Responsible business conduct in the field of ecotourism: conceptual framework, supply chains, regional formalization

 
PIIS221979310018370-0-1
DOI10.37490/S221979310018370-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor
Affiliation: Belarusian State Economic University
Address: Belarus, Minsk
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 18. No1 /2022
Pages89-100
Abstract

The article examines the problem of introducing the concept of responsible business conduct in the field of ecotourism. The regulatory mechanisms for responsible business conduct by the OECD, the Alliance for Sustainable Hospitality and UNEP are analyzed in the context of their implementation in the field of ecotourism. Significant examples of regional formalization of responsible business conduct mechanisms such as Kenozero National Park (Russia) and Green Tourism Business Scheme (Great Britain) are considered.

The scientific novelty of the research lies in considering the organizational aspect of ecotourism through the concept of responsible business conduct, as well as identifying the features of its implementation in the field of ecotourism.

As a result of the study, it was concluded that in the field of ecotourism, the implementation of the concept of responsible business conduct has a pronounced focus on environmental protection and consumer satisfaction, leaving out of direct sight the areas of human rights, fair labor, fair finance and anti-corruption, which are no less important in the global mechanisms of the OECD, UNEP and the Sustainable Hospitality Alliance. Responsible business institutions in the field of ecotourism in Russia are currently being formed spontaneously and without formalization. An example of the regional formalization of responsible business institutions in the field of ecotourism is the Green Tourism Business Scheme, which stimulates the creation of responsible supply chains in the formation of regional tourism products.

Keywordsecotourism, responsible business conduct, Kenozero National Park, Green Tourism Business Scheme
Received27.01.2022
Publication date28.04.2022
Number of characters27581
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Развитие экологического туризма является актуальной темой исследования зарубежных и отечественных учёных на протяжении более тридцати лет. При этом можно отметить определённую эволюцию главных аспектов, которые доминировали в качестве предметов исследования в рамках обозначенной темы и нашли последовательное отражение в предыдущих работах автора: сущность экотуризма, проблемы природопользования и рекреационных нагрузок, механизмы устойчивого развития, противоречия организации на особо охраняемых природных территориях (ООПТ), территориальная организация, влияние на местное население, организация бизнеса и создание турпродуктов, стратегическое планирование и формирование кластеров ([4–7] и др.). В настоящее время всё большую актуальность приобретает аспект ответственного ведения бизнеса (ОВБ), который, являясь мировым мейнстримом, начинает охватывать сферу экологического туризма. Настоящая статья посвящена анализу современного состояния проникновения идей ОВБ в практику организации экологического туризма, проявляющихся на концептуальном уровне, в цепочках поставок и в формализации управления. Исследование данного аспекта было инициировано в рамках проекта Программы развития ООН в Республике Беларусь «Развитие экологического туризма для содействия зелёному переходу к инклюзивному и устойчивому росту», финансируемого Правительством Российской Федерации.
2 Общая концепция ОВБ согласно принципам Организации экономического сотрудничества и развития. В общем виде ответственное ведение бизнеса предполагает, что хозяйствующие субъекты придерживаются норм этики в областях соблюдения прав человека, справедливых трудовых отношений, защиты окружающей среды, добросовестной финансовой отчётности. При этом ОВБ подразумевает следование этим нормам даже в том случае, если национальные законы не обязывают бизнес следовать этим нормам. Добровольные инициативы предприятий по выполнению требований ОВБ часто называют корпоративной социальной ответственностью (КСО).
3 Среди международных документов и стандартов в области ответственного ведения бизнеса особо выделяются Руководящие принципы Организации экономического сотрудничества и развития (ОЭСР) для многонациональных предприятий (Руководящие принципы) [17], которые были приняты странами, присоединившимися к Декларации о международных инвестициях и многонациональных предприятиях (1976).
4 Руководящие принципы утверждены решением 42 правительств на 50-й встрече министров стран ОЭСР в 2011 г. В 2021 г. к декларации присоединились 38 стран членов ОЭСР и 12 стран, не входящих в эту организацию. Республика Беларусь и Российская Федерация не являются подписантами Декларации о международных инвестициях и многонациональных предприятиях и формально не обязаны руководствоваться данными принципами. Однако отдельные компании могут их внедрять для повышения собственной конкурентоспособности на рынках стран ОЭСР, а также стран ключевых партнёров ОЭСР (например, Китая). В присоединившихся к Декларации странах созданы национальные контактные центры (НКЦ), помогающие правительствам и компаниям внедрять Руководящие принципы в экономику.

views: 299

Readers community rating: votes 0

1. Vyatkina Yu. (2016), Socially responsible tourism: traveling around Russia, Agency for Social Information. (In Russ.). URL: https://www.asi.org.ru/2016/11/29/sotsialno-otvetstvennyj-turizm-puteshestvuya-po-rossii/ (accessed 15.12.2021).

2. OECD International Standards for Responsible Business Conduct. Recommendations for Russian companies (2020), Ministry of Economic Development of the Russian Federation, Moscow, 56 p. (In Russ.).

3. OECD-FAO Guidelines for Responsible Agricultural Value Chains (2020), OECD/FAO, 108 p.

4. Tarasionak A. I., Baranova T. E., Borovko M. V. et al. (2014), Business in rural and ecotourism, United Nations Development Program, ed. A. I. Tarasionak, Minsk, 380 p. (In Russ.).

5. Tarasionak A. I. (1999), Ecological tourism in the structure of modern nature management, Humanitarian-economic bulletin, no. 1. pp. 109–113. (In Russ.).

6. Tarasionak A. I. (2003), Ecological tourism and recreational nature management in Belarus, Minsk, EHU, 120 p. (In Russ.).

7. Tarasionak A. I. (2016), Effects of strategic planning for the development of eco-tourism destinations (on the example of Brest and Grodno regions), Bulletin of the Grodno State University by Yanka Kupala. Series 5. Economics. Sacyology. Bialology, no. 1. pp. 77–83. (In Russ.).

8. Dunk R. M., Gillespie S. A. and MacLeod D. (2016), Participation and retention in a green tourism certification scheme, Journal of Sustainable Tourism, 24 (12), pp. 1585–1603. doi:10.1080/09669582.2015.1134558.

9. Helping businesses improve sustainability. Green Tourism. URL: https://www.green-tourism.com/about-us (accessed 15.12.2021).

10. Integrating Sustainability into Business. A Management Guide for Responsible Tour Operations (2005), UNEP, 68 p.

11. Issues we address. Sustainable Hospitality Alliance. URL: https://sustainablehospitalityalliance.org/about-us/what-we-do/ (accessed 15.12.2021).

12. Jarvis N., Weeden C., Simcock N. (2010), The Benefits and Challenges of Sustainable Tourism Certification: A Case Study of the Green Tourism Business Scheme in the West of England, Journal of Hospitality and Tourism Management, Vol. 17, pp. 83–93.

13. Marriott. Principles of Responsible Business. October 2012, 8 p.

14. OECD Due Diligence Guidance for Meaningful Stakeholder Engagement in the Extractive Sector (2016), OECD, 100 р.

15. OECD Due Diligence Guidance for Responsible Business Conduct (2018), OECD, 100 р.

16. OECD Due Diligence Guidance for Responsible Supply Chains in the Garment and Footwear Sector (2017), OECD, 188 р.

17. OECD Guidelines for Multinational Enterprises (2013), 2011 Edition, OECD, 118 p. (In Russ.).

Система Orphus

Loading...
Up