Pandemic and long-term dynamics of media consumption

 
PIIS086904990014960-8-1
DOI10.31857/S086904990014960-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Chief Researcher
Affiliation: Institute of Socio-Political Research – Branch of the Federal Center of Theoretical and Applied Sociology of the Russian Academy of Sciences (ISPR FCTAS RAS)
Address: Moscow, 6 / 1, Fotievoj, vy175867@yandex.ru
Occupation: senior expert
Affiliation: LLC NSC
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameObshchestvennye nauki i sovremennost
EditionIssue 4
Pages49-63
Abstract

 

The results provide evidence that COVID-19 is a significant factor influenced the consumption of two leading media in Russia - television and the Internet. Since the pandemic is a global phenomenon, the study of the Russian media usage is conducted taking into account international media trends. The research indicates that the pandemic reinforced existing media consumption patterns or reversed them. Authors argued that technological communication innovations of the last decade have played an important role in this regard. It is shown that the trend of reducing the duration of audience viewership, which was previously inherent in television, was reversed during the 2020 pandemic. The results reported that the long term trend  of increasing the duration of Internet use continued. This is especially true for online video segment. The significant increase in media consumption was observed during the first wave of morbidity and the introduction of quarantine measures. The pandemic has changed the socio-psychological atmosphere in society, influenced people’s way of life, which has led to the intensification of information processes in society. Media convergence processes gained additional momentum in the year of the pandemic. Mentioned above leads to deepening of mediatization. User screens of TVs, smartphones and other devices now form a unified space of struggle for the attention of the audience. This increases competition between traditional TV companies and global technological platforms, and has significant political, economic, and socio-cultural consequences.

 

Keywordstelevision, Internet, media consumption, pandemic, COVID-19
AcknowledgmentThis study was performed by the ISPR FCTAS RAS within Program of Basic Research of State Academies of Sciences for 2013‒2020, no. 185 “Civilizational Changes in Modern Russia: Spiritual Processes, Values, and Ideals” in accordance with the state R&D order Sociocultural and Religious Processes in Modern Russia.
Received10.05.2021
Publication date24.09.2021
Number of characters34019
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Глобальный кризис, связанный с пандемией COVID-19 повлиял практически на все стороны образа жизни и социального поведения людей. Самым непосредственным образом это относится к сфере медиа, которые играют все большую роль в современном обществе. Одним из важных индикаторов этого являются тренды информационного потребления, которые составляют предмет нашего исследования. Мы исходим из того, что текущий кризис, разрушая одни сложившиеся практики, интенсифицировал другие – потенциал к развитию которых, был сформирован в предыдущие годы и десятилетия. В этой связи в статье рассматриваются следующие исследовательские вопросы. В чем состояли важные тренды медиапотребления, сложившиеся в предыдущее десятилетие? Как медиапотребление изменилось в период пандемии 2020 г.? В чем состоят актуальные социальные следствия, сопряженные с пандемией и трансформацией современного медиаландшафта в целом?
2 В фокусе исследования находятся телевидение и интернет, являющиеся на сегодня наиболее массовыми и влиятельными медиа в российском обществе. Причем в отношении интернет особый акцент делается на аудитории различных видео-сервисов, составляющих теперь непосредственную конкуренцию телевидению. Анализ российской ситуации проводится в контексте отдельных развитых зарубежных коммуникационных рынков.
3 Остановимся далее на концептуальных и эмпирических основаниях исследования. Важным теоретико-прикладным представлением, на которое мы опираемся в работе, является понятие конвергенции. Применительно к области медиа конвергенция представляет собой сближение средств и процессов коммуникации, обусловленное технологическими инновациями. Применительно к цифровой среде речь идет не о замене одних медиа другими, а о трансформации медиаландшафта, когда происходит «столкновение старых и новых медиа» [Дженкингс 2018]. Конвергенция медиа имеет несколько уровней проявления: технологический; медиаэкономики и бизнес-моделей; корпоративных стратегий; коммуникативного поведения аудитории [Zotto, Lugmay 2016, p.9-10.].
4 Другим релевантным подходом к анализу предметной области является концепция медиатизации, которая отражает возрастающую роль масс медиа в обществе, политике, культуре последних нескольких десятилетий. Сторонники подхода утверждают, что современные медиа, особенно возможности интернет и социальных сетей расширяют естественные границы коммуникативных возможностей человека. Налицо процесс глубокого проникновения медиа в «ткань» повседневной жизни, за счет того, что медиа становятся глубинным проводником и площадкой, на которой разворачиваются повседневные практики общения и обмена [Schultz 2004]. Медиатизация есть к «двусторонний процесс», в ходе которого медиа становятся «автономными» институтами, действующие по своим собственным законам, и одновременно интегрируются в другие, столь же независимые институты – политику, семью, религию [Hjarvard 2008]. [Коломиец 2020, с. 236-237]. При этом важно учитывать то, что по мнению критиков, не получает достаточного отражения в рамках концепта медиатизации. Речь идет об усилении концентрации глобальных цифровых коммуникационных конгломератов; росте корпоративного влияния на политико-культурные процессы; реализации бизнес-моделей, ведущих к ослаблению роли традиционных медиа [Murdock 2017].

