Natural objects in the funeral rites of the rural population of the European Bosporus: to interpretation

 
PIIS086960630013706-5-1
DOI10.31857/S086960630013706-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: associate professor (lecturer)
Affiliation: Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod, Institute of International Relations and World History, Department of Ancient History and Classical Languages
Journal nameRossiiskaia arkheologiia
EditionIssue 1
Pages74-85
Abstract

Along with artifacts that traditionally attract the attention of researchers (fragments of ware, terracotta, coins, etc.), materials of natural origin have been recorded in burial complexes including seeds and grains of cultivated plants, shells of sea and river molluscs, pieces of chalk and dyes (ocher), flint, pebbles, and eggshells, which in most cases form a unique combination of items in the burial inventory. While having no independent cult significance, in the sacral space of the necropolis objects of this kind were endowed with new meanings and included in a system with a complex hierarchy of relations, thus playing a symbolic role in the funeral rite. The use of natural objects in the funeral ritual in general reflects the durability among the rural population of the rudiments of primitive religions and beliefs common to the archaic worldview of both the Greek and non-Greek populations. Natural objects in burials could correlate with the symbolism of the elements (water, fire, earth) involved in the cosmogonic process and embody the idea of a new birth, renewal, and fertility. As mediators between the worlds in an incessant cycle of death and rebirth, they were used in rituals of transition, in which the relationship between the levels of the universe was reconstructed in accordance with the archaic worldview.

Keywordsthe Crimean Azov littoral, Bosporus, chora, burial implements, funeral ritual, burials, ecofacts, shells
Received29.12.2019
Publication date09.03.2021
Number of characters30237
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Многолетние раскопки сельских некрополей дали разнообразный материал для изучения погребально-поминальной обрядности и религиозно-мифологических представлений боспорян. Наряду с артефактами, традиционно привлекающими внимание исследователей (фрагментами посуды, терракотами, монетами и пр.), в погребальных комплексах встречаются материалы природного происхождения. Это семена и зерна культурных растений, раковины морских и речных моллюсков, кусочки мела и красящего вещества (охры), кремня, камешки, которые в большинстве случаев входят в неповторяемый по сочетанию набор предметов погребального инвентаря. Непосредственная задача погребально-поминального обряда – обеспечение перехода умершего из одного мира в другой, и ритуальные действия, сопутствующие этому процессу имели целью восстановление нарушенного смертью миропорядка. Подбор атрибутов, помещаемых в погребения, обусловлен сакральным смыслом погребального ритуала, и все предметы, положенные в могилу так или иначе были связаны с культами и отражали архаические по форме и содержанию представления о мироустройстве. Отметим, что истолкование символического смысла некоторых археологических находок, происходивших из погребений, довольно сложная задача и заключает неизбежный элемент условности. Однако при всем этом детали погребального обряда позволяют проследить некоторые особенности религиозного мировоззрения рядового боспорского населения.
2 Среди предметов природного происхождения, помещаемых в погребения, наиболее часты экофакты, связанные с водной стихией. Это раковины морских моллюсков, среди которых мидии (Mytilidae), устрицы (Ostreidae), венус (Veneridae), сердцевидки (Cardiidae), каури (Cypraeidae) и пресноводных моллюсков – перловица (Unionidae), беззубка тяжелая (Unionidae). В захоронениях раковины, в основном морских моллюсков, представлены как в форме подсыпок на дне или в засыпи могил (Корпусова, 1983. С. 100, 101, 106), так и единичными находками в том или ином археологическом комплексе. Традиция подсыпок из раковин засвидетельствована практически во всех известных сельских некрополях Крымского Приазовья: Золотое (Корпусова, 1983. С. 100, 101, 104, 105, 108–112), Сиреневая бухта, Сююрташ (Масленников, 2000. С. 161), могильник у д. Ново-Отрадное (Арсеньева, 1970. С. 89, 93, 99, 105, 109), а также Черноморского побережья: Кыз-Аул (Корпусова, 1983. С. 22, 23, сл.). Так, в некрополе Золотое в могилах с детскими погребениями раковины покрывают все дно, в склепах с погребениями взрослых ракушки присутствуют у выхода из погребальной камеры, иногда под головами или на дне могилы, под тазом погребенных (Корпусова, 1983. С. 23, 102–104, 107, 112). Соответствующий анализ показывает, что на территории Крымского Приазовья подсыпка из морских раковин присутствовала примерно в четверти всех раскопанных гробниц I в. до н.э. – III в. н.э. (и даже немного более поздних), причем чаще всего в детских захоронениях (Масленников, 2000. С. 161).

