Consumer profile of the tourist services of the "Yantarny urban district"

 
PIIS221979310008586-7-1
DOI10.37490/S221979310008586-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Immanuel Kant Baltic Federal University
Address: Russian Federation, Kaliningrad
Occupation: Master Student
Affiliation: Immanuel Kant Baltic Federal University
Address: Russian Federation, Kaliningrad
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionNo2 (42)
Pages136-146
Abstract

The article presents a study whose purpose was to compare the spatial organization of tourist activities of the municipality “Yantarniy urban district” of the Kaliningrad region and a potential consumer profile of tourist services. Based on the analysis, the relationships between the types of tourism infrastructure and the categories of potential consumers of tourism services are presented. The territory of the municipality “Yantarniy urban district” of the Kaliningrad region was selected as the case study, an assessment of the tourist and recreational potential of this territory was carried out. The research results showed that, despite the high tourist and recreational potential, seasonal summer recreation (vacation period) and internal recreation of the region's residents on weekends are pronounced.

This tendency can be changed if a rational approach to the spatial organization of tourism is taken into account, taking into account the interests of potential consumers, developing complementary tourist offers, arranging tourist infrastructure for all-season recreation and conducting an active geo-branding program “Yantarniy urban district” of the Kaliningrad region in the domestic and international tourist markets, including on the basis of events and the use of modern mass media to increase the tourist attractiveness of the area.

Keywordstourist attractiveness of the territory, tourist infrastructure, types of tourism, assessment of the tourist and recreational potential of the territory
Received11.03.2020
Publication date17.06.2020
Number of characters23903
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
1 Введение. В современных исследованиях проблем социально-культурного сервиса и туризма большое внимание уделяется вопросу конкурентоспособности регионального и муниципального туристского продукта, факторам формирования новых форм рекреации, определения и стимулирования спроса потенциальных потребителей туристских услуг.
2 Фундаментом успешного подхода к пространственной организации и развитию туристкой деятельности является сопоставление туристского потенциала территории, определение интересов потенциальных потребителей туристских услуг и развитие соответствующей инфраструктуры. К сожалению, на практике, при планировании пространственной организации туристкой деятельности не всегда учитывается потрет потенциального потребителя услуг. На основе государственно-частного партнёрства, а также в рамках реализации федеральных, региональных, муниципальных программ развития туризма, в регионах искусственно создаются туристские кластеры, однако данные туристско-рекреационные системы не всегда являются устойчивыми и конкурентоспособными. Пилотируемые государством туристские кластеры менее конкурентоспособны по сравнению со стихийно образованными туристскими системами в бизнес-среде на основе учёта интересов потенциальных потребителей.
3 Исходные предпосылки. Пространственная организация туризма является фактором развития современного общества. Туристская индустрия превратилась в неотъемлемый элемент потребительских моделей и влияет на поведение значительной части населения. Создание объектов туристской инфраструктуры стало творческим процессом [2].
4 При формировании туристского продукта необходимо понимать, для какой целевой аудитории данное предложение будет интересно и полезно. С этой целью составляется портрет потенциального потребителя туристских услуг рассматриваемой территории.
5 Моделирование туристского предложения должно основываться на интересах и потребностях потенциальных потребителей, их ценностном восприятии, а также отношении к территории и намерении путешествовать. [9].
6 Портрет потребителя туристских услуг — это собирательный образ потенциальных или реальных потребителей различного вида туристских услуг.
7 С связи с трансформацией предпочтений потенциальных потребителей туристских услуг в отечественных исследованиях появляются такие понятия, как «новый» туристский продукт [4], «новый туризм» [5]. Авторы данных понятий говорят о том, что помимо традиционно выделяемых в рекреационной географии факторов развития туризма, необходимо учитывать динамические процессы, происходящие в современном обществе и влияющие на психологию потребления туристского продукта и его спрос, а также об усилении региональной составляющей, популяризации авторских туров и уход от традиционного подхода к формированию и продвижению туристского продукта.

views: 666

Readers community rating: votes 0

1. Alexandrova A. Yu. (2014), Tourism «traps» of the regional development, XXI Century Initiatives, no. 2, pp. 52–57. (In Russ.).

2. Zyrianov A. I. (2018), Geographical technology in the development projects of tourism infrastructure, Geografiya i turizm, no. 1, pp. 61–71. (In Russ.).

3. Zyrianov A. I. (2010), Geographic technologies of tourist design, Perm, Permian university, 118 p.

4. Ibragimov E. E., Nekhaychuk D. V., Kopacheva E. I. (2019), Studying the portrait of crimean tourist: theoretical and practical aspects, Servis v Rossii i zarubezhom, no. 13 (5), pp. 140–157. DOI: 10.24411/1995-042X-2019-10513. (In Russ).

5. Koshurnikova Y. E. (2015), Working the likeness of modern tourist as basis of the tourist product focused on clients, Electronic scientific journal “Modern problems of science and education”, no. 2–2. (In Russ). URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=22851

6. Rozanova T. Р. (2011), Marketing of hospitality and tourism services, Moscow, Dashkov & K, 130 p. (In Russ).

7. Shabalina S. A., Krasnov E. V. (2009), Spatial analysis of tourist and recreation areas, Regional'nye issledovaniya, no. 6 (26), pp. 3–9. (In Russ).

8. Cooper C., Hall C. M. (2008), Contemporary tourism. An international approach. Burlington, Elsevir.

9. King Ceridwyn & Grace Debra (2013), Travel Decision Making An Empirical Examination of Generational Values, Attitudes, and Intentions, Journal of Travel Research, no. 52, pp. 310–324.

10. Lundgren J. O. J. (1982), The tourist frontier of Nouveau Quebec: function and regional linkages, Tourist Review, vol. 37, no. 2, pp. 10–16.

Система Orphus

Loading...
Up