Number of purchasers: 0, views: 567

Readers community rating: votes 0

1. Austin A., Barnard J., Hutcheon N. (2019) Zenith Media Consumption Forecasts 2019. London: Zenith.

2. Bauman Z. (2002) Individualizirovannoe obshhestvo. [The Individualized Society] M.:Logos.

3. Beck U. (2000) Obshhestvo riska. Na puti k drugomu modernu. [Risk Society: Towards a New Modernity ]. M.: Progress-Traditsiya.

4. Cha J.. Chan-Olmsted S.M. (2012) Substitutability between online video platforms and television. Journalism & Mass Communication Quarterly. no. 89. no. 2. pp. 261-278.

5. Clapp R. (2021) YouTube consumption shows double-digit growth. https://www.warc.com/content/article/warc-datapoints/youtube-consumption-shows-double-digit-growth/136278

6. Couldry N., Hepp F. (2017) The Mediated Construction of Reality. Cambridge: Polity.

7. DeFleuer M., Ball-Rokeach S. (1989) Theories of Mass Communication. New York: Longman.

8. Edelman Trust Barometer 2021 Global report. https://www.edelman.com/trust/2021-trust-barometer

9. Global Marketing Monitor Weekly Market Trends. 01.02. 2021. https://www.groupm.com/global-marketing-monitor-weekly-market-trends-may-01-2021/

10. Hjarvard S. (2008). The mediatization of society: A theory of the media as agents of social and cultural change. Nordicom Review. vol. 29. no. 2. pp. 105–134.

11. How Covid-19 Supercharged the Advertising ‘Triopoly’ of Google, Facebook and Amazon. March 19, 2021. https://www.wsj.com/articles/how-covid-19-supercharged-the-advertising-triopoly-of-google-facebook-and-amazon-11616163738

12. Jenkins H. (2018) Konvergentnaya kul'tura. [Convergent Culture]. M.: Ripol Klassik.

13. Kayany, J. M., & Yelsma, P. (2000) Displacement effects of online media in the socio-technical contexts of household. Journal of Broadcasting & Electronic Media. vol.44 no. 2. pp. 215–229

14. Kolomiets V.P. (2020) Mediatizatsiya media. [Mediatization of media] M.: Izdatel'stvo Moskovskogo universiteta.

15. Krotz, F. (2007). The meta-process of ‘mediatization’ as a conceptual frame. Global Media and Communication, vol. 3 no.3. pp. 256–259.