Number of purchasers: 1, views: 1095

Readers community rating: votes 0

1. Alekseeva E.M., 1997. Antichnyy gorod Gorgippiya [The ancient city of Gorgippia]. Moscow: Editorial URSS. 560 p.

2. Amandry P., 1984. Os et coquilles. L’Antre Corycien II. Athens: École française d’Athènes, pp. 347–380. (Bulletin de Correspondance Hellénique, suppl. 9).

3. Arsen'eva T.M., 1970. A bural ground near the village of Novo-Otradnoye. Poseleniya i mogil'niki Kerchenskogo poluostrova nachala n.e. [Settlements and burial grounds of the Kerch Peninsula of the early Common Era]. A.I. Melyukova, ed. Moscow: Nauka, pp. 82–150. (MIA, № 155). (In Russ.)

4. Averintsev S.S., 1994. Water. Mify narodov mira [Myths of the peoples of the world], 1. S.A. Tokarev, ed. Moscow: Rossiyskaya entsiklopediya, p. 240. (In Russ.)

5. Bessonova S.S., 1983. Religioznye predstavleniya skifov [Religious beliefs of the Scythians]. Kiev: Naukova dumka. 140 p.

6. Bonnell E., 1882. Beiträge zur Altertumskunde Russlands (von den ältesten Zeiten bis uns Jahr 400 v. Chr), 1. St-Peterburg: Stroganoff. 532 p.

7. Bourbou C.,Themelis P., 2010. Child Burials at Ancient Messene. L’enfant et la mort dans l’Antiquité I, Nouvelles recherches dans les nécropoles grecques: Le signalement des tombes d’enfants, Table ronde, Athènes, Ecole française d’Athènes, 29–30 mai 2008. A.-M. Guimier-Sorbets, Y. Morizot, eds. Paris: De Boccard, pp. 111–128.

8. Chairetakis Y., 2016. Burial Customs of Megara during the 7th and 6th Centuries B.C.: The Case of the North-East Cemetery. Mégarika. Nouvelles recherches sur Mégare et les cités de la Propontide et du Pont-Euxin, Archéologie, épigraphie, histoire. A. Robu, I. Bîrzescu, eds. Paris: De Boccard, pp. 219–237.

9. Chevelev O.D., 1985. New burials of the Kyz-Aul necropolis. Kratkie soobshcheniya Instituta arkheologii [Brief Communications of the Institute of Archaeology], 182, pp. 84–89. (In Russ.)

10. Denisova V.I., 1981. Koroplastika Bospora [Coroplasty of the Bosporus]. Leningrad: Nauka. 206 p.

11. Eliade M., 2000. Mif o vechnom vozvrashchenii. Izbrannye sochineniya [The myth of eternal return. Selected works]. Moscow: Ladomir. 414 p.

12. Gavrilov A.V., 1990. The meaning of using ocher in the burial rite of archaeological cultures of the Paleolithic – Bronze Age. Problemy izucheniya katakombnoy kul'turno-istoricheskoy obshchnosti: tezisy dokladov [Issues of studying the Catacomb cultural and historical community: Abstracts]. O.G. Shaposhnikova, ed. Zaporozh'e: Zaporozhskiy gosudarstvennyy universitet, pp. 12–14. (In Russ.)

