The Concept of Value in Sociological Theory: The Influence and (Underestimated) Possibilities of Its Interpretation from the Standpoint of Gestalt Psychology

 
PIIS013216250011945-2-1
DOI10.31857/S013216250011945-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Full Professor; Chief Researcher
Affiliation:
National Research University “Higher School of Economics”
Institute of Sociology FCTAS RAS
Address: Moscow, Russian Federation
Journal nameSotsiologicheskie issledovaniya
EditionIssue 10
Pages3-12
Abstract

The article offers a historical reconstruction of the influence of the concept of value interpreted as “requiredness” emerging in the context of the holistic situation, which was initially developed in Gestalt psychology in the works of M. Wertheimer and W. Köhler, on the development by T. Parsons of both, the sociological theory of institutions and the understandings of the nature of social order and the normative dimension of social action proposed by him. The contribution of Gestalt psychology to the justification of the possibility of an empirical study of values in the social sciences is analyzed. Particularly, it is shown that understanding of values as contextual effects of requiredness overcomes the alleged irreducibility of normative-prescriptive judgments to descriptive ones (“is” − “ought” problem) and serves as an argument against the popular methodological position of axiological relativism. Two examples of the potential relevance of the idea of “requiredness” developed in Gestalt psychology for the further elaboration of some new arguments and approaches in modern sociological theory and sociology of morality are presented.

Keywordsgestalt psychology, theory of institutions, value, requiredness, normativity, social action, sociological theory, sociology of morality
Received28.09.2020
Publication date18.12.2020
Number of characters31531
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Вклад в социологию гештальт-психологии, возникшей как яркое интеллектуальное движение и научная школа немногим более 100 лет назад, после публикации М. Вертгеймером (Вертхаймером, нем. Max Wertheimer) статьи о фи-феномене, особой форме кажущегося движения [Wertheimer, 1912], в значительной мере зафиксирован и детально описан. Можно считать общепризнанным тезис о влиянии идей отцов-основателей гештальт-психологии (М. Вертгеймера, В. Кёлера, К. Коффки, К. Левина), на формирование современных версий функционалистского теоретизирования (см., например, [Camic, 1991:Introd, xxix; Martindale, 1960: 450–453]), а также на возникновение пользующихся популярностью и в настоящее время социологических теорий поля (field theory) [Kluttz, Fligstein, 2016; Martin, 2003; Martin, 2011; Martindale, 1961: 502–506]. В частности, отмечалось, что уже к концу 1930-х гг. теория поля, имевшая своим основанием гештальт-психологию, воспринималась многими представителями Чикагской школы социологии как возможность актуализации собственной теоретической программы и перспектива синтеза символического интеракционизма и экологической социологии, реализующего идею Мида о том, что значение отдельного акта не может быть понято вне контекста целостной ситуации [Kuklick, 1992: 88–89]. Также обосновывалась значительная роль взглядов К. Коффки [Koffka, 1935: 306–422] в исходной концептуализации Т. Парсонсом перехода от уровня биологического организма к уровню укоренённого в культуре «агента» действия в терминах подсистемы «Эго/Личности» [Camic, 1989].
2 В данной статье мы обратимся к аспекту этого влияния, остающемуся сравнительно малоизученным, несмотря на его значение для непрекращающихся дискуссий о природе нормативности и месте ценностей в социологической теории [Turner, 2010; Девятко, 2017], а также для более широкого контекста споров о возможности сугубо эмпирического научного исследования морального измерения социального действия, ведущихся в философии социальных наук как минимум со времени противопоставления Д. Юмом утверждений о фактах и нормативно-прескриптивных, деонтических суждений, представленного как невозможность рационального вывода от «есть» к «должно» [Юм, 1995: 213–230].
3 Я начну со ставшего непосредственным поводом для данного исследования краткого, но существенного с точки зрения развития структурно-функционалистской теории институтов упоминания Парсонсом повлиявших на него идей Кёлера о природе нормативного порядка как осмысленного целого, которое, в свою очередь, может быть объяснено через понятие «востребованности» элементов этого целого. Далее будет представлен по необходимости сжатый анализ некоторых аспектов развития понятия «востребованности» как доступной для эмпирического исследования объективной основы ценности в книге Кёлера «Место ценностей в мире фактов» [Kӧhler, 1939], а также уточнена концептуализации востребованности в статье Вертгеймера [Wertheimer, 1935]. В заключительной части статьи я приведу два примера потенциальной релевантности разработанной в гештальт-психологии идеи «востребованности» для дальнейшего развития некоторых аргументов и подходов в современной социологической теории и, ýже, социологии морали, противостоящих аксиологическому релятивизму как популярной методологической позиции.

Number of purchasers: 0, views: 788

Readers community rating: votes 0

1. Девятко И. Ф. Понятие нормы в социологической теории: от классических оснований к новым интерпретациям природы норм и множественности нормативных систем // Нормы и мораль в социологической теории: от классических концепций к новым идеям / Отв. ред.: И.Ф. Девятко, Р.Н. Абрамов, И.В. Катерный. М.: Весь мир, 2017. С. 10–42. [Deviatko I.F. (2017) Social Norms: From Attempts of Definition towards New Interpretations of Sources of Normative Value and Plurality of Normative Systems. In: Norms and Morals in Sociological Theory: from Classical Interpretations to New Ideas. Ed. by I.F. Deviatko, R.N. Abramov, I.V. Katerny. Мoscow: Ves’ mir: 10–42. (In Russ.)]

