Young Teachers in the Context of Differentiation in Higher Education in Russia: Co-operation Practices

 
PIIS013216250004279-9-1
DOI10.31857/S013216250004279-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Education, National Research University “Higher School of Economics”
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Prof.
Affiliation: Lesgaft National State University of Physical Education, Sport and Health
Address: Russian Federation, Saint-Petersburg
Journal nameSotsiologicheskie issledovaniya
EditionIssue 3
Pages63-72
Abstract

In Russia, the policy was implemented aimed at improving the positions of the HEIs in international academic research. This policy results in differentiation in higher education system. There are higher education institutions primarily oriented either at research, or at teaching. In the paper, it was considered how in higher education macro level differentiation translates on the micro-level. The analysis of professional orientations and strategies of cooperation of young academics who teach and do research in social sciences was made using qualitative methodology. The focus is on how structural positions of young academics in higher education and academic research are reproduced in Russia. Young academics are considered as the major agents of the process of system modernization of higher education and academic research. The analysis of qualitative interviews shows that young academics are localized within the system differently; their positions are not only defined by resource dependencies, but are reinforced by their professional identities and professional development orientations. Young academics who are oriented at professional development cooperate in academic (teaching and research) or non-academic contexts (consulting, education of adults). Their cooperation practices are horizontal or vertical. However, as the academics and their institutions are positioned differently within the system of higher education, inequalities among academics are reproduced in cooperation. Young academics from regional higher education institutions are more likely to cooperate in non-academic contexts, and this makes them especially vulnerable in the higher education system which is increasingly oriented at research productivity increase.

Keywordsyoung academics, cooperation in academia, academic identities, differentiation, inequality tendencies
AcknowledgmentThe article was prepared within the framework of the Basic Research Program at the National Research University “Higher School of Economics” (HSE) and supported within the framework of a subsidy by the Russian Academic Excellence Project ’5-100’.
Received19.03.2019
Publication date25.03.2019
Number of characters29647
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Жизнь университетов оказалась под влиянием образовательной политики, которая ставит в центр повышение исследовательской активности преподавателей, а также престиж вузов [Салми, Фрумин, 2007]. Ожидается, что ведущие вузы увеличат значения показателей по публикациям и цитированию в зарубежных базах в пять раз к 2020 г. по сравнению с 2015 [Назарова, 2015]. Контракты преподавателей все больше зависят от их публикационной активности [там же].
2 Российская сфера высшего образования - одна из самых крупных в мире и включает в себя университеты, национальные исследовательские университеты, университеты с особым статусом, федеральные университеты, академии и институты. Национальные исследовательские университеты и университеты с особым статусом (уникальные научно-образовательные комплексы и старейшие вузы страны) имеют наибольшую финансовую поддержку исследовательской и преподавательской деятельности, там обучается больше студентов магистратуры. Исследователи отмечают, что в целом российские вузы упрочили свои позиции в международных рейтингах, наблюдается тенденция формирования лидеров и массовых университетов [Массовое…, 2014]. Исследование проблем и перспектив образования в России показало, что многие преподаватели вузов вне зависимости от возраста не удовлетворены условиями своего труда [Хагуров, Остапенко, 2014]. Важно понять, какие возможности имеют преподаватели в различных типах вузов для того, чтобы развиваться в профессии, в том числе заниматься научной работой и укреплять свои позиции в научном мире.
3 В 1990-е гг. происходил отток молодых преподавателей и исследователей из высшего образования из-за недофинансирования и отсутствия перспектив для профессионального развития [Иконникова, 2011]. С начала 2000-х гг. ситуация стала меняться. Возможности получения дополнительного финансирования улучшились благодаря грантам Российского научного фонда (РНФ) и др. Но едва ли такое финансирование одинаково доступно для молодых преподавателей из различных вузов (так, половина грантов президента РФ для молодых ученых-кандидатов наук по направлению общественные и гуманитарные науки за 2015 г. пришлась на Москву и Санкт-Петербург1). Молодые преподаватели находятся в противоречивой ситуации: с одной стороны, эксперты возлагают надежды на них как наиболее гибких и перспективных. С другой, упускается из виду то, что они особенно уязвимы перед оптимизацией учебных планов, растущими требованиями к публикационной активности, оптимизацией численности сотрудников и клиентелистскими структурами на кафедрах [Кармаева, Родина, 2016]. Проблеме дифференциации возможностей преподавателей (особенно молодых) для профессионального сотрудничества, в первую, очередь, в исследовательской работе уделяется недостаточно внимания (см.: [Ключарев и др., 2016]). Зарубежные исследования показывают, что сотрудничество способствует повышению качества исследований, улучшению их ресурсной базы, обмену знаниями и инновациями. Это позитивно сказывается на повышении публикационной активности преподавателей и способствует росту их научной репутации [Hüther, Krücken, 2016]. В России проводился анализ научных школ в вузах в исторической перспективе (см.: [Бороноев и др., 2016]), но сотрудничество в научной среде в современных условиях не было достаточно изучено. 1. Совет по грантам Президента Российской Федерации. 2015. URL: >>>> (дата обращения: 20.12.17).

