Images of Hong Kong and Shanghai in the works of Zhang Ailing

 
PIIS013128120008838-2-1
DOI10.31857/S013128120008838-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
National Research University “Higher School of Economics”
Institute of Far Eastern Studies, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: National Research University “Higher School of Economics”
Address: Russian Federation
Journal nameProblemy Dalnego Vostoka
EditionIssue 1
Pages131-138
Abstract

The article analyses the image of Hong Kong and Shanghai in the works of a Chinese writer of the XX century Zhang Ailing. Hong Kong and Shanghai appear to be large modern cities with a developed transport system, an abundance of “third spaces” and problems peculiar only to large cities, such as loneliness and the domination of the intellect. But the societies of these cities are depicted in two different ways: Shanghai citizens are represented as supporters of traditional views, while Hong Kong citizens are portrayed as representatives of modern society.

KeywordsZhang Ailing, Chinese literature, Chinese literature of XX Century, Shanghai style, haipai, hanghai literature.
Received18.03.2020
Publication date20.03.2020
Number of characters29721
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.

Number of purchasers: 2, views: 1312

Readers community rating: votes 0

1. Бурдье П. Практический смысл /пер. с фр.: А. Т. Бикбов, К. Д. Вознесенская, С. Н. Зенкин, Н. А. Шматко. СПб.: Алетейя, 2001.

2. Вирт Л. Избранные работы по социологии: сборник переводов. М.: ИНИОН РАН, 2005.

3. Зиммель Г. Большие города и духовная жизнь // Логос. 2002. № 3–4 (34).

4. Иванов П.М. Гонконг. История и современность. М.: Наука Главная редакция восточной литературы, 1990.

5. Куприянова Ю.А. Шанхайские женщины в первой половине ХХ в.: от “тройной покорности” к равноправию в браке. // Восток. Афро-азиатские общества: история и современность. Москва, 2014. № 6.

6. Линь Хайинь, Чжан Айлин. Шедевры китайской женской прозы середины ХХ века /пер. с китайского. М.: ИВЛ, 2018.

7. Лу Синь. Цзинпай хэ хайпай: (Пекинский стиль и шанхайский стиль). URL: https://www.99lib.net/article/3374.htm.

8. Семенюк М.В. «Шанхайский стиль» в современной литературе Китая. // Общество и государство в Китае: Т. XLIII, ч. 1 /редколл.: А.И. Кобзев и др. М.: ФГБУН Институт востоковедения Российской академии наук (ИВ РАН), 2013.

9. Чжан Айлин. Даоди ши шанхай жэнь (Всё-таки шанхаец). URL: http://www.millionbook.com/mj/z/zhangailing/zalj/002.htm. Пер. А.Д. Костроминой.

10. Чжан Айлин. Любовь, разрушающая города /пер. с кит. О.П. Родионовой // Пограничный городок. Китайская проза ХХ века /сост. А. А. Родионов. СПб.: Институт Конфуция в СПбГУ; КАРО, 2012.

11. Чжан Айлин. Чэньсянсе ди и лусян: (Опилки райского дерева. Первый аромат). URL: http://www.millionbook.com/mj/z/zhangailing/000/013.htm. Перевод А.Д. Костроминой.

Система Orphus

Loading...
Up