Strategic Milestones in the Development of China’s Educational System in the XXI Centu-ry

 
PIIS013128120006104-5-1
DOI10.31857/S013128120006104-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
Institute of Far Eastern Studies, Russian Academy of Sciences
Military University of the Ministry of Defense
Address: Russian Federation
Journal nameProblemy Dalnego Vostoka
EditionIssue 4
Pages145-153
Abstract

The article describes the main milestones in the development of the educational system of China in the XXI Century, including decision by the XIX Congress of the CPC on education. It is concluded that the immediate strategic goal of the development of China’s educational system is to turn the country into a world educational power that will fully meet the educational needs of the Chinese people and the overall development goals of China.

KeywordsChina, educational system, modernization of education, world educational power, country with high level of education
Received23.09.2019
Publication date23.09.2019
Number of characters28291
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Стратегия модернизации образования КНР изложена в документе «Программа среднесрочной и долгосрочной реформы и развития образования в стране на 2010–2020 гг.»1. Программа была принята на заседании Политбюро ЦК КПК 21 июня 2010 г., которое проходило под председательством Генерального секретаря ЦК КПК Ху Цзиньтао. Этот документ стал первой программой в области образования, принятой в Китае в ХХI веке. 1. .Гоцзя чжун чан ци цзяоюй гайгэ хэ фачжань гуйхуа ган`яо 2010–2020 нянь: [Государственная программа реформы и развития образования на среднесрочный и долгосрочный периоды 2010–2020 гг.]. URL: http://www.china.com.cn/ policy/ txt/ 2010–03/ 01/ content_19492625.htm (дата обращения: 15.07.2018).
2 Стратегическая цель реформы и развития образования, изложенная в Программе, — к 2020 году осуществить основную модернизацию образования, построить базу общества знаний (сюэсисин шэхуэй) и вступить в ряды держав с высоким уровнем развития человеческого капитала (жэньли цзыюань цянго).
3 Основные задачи на указанный период следующие:
4 – поднять всеобщее образование на более высокий уровень: распространить дошкольное образование, укрепить и повысить уровень обязательного 9-летнего образования, довести валовый коэффициент охвата полным средним образованием до 90%, постепенно повысить уровень массовости высшего образования, поднять валовый коэффициент охвата высшим образованием до 40%, ликвидировать неграмотность среди молодежи;
5 – создать систему справедливого образования для всех (хуэйцзи цюаньминь цзяоюй): твердо придерживаться принципа общественной пользы и всеобщего охвата образованием, гарантировать населению возможность получения качественного образования в соответствии с законом. Создать систему основных общественных образовательных услуг, охватывающую все города и деревни страны, постепенно осуществить выравнивание в предоставлении основных общественных образовательных услуг, сократить региональные различия. Прилагать усилия к организации работы каждой школы, к обучению каждого ученика, не допускать, чтобы учащиеся лишались возможности обучения из-за сложной экономической ситуации в семье. По существу решать вопросы, касающиеся обеспечения равноправного доступа к получению обязательного 9-летнего образования для детей рабочих переселенцев в городах. Гарантировать инвалидам право на получение образования;
6 – предоставлять более качественное содержательное образование. Всесторонне повышать качество образования и уровень его модернизации. Непрерывно увеличивать суммарное количество образовательных ресурсов, еще полнее удовлетворять потребности населения в получении высококачественного образования. Повысить идейно-нравственные, научные, культурные качества учащихся, их физическую подготовку. Укрепить способность кадров служить государству и народу, а также поднять их конкурентоспособность на международной арене;
7 – завершить построение системы образования в течение всей жизни (чжуншэнь цзяоюй, Life Long Learning (LLL)). Осуществлять скоординированное развитие образования как с выдачей диплома и присвоением квалификации, так и без присвоения квалификации (подготовительные курсы, курсы усовершенствования, курсы повышения квалификации, тренинги и др.), реализовать взаимосвязь профессионального и общего образования, эффективно сочетать предпрофессиональное и постпрофессиональное образование. Повысить годовой коэффициент сотрудников, участвующих в непрерывном образовании до 50%. Усовершенствовать систему современного народного образования, в основном сформировать систему образования в течение всей жизни, способствовать тому, чтобы все граждане передавали свои знания и умения друг другу, достигали успехов в обучении, применяли полученные знания на практике (сюэ ю со цзяо, сюэ ю со чэн, сюэ ю со юн).

