Geography of inbound tourism in Greenland and the Faroe Islands

 
PIIS221979310016983-4-1
DOI10.37490/S221979310016983-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: PhD student
Affiliation: Pskov State University
Address: Russian Federation, Pskov
Occupation: Associate Professor
Affiliation: Varna University of Economics
Address: Bulgaria,Varna
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 17. No4 /2021
Pages97-110
Abstract

Greenland and the Faroe Islands — Danish possessions, in which tourism in the 2010s developed quite actively. Despite the weak connection with the outside world, the geography of tourist arrivals during this period has generally expanded, and the number has almost doubled. Both territories specialize in ecological tourism; there are also some notable objects of cultural tourism.

The aim of the study is to identify the geographical features of the distribution of the inbound tourist flow to Greenland and the Faroe Islands. The data of the statistical services of the corresponding territories were used. The features of the dynamics, structure and distribution of the inbound tourist flow (based on statistics of accommodation facilities, airports and cruise ports) are revealed, the features of transport communication that are significant for tourism are described. The insular position and the colonial “imprint” have a negative effect in terms of the diversity of tourist traffic, but they hold back overtourism.

Greenland belongs to the territories of Arctic tourism. It is characterized by high values of tourist load, significant dependence on cruise tourism and a pronounced seasonality with a summer peak. The main tourist regions are identified and their characteristic features are described: Disko Bay, Southern Greenland, Eastern Greenland and the Capital region.

KeywordsGreenland, Faroe Islands, inbound tourism, tourist flow, tourism geography, Arctic tourism, cruises
Received28.09.2021
Publication date05.12.2021
Number of characters17650
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Датские владения Гренландия и Фарерские острова — достаточно своеобразные территории, в т. ч. с точки зрения географии туризма. Рассмотрение их в отдельной статье имеет смысл, т. к. особенности формирования въездных турпотоков заметно отличаются от континентальной Европы.
2 Гренландия — типичная арктическая территория, туризм на которой начал активно развиваться только в 90-е гг. XX в. Это не только крупнейший остров в мире, но и крупнейшая несамостоятельная территория, хотя и обладает широкой автономией в составе Дании. Население Гренландии на 1 января 2020 г. — 56 тыс. чел. Большая часть населения проживает на юго-западном побережье острова (в т. ч. в столице — около трети), более комфортном для проживания, т. к. через его воды проходит тёплое Западно-Гренландское течение. Внутреннюю часть острова занимает ледниковый щит — крупнейший в Северном полушарии. Основу экономики составляет рыболовство и переработка рыбы, доля туризма в экономике незначительна, хотя туризм важен с точки зрения поддержания уровня занятости населения1. 1. Greenland's Economy. Autumn 2020. The Economic Council of Greenland [Электронный ресурс]: URL: >>>> (дата обращения: 15.09.2021).
3 Фарерские острова — более южное владение Дании. Самая северная точка Фарер находится на 4 градуса южнее Северного полярного круга, а по степени географической изоляции острова сопоставимы с российскими северными регионами (например, с Ненецким АО). Архипелаг находится на морском пути из Дании в Исландию и связан грузопассажирской паромной линией Сейдисфьордюр (Исландия) — Торсхавн (Фарерские острова) — Хиртсхальс (Дания). В отличие от Гренландии, на Фарерах развита сеть автомобильных дорог, большинство островов связаны тоннелями. Основа экономики Фарер — рыболовство и переработка рыбы, а также овцеводство, доля туризма в структуре ВВП составляет всего около 2 % (по данным датского национального банка2), хотя он признаётся важной отраслью для диверсификации экономики островов. Численность населения Фарерских островов на 1 января 2020 г. — 51,6 тыс. чел. — немного меньше, чем в Гренландии, однако этот небольшой архипелаг по плотности населения (37 чел./км2) сопоставим с Тульской областью или Грузией. Основной вид туризма на архипелаге — экологический, в меньшей степени — культурно-познавательный. 2. The faroese economic boom is losing momentum. Danmarks Nationalbank [Электронный ресурс]: URL: >>>> (дата обращения: 15.09.2021).
4 Целью исследования является выявление географических особенностей распределения въездного туристского потока в Гренландию и Фарерские острова.
5 Информационная база и степень изученности проблемы. Туризму в Гренландии и на Фарерских островах посвящено не так много научных исследований. Есть исследования, посвящённые общему обзору туризма на этих территориях [15; 20]. Изучена проблема влияния туризма на местные сообщества в Гренландии [11] и влияния климатических изменений на туризм в Гренландии [18; 21]. По мнению некоторых авторов, климатические изменения способствуют развитию туризма в Арктике, т. к. сейчас «последний шанс» увидеть её такой, какая она есть [16]. В одной из статей [13] рассмотрен вопрос экономической независимости — это очень важный вопрос для гренландцев и фарерцев, влияющий и на их политическую жизнь. Описаны различные аспекты стратегии развития туризма в Гренландии [4; 7; 8; 19], а также возможные риски, связанные со сверхтуризмом [14]. Встречаются и статьи, в которых описывается личный опыт посещения Гренландии и Фарерских островов [3; 9], который, безусловно, необходим для составления впечатления о территории и осмысления результатов. Интерес представляет работа, в которой приводится модель оптимизации авиадоступности Гренландии [12], которая ощутимо влияет и на объём туристского потока. Из территорий-аналогов можно привести Чукотку, для которой предложена новая территориальная структура туризма, также основанная на авиахабе [1].

views: 395

Readers community rating: votes 0

1. Gladkevich G. I. (2020), Transport hub as a stage of tourism development in the regions of the Far North, Socio-economic geography: theory, methodology and teaching practice. Materials of the All-Russian scientific-practical conference with international participation, ed. Zayats D. V., pp. 292–298. (In Russ.).

