“New history” of the “idol” from the mound Chernaya Mogila (10th c.)

 
PIIS086960630004119-9-1
DOI10.31857/S086960630004119-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: The State Historical Museum
Address: Moscow, Russia
Affiliation: Centre for Egyptian Studies RAS
Address: Moscow, Russia
Affiliation: National Research Center “Kurchatov Institute”
Address: Moscow, Russia
Journal nameRossiiskaia arkheologiia
EditionIssue 1
Pages73-86
Abstract

The mound of Chernaya Mogila (near Chernigov, excavations of D.Ya. Samokvasov in 1872–1873) is the largest (reaching a peak of 10 m high) and best-known kurgan of the Ancient Rus of the paganism decline period. Among its rich inventory, an anthropomorphic figurine, the “idol”, is of particular interest. Its uniqueness is due to the extreme rarity of anthropomorphic images belonging to the period of the ancient Russian state formation (the late 9th–the early 11th  century). Initially, the figurine was covered with such a thick layer of oxides that its features were hardly distinguishable. The first attempt at restoration (1982) revealed some details allowing T.A. Pushkina to attribute it as a product of a Scandinavian craftsman and interpret it as an image of the god Thor. During the new stage of restoration (2010), the original surface of the object was completely cleaned and previously concealed details were uncovered, which made it necessary to resume studying this portable sculpture. The analysis of the details suggests a synthesis of northern and “Oriental” features in the appearance of the “idol” and makes it possible to assume that the figurine was created in the territory of Eastern Europe.

Keywordsthe period of the formation of the Ancient Russian state, paganism, ethnocultural relations, costume history
Publication date28.03.2019
Number of characters24264
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Среди археологических источников, относящихся к эпохе образования Древнерусского государства (конец IX – начало XI в.) трудно представить себе что-либо более хрестоматийное и знаменитое, чем материалы из кургана Черная Могила (960–970 гг.). Инвентарь кургана, раскопанного в 1872–1873 гг. на территории г. Чернигов (Украина) Д.Я. Самоквасовым, будущим почетным профессором Московского университета, поступил в Исторический музей в 1892 г. (Самоквасов, 1908б. С. 18, 19) и уже более века практически не покидает экспозицию. Однако именно постоянное экспонирование и известность обусловили и «неприкосновенность» комплекса, его слабую изученность и неординарную судьбу входящих в его состав предметов.
2 Одним из наиболее значимых артефактов из Черной Могилы является антропоморфная фигурка, уникальность которой определяется чрезвычайной редкостью находок объемных изображений человека, относящихся к рассматриваемому историческому периоду. История публикаций и интерпретации данного предмета непосредственно связана с историей его реставрации. В первой публикации, которая принадлежит автору раскопок Д.Я. Самоквасову, фигурка упомянута в перечне находок как изображение «человека – божка, сидящего на корточках, со сложенными на груди руками (Будда?)» (Самоквасов, 1908а. С. 199). Судя по рисунку, опубликованному в посмертном издании 1917 г., фигурка была покрыта мощным слоем окислов, не позволявших рассмотреть детали изображения (рис. 1, 1) (Самоквасов, 1917. С. 11).
3 Вплоть до настоящего времени наиболее полной публикацией материалов из больших курганов Чернигова остается работа Б.А. Рыбакова, однако «идолу» автор посвящает лишь несколько слов, отмечая, что «к сожалению, до химической расчистки его, очень трудно что-либо сказать об этой сидящей человеческой фигурке с каким-то предметом в руках» (Рыбаков, 1949. С. 43, 45. Рис. 17). Вероятно, вплоть до написания указанной работы «идол» реставрации не подвергался. Единственное упоминание о его судьбе содержится в письме В.Б. Антоновича Д.Я. Самоквасову, где речь идет об изготовлении копии «черниговского божка» для музея древностей университета Св. Владимира в Киеве (Археология…, 2007. С. 61).
4 Следующий этап судьбы идола связан с реставрационными работами, проведенными в 1982 г. В.Н. Даркевич. После реставрации стал более внятен общий облик фигурки, изображающей сидящего мужчину, круглоголового и бородатого, держащего себя за бороду (рис. 1, 2). Проявились также и отдельные детали – поднятые к груди руки с отведенными локтями, круглые, слегка вытаращенные глаза, щелевидный рот. Стали читаться детали одежды: «кафтан, между полами которого на коленях 2-3 слабые полоски-складки одежды, вокруг талии широкий пояс, серповидные концы которого свисают слева и справа, на правом запястье браслет» (Пушкина, 1984. С. 86). К интерпретации нового облика идола обратилась Т.А. Пушкина, которая предположила, что идол изображает скандинавского бога Тора. Основанием для этого послужил круг аналогий, некоторые особенности иконографии и детали костюма. После публикации Т.А. Пушкиной интерпретация идола как изображение бога Тора становится практически общепринятой в отечественной научной литературе (Пушкина, Петрухин, 1995. С. 49; Моця, Казаков, 2011. С. 194 и сл.).

