Modern Carbon Regulation in Russia: Assessment of Limitations and Possible Solutions

 
PIIS231243500029319-8-1
DOI10.61525/S231243500029319-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Research Scientist of the Laboratory of Environment and Rational Natural Resource Use of Transneft R&D, LLC
Affiliation: Transneft R&D, LLC
Address: Russian Federation,
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 4
Pages60-68
Abstract

With the climate agenda becoming increasingly important at the state level, we need to develop approaches and implement measures to effectively manage greenhouse gas emissions, as well create a regulatory framework that will contribute to the wider adoption of low-carbon development practices. Climate regulation laws are currently being actively developed and improved in Russia. Some aspects of the existing laws require clarification. The article analyzes aspects of corporate management in the field of climate change adaptation, the legal framework providing climate regulation and some of its vulnerabilities, as well as ways to eliminate the identified shortcomings.

Keywordscarbon regulation, greenhouse gases, sustainable development, climate agenda
Received18.08.2023
Publication date24.01.2024
Number of characters30590
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение
2 Вопрос глобального изменения климата активно обсуждается в международной практике: более 190 стран [1] приняли целевые показатели по достижению углеродной нейтральности в долгосрочном развитии. Россия не является исключением.
3 В конце 2021 года утверждена Стратегия социально-экономического развития Российской Федерации с низким уровнем выбросов парниковых газов до 2050 г. [2]. Низкоуглеродная стратегия России предполагает два сценария развития страны: инерционный и целевой (интенсивный). Интенсивный сценарий ставит своей целью достижение углеродной нейтральности Российской Федерацией к 2060 г. Основной упор при этом делается на повышение поглотительного потенциала российских лесов.
4 В качестве мер по реализации Стратегии низкоуглеродного развития в Российской Федерации происходит настройка нормативной связи , связанная с регулированием выбросов парниковых газов, внедрением низкоуглеродных технологий и климатических проектов, формированием устойчивого национального рынка углеродных единиц.
5 Несмотря на отсутствие конкретных показателей по сокращению выбросов для отдельных отраслей промышленности в Стратегии РФ, предприятиям необходимо предусмотреть мероприятия для достижения поставленных целей. В настоящий момент, Министерством энергетики Российской Федерации разработан план адаптации топливно-энергетического комплекса к климатическим изменениям. В документе указаны основные риски, с которыми может столкнуться отрасль вследствие изменений климата, а также мероприятия, способные смягчить последствия реализации данных рисков.
6 Наличие данного тренда на государственном уровне говорит о важности внедрения принципов устойчивого развития и климатической повестки в корпоративное управление компаний топливно-энергетического комплекса. Многие российские организации уже начали реализацию процессов по климатической адаптации, однако в настоящий момент это не приняло повсеместного характера.
7 Таким образом, активное развитие законодательства в части углеродного регулирования свидетельствует о высокой степени заинтересованности во внедрении мероприятий по снижению негативных эффектов глобального изменения климата и сокращению выбросов парниковых газов.
8 Основы российского углеродного регулирования
9 В качестве мер по реализации целей Стратегии низкоуглеродного развития России происходит активное развитие нормативной базы климатического регулирования. Российские документы опираются на международные соглашения в области адаптации к изменениям климата, в том числе, на Парижское соглашение 2015 г. Рамочной конвенции ООН по изменению климата (вступило в силу для Российской Федерации 6 ноября 2019 года), целью которого является противодействие росту средней годовой температуры к середине 21 века [3]. Тем не менее соглашение не обозначает конкретных мер и целевых показателей для государств, участвующих в соглашении. Важность принятия интенсивных мер по сокращению выбросов обуславливается тем, что на 2020 год повышение среднего уровня глобальной температуры составило 1,15о С относительно доиндустриального [4]. При этом по мнению исследователей, достижение целей Парижского соглашения будет невозможно без реальных усилий со стороны компаний [5].

views: 47

Readers community rating: votes 0

1. Climate Action. URL: https://climateaction.unfccc.int/ (date of accessed: 03.07.2023).

2. Social and Economic Development Strategy of the Russian Federation with Low Greenhouse Gas Emissions up to 2050 approved by Decree of the Government of the Russian Federation No. 3052‑р dated October 29, 2021. Moscow, 2021. 36 p.