2. Ivanov I. A. (2021), Regional and seasonal features of inbound tourism to Iceland, Geographical bulletin, no. 3 (58), pp. 169–179. (In Russ.). https://doi.org/10.17072/2079-7877-2021-3-169-179.

3. Korolev A. Yu. (2021), Features of the organization of sports travel in Greenland (based on the results of the expedition of the Perm team "Forward" dedicated to the 150th anniversary of the birth of Fridtjof Nansen), Vestnik Udmurtskogo universiteta. Seriya Biologiya. Nauki o Zemle, no. 3, pp. 136–141. (In Russ.).

4. Korchak E. A. (2013), Arctic strategies of European northern countries as the main instruments of socio-economic development of the Arctic zone, Sever i ry`nok: formirovanie e`konomicheskogo poryadka, no. 3 (34), pp. 27–33. (In Russ.).

5. Manakov A. G., Kondratyeva S. V., Ivanov I. A. (2020), Structure and geography of distribution of the entry tourist flow in Finland, Geographical bulletin, no. 1 (52), pp. 166–177. (In Russ.). https://doi.org/10.17072/2079-7877-2020-1-166-177.

6. Manakov A. G., Chuchenkova O. A., Ivanov I. A. (2019), Dynamics and geography of the flow of Russian tourists in Finland and Estonia in 2004–2018, Regional`ny`e issledovaniya, no. 3 (65), pp. 97–104. (In Russ.). https://doi.org/10.5922/1994-5280-2019-3-9.

7. Mosalev A. I. (2021), Territorial marketing framework in the management of tourism industry development, Vestnik Omskogo universiteta. Seriya: E`konomika, vol. 19, no. 1, pp. 13–19. (In Russ.). https://doi.org/10.24147/1812-3988.2021.19 (1).13-19.

8. Sarancha M. A., Mosalev A. I. (2015), Experience of organizing the development of the tourism sector in the polar regions of foreign countries, Vestnik associacii vuzov turizma i servisa, vol. 9, no. 4, pp. 28–38. (In Russ.). https://doi.org/10.12737/14581.

9. Tokarev V. I. (2021), About air travel along the Arctic Circle, Idei i novacii, vol. 9, no. 1, pp. 77–86. (In Russ.). https://doi.org/10.48023/2411-7943_2021_9_1_77.

10. Chuchenkova O. A. (2019), Geography of international inbound tourism flows in Estonia in 2004–2018, Vestnik Pskovskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya Estestvenny`e i fiziko-matematicheskie nauki, no. 14, pp. 55–66. (In Russ.).

11. Chimirri D. (2020), Collaborative configurations of tourism development: a Greenlandic example, Journal of Tourism Futures, vol. 6, no. 1, pp. 24–39. https://doi.org/10.1108/JTF-01-2019-0006.

12. Christensen L., Nielsen O. A., Rich J., Knudsen M. (2020), Optimizing airport infrastructure for a country: The case of Greenland, Research in Transportation Economics, vol. 79. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2019.100773.

13. Grydehøj A. (2020), Unravelling economic dependence and independence in relation to island sovereignty: The case of Kalaallit Nunaat (Greenland), Island Studies Journal, vol. 15, no. 1, pp. 89–112. https://doi.org/10.24043/isj.101.

14. Ioannides D. (2019), Greenland's tourism policy making and the risk of overtourism, Overtourism: excesses, discontents and measures in travel and tourism, pp. 209–223. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1079/9781786399823.0209.

15. Johnston M. E., Viken A. (1997), Tourism development in Greenland, Annals of Tourism Research, vol. 24, no 4, pp. 978–982. https://doi.org/10.1016/S0160-7383 (97)00034-0.

16. Lemelin H., Dawson J., Stewart E. J., Maher P., Lueck M. (2010), Last-chance tourism: the boom, doom, and gloom of visiting vanishing destinations, Current Issues in Tourism, vol. 13, no. 5, pp. 477–493.

17. Manakov A. G., Krasilnikova I. N., Ivanov I. A. (2021), Geography of inbound tourism and transboundary tourism-and-recreation region building in Sweden, Baltic Region, vol. 13, no. 1, pp. 108–123. https://doi.org/10.5922/2079-8555-2021-1-6.

18. Mitchell J. (2008), Can climate change be good for Greenland: An Arctic Island’s response to new development opportunities, Sustainable Development Law & Policy, no. 8 (3), pp. 23–24.

19. Petridou E. (2019), Nascent island tourism policy development in Greenland: A network perspective, Island Studies Journal, no. 14 (2), pp. 227–244. https://doi.org/10.24043/isj.94.

20. Plieninger T., Rana H. Á. A., Fagerholm N., Ellingsgaard G. F., Magnussen E., Raymond C. M., Olafsson A. S., Verbrugge L. N. H. (2018), Identifying and assessing the potential for conflict between landscape values and development preferences on the Faroe Islands, Global Environmental Change, vol. 52, pp. 162–180. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2018.07.006.

21. Schrot O. G., Christensen J. H., Formayer H. (2019), Greenland winter tourism in a changing climate, Journal of Outdoor Recreation and Tourism, vol. 27. https://doi.org/10.1016/j.jort.2019.100224.

Система Orphus

Loading...
Up