13. Goldman H., Jones F., 1942. Terracottas from the Necropolis of Halae. Hesperia, vol. 11, no. 4, pp. 365–421.

14. Greyvs R., 1992. Mify drevney Gretsii [Myths of Ancient Greece]. Moscow: Progress. 624 p.

15. Grӓslund A.-S., 2004. Dogs in graves – a question of symbolism. Pecus. Men and animal in antiquity. Proceedings of the conference at the Swedesh Institute in Rome, September 9–12, 2002. Santillo Frizell, ed. Rome: Swedish Institute, pp. 167–176.

16. Ivanov Vyach., 2000. Dionis i pradionisiystvo [Dionysus and Pradionysism]. St.Petersburg: Aleteyya. 342 p.

17. Kaposhina S.I., 1946. Vestiges of ritual staining in the Olbia necropolis. Kratkie soobshcheniya Instituta istorii material'noy kul'tury [Brief Communications of the Institute for the History of Material Culture], XII, pp. 26–31. (In Russ.)

18. Kastanayan E.G., 1959. Cemeteries of the Bosporan cities of the 6th–4th centuries BC and their local peculiarities. Nekropoli bosporskikh gorodov [Necropolises of the Bosporan cities]. V.F. Gaydukevich, ed. Moscow: Nauka, pp. 257–296. (MIA, 69). (In Russ.)

19. Korpusova V.N., 1983. Nekropol' Zolotoe. K etnokul'turnoy istorii evropeyskogo Bospora [The necropolis of Zolotoye. To the ethnocultural history of the European Bosporus]. Kiev: Naukova dumka. 183 p.

20. Kruglikova I.T., 1966. On the cult of the supreme female deity in the Bosporus of the 2nd–3rd centuries AD. Kul'tura antichnogo mira [Culture of the Greek world]. A.I. Boltunova, ed. Moscow: Nauka, pp. 110–116. (In Russ.)

21. Kruglikova I.T., 1975. Sel'skoe khozyaystvo Bospora [Agriculture of the Bosporus]. Moscow: Nauka. 300 p.

22. Kuzina N.V., 2007. Dionysian symbolism in the burial rituals of the population of the Northern Pontic ancient centres. Bosporskie issledovaniya [Bosporos studies], XVI. V.N. Zin'ko, ed. Simferopol'; Kerch', pp. 112–128. (In Russ.)

23. Kuzina N.V., 2019. On the interpretation of a group of finds from the excavations of rural sanctuaries in Azov coast of the Crimea. Antichnyy mir i arkheologiya [Ancient world and archaeology], 19. S.Yu. Monakhov, ed. Saratov: Saratovskiy gosudarstvennyy universitet, pp. 356–366. (In Russ.)

24. Kuzina N.V., Maslennikov A.A., 2015. A “new” sanctuary on a hill near the settlement of “Polyanka” (excavations of 2012–2013). Drevnosti Bospora [Antiquities of the Bosporus]. 19. A.A. Maslennikov, ed. Moscow: IA RAN, pp. 213–226. (In Russ.)

25. Kuzina N.V., Maslennikov A.A., 2019. See-related finds from rural sanctuaries of the Azov coast of the Crimea. Hypanis. Trudy otdela klassicheskoy arkheologii IA RAN [Hypanis. Proceedings of the Department of Classical Archaeology at the Institute of Archaeology RAS], 1. V.D. Kuznetsov, ed. Moscow: IA RAN, pp. 110–119. (In Russ.)

26. Kuzina N.V., Matukina A.N., Moleva N.V., 2010. A complex of terracotta figurines from the Citean sanctuary (excavations of 2007–2009). Drevnosti Bospora [Antiquities of the Bosporus], 14. A.A. Maslennikov, ed. Moscow: IA RAN, pp. 276–313. (In Russ.)

