Russian Neo-Kantianism: Experiments (self)definitions and modern perspective

 
PIIS271326680018214-5-1
DOI10.18254/S271326680018214-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Peoples' Friendship University of Russia (RUDN)
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation:
Рeoples’ Friendship University of Russia (RUDN University)
RANEPA
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameStudies in Transcendental Philosophy
EditionVolume 2 Issue 3
Abstract

One of the most important tasks in each philosophical tradition is to determine the methodological foundations and the target reason for research practice. Russian Russian neo-Kantianism raises several fundamental questions, including the criteria for distinguishing individual systems and the possibility of their integral reconstruction, the identification of the independence of Russian philosophers in overcoming the key contradictions of transcendental idealism, as well as discussions regarding the contribution of Russian neo-Kantians to the history of the development of Russian and European philosophy. No less significant is the problem of uniting Russian neo-Kantianism in the context of the general tradition of neo-Kantianism in its development to the latest trends. The prospect of turning to the heritage of Russian philosophers is largely determined by the design of post-Kantianism and post-Neo-Kantianism. In the works of A.I. Vvedensky, and then B.A. Focht, V.E. Seseman, S.L. Rubinstein, and many others, the transition from German classical idealism in the prism of the specifics of Russian philosophy to the formation of a new understanding of transcendental philosophy and its tasks was marked. In many ways, the proposed solutions were distinguished by originality and obvious independence, but at the same time they were implicitly within the boundaries of the tradition of German neo-Kantian philosophy set by I. Kant. Comparing the latest prospects for the development of neo-Kantian methodology, it can be assumed, not without reason, that Russian neo-Kantianism has largely anticipated the latest trends. Russian neo-Kantians need to reveal the unity of the entire tradition for an objective assessment and subsequent actualization of the heritage of the

Russian Neo-Kantians, accompanying this process with a historical and philosophical reconstruction of individual systems of philosophy, but also identifying those perspectives for philosophy that were designated by Russian thinkers. Russian neo-Kantians' problem field of self-determination within the framework of the history of Russian and European philosophy is proposed in the content of the article. Special attention is focused on the unity of methodological tasks and the target reason for the research practices of thinkers who at different stages of their development contributed to the formation of the phenomenon of Russian neo-Kantianism.

Keywordsneo-Kantianism, Russian neo-Kantianism, Russian philosophy, the experience of self-determination, post-Kantianism
Received01.11.2021
Publication date20.12.2021
Number of characters18972
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Данный выпуск журнала открывает одну из страниц истории русской философии, которая была забыта в отечественной мысли вплоть до конца XX века – традицию русского неокантианства. Проблематика статуса и самобытности данного феномена вызывает споры среди исследователей всех разделов философского дискурса и гуманитарного знания: от историософии и онтологии до междисциплинарных областей педагогики, психологии, теории права. Объективный факт заключается в том, что многие русские ученые и философы в период конца XIX – начала XX века позиционировали себя как приемники и последователи трансцендентального идеализма в различных ракурсах его применения. Другие же вполне отчетливо обозначили в своих трудах задачу развития и одновременно преодоления противоречий кантианства, исходя из самой методологии критического идеализма, что согласуется с исследовательской интенцией немецкого неокантианства и во многом реализовалось посредством его влияния. В итоге оформилась традиция русского неокантианства, объединяющая разнонаправленные по своим задачам философские концепты, как в отрасли гуманитарных, так и естественных наук. Единство достигалось посредством ориентированности на систему философии И. Канта и на принципы критической философии, которые реализовывались, в том числе, на основе фактов и событий русской культуры и истории. Среди таких принципов выделяются антидогматичность, критерии последовательности рассуждений и системности философской рефлексии, особое внимание к гносеологическим вопросам и активное использование различных методов логического анализа. Отдельно отметим имплицитный приоритет теоретического знания над конкретной эмпирической данностью, что восходит к поставленной Кантом проблеме трансцендентальной апперцепции и корреляции логического с не-логическим.
2 Несмотря на наличие единства приоритетов исследования и методологической базы, ярко выражена разнородность философских концептов и отсутствие эксплицитной линии преемственности. Русские неокантианцы, в отличие от немецких коллег, не создали отдельных собственных школ, которые продолжили бы традиции Марбурга или Гейдельберга. Проблема заключается не только в выявлении критериев объединения отечественных мыслителей в единую традицию, но и в определении линии демаркации между самостоятельностью отечественных философов и оказанным на них влиянием со стороны немецкого идеализма. Кроме того, русские философы за редким исключением не называли себя «новокантианцами», а сам термин был введен в употребление сторонними исследователями, в частности В.В. Зеньковским, С.Л. Франком и Н.О. Лосским. Каждый русский неокантианец, признавая общность собственной философии с традицией трансцендентального идеализма, обозначал свою позицию индивидуально, что отчетливо выражается в постоянном поиске самоопределения по отношению к немецкому неокантианству.

views: 371

Readers community rating: votes 0

Система Orphus

Loading...
Up