Agreements of the Russian Federation with Certain Foreign Countries on Delimitation and Development of Adjacent Maritime Spaces, Their Role in the Development of the Unitization Law System

 
PIIS231243500026194-1-1
DOI10.18254/S231243500026194-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor of the Department of Legal Regulation of the Fuel and Energy Complex of the International Institute of Energy Policy and Diplomacy of the Moscow State Institute of International Relations (University) of the Ministry of Foreign Affairs of the Ru
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations (University) of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation (MGIMO University)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 2
Pages36-42
Abstract

In the modern period of formation of unitization legal system it is necessary to summarize the world experience of conclusion and use of unitization agreements in the development of hydrocarbon deposits, maritime spaces, their delimitation between neighboring and opposite states. This article reviews the peculiarities of the approach to the problems of determining the relations of cooperation of the Russian Federation with certain states in the delimitation and use of adjacent maritime spaces in order to use them effectively and efficiently and to avoid negative impact on the environment. Relations in this area should be based on general principles of international unitization, which requires generalization of world practice in this field, creation of the legal framework of unitization agreements on this basis both at the international and national level promoting the harmonization of interests of all participants in development, the development of transboundary fields in the most effective and efficient way, and the decrease of negative impact on the environment.

Keywordsenergy law, unitization agreements, transboundary fields, development of adjacent maritime spaces
Received12.03.2023
Publication date27.06.2023
Number of characters17106
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Российская Федерация уделяет значительное внимание регулированию отношений, связанных с реализацией прав на межгосударственные трансграничные месторождения, в части порядка освоения таких месторождений углеводородного сырья, определения их правового статуса. Особую значимость в настоящее время приобретают вопросы разграничения с сопредельными государствами участков дна морских пространств, континентального шельфа Каспийского моря, Балтийского моря, Баренцева моря, Северного Ледовитого океана, определения условий по сотрудничеству в соответствующих зонах, порядка распределения доходов, управления этой деятельностью и т.д.
2 Для решения указанных вопросов Российской Федерацией заключены следующие Соглашения : с Азербайджанской Республикой о разграничении сопредельных участков дна Каспийского моря 2002 года [1],с Республикой Казахстан о разграничении дна северной части Каспийского моря в целях осуществления суверенных прав на недропользование 2003 года [2], с Литовской Республикой о разграничении исключительной экономической зоны и континентального шельфа в Балтийском море 2003 года [3]; Договор между Российской Федерацией и Королевством Норвегия о разграничении морских пространств и сотрудничестве в Баренцевом море и Северном Ледовитом океане 2010 года [4].
3 В 2001 году между Россией и Азербайджаном было подписано Совместное заявление о принципах сотрудничества на Каспийском море, в котором было предложено разграничить дно Каспийского моря между соответствующими сопредельными и противолежащими государствами на секторы на основе метода срединной линии, проводимой с учетом равно удаленности точек и модифицированной по договоренности сторон, а также с учетом общепризнанных принципов международного права и сложившейся практики на Каспии. Стороны согласились, что за каждым из прибрежных государств в образуемом в результате такого раздела секторе будут признаваться исключительные права в отношении минеральных ресурсов.
4 Во исполнение указанного Совместного заявления 23 сентября 2002 года между Российской Федерацией и Азербайджанской Республикой было подписано Соглашение о разграничении сопредельных участков дна Каспийского моря, согласно которому указанные субъекты договорились осуществлять свои суверенные права в отношении разработки минеральных ресурсов и другой правомерной хозяйственно-экономической деятельности, связанной с пользованием недрами дна Каспийского моря, в пределах своих донных секторов до линии разграничения. Согласно статьи 1 Соглашения дно Каспийского моря и его недра разграничиваются между Сторонами на основе метода срединной линии, проводимой с учетом равноудаленности точек, а также с учетом общепризнанных принципов международного права и сложившейся на Каспии практики. В данном Соглашении сторонами были установлены географические координаты прохождения линии разграничения сопредельных участков дна Каспийского моря между Российской Федерацией и Азербайджанской Республикой. Соглашением определено, что стороны осуществляют свои суверенные права в отношении минеральных ресурсов и другой правомерной хозяйственно-экономической деятельности, связанной с недропользованием на дне, в пределах своих донных секторов/зон до линии разграничения, определенной в первой статье. В соответствии со статьей 2 Соглашения разработка минеральных ресурсов структур, пересекаемых линией разграничения, должна осуществляться на основе международной практики, применяемой при освоении трансграничных месторождений, уполномоченными организациями, назначенными правительствами сторон. Во исполнение Соглашения уполномоченной организацией от российской стороны Правительство РФ назначило ОАО «Нефтяная компания «Лукойл». Со стороны Азербайджана в качестве уполномоченной компании выступает Государственная нефтяная компания Азербайджана (ГНКАР). Правительство РФ и Правительство Азербайджана должны обеспечивать своим уполномоченным организациям оформление права на разработку находящихся на указанных территориях минеральных ресурсов. При заключении данного Соглашения договорились о том, что в своей деятельности Россия и Азербайджан будут содействовать достижению общего согласия прикаспийских государств о разграничении дна Каспийского моря с учетом принципов настоящего Соглашения [5].