views: 2482

Readers community rating: votes 0

1. Al’baum L.I., 1975. Zhivopis’ Afrasiaba [The Afrasiab painting]. Tashkent: Fan. 160 p.

2. Arbman H., 1940. Birka I. Die Graber. Tafeln. Uppsala: Bokforlags Aktiebolaget Thule. 560 p.

3. Arkheologiya, istoriya i arkhivnoye delo Rossii v perepiske professora D.Ya. Samokvasova [Archaeology, history and archive-keeping of Russia in the correspondence of Prof. D.Ya. Samokvasov]. S.P. Shchavelev, ed. Kursk: Kurskiy gos. med. univ., 2007. 506 p.

4. Arne T., 1914. La Suede et l’Orient. Uppsala: K.W. Appelbergs Boktryckeri. 240 p.

5. Avdusina S.A., 2012. Dragon-shaped plaque from Gnezdovo. Obrazy vremeni. Iz istorii drevnego iskusstva. K 80-letiyu S.V. Studzitskoy [Images of time. From the history of ancient art. To the 80th anniversary of S.V. Studzitskaya]. Moscow: GIM, pp. 149–153. (Trudy GIM, 189). (In Russ.)

6. Belenitskiy A.M., 1973. Monumental’noye iskusstvo Pendzhikenta. Zhivopis’, skul’ptura [Penjikent monumental art. Painting, sculpture]. Moscow: Iskusstvo. 68 p.

7. Belenizki A.M., 1980. Mittelasien Kunst der Sogden. Leipzig: E.A. Seemann. Buch- und Kunstverlag. 239 p.

8. Bokiy N.M., Pletneva S.A., 1988. 10th century family burial oa a nomed warrior in the Ingul River basin. SA [Sov. Archaeology], 2, pp. 99–115. (In Russ.)

9. Bonnard D., Calament F., Durand M., 2013. Antinoe, a la vie, a la mode: Visions d'elegance dans les solitudes. Lyon: Editions Fage. 440 p.

10. Darkevich V.P., 2010. Khudozhestvennyy metall Vostoka VIII–XIII vv. [Artistic metalworks of the Orient of the 8th–13th centuries]. Moscow: URSS. 185 p.

11. Dickinson T., Harke H., 1992. Early Anglo-Saxon shields. London: The society of Antiquaries of London. 94 p.

12. Dyumezil’ Zh., 1986. Verkhovnyye bogi indoyevropeytsev [The supreme gods of Indo-Europeans]. Moscow: Nauka. 234 p.

13. Ellis Davidson H.R., 1967. Pagan Scandinavia. London: Thames and Hudson. 214 p.

14. Eniosova N.V., Koloskov S.A., Mitoyan R.A., Saracheva T.G., 1997. On the application of X-ray fluorescent energy dispersion analysis in archaeology. Vestnik Mos. gos. univ. Seriya 8 Istoriya [Bulletin of Moscow University. Series 8: History], 1, pp. 113–131. (In Russ.)

