“Welcome to the Club”: Position of Women in Soviet Science in the 1920s

 
PIIS013216250004014-8-1
DOI10.31857/S013216250004014-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Russian State University for the Humanities
Address: 125047, Moscow, Miusskaya sq., 6
Affiliation: Higher School of Economics
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameSotsiologicheskie issledovaniya
EditionIssue 2
Pages97-107
Abstract

The paper is devoted to the position of women in science in the early soviet period, when several reforms were made to promote gender equality in this sphere. It was the first time in the country, women got an institutionally guaranteed opportunity to be professional researchers or teachers in universities. Empirically, the paper is based on archived data and uses the lists of female «research workers» – residents of Moscow and Leningrad in the late 1920s – supplemented with the documentary materials on their social and demographic characteristics and positions in science and higher education. As a result of a statistical analysis of this information, the authors discuss the structure of the soviet female scientific (sub)community in the period which was critical for its development. They state that those days most women in science and higher education used to occupy relatively low positions – were employed as assistants or lecturers. The paper discusses several factors which could cause this tendency. Among them – the inertia of the scientific community, path-dependency and biased attitude of male researchers, but equally a lack of females’ self-motivation to build a professional academic career, the still existing negative influence of the education they had got in the previous period.

KeywordsSoviet science, scientific community, women in science, gender equality
AcknowledgmentThis work was supported by Russian Science Foundation (RSF), No. 17-78-10202.
Received20.03.2019
Publication date20.03.2019
Number of characters31657
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
1

Постановка проблемы.

2 Вопрос о положении и роли женщин в науке раннесоветского периода не является новым в истории и социологии – в том или ином ракурсе его ставили разные исследователи, обращающиеся в своих работах к изучению отечественной науки в ретроспективе [Агамова, Аллахвердян, 2000; Валькова, 2012; Valkova, 2008]. Вместе с тем отдельные вопросы прежде не становились предметом специального анализа. Среди них – исследование состава женщин, которые вошли в науку в переломный для их положения момент, когда были предприняты первые попытки по установлению гендерного равенства в науке и женщины получили допуск в клуб, ранее для них закрытый. В статье впервые представлены результаты статистического анализа дисциплинарных, возрастных, квалификационных, территориальных характеристик женщин-научных работников в советском научном сообществе 1920-х гг. Исследование позволяет не просто оценить социально-демографическую структуру этой категории ученых, но и установить, обеспечили ли предпринятые меры реальное вхождение женщин в науку или привели лишь к трансформации «каменных стен» в «стеклянный потолок» [Barnett, Sabattini, 2009].
3

Положение женщин в науке раннесоветского периода.

4 В имперской России возможности женщин заниматься оплачиваемым научным трудом, причем делать это на равных с мужчинами условиях, были существенно ограничены. Женщины не могли получать ученые степени и научные звания, претендовать на научно-исследовательские и преподавательские должности [Валькова, 2012]. В первую очередь это было связано с юридическими ограничениями на получение высшего образования. По замечанию О.А. Вальковой, государство препятствовало «получению женщинами не столько образования самого по себе, сколько государственного диплома об этом образовании» [Валькова, 2012: 815–816]. Диплом не выдавался не только частными университетами (например, Психоневрологическим институтом, Народным университетом А.Л. Шанявского), но даже созданными с разрешения правительства Бестужевскими и Московскими высшими женскими курсами проф. Герье. Лишь в 1910 г. Государственный совет признал Бестужевские курсы высшим учебным заведением и приравнял к диплому свидетельство об окончании курсов. Московским высшим женским курсам аналогичное право было предоставлено лишь в 1915–1916 учебном году [Федосова, 1980; Цыганков, 2008].
5 Ввиду отсутствия государственного диплома о высшем образовании женщины не допускались в систему аттестации научно-педагогических кадров: не могли держать кандидатские, магистерские и докторские экзамены, читать публичные пробные лекции на получение звания приват-доцентов, защищать диссертации [Иванов, 2016]. Перспективы профессиональной научной деятельности где-либо помимо университетов для них были также незначительны, поскольку число научных учреждений в начале XX в. было невелико [Валькова, 2012].

Price publication: 0

Number of purchasers: 2, views: 2096

Readers community rating: votes 0

1. A Preliminary List of Scientists of Institutions, Higher Educational Institutions, Museums, Observatories, Libraries, etc., Located in St. Petersburg and Its Environs. (1921) Nauka i ee rabotniki [Science and Its Workers]. No. 4: 45–71. (In Russ.)

