Sociology of Philosophy: Development Difficulties

 
PIIS013216250006228-3-1
DOI10.31857/S013216250006228-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor
Affiliation: Bryansk State Technical University
Address: Russian Federation, Bryansk
Journal nameSotsiologicheskie issledovaniya
EditionIssue 8
Pages133-142
Abstract

The article shows that the sociology of philosophy (the science of the social laws of the organization, functioning and development of philosophy) today occupies an insignificant place among sociological disciplines devoted to various areas of culture. Perhaps the sociological study of philosophy is already taking place within the framework of the sociology of science. However, the social mechanism of the regulation of philosophical research and the influence of philosophical search on social processes are different from such processes in modern science: its degeneration into techno-science shares the social functions of science and philosophy. Perhaps a small interest in the sociology of philosophy is explained by the insignificant influence of philosophy on social processes in a technogenic society. In this case, the reasons for the loss of philosophy of its leading place in culture deserve to be studied: we need to investigate social connections and social interactions, social relations and ways of social behavior arising between people when creating and disseminating philosophical systems. The article substantiates the need for further development of the sociology of philosophy as an independent direction, studying social factors, mechanisms and patterns of the emergence, development and functioning of philosophy, as well as social dependence of philosophical creativity and its consequences. The subject and object of the study of the sociology of philosophy, the tasks facing it and connections with other sociological disciplines are determined in the article.

Keywordssociology, philosophy, modernity, post-non-classical science, social institutions, technogenic society, social functions of philosophy, sociology of science
Received25.09.2019
Publication date25.09.2019
Number of characters32786
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Постановка проблемы.

2 Среди социологических дисциплин, проблемы которых освещаются на страницах журнала «Социологические исследования», находит свое место, казалось бы, анализ всех областей культуры. Отсутствует лишь социология философии – область культуры, которая в прошлом занимала очень видное место в общественном сознании. Философов иногда обожествляли, иногда казнили; с ними вели переписку монархи (и гордились этим, как Екатерина II и Фридрих II), порою их труды уничтожали, а самих философов заключали в тюрьму или изгоняли. Все это говорит о том, что в прошлом философия сильно влияла на общество, требуя для нейтрализации своего влияния вмешательства политических элит. Как минимум два мощных социальных проекта, изменивших европейскую цивилизацию, за последние три столетия вышли именно из философских разработок – это движение Просвещения XVIII в., приведшее к становлению демократических государств, и марксизм XIX в., сделавший народные массы социальным субъектом. Почему же сегодня социология философии практически незаметна? Логически возможны два ответа. Во-первых, социологические исследования философии могут фактически входить в другую область социологии, более разработанную. В этом качестве напрашивается социология науки, поскольку иногда философию считают одной из научных дисциплин. Но, как будет показано ниже, различия между господствующими сегодня научными направлениями и философией расширяются.
3 Во-вторых, малая разработанность социологии философии может объясняться незаметностью ее воздействия на современное общество (как бы его ни называли – постиндустриальным, информационным или как-либо еще). Поэтому, исследуя те области культуры, которые определяют социальные процессы, ученые включают в их число музыку или театр, но исключают философию. Но в этом случае мы должны зафиксировать масштабное изменение менталитета современного человека: если область, которая два тысячелетия претендовала на центральную роль в культуре, потеряла свое значение, то причины и следствия этого переворота заслуживают исследования или как минимум артикуляции.
4 Итак, нужна ли социология философии и какую форму она может иметь?
5

Социология философии – как она есть.

6 Понятие «социология философии» не является новым. Еще в 1998 г. (в русском переводе – в 2002 г.) вышла книга Рэндалла Коллинза «Социология философий» с подзаголовком «Глобальная теория интеллектуального изменения» [Коллинз, 2002; Попокова, 2016]. Предложенный в этой книге алгоритм изложения философских дискуссий быстро привлек внимание своей нестандартностью и свежестью взгляда на, казалось бы, исхоженные тропы истории философии. Более того, некоторые философы восприняли методы Р. Коллинза как новую струю в развитии самой философской мысли, после усвоения которых, как выражал надежду Н.С. Розов, «произойдет своего рода социологическое взросление философов и философии, так что прежние способы интеллектуального поведения покажутся новым поколениям если не наивными, то по крайней мере принадлежащими уже прошедшей — “социологически дорефлексивной” эпохе» [Розов, 2002: 7]. Так социология философии стала предметом обсуждения.

Number of purchasers: 2, views: 896

Readers community rating: votes 0

1. Andreev A.L. (2011) Techno-science. Filosofiya nauki [Philosophy of Science]. Moscow: IF RAN. No. 16: 200–218. (In Russ.)

2. Bikbov A. (2004) Philosophical dignity as an object of study. Logos [Logos]. No. 4: 30–60. (In Russ.)

3. Collins R. (2002) The sociology of philosophies: A Global Theory of Intellectual Change. Novosibirsk. (In Russ.)

4. Gross N. (2008) Richard Rorty: The Making of an American Philosopher. University of Chicago Press.

5. Gross N. (2013) Why Are Professors Liberal and Why Do Conservatives Care? Cambridge: Harvard University Press.

6. Guseinov A.A. (2014) Philosophy as ethical project. Voprosy Filosofii [Problems of Philosophy]. No. 5: 16–26. (In Russ.)

7. Kusch M. (1995) Psychologism: A Case Study in the Sociology of Philosophical Knowledge. London: Routledge.

8. Kusch M. (2002) Sociology of Philosophical Knowledge: Case Study and Defense. Logos [Logos]. No. 5–6: 104–134 (In Russ.)

9. Kusch M. (1996) Sociophilosophy and the Sociology of Philosophical Knowledge. In: Methods of Philosophy and the History of Philosophy. Acta Philosophica Fennica. Ed. by S. Knuuttila, I. Niiniluoto. Helsinki: Societas Philosophica Fennica. Vol. 61: 83–98.

10. Popkova N.V. (2015) Philosophical Culture or Philosophical Technology? Kultura i Iskusstvo [Culture and Arts]. No. 2: 133–144. DOI: 10.7256/2222-1956.2015.2.14209 (In Russ.)

11. Popkova N.V. (2016) «Sociologies of Philosophies» by R. Collins and Necessity of «the Sociological Growing» of Philosophy. Voprosy Filosofii [Problems of Philosophy]. No. 11: 215–222. (In Russ.)

12. Rozin V.M. (1996) Philosophy and Methodology: Tradition and Modernity. Voprosy Filosofii [Problems of Philosophy]. No. 11: 57–66. (In Russ.)

13. Rozin V.M. (2012) Technique and social reality: philosophical reflections and conceptions. Moscow: LIBROKOM. (in Russ.)

14. Rozov N.S. (2002) «Sociology of philosophies» by Rendall Collins – a new stage of consciousness of intellectuals in world history. In: Collins R. The sociology of philosophies: A Global Theory of Intellectual Change. Novosibirsk: 7–31. (In Russ.)

15. Stepin V.S (1994) Philosophy and images of the future. Voprosy Filosofii [Problems of Philosophy]. No. 6: 10–21. (In Russ.)

16. Yablokov I.N. (2012) Subject domains of Philosophy of Religion. Voprosi Filosofii [Problems of Philosophy]. No. 1: 49–56. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up