On the Training of Engineers for High-Tech Industries. Employers’ View

 
PIIS013216250008820-5-1
DOI10.31857/S013216250008820-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Sociology of Education and Science Department of the Institute of Sociology of FCTAS RAS; Professor at the National Research University - Moscow Power Engineering Institute; Editor in Chief of the journal "Sociological studies"
Affiliation:
Institute of Sociology of FCTAS RAS
National Research University - Moscow Power Engineering Institute
journal "Sociological studies"
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameSotsiologicheskie issledovaniya
EditionIssue 3
Pages51-59
Abstract

The employment of graduates of universities in accordance with the acquired specialty (specialization) and qualifications (set of competencies) remains a serious problem. According to research data, this figure does not exceed 40% -60%. of the total number of graduates, depending on the specialty. The data of the statistical authorities is slightly better, but the fact of employment within the year of graduation, reflected in this indicator, does not take into account specialty and qualification of the graduates. Another useful indicator – recently introduced – is the data of Federal pension foundation, which receives employer deductions from earnings of employed young people.But it does not take into account the, so-called, shadow employment, which in case of youth might be up to 30%. Sociological services operating at all large and medium-sized universities – which provide contacts with graduates and aggregate data on their employment – are trying to investigate the situation. This information is used for advertising purposes when recruiting the next set of applicants to the universities. However, the original opinion of employers remains a most objective indicator of the demand for graduates in this domain. The article presents and analyzes the opinions of successful employers (n=50, different regions of Russia) on improving the training of engineering and technical personnel for high-tech industries. This area is chosen because of its special significance in the development of the national economy. Following issues are discussed: recruitment strategies, cooperation with universities – basic departments; internships and practices of students, teachers, specialists; small innovative enterprises. The ideal educational model – as employers see it – is also in the focus of the narrative.

Keywordshigher education, engineering and technical education, employment of graduates, staff training, corporate education, basic departments, internships and production practices, small innovative enterprises
Received16.03.2020
Publication date16.03.2020
Number of characters28767
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Постановка проблемы.

2 Трудоустройство выпускников университетов и вузов в соответствии с полученной специальностью (специализацией) и квалификацией (набором компетенций) остается серьезной проблемой. По данным исследований этот показатель не превышает 40–60% от общего числа выпускников в зависимости от специальности [Сычева, 2016], по данным статистических органов – 60–80% [Константиновский, 2018]. На портале мониторинга трудоустройства выпускников Минобрнауки1 показатель составляет 75%, однако он отражает сам факт трудоустройства в течение года после окончания учебного учреждения, но не учитывает работу по полученной специальности и квалификации. Этот ресурс впервые в отечественной статистике принимает во внимание данные пенсионных фондов, которые получают отчисления работодателей с заработка трудоустроенных молодых людей (в среднем по стране размер заработной платы на старте трудовой деятельности составляет около 31 тыс. руб. на человека). Но при этом не учитывается теневая занятость, которая в случае молодежи может составлять около 30–40% [Бурганова, Нуриева, 2013; Шпилина,‎ Дятлова, 2015]. 1. Портал мониторинга трудоустройства выпускников Минобрнауки РФ. URL: http:vo.graduate.edu.ru (дата обращения: 10.11.2019).
3 Понять противоречивую ситуацию пытаются действующие при всех крупных и средних университетах и вузах социологические службы, которые обеспечивают связи с выпускниками и агрегируют данные об их трудоустройстве. При хороших показателях эта информация используется в рекламных целях при очередном наборе абитуриентов. Тем не менее эта информация трудно поддается верификации, поскольку носит ведомственный характер. При этом в силу сложившихся на рынке образовательных услуг отношений учреждения ВПО работают в основном «на себя»: де-факто их мало интересует, как будут трудоустроены выпускники, а мнение потенциального заказчика и потребителя – работодателя – не учитывается или учитывается незначительно, поскольку перестройка существующего десятилетиями учебного процесса слишком затратна. «Вы просто не хотите слышать нас» – высказал упрек одному из руководителей крупного российского университета Г. Греф2. 2. Лекция Г.О. Грефа в НИУ ВШЭ, 2017 (архив автора).
4 Поэтому мы решили перейти к анализу ситуации, используя оценки работодателей. В статье использованы и проанализированы мнения работодателей3 о подготовке инженерно-технических кадров для наукоемких производств, которые они возглавляют или занимают ключевые позиции. Данная сфера трудоустройства выбрана по причине ее особой значимости в развитии национальной экономики. 3. Фокусированные интервью проведены с руководителями наукоемких предприятий (N = 50), победителями программы государственной поддержки инновационных стартапов Минобрнауки РФ (2016–2018) в г. Белгороде, Казани, Орле, Санкт-Петербурге, Томске, Тюмени, Московской области.
5 В теоретическом плане актуальность данной проблематики для работодателей заключается в том, что на микроуровне степень образованности работников непосредственно связана с эффективностью и конкурентоспособностью предприятия, а на макроуровне обеспечивает развитие экономических систем [Schultz, 1971; Becker, 1975]. При этом продолжительность учебы является важным фактором прироста человеческого капитала, который затем конвертируется в экономические и иные активы. Собственно, отсюда и получила развитие концепция Lifelong Learning – непрерывное образование взрослых [Латов, 2014]. В этом контексте работодатель рассматривает расходы на образование персонала как производственные инвестиции, которые могут приносить количественно измеряемую отдачу [Диденко, 2015]. Но остается открытым вопрос, где выгоднее готовить молодых специалистов инженерно-технических специальностей – в сфере высшего профессионального образования или на самом предприятий через практику корпоративного образования. Почти все опрошенные представители успешного наукоемкого бизнеса отметили, что у выпускников вузов недостаточная подготовка, чтобы сразу включиться в производственный процесс. Такая ситуация наблюдается даже на тех участках трудовой деятельности, где уровень компетенций минимальный. Естественно, молодой сотрудник обладает какими-то знаниями, но эффективно (с максимальной отдачей) пользоваться ими не может. В результате в подавляющем большинстве случаев его приходится доучивать.

