Challenges in Implementing the Heat Network Organization Criteria: Contractual Relations between Heat Supply Organizations and Heat Network Owners That Lost Their Heat Network Organization Status

 
PIIS231243500030170-5-1
DOI10.61525/S231243500030170-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Legal Expert Group, T Plus Public Joint-Stock Company
Affiliation: T Plus Public Joint-Stock Company
Address: Russian Federation, Kirov
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 1
Pages35-43
Abstract

This article deals with the challenges of implementing the heat network organization criteria and the fate of contractual relations between heat supply organizations and heat network owners that lost the heat network organization status. The author concludes that the special legislation on heat supply does not provide a procedure for terminating contractual relations between a heat supply organization and an entity that does not meet the heat network organization criteria, even if the parties had a contract for heat energy (heat carrier) transmission services before the criteria came into force. This situation leads to different interpretations of the procedure for applying the criteria and gives rise to disputes between heat supply organizations and heat network owners. The lack of a straightforward and unambiguous mechanism for applying the criteria in price zones has resulted in the necessity for heat supply organizations and heat network owners to defend their rights in court and administratively. Analysis of the general provisions of civil legislation indicates that contracts between heat supply organizations and heat network owners that do not meet the criteria are subject to termination due to impossibility of performance. Additionally, heat supply organizations have the right to verify that heat network owners comply with the heat network organization criteria. The author concludes that developing a mechanism of interaction between the parties is necessary when concluding and implementing contracts for heat energy (heat carrier) transmission services.

Keywordsenergy law, legal status of heat network organizations, contract for heat energy (heat carrier) transmission services
Received17.11.2023
Publication date17.03.2024
Number of characters30207
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Тепловая энергия – это особый товар, который невозможно увидеть, накопить, а также купить и продать без определённой инфраструктуры. Процессы производства, передачи и потребления тепловой энергии являются неразрывными, происходят одновременно и не существуют раздельно друг от друга. Это требует слаженной работы производителей тепловой энергии, её транспортировщиков и потребителей, соблюдения каждым из участников отношений по теплоснабжению нормативно установленных требований.
2 Важная роль владельца тепловых сетей (транспортировщика) в теплоснабжении потребителей обуславливает его особый статус. Такой владелец может перепродавать тепловую энергию, в том числе быть единой теплоснабжающей организацией, а также оказывать услуги по передаче тепловой энергии, являясь теплосетевой организацией.
3 При этом затраты каждого владельца объектов теплоснабжения вносят свой вклад в конечную цену тепловой энергии, в связи с чем чрезмерные расходы неэффективных собственников и пользователей коммунальной инфраструктуры увеличивают финансовую нагрузку на население и государственный бюджет, из которого возмещается межтарифная разница, а также сокращают размер инвестиций единой теплоснабжающей организации в ценовых зонах.
4 В теме сокращения затрат интересен опыт зарубежных стран. В Дании (где распространено централизованное теплоснабжение) предусмотрен некоммерческий принцип теплоснабжения, т.е. возмещаются только необходимые затраты на производство тепловой энергии без включения в конечную цену прибыли, а инфраструктура в основном принадлежит муниципальным образованиям [1]. В Исландии также имеется разветвлённая сеть централизованного теплоснабжения, при этом снижение затрат обусловлено широким использованием доступной в стране геотермальной энергии [2]. В Германии коммунальные предприятия должны обеспечить информационную открытость: так, в Карлсруэ суд обязал коммунальное предприятие предоставлять информацию о затратах представителям прессы, при этом наличие общественного интереса и вопросы, включаемые в запрос, определяет сам журналист [3]. В Швеции энергетические предприятия используют мусор вместо угля или газа для производства тепла и электроэнергии [4].
5 В России предусмотрены механизмы, ограничивающие тарифы и цены на тепловую энергию. Новым механизмом стали критерии теплосетевых организаций, которые ограничивают круг лиц, имеющих право на возмещение затрат.
6 До 1 сентября 2022 года любой владелец тепловой сети мог получить статус теплосетевой организации, установив тариф на услуги по передаче тепловой энергии или заключив договор на оказание услуг по передаче тепловой энергии с единой теплоснабжающей организацией в ценовых зонах теплоснабжения.
7 Однако с 1 сентября 2022 года коммерческая деятельность владельцев тепловых сетей была ограничена – вступили в силу установленные Постановлением Правительства РФ от 25.11.2021 № 2033 «О внесении изменений в некоторые акты Правительства Российской Федерации» (далее – Постановление № 2033) критерии отнесения собственников или иных законных владельцев тепловых сетей к теплосетевым организациям (далее – критерии) . Это значит, что для получения статуса теплосетевой организации (в т.ч. для получения тарифа на услуги по передаче тепловой энергии), владелец тепловых сетей должен отвечать определённым требованиям (основное – это установленная протяжённость тепловых сетей).

