Guidance for Foster Families or How to Decrease Risks of Secondary Abandonement

 
PIIS013216250003750-8-1
DOI10.31857/S013216250003750-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Saint-Petersburg State University
Address: Russian Federation, Saint-Petersburg
Affiliation: Saint-Petersburg State University
Address: Russian Federation, Saint-Petersburg
Journal nameSotsiologicheskie issledovaniya
EditionIssue 1
Pages85-95
Abstract

The article analyses the needs of foster families in terms of social support, the typical issues that reduce access to qualified care, and proposals to improve guidance at all stages of adoptive parenthood to prevent secondary failures in adoption. The research base includes data on focus groups of 36 parents and 29 industry experts as well as in-depth interviews with two adopted children conducted in 2016. We consider guidance for foster families as a set of interagency measures to ensure efficient assistance to families at all stages of foster parenting. We broke down substitute families into categories based on following criteria: child’s temporary vs. permanent residence in a family; complete vs shared with the state responsibility; parenthood as formal vs informal employment; paid vs non-paid child care; and professional vs non-professional parents. We cover legal, administrative, informational, staffing as well as professional and cultural barriers that prevent from getting qualified guidance. We formulate main principles of guidance as follows: qualitative assessment of candidates for foster parents; combination of mandatory and voluntary guidance; monitoring of changes; focus on parents, children, and child/parent relations; comprehensive, interdisciplinary and interagency approaches; successive guidance at all stages of adoptive parenting; differentiated and individual approach to families; network approach and the principle of digital environment development. We make a conclusion that implementation of such guidance will help prevent cases of secondary abandonment.

Keywordsfoster family, foster parenting, children left without parental care, secondary abandonment of a child, guidance for foster families
AcknowledgmentThis research was supported by INPO «Parent Center “Podsolnukh”» (2016).
Received15.03.2019
Publication date15.03.2019
Number of characters35899
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
1 Семейное устройство детей, оставшихся без попечения родителей, становится все более распространенной российской практикой. За последние пять лет (с 2012 по 2017 г.) доля детей, переданных на воспитание в семьи, возросла с 76 до 87%. Вместе с тем ежегодно отменяется 1% решений о передаче ребенка в семью. В 2016 г. отменено 5227 решений (2015 г. – 5713; 2014 г. – 5198), при этом в 80% случаев – по инициативе самих замещающих родителей1. В Санкт-Петербурге в 2016 г. было отменено 66 решений (в 2015 г. – 57, в 2014 г. – 93), в отношении 52 детей – по инициативе родителей, из них 28 прошли подготовку в школе приемных родителей (в 2015 г. – 50/20 чел., в 2014 г. – 84/26 чел.)2. 1. Государственный доклад о положении детей и семей, имеющих детей, в Российской Федеции (2016) >>>> (дата обращения: 25.01.2018).

2. Аналитические материалы о положении детей и семей, имеющих детей, в Санкт-Петербурге
2 Выявление неблагоприятных факторов, проявляющихся на различных этапах создания и функционирования замещающей семьи, разработка мер по оптимизации и профилактике вторичных отказов остается актуальной задачей для профессионального сообщества. Важный вклад в повышение эффективности семейного устройства вносят школы приемных родителей. Но как бы хорошо ни было организовано обучение, оно не может предусмотреть всех сложностей и гарантировать, что новая семья станет местом успешной реабилитации ребенка. Нерешенность на государственном уровне правовых и организационных вопросов приводит к тому, что требования к родителям ограничены формальными критериями и практически любая, в т.ч. лишь внешне благополучная, семья может взять ребенка. Обязательное сопровождение семьи с его функциями своевременной помощи отсутствует, а контроль со стороны органов опеки не решает проблем дефицита воспитательных ресурсов у замещающих семей (особенно это касается родственной опеки, по которой ежегодно фиксируется наибольшая доля отказов).
3 Отказ приемной семьи от ребенка по причине отсутствия взаимопонимания с ним предусмотрен ст.153 Семейного кодекса, при этом родители освобождены от какой-либо ответственности за свое решение [Левушкин, Данилова, 2014]. Негативные последствия вторичного отказа для ребенка столь серьезны, что эти случаи необходимо рассматривать как экстраординарные. Почему они возникают, как предотвратить ошибки при принятии решений родителями и органами опеки об устройстве ребенка в семью, с какими трудностями сталкиваются родители и дети в семейной жизни и при взаимодействии с окружением, какая помощь им требуется – эти и другие вопросы рассматриваются в исследованиях [Красницкая, 2010; Носкова и др., 2016; Ослон, 2015; Поставнев, 2015; Шульга, Семья, 2015 и др.].
4 В зарубежных публикациях также представлены данные, подтверждающие наличие широкого спектра проблем в замещающих семьях. Нередки трудности адаптации ребенка к школе, а помощь со стороны социальных работников не всегда удовлетворительна [Lanigan at al., 2017]. Решение семьи продолжить или отказаться от воспитания приемного ребенка во многом зависит от уровня социальной поддержки. Среди внешних причин отказа – снижение уровня возмещения расходов, а также доступности качественных социальных услуг для приемных детей и семей [Geiger at al., 2013].