15. Ewing T., 2006. Viking Clothing. London: Tempus. 176 p.

16. Fluck C., 2012. Dress styles from Syria to Libya. Byzantium and Islam: Age of Transition, 7th–9th century. New York: Metropolitan Museum, pp. 160–161.

17. Graham-Campbell J., 1980. Viking Artefacts. London: British Museum publishes. 312 p.

18. Jansson I., 1988. Wikingerzeitlicher orientalischer Import in Scandinavien. Oldenburg – Wolin – Staraja Ladoga – Novgorod – Kiev. Mainz am Rhein: Philipp von Zabern, pp. 564–647. (Bericht der Romisch-Germanischen Kommission, 69).

19. Jansson J., 1986. Gurtel und Gurtelzubehor. Birka-II: 2. G. Arwidsson, ed. Stocholm: Almqvist & Wiksell International, pp. 77–108.

20. Kainov S.Yu., 2014. The initial stages in the formation of the military equipment complex of Ancient Rus. Voinskiye traditsii v arkheologicheskom kontekste: ot pozdnego latena do pozdnego srednevekov’ya [Military traditions in an archaeological context: from the late La Tene to the late Middle Ages]. Tula: Gos. voyenno-istorich. i prirodnyy muzey-zapovednik, pp. 97–101. (In Russ.)

21. Khamayko N.V., 2012. Tafl king figurines of the 10th century. Slavyane Vostochnoy Evropy nakanune obrazovaniya Drevnerusskogo gosudarstva: materialy konf., posv. 110-letiyu so dnya rozhd. I.I. Lyapushkina [Slavs of Eastern Europe on the eve of the formation of the Ancient Rus state: Proceed. of the Conf. dedicated to the 110th anniv. of I.I. Lyapushkin]. St. Petersburg: SOLO, pp. 284–288. (In Russ.)

22. Kleingartner S., 2014. Reuse of foreign object. Vikings. Life and legend. G. Williams, ed. London: The British Museum. 288 p.

23. Komar A.V., 2016. Belt sets with ‘mythological’ subjects. Between Byzantium and the steppe. A. Mihaczi-Palfi, Z. Mazek, eds. Budapest: Kodex Konyvgyarto Kft, pp. 545–556 (In Russ.)

24. Korol G.G., 2005. Anthropomorphic subject images on the belt ornaments of the Eurasian nomads of the late 1st–early 2nd millennium AD. Snaryazheniye kochevnikov Evrazii [Equipment of Eurasian nomads]. A.A. Tishkin, ed. Barnaul: Izd. Alt. univ., pp. 157–162. (In Russ.)

25. Les Vikings… Les Scandinaves et l’Europe 800–1200. Uddevalla: Bohuslaningens Boktryckeri AB, 1992. 429 p.

26. Loboda A.Yu., Kolobylina N.N., Tereshchenko E.Yu., Murasheva V.V., Shevtsov A.O., Vasil’yev A.L., Retivov V.M., Kashkarov P.K., Yatsishina E.B., Koval’chuk M.V., 2018. Study of the gilding technology of the “idol“ from the 10th century mound Cnernaya Mogila. Kristallografiya [Crystallography Reports], vol. 63, no. 6, pp. 992–1000. (In Russ.)

27. Mannering U., 2017. Iconic costumes. Scandinavian Late Iron Age costume iconography. Oxford: Oxbow Books. 214 ð.

28. Marshak B.I., 1971. Sogdiyskoye serebro. Ocherki po vostochnoy torevtike [Sogdian silver. Studies on oriental toreutics]. Moscow: Nauka. 191 p.