views: 39

Readers community rating: votes 0

1. Johansen, K. A Brief History of District Heating and Combined Heat and Power in Denmark: Promoting Energy Efficiency, Fuel Diversification, and Energy Flexibility // Advances in Energy Research: 4th Edition – March 30, 2023. – https://videleaf.com/wp-content/uploads/2023/04/A-Brief-History-of-District-Heating-and-Combined-Heat-and-Power-in-Denmark-Promoting-Energy-Efficiency-Fuel-Diversification-and-Energy-Flexibility.pdf#:~:text=In%20the%20Danish%20energy%20system%2C,and%20increased%20energy%20flexibility%20%5B7%2D11%5D.

2. Government in Iceland: Energy // https://www.government.is/topics/business-and-industry/energy/.

3. Von kommunalen Versorgungsbetrieben kann die Presse Auskunft verlangen / JuraForum.de-Redaktion // https://www.juraforum.de/news/von-kommunalen-versorgungsbetrieben-kann-die-presse-auskunft-verlangen_194463.

4. Cooper, R. Rubbish is powering Sweden’s heat, electricity, and buses // https://www.climateaction.org/news/rubbish-is-powering-swedens-heat-electricity-and-buses.

5. Matiyashchuk, S. Give the Heating Network Status! // EZh-Jurist. – 2014. – No. 16-17.

6. Khamidullin, M.T. Heat Network Organization Criteria. Are There Any Alternatives? // https://www.rosteplo.ru/Tech_stat/stat_shablon.php?id=4180.

7. Resolution of the Plenum of the Supreme Court of the Russian Federation No. 49 on Certain Issues of Application of the General Provisions on Contract Conclusion and Interpretation of the Civil Code of the Russian Federation dated December 25, 2018 // Russian Newspaper. – No. 4. – January 11, 2019.

8. Explanatory Note to the Draft Federal Law on Amending the Federal Law on Heat Supply and Certain Legislative Acts of the Russian Federation for Improving the System of Relations in Heat Supply // https://sozd.duma.gov.ru/bill/1086603-6.

9. Resolution of the Plenum of the Supreme Court of the Russian Federation No. 6 on Certain Issues of Applying the Provisions on the Termination of Obligations of the Civil Code of the Russian Federation dated June 11, 2020 // Russian Newspaper. – No. 136. – June 25, 2020.

10. Resolution of the Government of the Russian Federation No. 184 on Classifying Owners of Power Grid Facilities as Local Grid Companies dated February 28, 2015 // Official Internet Portal of Legal Information http://pravo.gov.ru, March 4, 2015.

11. Resolution of the Government of the Russian Federation No. 2115 on Approval of the Rules of Connection (Utility Connection) to Heat Supply Systems, including the Rules for Non-Discriminatory Access to Services for Connection (Utility Connection) to Heat Supply Systems, the Rules for Non-Discriminatory Access to Services for Transmission of Heat Energy and Heat Carriers, as well as on Amendments and Invalidation of Certain Acts of the Government of the Russian Federation and Certain Provisions of Certain Acts of the Government of the Russian Federation dated November 30, 2021 // Official Internet Portal of Legal Information http://pravo.gov.ru, November 30, 2021.

12. Resolution of the Government of the Russian Federation No. 110 on Standards of Information Disclosure by Heat Supply Organizations, Heat Network Organizations, and Tariff Regulatory Authorities in Heat Supply dated January 26, 2023 // Official Internet Portal of Legal Information http://pravo.gov.ru, January 30, 2023.

13. Explanatory Note to the Draft Federal Law on Amending the Federal Law on Heat Supply // https://sozd.duma.gov.ru/bill/388059-7.

14. Resolution of the Government of the Russian Federation No. 2033 on Amending Certain Acts of the Government of the Russian Federation dated November 25, 2021 // Official Internet Portal of Legal Information http://pravo.gov.ru, November 27, 2021.

15. Review of Judicial Practice on Issues Related to the Application of Federal Law No. 223-FZ on the Procurement of Goods, Works, and Services by Certain Types of Legal Entities dated July 18, 2011 approved by the Presidium of the Supreme Court of the Russian Federation on May 16, 2018 // Bulletin of the Supreme Court of the Russian Federation. – No. 2, February. – 2019.

Система Orphus

Loading...
Up