Strategic Tasks of the Development of the Fuel and Energy Complex and Training of Top Qualifi cation Energy Law Specialists

 
PIIS231243500022432-3-1
DOI10.18572/2312-4350-2021-1-20-25
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Kutafin Moscow State Law University (MSAL)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 1
Pages20-25
Abstract

Today, training of specialized top qualification legal specialists for the fuel and energy complex becomes of special relevance. The energy industry of the Russian Federation is being actively developed, new areas and new tasks appear, the solution of which requires due legal regulation. A great number of legal research including comparative legal research is needed to set up a regulatory framework regulating the application of digital technologies in the energy industry, the use of hydrogen energetics, renewable energy sources, unmanned aerial vehicles and many other breakthrough areas of further development of the fuel and energy complex. Such work needs to be performed on a systemic basis by professional top qualification legal specialists. This area of training of top qualification specialist for the fuel and energy complex deserves comprehensive support as it is in line with the tasks of assurance of energy security and the energy law and order both on the national and international levels.

Keywordsenergy law, energy strategy, training of top qualification specialists, academic degree awarding procedure
Received16.01.2021
Publication date01.03.2021
Number of characters15865
Cite     Download pdf
1 Согласно Доктрине энергетической безопасности Российской Федерации, утвержденной Указом Президента Российской Федерации от 13 мая 2019 года № 216, совершенствование нормативно-правовой базы, кадровая обеспеченность организаций топливно-энергетического комплекса относятся к задачам по обеспечению энергетической безопасности.
2 Развитие кадрового потенциала, развитие отраслевой системы профессиональных квалификаций и компетенций с учетом приоритетных направлений технологического развития отраслей топливно-энергетического комплекса отнесено к стратегическим задачам в соответствии с Энергетической стратегией Российской Федерации на период до 2035 года (далее по тексту — Энергетическая стратегия).
3 Для достижения поставленных стратегических целей в условиях прогнозируемых изменений мировой экономики и экономики Российской Федерации согласно Энергетической стратегии потребуется ускоренный переход (модернизационный рывок) к более эффективной, гибкой и устойчивой энергетике, способной адекватно ответить на вызовы и угрозы в своей сфере и преодолеть имеющиеся проблемы. Значительное внимание в Энергетической стратегии уделяется необходимости совершенствования действующего и разработки нового нормативного правового регулирования, в том числе в области прорывных технологий: цифровой трансформации энергетики; водородной энергетики; использования возобновляемых источников энергии и накопителей энергии; использование беспилотного и «подключенного» транспорта; использования сжиженного природного газа и др.
4 Правовое обеспечение в сфере энергетики касается всех граждан страны, коммерческих, некоммерческих организаций. Без обеспечения энергетическими ресурсами невозможно жить, заниматься какой-либо деятельностью. Вопросы бесперебойного снабжения энергетическими ресурсами, адекватные цены на энергетические ресурсы, безаварийное функционирование энергетической инфраструктуры являются актуальными для каждого жителя в силу объективных причин. Фундаментальной задачей энергетического права является обеспечение надлежащего состояния энергетического правопорядка. Выделяя принципиальную задачу правового регулирования в сфере энергетики, А.Г. ЛисицынСветланов отмечает, что «обеспечение баланса интересов энергетических компаний, значительная часть деятельности которых связана с внешним рынком, и общественных интересов внутри страны, связанных с энергообеспеченностью населения, рассматривающих энергоресурсы как национальное достояние. В данном случае необходим системный подход, сочетающий принятие актов публичного и частного права, а также обеспечение правом баланса частных и публичных интересов. Выполнение этих условий необходимо для энергетического права — центрального звена регулирования в сфере энергетики» [1].

views: 198

Readers community rating: votes 0

1. Lisitsyn-Svetlanov A.G. Parameters of the Legal Policy in Energetics / A.G. Lisitsyn-Svetlanov // Energy Law Forum. 2020. No. 2. P. 7-15.

2. MSAL. Dissertation Boards. URL: https://www.msal.ru/content/ob-universitete/sovety/dissertatsionnyesovety/

3. Saint Petersburg State University. Dissertation Boards. URL: https://disser.spbu.ru/nomenklaturanauchnykh-spetsialnostej-i-otraslej-nauki.html#p2

4. Federal Portal of Statutory Act Drafts. URL: https://regulation.gov.ru/Projects/List?type=Grid#npa=111050.

5. Federal Portal of Statutory Act Drafts. URL: https://regulation.gov.ru/Projects/List?type=Grid#npa=111050.

6. Extended OECD Classifier. URL: https://regnum.ru/uploads/docs/2019/10/15/regnum_file_1571148 358362704.pdf.

7. Federal Portal of Statutory Act Drafts. URL: https://regulation.gov.ru/ ID проекта 01/02/11-20/00111050.

8. Decree of the Government of the Russian Federation No. 1792-р of August 23, 2017 On the Approval of a List of Scientific Organizations and Educational Institutions of Higher Education Vested with the Rights Stipulated by Paragraphs 2 to 4, Clause 3.1, Article 4 of Federal Law No. 127-ФЗ of August 23, 1996 // Official internet portal of legal information. URL: http://www.pravo.gov.ru. 25.08.2017.

9. The Order on Awarding of Academic Degrees at the Saint Petersburg State University. URL: https://spbu.ru/ sites/default/files/20160901_6821_1.pdf.

10. The Procedure for Awarding of Academic Degrees at the Saint Petersburg State University. URL: https:// spbu.ru/sites/default/files/prisuzhdenie_stepeney_1.pdf.

11. Kleandrov M.I. Fundamental Bases of Energy Law / M.I. Kleandrov // Energy Law Forum. 2020. No. 2. P. 16-23.

Система Orphus

Loading...
Up