3. Paris Agreement // United Nations. URL: https://unfccc.int/files/essential_background/convention/application/pdf/english_paris_agreement.pdf (date of accessed: 29.06.2023).

4. State of the Global Climate in 2022 // World Meteorological Organization: website. URL: https://public.wmo.int/en/our-mandate/climate/wmo-statementstate-of-global-climate (date of accessed: 04.07.2023).

5. Grove H., Clouse M., Xu T. Climate change risk: Challenge for corporate governance // Journal of Governance and Regulation. 2021. No. 10. P. 258–268. DOI: 10.22495/jgrv10i2siart7

6. Krasnova I.O. Economic Measures to Limit Greenhouse Gas Emissions: Comparative Legal Context // Bulletin of the Kutafin University. 2022. No. 5. P. 104–113.

7. Carbon Credit Register. URL: https://carbonreg.ru/ru/ (date of accessed: 04.07.2023).

8. Climate Change Adaptation Plan for the Fuel and Energy Sector of the Russian Federation approved by Order of the Ministry of Energy of Russia No. 280 dated March 31, 2022. Moscow, 2022. 17 p.

9. Matveeva O. The Russian Fuel and Energy Sector Sets a Course for Carbon Neutrality // RBC. URL: https://plus.rbc.ru/news/61b9bf037a8aa9fe098c6156?ysclid=le8etjvif5625712926 (date of accessed: 21.04.2023).

10. Recommendations of the Task Force on Climate-Related Financial Disclosures. Task Force on Climate-Related Financial Disclosures. URL: https://assets.bbhub.io/company/sites/60/2021/10/FINAL‑2017-TCFD-рeport.pdf (date of accessed: 04.07.2023).

11. Terentyev N.E. Climate Change as a Corporate Development Factor: Corporate Strategies and Guidelines for the State Industry Policy // Problems of Forecasting. 2021. No. 5 (188). P. 54–63.

12. SIBUR Successfully Passed International Certification for Reducing Greenhouse Gas Emissions // SIBUR. URL: https://www.sibur.ru/ru/press-center/news-andpress/sibur-uspeshno-proshel-mezhdunarodnuyusertifikatsiyu-sokrashcheniya-vybrosov-parnikovykhgazov/ (date of accessed: 04.07.2023).

13. IPCC 2006, 2006 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories, Prepared by the National Greenhouse Gas Inventories Programme, Eggleston H.S., Buendia L., Miwa K., Ngara T. and Tanabe K. (eds). Published: IGES, Japan. 28 p.

14. SIBUR Announced the Start of Its Green Formula Forest Management Program // SIBUR. URL: https://www.sibur.ru/ru/press-center/news-and-press/siburobyavil-o-starte-lesoklimaticheskoy-programmyzelenaya-formula/ (date of accessed: 04.07.2023).

15. The Federal Forestry Agency and Gazprom Neft Plan Pilot Reforestation Projects. Roslesinforg. URL: https://roslesinforg.ru/news/all/9157/?ysclid=ljcv2caolm66022650 (date of accessed: 04.07.2023).

16. Legal Nature of Carbon Credit Units in Russia // Center for Strategic Research. URL: https://static.agriecomission.com/uploads/Правовая_природа_углеродных_единиц_в_России.pdf (date of accessed: 04.07.2023).

17. Greenhouse Gas Protocol. URL: https://ghgprotocol.org/ (date of accessed: 29.06.2023).

18. Zhavoronkova N.G., Agafonov V.B. The Role of National Climate Law in the “Energy Transition” Assurance // Current Issues of Russian Law. 2022. Vol. 17. No. 2. P. 151–162.

19. Why Finland has been so lucky with forest fires? // northumberland.gov.uk. URL: https://www.northumberland.gov.uk/NorthumberlandCountyCouncil/media/Fire-and-Rescue/Wildfire Prevention Manual/Why-are-there-so-few-Forest-Fires-in-Finland-HLindberg.pdf (date of accessed: 29.06.2023).

20. Ready for Transition to Intensive Forest Management. Lesprominform. URL: https://lesprominform.ru/jarticles.html?id=5832&ysclid=ljpdjvczac659458135 (date of accessed: 05.07.2023).

Система Orphus

Loading...
Up