The tourism attractiveness of the Russian city: case of Kazan

 
PIIS221979310027252-0-1
DOI10.37490/S221979310027252-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Higher School of Modern Social Sciences
Affiliation: National Research University Higher School of Economics
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Higher School of Business
Affiliation: National Research University Higher School of Economics
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Junior Campaign Manager, Marketing Department
Affiliation: Emerging Travel Group
Address: Russian Federation, Moscow
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 19. No4/2023
Pages116-131
Abstract

The COVID-19 pandemic and forthcoming geopolitical situation significantly affected the development of the Russian domestic tourism. Russian tourism destinations obtained a new stimulus for their development, however, attracting new tourists issues the challenge for the regions to strengthen their competitive position. Kazan is one of the traditional tourism destinations that targets increasing the tourism flows in the coming years. The study aims at identifying the target audience, its segmentation and determining of the destination attractiveness for each segment. To reach this goal the empirical research was carries out by questioning the target audience. The questionnaire included questions on the evaluation of the destination attractiveness attributes and on the social and demographic characteristics of the respondents. The factors and cluster analysis was carried out. The data was analyzed with the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). This allowed segmenting the target audience, outlining four main segments among the Kazan tourists (Comfort lovers, Communicators, Gourmets, and Active tourists) that prioritize different destination’s attributes. The obtained results can be useful for the regions’ tourism decision makers in marketing and communication strategies correction in accordance with the target audience needs. 

Keywordstourism, tourism destitution, tourism destination attractiveness, region’s development, Russia
Received22.08.2023
Publication date29.11.2023
Number of characters34309
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. В российской туристской отрасли до кризиса пандемии COVID-19 превалировал выездной сегмент. Однако пандемия COVID-19, введение странами Запада экономических санкций в отношении Российской Федерации (далее РФ), сложности посещения целого ряда массовых туристских направлений1 оказали на выездной сегмент негативное влияние, создав при этом окно возможностей для развития внутреннего туризма в России [5]. 1. Далее в тексте статьи в качестве синонимов используются термины «туристское направление» и «туристская дестинация».
2 До 2020 г. внутренний туризм в РФ в разрезе регионов показывал неравномерное развитие. Традиционно среди успешных классических туристских направлений выделялись Москва, Санкт-Петербург, Краснодарский край, Крым, Казань и города Золотого Кольца. Между тем эксперты отрасли выделяют несколько новых туристских дестинаций, имеющих высокие шансы для развития массового и индивидуального туризма. Некоторые отечественные дестинации, получившие стимул к развитию после пандемии и введения санкций, по итогам 2022 г. зафиксировали кратное увеличение туристского потока. Согласно предварительным прогнозам администраций ряда регионов рост самостоятельного и организованного турпотоков в 2022 г. по отношению к 2021 г. показали: Тюменская область (+13 %), Приморье (+7 %), Республика Алтай (+7 %), Республика Дагестан (+100 %), Свердловская область (+12 %), Тульская область (+16 %), Иркутская область (+30 %), Ставропольский край (+20 %)2. 2. АТОР подвела предварительные итоги туристического 2022 года. [Электронный ресурс]. URL: >>>> (дата обращения: 20.01.2023).
3 Таким образом, «новые» и традиционные дестинации конкурируют или будут конкурировать в ближайшее время за привлечение туристов. Одна из таких традиционных туристских дестинаций — г. Казань, столица Республики Татарстан (далее — РТ), являющаяся одним из лидеров по объёму турпотока в РФ.  Власти РТ и Казани заинтересованы в увеличении турпотока в город с 3,7 млн до 5 млн к 2030 г.3, что фактически означает потребность формирования привлекательных условий для туристов. 3. В 2022 г. Татарстан посетили 3,7 млн туристов. [Электронный ресурс]. URL: >>>> (дата обращения: 20.01.2023).
4 Таким образом, целью исследования является определение и сегментация целевой аудитории туристов, посещающих Казань, и определение атрибутов привлекательности дестинации для каждого сегмента. Цель определяет и исследовательские вопросы, которые необходимо решить: какова целевая аудитория Казани как туристской дестинации и её сегменты? Какие атрибуты привлекательности Казани как туристской дестинации востребованы у каждого сегмента целевой аудитории?
5 Следует отметить, что, хотя проблематика привлекательности и развития туристских дестинаций хорошо разработана (преимущественно в зарубежных публикациях), отечественные публикации, как правило, выполнены на данных до начала 2020 г. [1–4], т. е. до произошедшей трансформации российской туристской отрасли вследствие пандемии COVID-19 и текущих геополитических изменений.
6 Степень изученности проблемы. Перед тем, как обратиться к центральному в рамках исследования понятию «привлекательность туристской дестинации»4, определим термин «туристская дестинация». В литературе нет единого подхода к рассматриваемому понятию; наиболее общее и цитируемое понимание туристской дестинации даёт ЮНВТО (United Nations World Tourism Organization), подразумевая под этим физическое пространство, в котором посетитель проводит время, по крайней мере, с одной ночёвкой. Оно включает туристские продукты, такие как услуги и аттракции, и туристские ресурсы в пределах одного дня путешествия5. 4. Английская версия данного выражения — «tourism destination attractiveness» — переводится на русский язык и как «аттрактивность», и как «привлекательность». В данной статье используется термин «привлекательность».