29. Mikhaylov K.A., 2005. “Oriental” caftans of the Ancient Rus (fashion, origin, chronology). Vestnik molodykh uchenykh. Seriya Istoricheskiye nauki [Transactions of young researchers. Series: Historical Sciences], 1, pp. 56–65. (In Russ.)

30. Motsya O.P., Kazakov A.L., 2011. Davn’orus’kiy Chernigiv [Chernigov of the Ancient Rus period]. Kiiv: Starodavniy Svit. 314 p.

31. Murasheva V.V., 2001. Pendant plaques from the territory of Ancient Rus. XIV Konferentsiya po izucheniyu istorii, ekonomiki, literatury i yazyka Skandinavskikh stran i Finlyandii: tez. dokl. [XIV Conference of the Historical, Economic, Literature and Language Studies on the Scandinavian Countries and Finland: Proceed.]. Moscow; Arkhangel’sk: Pomorskiy gos. univ. im. M.V. Lomonosova, p. 154. (In Russ.)

32. Murasheva V.V., 2005. The “idol” from Gnezdovo. RA [Rus. Archaeology], 1, pp. 124–129. (In Russ.)

33. Oehrl S., 2017. Recensioner: Ulla Mannering, Iconic costumes. Scandinavian Late Iron Age costume iconography. Fornvannen, 112, pp. 186–188.

34. Orfinskaya O.V., 2001. Tekstil’ VIII–IX vv. iz kollektsii Karachayevo-Cherkesskogo muzeya: tekhnologicheskiye osobennosti v kontekste kul’tury rannesrednevekovoy Evrazii: diss. … kand. ist. nauk [Textiles of the 8th–9th centuries from the collection of the Karachay-Cherkess Museum: technological features in the context of the culture of early medieval Eurasia: Doctoral thesis for the degree in History]. Moscow. 268 p.

35. Orfinskaya O.V., 2012. Three sources, or to the classification of garment cut. Zhenskaya traditsionnaya kul’tura i kostyum v epokhu srednevekov’ya i novoye vremya: materialy mezhdunarodnogo nauchno-obrazovatel’nogo seminara [Women's traditional culture and costume in the Middle Ages and the New Time: Proceed. of the scientific educational seminar]. Moscow; St. Petersburg: Al’yans-Arkheo, pp. 76–92. (In Russ.)

36. Perkins R., 1999. The gateway to Trondheim: Two Icelanders at Agdenes. Saga-Book, vol. XXV, part 2. London: Viking Soc. for Northern Research, Univ. College, pp. 179–213.

37. Perkins R., 2001. Thor the wind-raiser and the Eyrarland image. London: Viking Society for Northern Research, Univ. College. 177 p.

38. Petrukhin V.Ya., 1999. The Saga of the Volsungs on the “Eastern Path”. Arkheologicheskiy sbornik [Archaeological collection]. N.G. Nedoshivina, ed. Moscow: GIM, pp. 43–46. (Trudy GIM, 111). (In Russ.)

39. Povest’ vremennykh let [The Tale of Bygone Years]. St. Petersburg: Nauka, 1999. 667 p. (Literaturnyye pamyatniki).

40. Price N., 2014. Belief and Ritials. Vikings. Life and legend. G. Williams, ed. London: The British Museum, pp. 162–201.

41. Pushkina T.A., 1984. The bronze idol from Chernaya Mogila. Vestnik Mosk. gos. univ. Seriya 8. Istoriya [Bulletin of Moscow Univ. Series 8: History], 3, pp. 86–87. (In Russ.)

42. Pushkina T.A., 2007. Austrweg souvenirs. U istokov russkoy gosudarstvennosti: k 30-letiyu arkheologicheskogo izucheniya Novgorodskogo Ryurikova Gorodishcha i Novgorodskoy oblastnoy arkheologicheskoy ekspeditsii: istoriko-arkheologicheskiy sbornik: materialy konf. [At the origins of Russian statehood: to the 30th anniversary of the archaeological research on the Novgorod Rurikovo Gorodishche and the Novgorod regional archaeological expedition: a historical and archaeological collection: Conf. proceed.] (2005). E.N. Nosov, A.E. Musin, eds. St. Petersburg: Dmitriy Bulanin, pp. 325–331. (In Russ.)