Number of purchasers: 3, views: 528

Readers community rating: votes 0

1. . Gojia Zhong Chan Qi, Jiaoyu Gaige He Fazhan Guihua Gan`yao 2010–2020 Nyan: [State Program for the Reform and Development of Education for the Medium and Long Term 2010–2020]. URL: http://www.china.com.cn/ policy / txt / 2010-03 / 01 / content_19492625.htm (appeal date: 07/15/2018).

2. . Shi ba jie u zhongchuanhui baogao quanwen: [Report of the 5th Plenum of the Central Committee of the CPC of the 18th convocation (full text)]. URL: http://www.yjbys.com/ news / 389856.html (accessed: 07/15/2018).

3. . The program “3 communications, 2 platforms” was proposed in 2012 for implementation in the period of the 12th five-year plan. “3 communications” means - to provide broadband Internet to every educational institution, to provide each class (group) with high-quality Internet resources, to provide a digital educational environment for each student; “2 platforms” - to create a public platform for educational resources (created as a platform http://www.eduyun.cn/), to create a public platform for educational management (created as a platform http://www.moe.edu.cn/) .

4. . Guruleva T.L. Educational policy of the PRC: tasks for the 13th five-year plan // Abstracts of reports of the XXII international scientific conference “China, Chinese Civilization and the World. History, Contemporaneity, Prospects. ” Moscow, October 12–13, 2016. M .: IDE RAS, 2016.S. 107–109.

5. . Guruleva T.L. PRC State Policy in the Field of Bilingual Education in National Schools // Abstracts of the XXII International Scientific Conference “China, Chinese Civilization and the World. History, modernity, prospects. ” Moscow, October 12–13, 2016. M .: IDE RAS, 2016. P. 105–107.

6. . Guojia caizhengxing jiaoyu jingfei nian zeng 10% and jin 3 wan and: [State budget expenditures on education this year increased by 10% and amounted to approximately 3 trillion yuan]. URL: http://china.caixin.com/ 2016–11–11 / 101006723.html (accessed July 15, 2018).

7. . Xi Jinping. Juesheng Quanmenian Diancheng Xiaokang Shehui. Dotsu Xin Shidai Zhongguo Teshe Shehueizhuy Weida Shenli. Zai Zhongguo Gunchandan Di Shi Ju Tsi Quango Daibiao Dahui Shan De Baogao: [The decisive battle to comprehensively build a prosperous society. Achieving the victory of socialism with the Chinese characteristics of the new era. Report at the XIX Congress of the CCP]. URL: http://cpc.people.com.cn/ n1 / 2017/1028 / c64094–29613660.html (accessed July 15, 2018).

8. . State program for the reform and development of education ...

9. . Wang Zhan. Tsun jiaoyu dago maisyan jiaoyu qiango: [On the way of turning from a country with a high level of education into a world educational power]. Beijing: Renming Jiaoyu Chuban She, 2008.

10. . Cheng Zili, Gao Shugo. Maisyan jiaoyu qiango: [Transformation into the world educational power]. URL: http://www.qstheory.cn/ science / 2017–11 / 23 / c_1121998453.htm (accessed July 15, 2018).

11. . Zeng Tianshan. Banhao Renming Mani Jiaoyu: [Create an education that meets the needs of people]. URL: http://www.jyb.cn/ zgjyb / 201801 / t20180123_941795.html (appeal date: 07/15/2018).

12. . Jiaoyuyu zheng yanju zhidin "Zhongguo jiaoyu xiangdaihua 2035", barking kan'an u na shi ge qipan: [The Ministry of Education is developing a document "Modernization of Education in China 2035". What are the people's expectations?]. URL: https://www.jianshu.com/ p / c984b936fe70 (date of contact: 07/15/2018).

13. . The coefficient of admission to the next level of education shows the ratio of graduates of the school of a given year who entered the next level of education to all graduates of the school who participated in admission.

14. . The coefficient of admission to a key university shows the coefficient of admission of graduates of a given school to key universities (Zhongdian Benke).

Система Orphus

Loading...
Up