27. Lebedeva Yu.I., 2016. Ancient Greeks’ ideas of space and time based on the “Iliad” and “Odyssey”. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik [Yaroslavl pedagogical bulletin], 4, pp. 216–218. (In Russ.)

28. Losev Α.Φ., 1996. Mifologiya grekov i rimlyan [Mythology of the Greeks and Romans]. Moscow: Mysl'. 975 p.

29. Makovskiy M.M., 1996. Sravnitel'nyy slovar' mifologicheskoy simvoliki v indoevropeyskikh yazykakh [A comparative dictionary of mythological symbolism in Indo-European languages]. Moscow: Vlados. 416 p.

30. Martin J., 2019. Les antiquités de Russie méridionale au Louvre et la collection Messaksoudy. Etudes Bosporanes sur un royaume aux confins du monde gréco-romain. P. Burgunder, ed. Lausanne: Université de Lausanne, pp. 23–63. (Études de Lettres, 309).

31. Maslennikov A.A., 2000. Cemeteries of rural settlements on the Karalar coast (Eastern Crimea) of the first centuries AD. Drevnosti Bospora [Antiquities of the Bosporus], 3. A.A. Maslennikov, A.A. Zavoykin, comp. Moscow: IA RAN, pp. 136–200. (In Russ.)

32. Maslennikov A.A., 2007. Sel'skie svyatilishcha Evropeyskogo Bospora [Rural sanctuaries of the European Bosporus]. Moscow; Tula: Grif i K. 564 p.

33. Moleva N.V., 2002a. The cult of Aphrodite in the Citean sanctuary. Moleva N.V. Ocherki sakral'noy zhizni Bospora. Izbrannye stat'I [Studies in the sacral life of the Bosporus. Selected articles]. Nizhniy Novgorod, pp. 95–107.

34. Moleva N.V., 2002b. Dog in the religious beliefs of the Bosporans. Moleva N.V. Ocherki sakral'noy zhizni Bospora. Izbrannye stat'I [Studies in the sacral life of the Bosporus. Selected articles]. Nizhniy Novgorod, pp. 113–116. (In Russ.)

35. Nilsson M.P., 1953. The Bacchic Mysteries of the Roman Age. The Harvard Theological Review, vol. 46, no. 4, pp. 175–202.

36. Odrin A.V., 2010. Fishing in the Bosporus in the pre-Roman period. Bospor Kimmeriyskiy i varvarskiy mir v period antichnosti i srednevekov'ya. Remesla i promysly. XI Bosporskie chteniya [The Cimmerian Bosporus and barbarian world in the ancient period and Middle Ages. Crafts and trades. XI Bosporan readings]. V.N. Zin'ko, ed. Kerch': Demetra, pp. 332–336. (In Russ.)

37. Raevskiy D.S., 2006. Mir skifskoy kul'tury [The world of Scythian culture]. Moscow: Yazyki slavyanskikh kul'tur. 600 p.

38. Rusyaeva A.S., 1978. Orphism and the cult of Dionysus in Olbia. Vestnik drevney istorii [Journal of ancient history], 1, pp. 87–105. (In Russ.)

39. Rusyaeva A.S., 2005. Religiya pontiyskikh ellinov v antichnuyu epokhu: Mify. Svyatilishcha. Kul'ty olimpiyskikh bogov i geroev [Religion of the Pontic Hellenes in classical period: Myths. Sanctuaries. Cults of the Olympic gods and heroes]. Kiev: Stilos. 559 p.

40. Rybakova A.A., 2008. On the semantics of divine children in ancient Greek religion. Iz istorii antichnogo obshchestva [From the history of classical society], 11. A.V. Makhlayuk, ed. Nizhniy Novgorod: Izdatel'stvo Nizhegorodskogo gosudarstvennogo universiteta, pp. 26–56. (In Russ.)

41. Serov N.V., 1990. Khromatizm mifa [Chromatism of the myth]. Leningrad: Vsesoyuznyy molodezhnyy knizhnyy tsentr, filial «Vasil'evskiy ostrov». 352 p.