Number of purchasers: 0, views: 608

Readers community rating: votes 0

1. Becker G.S. (1975) Human Capital and Personal Distribution of Income: An Analytical Approach. 2nd ed. New York: Columbia Univ. Press.

2. Bourganova L.A, Nurieva E.M. (2013). Youth in the Informal Labour Market. Vestnik ekonomiki, prava i sotsiologii [The Review of Economy, the Law and Sociology]. No. 2: 195–198. (In Russ.)

3. Dezhina I.G., Medovnikov D.S., Rozmirovich S.D. (2017) Evaluating the Demand of Russian Medium-Size Technological Companies in Cooperation with Higher Educational Institutes. Zhurnal novoj ekonomicheskoj associatsii [Journal of the New Economic Association]. No. 4(36): 81–105. DOI: 10.31737/2221-2264-2017-36-4-4. (In Russ.)

4. Didenko D.V. (2015) Intellectual-intensive Economy: Human Capital in the Russian and World Socio-economic Development. St. Petersburg: Aleteya. (In Russ.)

5. Konstantinovsky D.L. (2018) Education and Labor Market: New Situation. In: Vishnevsky Yu.R., Narkhov D.Yu. (eds) I Will not Part with Youth, I Will...: Coll. of Scientific Articles on the 80th Anniversary of Yu.R. Vishnevsky. Yekaterinburg: UrFU: 268–274. (In Russ.)

6. Konstantinovsky D.L., Vakhshtain V.S., Kurakin D.J. (2013). The Reality of Education. Sociological Study: From Metaphor to Interpretation. Moscow. TsSPiM. (In Russ.)

7. Lazareva O., Denisova I., Tsukhlo S. (2006) Hiring and Retraining: The Experience of Russian Enterprises. Moscow: IEPP. (In Russ.)

8. Latov Yu.V. (ed.) (2014) Continuing Education as a Stimulus of Human Development and a Factor of Socio-economic Inequalities. Moscow: IS RAN; TsSPiM. (In Russ.)

9. Lyotard J.-F. (1998) The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Moscow: IES; St. Petersburg: Aleteya. (In Russ.)

10. Schultz Th.W. (1971) Investment in Human Capital: the Role of Education and of Research. New York: Free Press.

11. Shpilina T.M., Dyatlova, O.V. (2015). Youth Informal Employment as a Modern Problem on Russian Labor Market. Upravleniye ekonomicheskimi sistemami [Management of Economic Systems]. No. 5(77). URL: http://uecs.ru/uecs-77-772015/item/3507-2015-05-15-14-28-34 (accessed 10.06.2019). (In Russ.)

12. Sycheva V.O. (2016) Graduates’ Employment: Challenges and Solutions. Vestnik Povolzhskogo instituta upravleniya [The Bulletin of the Volga Region Institute of Administration]. No. 4(55): 91–97. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up