Human Capital for a New Technological Paradigm: Trajectories of Formation and Development

 
PIIS086904990015966-4-1
DOI10.31857/S086904990015966-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, Russian Federation
Journal nameObshchestvennye nauki i sovremennost
EditionIssue 4
Pages7-19
Abstract

The article examines the problems and prospects of human capital development associated with the change of technological structure. Increased economic competition leads to a widespread increase in the requirements for the qualification of the labor force, while reducing the demand for labor. Employees with different competencies and a balance of "soft" and "hard" skills are becoming in demand than in the industrial economy. Uncertainty in the choice of professional development paths in these circumstances hinders the formation of human capital, which is typical for both developed and developing countries. Russia is no exception. The lack of coordinated positions of participants in social and labor relations on issues of professional standardization, organization of vocational education and training adds to the complexity. The emerging problems are determined both by objective processes (passing the stage of an innovative leap), and by formal and organizational grounds due to the peculiarities of the functioning of the sphere of professional education. The authors analyze possible ways out of the current crisis situation. In particular, initiatives related to the development of non-formal education are being studied, including talent development ecosystems and qualification reference platforms, corporate universities, some local solutions and practices.

Keywordshuman capital, vocational education, vocational training, employment, qualification pit, personnel gap, non-formal education, talent development ecosystems, digitalization, automation, new technological way
AcknowledgmentAcknowledgements. The article was prepared within the project “Post-crisis world order: challenges and technologies, competition and cooperation” supported by the grant from Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation program for research projects in priority areas of scientific and technological development (Agreement № 075-15-2020-783).
Received19.07.2021
Publication date24.09.2021
Number of characters25878
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Нельзя назвать новым тезис о том, что человеческий капитал служит одним из основных факторов экономического роста, стимуломинновационно-технологического развития и значимым условием социального благополучия. В академическом и в экспертном дискурсах, в выработк управленческих решений он закрепился достаточно давно и прочно. Свои истоки данная концепция берет в работах А. Смита, У. Петти, Д. Рикардо, однако ее комплексная разработка и выделение в самостоятельную область научного исследования начались лишь со второй половины XX века [Schultz 1961; Denison 1962; Becker 1964; Lucas 1988].
2 Научно-технический прогресс того периода вызвал рост инноваций всех производственных процессов, что особенно ярко выделило роль и значимость квалификации работника в технологически емком производстве и высококонкурентной среде. Способности отдельно взятой личности начали рассматривать как самостоятельный актив, который в сравнении с традиционными факторами производства (земли, труда и капитала) обеспечивал более высокую отдачу, причем как для самого индивида (в виде большей заработной платы, социального статуса), так и для других сторон социально-трудовых отношений – работодателей (квалифицированная рабочая сила, большая адаптивность компаний к изменениям), государства (более эгалитарное общество, снижение рисков социальных конфликтов, перспективы сохранения власти), общества в целом (благоприятный социальный климат, возможности развития). Данная тенденция и обусловила интерес к инвестициям в человеческий капитал.
3 В настоящее время в обобщенном виде под человеческим капиталом понимают совокупность «знаний, навыков, умений и других качеств, воплощенных в людях и способствующих обеспечению их личного, социального и экономического благополучия» [OECD 2001,18].
4 Ключевую роль в формировании человеческого капитала играют образование и здравоохранение. В настоящей статье основное внимание авторы уделяют особенностям развития человеческого капитала через призму образования. Данный ракурс был выбран неслучайно. В структуре современных обществ происходят стремительные изменения. В значительной мере они обусловлены переходом человечества к новому технологическому и социальному укладу, фундаментальными сдвигами в экономике и на рынке труда. Образованию, в первую очередь профессиональному, предстоит сыграть важную роль в указанных процессах – с одной стороны, снабдить тех, кто только готовится к трудовой деятельности, актуальными и востребованными знаниями, умениями и навыками, с другой – помочь уже работающим успешно встроиться в быстро меняющуюся социальную реальность. Однако достаточно ли у современной системы профессионального образования ресурсов для решения поставленных задач? Есть ли резервы для роста, и как они могут быть мобилизованы? На эти и некоторые другие вопросы мы постараемся ответить в настоящей статье.

Price publication: 0

Number of purchasers: 1, views: 719

Readers community rating: votes 0

1. (IBM 2019) The Enterprise Guide to Closing the Skills Gap. Research insights. IBM Institute for Business Value. (https://www.ibm.com/downloads/cas/EPYMNBJA).

2. (Lockheed Martin 2021) Sustainability at Lockheed Martin. Talent Recruitment (https://sustainability.lockheedmartin.com/sustainability/core-issues/employee-wellbeing/talent-recruitment/).

3. Becker G. (1964) Human Capital. A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. 3rd Ed. Chicago: University of Chicago Press. (https://www.academia.edu/35396287/HUMAN_CAPITAL_A_Theoretical_and_Empirical_Analysis_with_Special_Reference_to_Education_THIRD_EDITION).