43. Pushkina T.A., Petrukhin V.Ya., 1995. The story of the bearded idol. Zhivaya starina [Living Antiquity Journal], 3 (7), pp. 48–49. (In Russ.)

44. Ratke S., 2009. Guldgubber – Einblicke in die Volkerwanderungszeit. Bonn: Rheinische Friedrich-Wilhelms-Univ. 259 p.

45. Rybakov B.A., 1949. Antiquities of Chernigov. Materialy i issledovaniya po arkheologii drevnerusskikh gorodov [Materials and research on the archaeology of the Ancient Rus towns], I. Moscow; Leningrad: Izd. AN SSSR, pp. 7–92. (MIA, 11). (In Russ.)

46. Samokvasov D.Ya., 1908a. Mogily russkoy zemli [Graves on the Russian land]. Moscow: Sinod. tip. 276 p.

47. Samokvasov D.Ya., 1908b. Raskopki drevnikh” mogil” i opisanie, khranen³e i izdan³e mogil’nykh” drevnostey [Excavations of ancient graves and the description, storage and publication of grave antiquities]. Moscow: Sinod. tip. 26 p.

48. Samokvasov D.Ya., 1917. Mogil’nyye drevnosti Severyanskoy Chernigovshchiny [Grave antiquities from Chernigov region of the Siverian land]. Moscow: Sinod. tip. 101 p.

49. Seyrig H., 1937. Armes et costumes iraniens de Palmyre. Syria, 18, pp. 4–31.

50. Sturluson S., 1970. Mladshaya Edda [The Younger Edda]. Leningrad: Nauka. 253 p. (Literaturnyye pamyatniki).

51. Todorova S.M., 1993. The genesis of the ornamental tradition of runic stones. A classification of ornaments. XII Konferentsiya po izucheniyu istorii, ekonomiki, literatury i yazyka Skandinavskikh stran i Finlyandii [XII Conf. on the Historical, Economic, Literature and Language Studies of the Scandinavian Countries and Finland]. Moscow: IRI RAN, pp. 126–128. (In Russ.)

52. Tyurk A., 2013. From the Urals to the Carpathians. New results and prospects in the archaeology of Eastern Europe on the issue of ancient Hungarians. II Mezhdunarodnyy Mad’yarskiy simpozium: sbornik trudov [2nd International Magyar Symposium: Collected papers]. S.G. Botalov, N.O. Ivanova, eds. Chelyabinsk: Rifey, pp. 231–237. (In Russ.)

53. Vogelsand-Eastwood G., 2004. Sasanian “Riding-coats”: The Iranian evidence. Riding Costume in Egypt: Origin and Appearance. C. Fluck, G. Vogelsand-Eastwood, eds. Leiden: Brill NV, pp. 210–227. (Studies in Textile and Costume History, 3).

54. Yatsenko S.A., 2006. Kostyum drevney Evrazii (iranoyazychnyye narody) [Costume of ancient Eurasia (Iranian-speaking peoples)]. Moscow: Vost. lit. 664 p.

55. Yatsenko S.A., 2010. Seated male character with a vessel in his hand on the Saka bronze ‘censer’ from Semirechye. Istoriya i arkheologiya Semirech’ya [History and Archaeology of Semirechye], 4. Almaty: IA im. A.Kh. Margulana, pp. 3–22. (In Russ.)

56. Zaytseva I.E., Saracheva T.G., 2011. Yuvelirnoye delo «zemli vyatichey» [Jewelery of the “Land of the Viatchs”]. Moscow: Indrik. 402 p.

Система Orphus

Loading...
Up