Territorial structure of the ethnocultural space of Kazakhstan and Central Asia based on the results of population censuses of 1959 and 1970

 
PIIS221979310008534-0-1
DOI10.37490/S221979310008534-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Pskov State University
Address: Russian Federation, Pskov
Journal namePskov Journal of Regional Studies
Edition
Pages51-66
Abstract

The relevance of the study is associated with insufficient knowledge of the processes of ethnic transformation in the republics of the former Soviet Union in the domestic geography, both in the post-Soviet time and in the Soviet period. The aim of the study is to develop a methodology for identifying the main components of the ethnocultural space of Kazakhstan and Central Asia based on the results of the All-Union population censuses of 1959 and 1970. The methodology is based on the concepts of geoethnocultural systems, ethnocontact zones and the general center-periphery model developed in Russian cultural geography. This technique can be applied to other regions of the post-Soviet space.

As a result, in 1959, the following main components of the territorial structure of the ethnocultural space were identified in the research region: 1) ethnic cores of national geoethnocultural systems of strong and medium degree (most of the territories of the Central Asian republics, except for Kyrgyzstan and the Karakalpak Autonomous Soviet Socialist Republic); 2) weakly expressed ethnic cores of national geoethnocultural systems (southern parts of Kazakhstan and Kyrgyzstan, Karakalpak Autonomous Soviet Socialist Republic); 3) a pronounced ethnocontact zone, formed by the imposition of the periphery of the Russian and national geoethnocultural systems, with a dominant Russian culture (north and east of Kazakhstan, northern Kyrgyzstan, capitals of Uzbekistan, Turkmenistan and Tajikistan); 3) the inner periphery of the Russian geoethnocultural system with a clear dominance of Russian culture (northern and eastern marginal regions of Kazakhstan, the capitals of Kyrgyzstan and Kazakhstan). By 1970, the share of the titular peoples of the republics grew by about 3 %, which contributed to the strengthening of the ethnic cores of national geoethnocultural systems.

Keywordsgeoethnocultural system, ethnic core, ethnocontact zones, center, periphery, share of Russians, titular peoples
AcknowledgmentThis article was prepared with the support of the RFBR grant (project No. 20-05-00369 “Transformation of the ethno-cultural space of the post-Soviet states: factors, trends, prospects”).
Received03.01.2020
Publication date15.05.2020
Number of characters30296
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
1 Введение. Прошедшие почти три десятилетия после распада Советского Союза показали, что его распад спровоцировал радикальные сдвиги в этнической структуре населения большинства молодых государств. Глубина этих изменений до сих пор слабо изучена в отечественной науке, в т. ч. в общественной географии. Для того, чтобы оценить современные тренды и перспективы трансформации этнокультурного пространства постсоветских государств, необходимо проанализировать предшествующие сдвиги в этнической структуре населения, в особенности произошедшие в советский период.
2 В данном исследовании в качестве полигона для отработки методики пространственно-временного анализа этнической структуры населения выбран самый крупный регион постсоветского пространства за пределами России, который в советское время обозначали как «Казахстан и Средняя Азия». В постсоветское время данный регион всё чаще называют Центральной Азией или же Центрально-Азиатским регионом, что не совсем правильно с географической точки зрения, т. к. последний должен рассматриваться заметно шире. Тем не менее, для обозначения республик региона, в том числе и в советский период, удобнее использовать общее название. В данном исследовании предложено использовать следующее обобщающее название этих территорий — Казахстанско-Среднеазиатский регион.
3 Целью исследования является разработка методики выделения основных компонентов этнокультурного пространства Казахстанско-Среднеазиатского региона на примере итогов Всесоюзной переписи населения 1959 г., а также анализ трансформации этнокультурного пространства региона за период между переписями 1959 и 1970 гг.
4 Вторым после титульных народов этническим компонентом населения республик Казахстанско-Среднеазиатского региона в советское время являлось русское население. Поэтому в качестве ключевой даты для разработки методики выделения основных компонентов этнокультурного пространства региона выбран 1959 г., когда при проведении очередной Всесоюзной переписи населения была зафиксирована максимальная доля русского населения в пределах региона исследования — 27 %. Последующие Всесоюзные и национальные переписи населения фиксировали снижение этой доли, сначала небольшое (всего на 1 % к 1970 г.), а затем всё более возрастающее (на 7,7 % к 1989 г.), в постсоветское приобретшее катастрофический характер. Соответственно, опираясь на итоги переписи 1959 г., можно увидеть наибольшее разнообразие компонентов территориальной структуры этнокультурного пространства Казахстанско-Среднеазиатского региона.
5 Степень изученности проблемы. Исследование проводится в рамках культурной географии, где за последнюю четверть века было создано несколько концепций, которые в полной мере применимы для разработки методики выделения ключевых компонентов этнокультурного пространства. В первую очередь, это концепция геоэтнокультурных систем, наиболее полно представленная в работах С. Я. Сущего и А. Г. Дружинина [6; 7; 17]. Во-вторых, это концепция этноконтактных зон [1; 2; 10], которая, в свою очередь, была разработана в рамках теории геокультурного пространства [4; 5; 8; 10]. Этнокультурное пространство рассматривается как один из слоёв геокультурного пространства, при этом российские культур-географы чаще оперируют такими понятиями, как «этническое пространство» и «конфессиональное пространство». Данная терминология наиболее часто применяется при изучении пространственных сдвигов в этнической и конфессиональной структуре населения России ([3; 9; 13–16; 18; 19] и др.).

