Challenging Aspects of the Legal Regulation of the Use of Unmanned Aerial Vehicles and the Tasks of Ensuring Security of the Fuel and Energy Complex Facilities

 
PIIS231243500022461-5-1
DOI10.18572/2312-4350-2021-1-55-58
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
Address: Russian Federation
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 1
Pages55-58
Abstract

In accordance with the Energy Strategy of the Russian Federation for the Period until 2035, the unmanned and “connected” transport technologies are referred to technologies the application of which can entail organizational and technological changes in management and functioning of electric power systems and facilitate the transition of energetics to a new technological basis (the so-called “energy transition”). Unmanned aerial vehicles can be used by companies of the fuel and energy complex to ensure security and anti-terrorist protection of their facilities and to optimize their business expenses aimed at the production efficiency enhancement. However, the current legal regulation of the use of unmanned aerial vehicles is not developed to a sufficient extent. The author concludes that it is expedient to systematize and consolidate the rules for the use of unmanned aerial vehicles either in specific statutory acts or in a separate statutory act ensuring regulated exploitation of unmanned aerial vehicles in the territory of fuel and energy complex facilities.

Keywordsenergy law, energy transition, unmanned aerial vehicles, energy security
Received16.01.2021
Publication date01.03.2021
Number of characters7116
Cite     Download pdf
1 Согласно Доктрине энергетической безопасности Российской Федерации [1] целью обеспечения энергетической безопасности является поддержание защищенности экономики и населения страны от угроз энергетической безопасности на уровне, соответствующем требованиям законодательства Российской Федерации. Среди ключевых целей обеспечения энергетической безопасности отметим обеспечение антитеррористической защищенности и безопасности инфраструктуры объектов топливно-энергетического комплекса, в том числе в условиях чрезвычайных ситуаций. Недостаточные темпы разработки и внедрения новых средств антитеррористической защиты инфраструктуры и объектов топливно-энергетического комплекса отнесены в соответствии с Доктриной энергетической безопасности Российской Федерации к рискам в области энергетической безопасности, связанным с трансграничными вызовами угрозами энергетической безопасности.
2 Совершенствование нормативно-правовой базы по вопросам обеспечения безопасного, надежного и устойчивого функционирования инфраструктуры и объектов энергетики, внедрение новой модели государственного регулирования в области промышленной безопасности с учетом степени риска возникновения аварий и масштаба их возможных последствий, совершенствование правовых механизмов привлечения к ответственности за нарушение требований промышленной безопасности также указаны среди ключевых задач по совершенствованию государственного управления в области обеспечения энергетической безопасности.
3 В соответствии с Энергетической стратегией Российской Федерации на период до 2035 года [2] технологии беспилотного и «подключенного» транспорта отнесены к технологиям, применение которых может повлечь за собой организационные и технологические изменения в управлении и функционировании электроэнергетических систем и способствовать переходу энергетики на новый технологический базис (так называемый «энергетический переход»).
4 В настоящее время рынок беспилотных летательных аппаратов стремительно развивается, что позволяет практически любому желающему приобрести необходимые комплектующие и собрать в «кустарных условиях» такой аппарат для личного пользования либо иных целей. Как раз эти цели могут быть в том числе направлены на совершение незаконных действий на территории промышленных объектов топливно-энергетического комплекса (далее — ТЭК), которые могут привести к повреждению инфраструктуры объекта и выводу из строя важных сооружений и технических устройств.
5 Помимо этого, беспилотные летательные аппараты могут применяться компаниями ТЭК в интересах обеспечения безопасности и антитеррористической защищенности своих объектов, а также для оптимизации хозяйственных расходов с целью увеличения эффективности производства.

views: 241

Readers community rating: votes 0

1. Order of the President of the Russian Federation No. 216 of May 13, 2019, On the Approval of the Energy Security Doctrine of the Russian Federation // Official internet portal of legal information. URL: http://www. pravo.gov.ru (date of access: May 14, 2019).

2. Decree of the Government of the Russian Federation No. 1523-р of June 9, 2020, On the Approval of the Energy Strategy of the Russian Federation for the Period until 2035 // Official internet portal of legal information. URL: http://www.pravo.gov.ru (date of access: June 11, 2020).

3. RUTM1 Is Headed for Seamless Integration in the Common Airspace // AERONET. URL: https://aeronet. aero/press_room/technology/2021_01_26_rutm1.

4. Gordeeva E. Unmanned Aerial Vehicles Will Monitor Gas Thefts / E. Gordeeva // Gazprom. Mezhregiongaz. Maykop. URL: http://adygregiongaz.ru/vorovstvo-gaza-budut-otslezhivat-bespilotniki/

5. ROSSETI Have Diagnosed an Electric Power Transmission Line Using a Russian Unmanned Aerial Vehicle for the First Time // Rosseti. 2015. February 9. URL: http://www.rosseti.ru/press/news/?ELEMENT_ ID=20778.

6. Romanova V.V. Problems, Strategic Aims and Tasks of the Legal Regulation of Energy Security // Romanova V.V. Problems and Tasks of the Legal Regulation of Energy Security and the Protection of Rights of Energy Market Participants : monograph / edited by V.V. Romanova. Moscow : Yurist, 2019. P. 14-48.

Система Orphus

Loading...
Up