42. Shaub I.Yu., 2007. Mif, kul't, ritual v Severnom Prichernomor'e (VII–IV vv. do n.e.) [Myth, cult, and rite in the Northern Pontic (7th–4th centuries BC)]. St. Petersburg: Izdatel'stvo Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta. 484 p.

43. Skrzhinskaya M.V., 2007. The god Eros as viewed by the Greek population of the Bosporus, Chersonesos and Olbia. Rossiyskaya arkheologiya [Russian archaeology], 2, pp. 16–24. (In Russ.)

44. Sorokina N.P., Sudarev N.I., 2001. Сult- and magic-related objects from the burials of the Kepoi necropolis of the 6th–2nd centuries. BC. Bosporskiy fenomen: kolonizatsiya regiona, formirovanie polisov, obrazovanie gosudarstva [The Bosporan phenomenon: colonization of the region, development of polices, and the formation of the state], 1. V.Yu. Zuev, ed. St. Petersburg: Izdatel'stvo Gosudarstvennogo Ermitazha, pp. 133–139. (In Russ.)

45. Stoud R., 1968. The sanctuary of Demeter and Kore on Acrocorinth: Preliminary report II: 1964–1965. Hesperia, vol. 37, no. 3, pp. 299–330.

46. Stroszeck J., 2012. Grave Gifts in Child Burials in the Athenian Kerameikos: The Evidence of Sea Shells. L'enfant et la mort dans l'antiquité III. Le Matériel associé aux tombes d'enfants. Actes de la table ronde internationale organisée à la Maison Méditerranéenne des Sciences de l' Homme d' Aix-enProvence, 20–22 janvier 2011. A. Hermary, C. Dubois, eds. Aix-en-Provence: Centre Camille-Jullian, pp. 57–73.

47. Takho-Godi A.A., 1994. Hecate. Mify narodov mira [Myths of the peoples of the world], 1. S.A. Tokarev, ed. Moscow: Rossiyskaya entsiklopediya, pp. 269–270. (In Russ.)

48. Toporov V.N., 1994. Cosmogonic myths. Mify narodov mira [Myths of the peoples of the world], 1. S.A. Tokarev, ed. Moscow: Rossiyskaya entsiklopediya, pp. 6–9. (In Russ.)

49. Tul'pe I.A., 1998. Children’s necropolis. Bosporskoe tsarstvo kak istoriko-kul'turnyy fenomen [The kingdom of Bosporus as a historical and cultural phenomenon]. V.A. Khrshanovskiy. St. Petersburg, pp. 46–54. (In Russ.)

50. Tul'pe I.A., Khrshanovskiy V.A., 2002. Sacred space of the necropolis. Bosporskiy fenomen: pogrebal'nye pamyatniki i svyatilishcha: materialy konferentsii [Bosporan phenomenon: funerary sites and sanctuaries: Conference proceedings], 1. V.Yu. Zuev, ed. St. Petersburg: Izdatel'stvo Gosudarstvennogo Ermitazha, pp. 161–167. (In Russ.)

51. Vinokurov N.I., 2014. Nekropol' antichnogo gorodishcha Artezian v Krymskom Priazov'e (materialy raskopok 1999–2007 gg.) [Necropolis of the classical settlement of Artezian on the Azov coast of the Crimea (materials of the 1999–2007 excavations)]. Simferopol'; Kerch'. 680 p.

52. Zin'ko V.N., 2002. A new cemetery in the chora of Nymphaion. Bosporskie issledovaniya [Bosporos studies], II. V.N. Zin'ko, ed. Simferopol', pp. 219–229. (In Russ.)

53. Zin'ko V.N., 2003. Khora bosporskogo goroda Nimfeya: monografiya [The chora of the Bosporan city Nymphaion: Monograph]. Simferopol'; Kerch'. 320 p. (Bosporskie issledovaniya, IV).

Система Orphus

Loading...
Up