views: 149

Readers community rating: votes 0

1. Agreement between the Russian Federation and the Republic of Azerbaijan on the Delimitation of the Adjacent Parts of the Seabed of the Caspian Sea dd. September 23, 2002 http://base.garant.ru/1156242/

2. Agreement between the Russian Federation and the Republic of Kazakhstan on the Delimitation of the Seabed of the Northern Part of the Caspian Sea for the Purpose of Exercising Sovereign Rights to Subsoil Management [Ratified by Federal Law of the Russian Federation No. 40-ФЗ dd. April 5, 2003.] - Corpus of Legislative Acts of the Russian Federation, November 24, 2003. – No. 47.

3. Russian Federation. Laws. On the Ratification of the Agreement between the Russian Federation and the Republic of Lithuania on the Delimitation of the Exclusive Economic Zone and the Continental Shelf in the Baltic Sea: Federal Law No. 70-ФЗ dd. June 9, 2003 [adopted by the State Duma on May 21, 2003: approved by the Federation Council on May 28, 2003]. https://legalacts.ru/doc/federalnyi-zakon-ot-09062003-n-70-fz-o

4. Treaty between the Russian Federation and the Kingdom of Norway on Maritime Delimitation and Cooperation in the Barents Sea and the Arctic Ocean dd. September 15, 2010 http://www.kremlin.ru/supplement/707

5. Executive Order of the Government of the Russian Federation No. 1025-р on Designation of LUKOIL Oil Company OJSC as the Authorized Organization for the Joint Development of Hydrocarbon Resources of the Khvalynskoye Field with the Kazakh Party dd. July 25, 2002. - Corpus of Legislative Acts of the Russian Federation dd. August 5, 2002. – No. 31. Art. 3148.

6. Executive Order of the Government of the Russian Federation No. 1026-р on Designation of Rosneft Oil Company OJSC as the Authorized Organization for the Joint Development of Hydrocarbon Resources of the Kurmangazy Structure with the Kazakh Party dd. July 25, 2002. - Corpus of Legislative Acts of the Russian Federation dd. August 5, 2002. – No. 31. Art. 3149.

7. Executive Order of the Government of the Russian Federation No. 1094-р on Designation of RN-Kazakhstan LLC as the Authorized Organization for the Joint Development of Hydrocarbon Resources of the Kurmangazy Structure with the Kazakh Party dd. August 8, 2003. - Corpus of Legislative Acts of the Russian Federation dd. August 18, 2003. – No. 33.

8. Executive Order of the Government of the Russian Federation No. 1694-р on Designation of Tsentr Kaspneftegaz LLC as the Authorized Organization for the Joint Development of Hydrocarbon Resources of the Tsentralnaya Geological Structure with the Kazakh Party dd. November 24, 2003. - Corpus of Legislative Acts of the Russian Federation dd. December 1, 2003. – No. 48. Art. 4688.

9. Vylegzhanin, A.N. International Law and Transboundary Natural Resources: Modern Mechanisms of Joint Management. / A.N. Vylegzhanin // MGIMO portal, interviews with experts. - URL: http://old.mgimo.ru/news/experts/document185294.phtml

Система Orphus

Loading...
Up