16. Levada Centr: istochniki novostej i doverie SMI. 27.02.2020 https://www.levada.ru/2020/02/27/istochniki-novostej-i-doverie-smi/

17. Lukovitz K. (2020) Streaming Now Accounts For 25% Of U.S. TV Usage. 13.08.2020. https://www.mediapost.com/publications/article/354705/streaming-now-accounts-for-25-of-us-tv-usage.html

18. McLuhan M. (2003) Ponimanie media: Vneshnie rasshireniya cheloveka. [Understanding Media: The Extensions of Man]. M.: Kuchkovo pole.

19. Murdock G. (2017) Mediatisation and the Transformation of Capitalism: The Elephant in the Room. Javnost - The Public. vol. 24. no.2. pp. 119-135.

20. Nazarov M.M., Ivanov V.N., Kublitskaya E.À. (2019) Media, instituty i doverie rossijskikh grazhdan [Media, institutions and trust of Russian citizens]. Vestnik Rossijskogo universiteta druzhby narodov. Seriya: Sotsiologiya. T. 19. ¹ 2. S. 277-288.

21. Nimrod G. (2019) Selective motion: media displacement among older Internet users. Information, Communication & Society. Vol. 22. no. 9. pp. 1269-1280.

22. One TV Year 2020 – Glance. Press release. 12.04.2021. https://www.glance-mediametrie.com/en/one-television-year-world-1

23. Platyashhaya auditoriya rossijskikh onlajn- kinoteatrov vyrosla na 52% do 8,5 mln chelovek. 09.03.2021. http://www.kinometro.ru/news/show/name/online_2020_tmtcons_8540

24. Poluehkhtova I.À. (2010) Sotsiokul'turnaya dinamika rossijskogo televideniya. [Sociocultural dynamics of Russian television]. M.: Ànaliticheskij tsentr «Video Interneshnl».

25. Rogers E.M. (1983) Diffusion of innovations. New York: The Free Press. P. 247-250.

26. Schultz, W. (2004). Reconstructing mediatization as an analytical concept. European Journal of Communication, vol. 19. no. 1. pp. 87–101.

27. Tefertiller À. (2018) Media Substitution in Cable Cord-Cutting: The Adoption of Web-Streaming Television. Journal of Broadcasting & Electronic Media. vol. 62. no. 3. pp. 390–407.

28. Teleauditoriya vyrosla na chetvert' v aprele 2020. 13 maya 2020. https://mediascope.net/news/1139341/

29. The Global TV Deck. The global proof of TV’s power and popularity. (2020) http://www.theglobaltvgroup.com/tgtv-deck/

30. Vaulprå F. Glance-Mådiamåtrie. Global review of lockdown viewing – towards a ‘new normal’? A detailed analysis of TV and content consumption since January. 2020 asi Virtual Conference. 3rd November 2020 Session. https://www.asiconferences.com/conferences/2020-asi-virtual-conference/

31. VTSIOM: Rossiyane doveryayut traditsionnym SMI bol'she, chem internetu. 26 iyunya 2020. https://news.rambler.ru/sociology/44412388-vtsiom-rossiyane-doveryayut-traditsionnym-smi-bolshe-chem-internetu/

32. Warc. (2021) Media Owner Profile: Netflix, Global. https://www.warc.com/content/paywall/article/warc-datapoints/media-owner-profile-netflix-global/129427

33. Zotto Ñ., Lugmay A. (2016) Media Convergence as Evolutionary Process / Lugmayr A., Dal Zotto C. (eds.), Media Convergence Handbook. Vol 1. Springer-Verlag Berlin Heidelberg.. P.9-10.

(Таблица_1.docx, 35 Kb) [Download]

(Таблица_2.docx, 29 Kb) [Download]

(Таблица_3.docx, 27 Kb) [Download]

(Рисунок_1.docx, 38 Kb) [Download]

(Рисунок_2.docx, 34 Kb) [Download]

(Рисунок_3.docx, 61 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up