4. Bol'shaya zarplata ili rabota po spetsial'nosti? [Big Salary or Professional job?] (2019). VCIOM. (https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/bolshaya-zarplata-ili-rabota-po-speczialnosti-)

5. Cappelli P. (2012) Why Good People Can’t Get Jobs: The Skills Gap and What Companies Do About It. Philadelphia: Wharton Digital Press.

6. Denison E. (1962) The Sources of Economic Grow in the US and Alternative Before US. N.Y., 297 p.

7. European Commission (2021) Digital Education Action Plan (2021-2027). (https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_en).

8. Green F. (2013) Skills and Skilled Work: An Economic and Social Analysis. Oxford: Oxford University Press, 240 p.

9. Hoteit L., Perapechka S., El Hachem M., Stepanenko A. (〖2020〗^а) Alleviating the Heavy Toll of the Global Skills Mismatch. BCG. 15 December 2020. (https://www.bcg.com/ru-ru/publications/2020/alleviating-the-heavy-toll-of-the-global-skills-mismatch).

10. Hoteit L., Perapechka S., El Hachem M., Stepanenko A. (〖2020〗^б) Governments Must Fix the Skills Mismatch for a Post-COVID World. BCG. 18 May 2020. (https://www.bcg.com/ru-ru/publications/2020/governments-must-fix-skill-mismatch-post-covid).

11. Jackson L., Goger A. (2020) The Labor Market Doesn’t Have a ‘Skills Gap’ – It Has an Opportunity Gap. Brookings. (https://www.brookings.edu/blog/the-avenue/2020/09/09/the-labor-market-doesnt-have-a-skills-gap-it-has-an-opportunity-gap/).

12. Len M., Newhouse M. (2019). Corporate Universities – Strategic Organizational Learning. Inspirant Group. May 2019. (https://www.researchgate.net/publication/339004075_Corporate_Universities_-_Strategic_Organizational_Learning).

13. Lucas R. (1988) On the Mechanics of Economic Development. Journal of Monetary Economic. vol. 22, no. 1, pp. 3-42. (https://www.parisschoolofeconomics.eu/docs/darcillon-thibault/lucasmechanicseconomicgrowth.pdf).

14. Michaels Ed, Handfield-Jones H. et al. (2005) Voina za talanty [The War for Talent]. Мoscow: Mann, Ivanov, Farber, 288 p.

15. Obshchaya informatsiya [General information] (2021). Educational center Sirius. (https://sochisirius.ru/o-siriuse/obschaja-informatsija).

16. OECD (2001) The Well-being of Nations: The Role of Human and Social Capital. Centre for Educational Research and Innovation. (https://www.oecd.org/site/worldforum/33703702.pdf).

17. OECD (2020) Back to the Future of Education: Four OECD Scenarios for Schooling, Educational Research and Innovation. Paris: OECD Publishing. (https://www.oecd-ilibrary.org/sites/178ef527-en/index.html?itemId=/content/publication/178ef527-en).

18. OECD.Stat (2021) Mismatch (https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=MISMATCH#).

19. Sadovaya E.S. (2019) Professional'noe obrazovanie v postindustrial'noi ehkonomike [Professional Education in The Post-Industrial Economy: Challenges of Digital Transformation]. Mezhdunarodnaya torgovlya i torgovaya politika, no. 3. pp.19-33.

20. Schrage M., Schwartz J., Jones R., Kiron D., Buckley N. (2020) Opportunity Marketplaces. Deloitte. 28 Aril 2020. (https://www2.deloitte.com/us/en/insights/focus/technology-and-the-future-of-work/importance-of-investing-in-employees.html).

21. Schultz T. (1961) Investment in Human Capital. The American Economic Review. vol. 51, no. 1, pp. 1-17. (https://www.ssc.wisc.edu/~walker/wp/wp-content/uploads/2012/04/schultz61.pdf).

22. The Global Skills Shortage (2019). Society for Human Resource Management. (https://www.shrm.org/hr-today/trends-and-forecasting/research-and-surveys/Documents/SHRM%20Skills%20Gap%202019.pdf).

23. Udar po molodezhi: rossiiskii rynok truda lishilsya bolee milliona molodykh rabotnikov [Blow to the Youth: the Russian Labor Market Has Lost More than a Million Young Workers] (2021). Press-Release. Fenexpertiza (https://finexpertiza.ru/press-service/researches/2021/udar-po-molodezhi/?sphrase_id=26468).

24. Uroven' bezraboticy vypusknikov obrazovatel'nyh organizacij vysshego i srednego professional'nogo obrazovaniya 2016–2018 gg. vypuska [Unemployment of 2016–2018 Graduates of the Educational Institutions of Higher and Secondary Vocational Education in the Russian Federation] (2021). Rosstat. (https://rosstat.gov.ru/storage/mediabank/vps8.xlsx).

Система Orphus

Loading...
Up