views: 1077

Readers community rating: votes 0

1. Gerasimenko T. I., Rodoman B. B. (2018), Ethno-contact zones as a type of ethno-cultural regions, Social'no-ekonomicheskaya geografiya. Vestnik Associacii rossijskih geografov-obshchestvovedov, no. 7, pp. 51–59. (In Russ.).

2. Gerasimenko T. I. (2018), Ethnocontact zones in the geocultural space of Russia, Gumanitarnyj vektor, vol. 13, no. 2, pp. 152–161. (In Russ.).

3. Gorokhov S. A. (2012), Transformation of the civilizational and confessional space of the world in the 20th — early 21st centuries, Izvestiya Rossijskoj akademii nauk. Seriya geograficheskaya, no. 6, pp. 107–116. (In Russ.).

4. Dirin D. A. (2015), Geocultural space: concept, structure, basic properties and factors of differentiation, Geografiya i prirodopol'zovanie Sibiri, no. 19, pp. 45–56. (In Russ.).

5. Dirin D. A. (2018), The concept of "geocultural space" in public geography, Social'no-ekonomicheskaya geografiya. Vestnik Associacii rossijskih geografov-obshchestvovedov, no. 7, pp. 146–160. (In Russ.).

6. Druzhinin A. G. (2016), Approaches to the delimitation and structuring of Eurasia, Socio-economic geography: history, theory, methods, practice. Collection of scientific articles, pp. 228–234. (In Russ.).

7. Druzhinin A. G., Suchiy S. Ya. (1993), Geography of Russian culture: approaches to research, Izvestiya RGO, vol. 125, no. 6, pp. 27–36. (In Russ.).

8. Druzhinin A. G. (1999), Theoretical foundations of the geography of culture. Rostov-on-Don, 114 p. (In Russ.).

9. Manakov A. G. (2019), Transformation of the ethnic space of post-Soviet countries: the main trends at the regional level, Problems of regional development at the beginning of the XXI century: Materials of an international scientific conference, eds. Fedorov G. M., Zhindarev L. A., Druzhinin A. G., Palmovsky T., Kaliningrad: Publishing House of the I. Kant BFU, pp. 61–71. (In Russ.).

10. Manakov A. G. (2018), Ethnocultural space of Russia: structure and geodynamics since the 18th century, Pskov, Pskov State University, 208 p. (In Russ.).

11. Savin I. S. (2010), Russian in modern Kazakhstan, Sociologicheskie issledovaniya, no. 8 (316), pp. 81–88. (In Russ.).

12. Saliev A. S., Fedorko V. N. (2014), Russian culture in the Republic of Uzbekistan: socio-geographical analysis, The phenomenon of culture in Russian public geography: expert opinions, analytics, concepts, eds. Druzhinin A. G. and Streletsky V. N., Rostov-on-Don: Publishing House of the Southern Federal University, pp. 398–432. (In Russ.).

13. Safronov S. G. (2015), Current trends in the transformation of the ethnic composition of the population of Russia, Baltic Region, no. 3 (25), pp. 138–153. (In Russ.).

14. Safronov S. G. (2013), Territorial structure and dynamics of the modern confessional space of Russia, Regional'nye issledovaniya, no. 4 (42), pp. 87–100. (In Russ.).

15. Streletsky V. N. (2011), Russia in the ethnocultural dimension: regionalization factors and spatial structures, Regional development and regional policy of Russia in transition, Moscow, pp. 146–176. (In Russ.).

16. Streletsky V. N. (2010), Ethnoconfessional appearance of Russia: inherited spatial structures and shifts at the end of XX— beginning of XXI centuries, Geography of world development, ed. Sintserova L. M.. Moscow, pp. 442–459. (In Russ.).

17. Suchiy S. Ya., Druzhinin A. G. (1994), Essays on the geography of Russian culture, Rostov-on-Don, 576 p. (In Russ.).

18. Manakov A. G. (2019), Spatial patterns in the transformation of the ethnic structure of the Russian population between the 1959 and 2010 censuses, Geography and Natural Resources, vol. 40, no. 2, pp. 106–114.

19. Streletsky V. N. (2017), Ethnic, confessional and cultural patterns of regionalism in the post-soviet Russia, Hungarian Geographical Bulletin, vol. 66, no. 3, pp. 219–233.

Система Orphus

Loading...
Up