2. Парсонс Т. Пролегомены к теории социальных институтов. Пер. и комментарий А.Д. Ковалева // Глобализация и социальные институты: социологический подход / Под ред. И.Ф. Девятко, В.Н. Фоминой. М.: Наука, 2010. С. 295–330. [Parsons T. (2010) Prolegomena to a Theory of Social Institutions. Transl. in Russian by A.D. Kovalev. In: Globalization and Social Institutions: A Sociological Approach. Ed. by I.F. Deviatko, V.N. Fomina Moscow: Nauka. (In Russ.)]

3. Юм Д. Трактат о человеческой природе. Кн. 2. Об аффектах. Кн. 3. О морали. М.: Канон, 1995. [Hume D. (1995) A Treatise of Human Nature. Books 2-3. Moscow: Kanon. (In Russ.)].

4. Brožek J.M. (ed.) (1984) Explorations in the History of Psychology in the United States. Lewisburg et al.: Bucknell University Press, Associated University Press, 1984.

5. Camic Ch. (1989) Structure after 50 Years: The Anatomy of a Charter. American Journal of Sociology. Vol. 95. No. 1: 38–107.

6. Camic Ch. (1991) Introduction: Talcott Parsons before The Structure of Social Action. In: T. Parsons. The Early Essays. Ed. by Ch. Camic. Chicago: The University of Chicago Press: IX–LXIX.

7. Curry O.S., Mullins D.A., Whitehouse H. (2019) Is It Good to Cooperate?: Testing the Theory of Morality-as-Cooperation in 60 Societies. Current Anthropology. Vol. 60 (1): 47–69.

8. De Monticelli R. (2013) Requiredness. An Argument for Value-Realism. Phenomenology and Mind. No. 5: 84–97.

9. Evans J., Stanovich K. (2013) Dual-process Theories of Higher Cognition: Advancing the Debate. Perspectives on Psychological Science. Vol. 8. No. 3: 223–241.

10. Haidt J., Joseph C. (2004) Intuitive ethics: how innately prepared intuitions generate culturally variable virtues. Daedalus. Vol. 133. No. 4: 55–66.

11. Henle M. (1984) Isomorphism: Setting the Record Straight. Psychological Research. No. 46: 317–327.

12. Husserl E. (1970 (1936/1954) The Crisis of European Sciences and Transcendental Philosophy. Transl. by D. Carr. Evanston: Northwestern University Press.

13. Isaac A. (2019) The allegory of isomorphism. Avant: Trends in Interdisciplinary Studies. Vol. 10. No. 3. DOI: https://doi.org/10.26913/avant.2019.02.05.

14. Kluttz D.N., Fligstein N. (2016) Varieties of Sociological Field Theory. In: Handbook of Contemporary Sociological Theory. (Handbooks of Sociology and Social Research). Ed. by S. Abrutyn. Springer International Publishing, Switzerland: 185–204.

15. Koffka K. (1935) Principles of Gestalt Psychology. New York: Harcourt, Brace & Company.

16. Köhler W. (1942 (1920) Die physischen Gestalten in Ruhe und im stationären Zustand. Eine naturphilosphische Untersuchung. Braunschweig: Vieweg. 2nd ed. Erlangen: Verlag der philosophischen Akademie.

17. Köhler W. (1925) The Mentality of Apes. London: Kegan Paul, Trench, Trubner; New York: Harcourt, Brace & World.

18. Kӧhler W. (1939) The Place of Value in a World of Facts. London: Kegan Paul, Trench, Trubner & Co.

19. Kuklick H. (1992) A “Scientific Revolution”: Sociological Theory in the United States, 1930–1945. In: Talcott Parsons: Critical Assessment. Ed. by P. Hamilton. London: Routledge. Vol. 1: 75–105.

20. Lukes S. (2008) Moral Relativism. London: Profile Books.

21. Lukes S. (2010) The Social Construction of Morality? In: Handbook of the Sociology of Morality. Ed. by S. Hitlin, S. Vaisey. New York et al.: Springer: 549–560.

22. Martin J.L. (2003) What is Field Theory? American Journal of Sociology. Vol. 109. No 1: 1–49.

23. Martin J.L. (2011) The Explanation of Social Action. Oxford, etc.: Oxford University Press.

24. Martindale D. (1961) The Nature and Types of Sociological Theory (The International Library of Sociology and Social Reconstruction). London: Routledge and Kegan Paul.

25. Martinelli R. (2015) Wolfgang Köhler on Facts and Values. Dialogue and Universalism. No. 4: 61–76.

26. Parsons T. (1968 (1937) The Structure of Social Action: A Study in Social Theory with Special Reference to a Group of Recent European Writers. In 2 vols. New York; London: The Free Press – Collier-Macmillan Limited.

27. Parsons T. (1990) Prolegomena to a Theory of Social Institutions. American Sociological Review. Vol. 55. No. 3: 319–333.

28. Sokal M.M. (1984) The Gestalt Psychologists in Behaviorist America. American Historical Review. Vol. 89. No. 5: 1240–1263.

29. Spiegelberg H. (1981) The Context of the Phenomenological Movement. Dordrecht: Springer.

30. Strawson P.F. (2008 (1974) Freedom and Resentment. In: Freedom and Resentment and Other Essays. London: Methuen, Routledge.

31. Turner S.P. (2010) Explaining the Normative. Oxford: Polity.

32. Wertheimer M. (1935) Some Problems in the Theory of Ethics. Social Research. Vol. 2. No. 3: 353–367.

33. Westermarck E. (1932) Ethical Relativity. London: Kegan Paul, Trench, Trubner.

Система Orphus

Loading...
Up