Price publication: 0

Number of purchasers: 2, views: 2216

Readers community rating: votes 0

1. Bezrukova O.N., Samoilova V.A. (2017) The Potential Of Successful Parenting In Foster Families. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No. 11: 111–121 (In Russ.). DOI: 10.7868/S0132162517110125.

2. Bronfenbrenner U. (1979) The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Cambridge, MA: Harvard University Press.

3. Gurko T.A., Beloborodova O.A. (2009) Formation of Institute of a Foster Home in Regions. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No. 12: 134–138. (In Russ.)

4. Hong J.S., Algood C.L., Chiu Yu-L. (2011) An Ecological Understanding of Kinship Foster Care in the United States. Journal of Child and Family Studies. Vol. 20 (6): 863 – 872.

5. Ivashkina Y.Y. (2016) Structure and Actors of Social Ser vices for Families with Children. Problemy razvitija territorii [Problems of Territor y’s Development]. No. 3: 100–118. (In Russ.)

6. Kolokolnikova Z.U. (2007) Problems of Socialization of Social Orphans in Foster Families of the Siberian Region. Fundamental'nye issledovanija [Fundamental Research]. No. 3: 19 –22 (In Russ.)

7. Krasnitckaya G. (2010) Adaptation of the Child to a New Family. Social'naja pedagogika v Rossii [Social Pedagogy in Russia]. No. 4: 59 – 64. (In Russ.)

8. Lanigan J.D., Burleson E. (2017) Foster Parent's Perspectives Regarding the Transititon of a New Placement into Their Home: an Explonary Study. Journal of Child and Family Studies. Vol. 26 (3): 905–915.

9. Levushkin A.N., Danilova I.S. (2014) “A Secondar y Orphanhood” and Responses of Public Authorities to Refusal of Adoptive Parents of the Child. Vlast' [Power]. No. 8: 159 –163. (In Russ.)

10. Noskova A.V., Titova M.A.,Vasil'ev A.A., Kishkin V.I. (2016) Children Out of Family: “Foster care” System in Modern Russia. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No. 8: 54 – 64. (In Russ.)

11. Oslon V.N. (2015) The Organizational Model of Psychosocial Support of Substitute Families. Psihologicheskaja nauka i obrazovanie [Psychological Science and Education]. Vol. 7. No. 2: 1–13. (In Russ.)

12. Postavnev V.M. Postavneva I.V. (2015) Psychological Readiness of Candidates for Adoptive Parents: monograph. Moscow: Ekon-Inform. (In Russ.)

13. Shul'ga T.I., Sem'ya G.V. (2015) The Peculiarities of Support to Foster Families Bringing up Children with Disabilities: Guidelines. Moscow: IIU MGOU. (In Russ.)

14. Schweiger W.K., O’Brien M. (2005) Special Needs Adoption: An Ecological Systems Approach. Family Relations. Vol. 54: 512–522.

Система Orphus

Loading...
Up