Number of purchasers: 2, views: 719

Readers community rating: votes 0

1. Abbasi A., Hossain L., Leydesdorff L. (2012) Betweenness centrality as a driver of preferential attachment in the evolution of research collaboration networks. Journal of Informetrics. 6(3): 403–412.

2. Boronoev A.O., Lomonosova M.V., Skvortsov N.G. (2016) Preserving national traditions: revival of sociological society named after M.M. Kovalevskiy. Sotsiologicheskie Issledovaniya [Sociological studies]. № 11: 140-143 (In Russ).

3. Clark B.R. (1983) The Higher Education System: Academic Organization in Cross-National Perspective. Berkeley: University of California Press.

4. Hagurov T.A., Ostapenko A.A. (2014) The education reform from the perspective of school teachers and university teachers. Sociologicheskie Issledovaniya [Sociological studies]. No. 11: 103–107 (In Russ).

5. Hara N., Solomon P., Kim S.L., Sonnenwald D.H. (2003) An Emerging View of Scientific Collaboration: Scientists’ Perspectives on Collaboration and Factors that Impact Collaboration. Journal of the American Society for Information Science and Technology. No.: 54 (10): 952–965.

6. Hattke F., Blaschke S., Frost J. (2016) From Voluntary Collective Action to Organized Collaboration? The Provision of Public Goods in Pluralistic Organizations. Multi-Level Governance in Universities. Ed. by: J. Frost, F. Hattke, M. Reihlen. Cham: Springer Science+Business Media: 115-140 (The Series Higher Education Dynamics. Vol. 47: 115-140).

7. He B., Ding Y., Ni C. (2011) Mining Enriched Contextual Information of Scientific Collaboration: A Meso Perspective. Journal of the Association for Information Science and Technology. No. 62(5): 831-845.

8. Hüther O., Krücken G. (2016) Nested Organizational Fields. Isomorphism and Differentiation among European Universities. In: The University Under Pressure. Ed. by E.P. Berman, C. Paradeise. Emerald Group Publishing Limited: 53-83.

9. Ikonnikova N.K. (2011) Professional and civil identity of scholars in the context of global academic mobility. Voprosy socialnoi teorii [Issues in social theory]. Vol. 5: 319-336 (In Russ).

10. Jones B.F., Wuchty S., Uzzi B. (2008) Multi-University Research Teams: Shifting Impact, Geography, and Stratification in Science. Science. Vol. 322: 1259-1262.

11. Karmaeva N.N., Rodina N.V. (2016) Heads of departments in the context of changing management mechanisms in higher education institutions in Russia. Sotsiologicheskie Issledovaniya [Sociological studies]. No. 8: 137-145 (In Russ).

12. Klyucharev G.A., Savenkov A.I., Baklanov P.A. (2016) The personnel of Russian science: problems and methods. Sociologicheskie Issledovaniya [Sociological studies]. No. 9: 117-125 (In Russ).

13. Kozmina Y.Y. (2014) Preferences of teachers of higher education institutions for research or teaching. Voprosy obrazovaniya [Education studies]. No. 3: 135–151 (In Russ).

14. Lee S., Bozeman B. (2005) The Impact of Research Collaboration on Scientific Productivity. Social Studies of Science. 35 (5): 673-702.

15. Melin G. (2000) Pragmatism and Self-organization: Research Collaboration on the Individual Level. Research Policy. Vol. No. 29(1): 31–40.

16. Merton R. (1993) Matthew effect in science, II: accumulation of advantaged and symbolism of intellectual property. Thesis. Vol. 3: 256-276 (In Russ).

17. Nazarova I.B. (2015) Challenges to Russian universities and academics. Wyshee obrazovaniye v Rossii [Higher Education in Russia]. No. 8-9: 61-68. (In Russ).

18. Salmi D., Frumin I.D. (2007) Russian universities in the context of competition of world-class universities. Voprosy obrazovaniya [Educational Studies]. No. 3: 5-45 (In Russ).

19. Savitskaya E.V., Altunina N.S. (2017) Higher Education: reputational effects, distorted signaling and propitious selection. Jurnal institucionalnyh issledovaniy [Journal of Institutional Studies]. Vol. 9. No. 1: 117-133 (In Russ).

20. Selvaratnam V. (1985) The Higher Education System in Malaysia: Metropolitan, Cross-National, Peripheral or National? Higher Education. Vol. 14. No. 5: 477-496.

21. Witzel A. (1985) Das problemzentrierte Interview. In: Qualitative Forschung in der Psychologie. Grundlagen. Verfahrensweisen. Anwendungsfelder. Hrsg. G. Juettermann.Weinheim und Basel: Beltz: 227-256.

Система Orphus

Loading...
Up