Modern migration policy of Russia: challenges and approaches to improvement

 
PIIS013216250006666-5-1
DOI10.31857/S013216250006666-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Director of the Institute for Socio-Political Studies of the Russian Academy of Sciences; Head of Department of Demographic and Migration Policy of Moscow State Institute of International Relations (University) of MFA of Russia; Head Laboratory of Demogra
Affiliation:
Institute for Socio-Political Studies of the Russian Academy of Sciences
MGIMO University, Ministry of Foreign Affairs of Russia
Belgorod State National Research University
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameSotsiologicheskie issledovaniya
EditionIssue 9
Pages117-126
Abstract

The article examines the role of immigration in the demographic dynamics of Russian society in 1990-2018. Key migration flows to Russia are described, including labor and educational migration, migration to a permanent place of residence. There is a significant compensatory role of external migration for depopulation in Russia. Problematic aspects of the Russian migration policy in terms of immigration management are analyzed. The necessity of a more precise structuring of the external and internal components of the migration policy for modern Russia is justified, and the necessity of transition of the migration management system from administering space to the economic field is outlined. Instruments for implementing external migration policy regarding flows of labor migrants from donor countries have been emphasized. The importance of integration policy issues to optimize the migration management system in Russia is noted. The concept of transferring «outposts» of the Russian migration policy abroad is justified in order to reduce costs. It is noted that immigration гтвук a reasonable migration policy can be an important stimulating factor for Russia's socio-economic development in the mid-term.

Keywordsimmigration, migration policy, labor and educational migration, citizenship, Russia, integration, instruments of migration policy
AcknowledgmentThis research was supported by the Russian President Grants Council for Supports of the Leading Scientific Schools (Project № SS-3781.2018.6).
Received20.09.2019
Publication date25.09.2019
Number of characters32920
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Введение.

2 В настоящее время Россия стала одной из крупнейших в мире стран по приему мигрантов, занимая в рейтинге ООН третье место после США и Германии по количеству иммигрантов. И хотя международные сопоставления статистических данных по миграции вызывают много нареканий в силу отсутствия единого подхода к регистрации мигрантов, в 2015 г. в США насчитывалось 46,6 млн мигрантов или людей с миграционной историей («родившихся за рубежом«); в Германии – 12 млн, а в России – 11,6 млн человек. В относительном измерении место России было более скромное 102-е место – всего 8,2% российских жителей рождены за пределами России. Лидерами были Ватикан (100%), ОАЭ (88,4%), Катар (75,5%). А в страны Западной Европы опережали Россию по данному показателю: Швейцария – 29,6%, Австрия – 17,4%, Швеция – 16,9%, Ирландия – 15,8%, Германия – 14,5% [International Migration.., 2016]. Необходимо отметить, что темпы роста численности иммигрантов в России были на уровне некоторых европейских стран, составив в 2010—2015 гг. +0,4%. Это соответствовало темпам роста в Германии и Болгарии, а также близко к показателям Франции (+0,5%) и Бельгии (+0,7%). Более значительными темпами росла численность иммигрантов в Норвегии (+3.6%), Швейцарии (+2,9%), Нидерландах (+2,7%), Австрии (+2,2%), Швеции (+2,1%) [там же].
3 Парадоксально, но при активном притяжении мигрантов в страну, миграционная политика остается одной из самых сложных и политизированных тем в российском обществе. С одной стороны, в политической повестке поднимается вопрос о необходимости увеличения численности населения, а, с другой стороны, миграция вызывает неоднозначную реакцию в обществе, сохраняются препятствия получения гражданства даже для этнических русских, переехавших в Россию. На протяжении последних лет отмечалось несовершенство миграционной политики в 1990—2018 гг. В качестве главных проблем выделяются: непоследовательность в подходах и направлениях ее реализации (Ж.А. Зайончковская, И.В. Ивахнюк, Л.И. Графова), отсутствие четких ориентиров (О.Д. Воробьева, В.А. Ионцев), несоотвествие миграционной политики интересам наращивания демографического и трудового потенциала страны (Л.Л. Рыбаковский, С.В. Рязанцев, А.В. Топилин), бюрократизация процедур предоставления миграционных документов и гражданства (В.С. Малахов, В.А. Поставнин), необходимость развития программ адаптации и интеграции мигрантов (В.И. Мукомель, В.Ю. Леденева), нарушение порядка сбора статистических данных о мигрантах и несовершенство миграционного учета (О.С. Чудиновских).
4 В качестве цели настоящей статьи ставилось выявление ключевых проблем российской миграционной политики, без решения которых невозможно дальнейшее кардинальное изменение миграционной ситуации в интересах социально-экономического и демографического развития страны. В качестве задач необходимо выделить: (1) выявление роли миграции в формировании населения, трудовых ресурсов, изменения этнодемографического состава населения, влияния на социально-экономическое развитие страны; (2) соответствие государственных документов, задающих концептуальные подходы к регулированию миграции и влияющих на практические подходов к управлению миграцией; (3) определение ключевых проблем в области регулирования миграции; (4) разработка основных положений и практических рекомендаций по совершенствованию миграционной политики в интересах развития государства и общества.

Number of purchasers: 2, views: 783

Readers community rating: votes 0

1. Chudinovskikh O.S. (2014) State Regulation of the Acquisition of Citizenship of the Russian Federation: Policy and Trends. Preprint WP8/2014/04/ Moscow: VSHE.

2. Chudinovskikh O.S. (2018) Big data and migration statistics. Voprosy` statistiki [Questions of statistics]. No. 25 (2): 48–56.

3. Grafova L.I. (2018) Migration Policy and Practice of Russia: a Step - Forward, Two - Back. (In Russ.) URL: https://centrasia.org/newsA.php?st=1292920680 (accessed 10.08.2018)

4. International Migration Report 2015: Highlights (2016). United Nations Population Division, Department of Economic and Social Affairs. New York.

5. Iontsev V.A., Ryazantsev S.V., Iontseva S.V. (2016) New Trends and Forms of Emigration from Russia. Economika regiona [Economy of the Region]. Vol. 12. No. 2: 499–509. (In Russ.)

6. Kozhevnikova N.I., Rybakovsky L.L., Sigareva E.P. (1998) Russian: Ethnic Homogeneity? Moscow: RINC ISPI RAN. (In Russ.)

7. Ledeneva V.Yu. (2014) Models of Social Adaptation and Integration of Migrant Workers. Moscow: Sputnik. (In Russ.)

8. Malaxov V.S. (2015) Migrant Integration: Concepts and Practices. Moscow: Mysl`. (In Russ.)

9. Mukomel` V.I. (2014) Migrants, Migrant-Phobia and Migration Policies. Moscow: NP «Central`ny`j Dom advokata, Moskovskoe byuro po pravam cheloveka, Academia. (In Russ.)

10. Ryazantsev S.V. (2013) Russia Needs a New Migration Policy. Russian Politics and Law. Vol. 51. No. 3: 80–88.

11. Ryazantsev S.V. (2016) External Migration Policy of Russia: Conceptual Justification and Implementation Tools. Mejdunarodnye processy [International Processes]. Vol. 14. No. 4: 22–29. (In Russ.)

12. Ryazantsev S.V. (2018) Integration of Migrants in the Context of Russia's Foreign Migration Policy. Sotsiologicheskie issledovanya [Sociological Studies]. No. 1: 105–111. (In Russ.)

13. Vorob’eva O.D., Rybakovsky L.L., Rybakovsky O.L. (2016) Migration Policy of Russia: History and Modernity. Moscow: Econ-Inform. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up