Anti-Theater by Velemir Khlebnikov and Dmitri Alexandrovich Prigov

 
PIIS013160950004546-4-1
DOI10.31860/0131-6095-2019-1-208-227
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: St. Petersburg State University
Address: Russian Federation,
Journal nameRusskaia literatura
EditionIssue 1
Pages208-227
Abstract

This  article summarizes the  techniques  of  the  theatre of the  absurd in  the  plays by Velimir Khlebnikov and  Dmitri Prigov. Both playwrights tend to reflect the  «word as it is».  Collages, eccentric theatricality and  voice  perception emerge in  Khlebnikov’s and  Prigov’s dramas. The  voice becomes an actor and is related to the  idea of control. The author’s verbal playing with the  voice and the  word manifests itself through the  importance of proper names in the  analysed texts.

KeywordsDmitri Prigov, Velimir Khlebnikov, Theatre of the Absurd, Anti-theatre, voice, names and precedent phenomena
Received28.03.2019
Publication date29.03.2019
Number of characters54084
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.

Number of purchasers: 2, views: 1382

Readers community rating: votes 0

1. Баран Х. Поэтическая логика и поэтический алогизм Хлебникова // Баран Х. О Хлебникове. Контексты, источники, мифы. М., 2002.

2. Буренина О. Д. Символистский абсурд и его традиции в русской литературе и культуре первой половины XX века. СПб., 2015.

3. Григорьев В. П. Ономастика Велимира Хлебникова (индивидуальная поэтическая норма) // Григорьев В. П. Велимир Хлебников в четырехмерном пространстве языка: Избр. работы. 1958–2000-е годы. М., 2006.

4. Грыгар М. Самовитое слово Хлебникова с точки зрения семиотики // Грыгар М. Знакотворчество: Семиотика русского авангарда. СПб., 2007.

5. Деготь Е. Пригов и «мясо пространства» // Неканонический классик: Дмитрий Александрович Пригов (1940–2007). М., 2010.

6. Иванов Вяч. Вс. Заумь и театр абсурда у Хлебникова и обэриутов в свете современной лингвистической теории // Мир Велимира Хлебникова: Статьи. Исследования (1911–1998). М., 2000.

7. Крученых А. Первые в мире спектакли футуристов // Современная драматургия. 1993. № 3–4.

8. Леннквист Б. Мироздание в слове. Поэтика Велимира Хлебникова. СПб., 1999.

9. Майер Х. Буквы с выставленной выставки // Неканонический классик: Дмитрий Александрович Пригов (1940–2007). М., 2010.

10. Октябрь // 14-й октябрь. Л., 1931.

11. Пави П. Словарь театра. М., 1991.

12. Погорелова И. Ю. Концептуалистская стратегия как жанрообразующая система творчества Д. А. Пригова. Пятигорск, 2012.

13. Пригов Д. А. Катарсис, или Крах всего святого // Пригов Д. А. Монады. Собр. соч.: В 5 т. М., 2013. Т. 1.

14. Пригов Д. А. Место Бога // Волга. 1995. № 10.

15. Пригов Д. А. Революция. Радиотрагедия для двух репродукторов // Волга. 1990. № 10.

16. Пригов Д. А. Сборник предуведомлений к разнообразным вещам. М., 1996.

17. Старкина С. Драма В. Хлебникова «Госпожа Лени? н» в свете экспериментальной психо- логии В. Вундта (к постановке проблемы «Хлебников и позитивизм») // Russian Literature. 1995. Vol. XXXVIII. № 4.

18. Хлебников В. Госпожа Лени? н // Хлебников В. Собр. соч.: В 3 т. СПб., 2001. Т. 2.

19. Хлебников В. Чернотворские вестучки // Современная драматургия. 1993. № 3–4.

20. Хэнсген С. Поэтический перфоманс: письмо и голос // Неканонический классик: Дмитрий Александрович Пригов (1940–2007). М., 2010.

21. Чухров К. Быть и исполнять: проект театра в философской критике искусства. СПб., 2011.

22. Юрчак А. Это было навсегда, пока не кончилось. Последнее советское поколение. М., 2016.

23. Ямпольский М. Б. Пригов: Очерки художественного номинализма. М., 2016.

Система Orphus

Loading...
Up