoj burzhuaznoj filosofii). Tbilisi: Izd-vo Tbilisskogo universiteta, 1973. 392 s.

3. Belov V.N. Russkoe neokantianstvo v istorii evropejskoj filosofii i kul'tury // Voprosy filosofii. 2020. № 4. S. 41–50.

4. Belov V.N. Yavlyaetsya li German Kogen neokantiantsem? // Kantovskij sbornik. 2015. № 3 (53). S. 38–45.

5. Berdyaev N.A. Filosofiya svobody. M.: Ast; Ast Moskva, 2010. 319 s.

6. Vvedenskij A.I. O predelakh i priznakakh odushevleniya: Novyj psikho-fiziologicheskij zakon v svyazi s voprosom o vozmozhnosti metafiziki. SPb.: Tipografiya V.S. Balashov' i K˚., 1892. 119 s.

7. Vvedenskij A.I. Religioznoe soznanie yazychestva. Opyt filosofskoj istorii estestvennykh religij. M.: Universitetskaya tipografiya na Strastnom bul'vare, 1902. 752 s.

8. Vejdeman A.V. Myshlenie i bytie (logika dostatochnogo osnovaniya). Riga: Salamandra, 1927. 335 s.

9. Vejdeman A.V. Opravdanie zla (Dopolnitel'nye problemy tragiki). Riga: Logos, 1939. 221 s.

10. Gessen S.I. Izbrannoe. M.: ROSSPEhN, 2010. 960 s.

11. Dlugach T.B. Iogann Gotlib Fikhte // Tsennosti i smysly. 2012. № 4 (20). S. 43–53.

12. Dmitrieva N.A. Kontseptsiya istorii N.V. Boldyreva: neokantianskie perspektivy // Istoriya filosofii. 2016. № 2 (21). S. 45–58.

13. Dmitrieva N.A. Neokantianstvo nemetskoe i russkoe v proshlom, nastoyaschem i buduschem // Voprosy filosofii. 2009. № 3. S. 165–175.

14. Dmitrieva N.A. Russkoe neokantianstvo: «Marburg» v Rossii. Istoriko-filosofskie ocherki. M.: ROSSPEhN, 2007. 512 s.

15. Zamaleev A.F. Filosofskaya mysl' v Rossii XI–XX vekov. SPb.: ID Petropolis, 2015. 480 s.

16. Zen'kovskij V.V. Istoriya russkoj filosofii. M.: Akademicheskij Proekt, 2001. 880 s.

17. Losskij N.O. Istoriya russkoj filosofii. M.: Sovetskij pisatel', 1991. 480 s.

18. Neokantianstvo nemetskoe i russkoe: mezhdu teoriej poznaniya i kritikoj kul'tury / pod red. I.N. Griftsovoj, N.A. Dmitrievoj. M.: ROSSPEhN, 2010. 567 s.

19. Polovinkin S.M. Russkaya religioznaya filosofiya: izbrannye stat'i. SPb.: Izd-vo RKhGA, 2010. 2-e izd., ispr. 412 s.

20. Stepun F.A. Sochineniya. M.: ROSSPEhN, 2000. 1000 s.

21. Fokht B.A. Izbrannoe (iz filosofskogo naslediya). M.: Progress-Traditsiya, 2003. 456 s.

22. Frank S.L. Predmet znaniya: Ob osnovakh i predelakh otvlechennogo znaniya. Dusha cheloveka: Opyt vvedeniya v filosofskuyu psikhologiyu. SPb.: Nauka, 1995. 655 s.

23. Yakovenko B.V. Mosch' filosofii. M.: Nauka, 2000. 976 s.

Система Orphus

Loading...
Up