2. Agamova N.S., Allahverdyan A.G. (2000) Russian Women in Science and Higher Education: Historical, Scientific and Scientific Aspects. Voprosy istorii estestvoznaniya i tekhniki [Questions of the History of Science and Technology]. No. 1: 141–153. (In Russ.)

3. Barnett R.C., Sabattini L. (2010) A Short History of Women in Science: From Stone Walls to Invisible Walls. In: Women and Science. American Enterprise Institute (ed.). Washington, DC.

4. Fedosova E.P. (1980) Bestuzhevskie Courses as a the First Women's University in Russia (1878–1918). Moscow: Pedagogika. (In Russ.)

5. Ivanov A.E. (2016) Scientific Dignity in the Russian Empire of the XVIII – the Beginning of the 20th Century: Preparation and Scientific Certification of Professors and Teachers of the Higher School. Moscow: Novyj hronograf. (In Russ.)

6. Kaufman A.A. (1923) Introduction to Theoretical Statistics. Ed. by T. Yakobson, V. Losievskaya. Petrograd: Tsentral’noe statisticheskoe upravlenie. (In Russ.)

7. Kaufman A.A. (1928) Theory and Methods of Statistics. Ed. by V.A. Losievskaya, I.F. Makarov. Moscow; Leningrad: Gosudarstvennoe izdatel’stvo. (In Russ.)

8. Kolchinsky E.I. (2003) Science and the Civil War in Russia. In: Science and Crises. Historical-comparative Issues. Saint Petersburg: Dmitry Bulanin: 357–440. (In Russ.)

9. Kucherov M.M., Tikhonova M.S. (1929). A Short Guide to Laboratory Chemistry. Leningrad: Kubuch. (In Russ.)

10. Losievskaya V.A. (1918) On the Issue of Beet Farming: [The Experience of Statistical and Economic Research]. Petrograd. (In Russ.)

11. Menzhinskaya L.R., Sheveleva N.V., Rosenberg D.I. (eds) (1925) By the Fifth Anniversary (1920–1925): Collected Papers. Moscow: Akademiya kommunisticheskogo vospitaniya. (In Russ.)

12. Petrov F.N. (1925) Scientific Research Institutes of the USSR. Molodaya gvardiya [Young Guard]. No. 10-11: 146–149. (In Russ.)

13. Prussakova L.G. (1923) How to Prepare for the Lesson and the Report among the Less-trained Students (Tutorial for Young Political Speakers). Moscow: Krasnaya nov’. (In Russ.)

14. Science in Russia: Reference Yearbook (Petrograd). (1920). Petrograd. (In Russ.)

15. Scientific Staff of the RSFSR: Statistics on the Materials of the Expert Commission of the Central Commission for Improving the Life of Scientists and the Central Bureau of the Section of Scientific Workers (1930). Moscow: Tip. «Rabotnik prosvescheniya». (In Russ.)

16. Scientific Workers of Leningrad 1931–1933. (1934) Leningrad: Izdatel’stvo Akademii nauk SSSR. (Series “Science and Scientists of the USSR”: A Handbook Compiled by the Commission “Science and Scientists of the USSR”. Vol. 5). (In Russ.)

17. Scientific Workers of Moscow. (1930) Leningrad: Izdatel’stvo Akademii nauk SSSR. (Series “Science and Scientists of the USSR”: A Handbook Compiled by the Commission “Science and Scientists of the USSR”. Vol. 4). (In Russ.)

18. Sobolev V.S. (2011) From the History of the Sociology of Science in the Russian Academy of Sciences in the 1920s. Sociologiya nauki i tekhnologij [Sociology of Science and Technology]. Iss. 2. No 1: 9–24. (In Russ.)

19. Tsygankov D.A. (2008) Vladimir I. Gerier and Moscow University of His Era. Moscow: PSTGU.

20. Valkova O. (2008) The Conquest of Science: Women and Science in Russia (1860–1940). OSIRIS. No. 23: 136–165.

21. Val'kova O.A. (2012) State Policy in the Sphere of Professional Scientific Labor of Women in Russia: the End of the XIX – 1930s. XX Century. In: Timetable of Change: Essays on the History of Educational and Scientific Policy in the Russian Empire and USSR (the End of 1880s – 1930s). Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie: 809–849. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up