5. Glossary of tourism terms. [Электронный ресурс]. URL: >>>> (дата обращения: 03.08.2023).

views: 125

Readers community rating: votes 0

1. Kostromina D. А., Sattarova G. A. (2021), Assessment of tourist attractiveness of Russian millionaire cities, Scientific Notes of the V.I. Vernadsky Crimean Federal University, Series: Geography, Geology, vol. 7, no. 2, pp. 118–134. (In Russ.).

2. Mitrofanova A. V., Balandova U. A. (2020), Consumer profile of the tourist services of the “Yantarny urban district”, Pskov Journal of Regional Studies, no. 2 (41), pp. 136–146. (In Russ.).

3. Frolova E. V., Kabanova E. E. (2017), Tourist attraction development factors of Russia’s municipalities, Public Administration Issues, iss. 3, pp. 112–128. (In Russ.).

4. Sheresheva M. Yu., Berezka S. M., Oborin M. S. (2018), Сreating a tourists product in small towns, Moscow University Economic Bulletin, no. 5, pp. 94–112. (In Russ.). https://doi.org/10.38050/01300105201855.

5. Yakovlev A. A., Balaeva O. N., Predvoditeleva M. D., Misikhina S. G., Ershova N. V. (2021), A Crisis or New Reality: the Impact of COVID-19 Pandemic on the Russian Tourism Sector, ECO, vol. 5, pp. 53–76. (In Russ.). https://doi.org/10.30680/ECO0131-7652-2021-5-53-76.

6. Fattakhov R.V., Nizamutdinov M. M., Oreshnikov V. V. (2020), Assessment of the Attractiveness of Large Russian Cities for Residents, Tourists, and Business, Regional Research of Russia, vol. 10, pp. 538–548. https://doi.org/10.1134/S2079970520040036.

7. Gearing C. E., Swart W. W., Var T. (1974), Establishing a Measure of Touristic Attractiveness, Journal of Travel Research, vol. 12, iss. 4, pp. 1–8. https://doi.org/10.1177/004728757401200401.

8. Herington C., Merrilees B., Wilkins H. (2013), Preferences for Destination Attributes: Differences Between Short and Long Breaks, Journal of Vacation Marketing, vol. 19, iss. 2, pp. 149–163. https://doi.org/10.1177/1356766712463718.

9. Hu Y., Ritchie J. R. B. (2003), Measuring Destination Attractiveness: A Contextual Approach, Journal of Travel Research, vol. 32, no 2, pp. 25–34. https://doi.org/10.1177/004728759303200204.

10. Kozak M., Rimmington M. (1998), Benchmarking: Destination Attractiveness and Small Hospitality Business Performance, International Journal of Contemporary Hospitality Management, vol. 10, iss. 5, pp. 184–188.

11. Moon H., Han H. (2018), Destination Attributes Influencing Chinese Travelers’ Perceptions of Experience Quality and Intentions for Island tourism: A Case of Jeju Island, Tourism Management Perspectives, vol. 28, pp. 71–82. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2018.08.002.

12. Reisinger Y., Mavondo F. T., Crotts J. C. (2009), The Importance of Destination Attributes: Western and Asian Visitors, Anatolia: an International Journal of Hospitality and Tourism, vol. 20, iss. 1. pp. 236–253, https://doi.org/10.1080/13032917.2009.10518907.

13. Schlesinger W., Cervera-Taulet A., Perez-Cabanero C. (2020), Exploring the Links between Destination Attributes, Quality of Service Experience and Loyalty in Emerging Mediterranean Destinations, Tourism Management Perspectives, vol. 35, article 100699. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100699.

14. Um S., Chon K., Ro Y. (2006), Antecedents of revisit intention, Annals of Tourism Research, vol. 33, iss. 4, pp. 1141–1158.

15. Valeeva G. F., Bunakov O. A., Gurbanov S. A., Bautista H. E. (2019), Management of Tourist Attractiveness of Regions of Russia (On the Example of the Republic of Tatarstan), Journal of Environmental Treatment Techniques, vol. 9, special iss., pp. 944–949.

16. Zhunda N. B, Semenov A. А. (2019), Evaluating the Gap between Tourist Potential and Attractiveness of Small Historical Towns in Russia, “Annual GSOM Emerging Markets Conference” Conference Book, St. Petersburg State University, Graduate School of Management, pp. 354–356.

Система Orphus

Loading...
Up