Civilizational Space of Orient Countries in thr 21st Century: Unique Features and Western Influence

 
PIIS013122270028177-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-9-119-128
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: University of Tyumen
Address: 6, Ul. Volodarskogo, Tyumen, 625003, Russian Federation
Affiliation: Institute of China and Contemporary Asia of the RAS
Address: 32, Prosp. Nakhimovskiy, Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 9
Pages119-128
Abstract

This article examines civilizational features of development of Orient countries (with an emphasis on China, Japan and the Korean Peninsula as well as India) that, in the new millennium, are system-forming players in the global political and economic arena striving to achieve leading positions in unofficial ratings of global influence. Having successfully passed the stage of Westernization of social and economic structure and at the same time preserving their own identity, Orient countries have entered the era of expanding globalization as its main beneficiaries. In cultural and historical terms, China, Japan and the Republic of Korea represent a rather unusual combination of Western market-pragmatic and Oriental Confucian-Buddhist models (with elements of national religious and ethical schools in Japan and the Republic of Korea), which determines their high ability to hybridize foreign and their own specific experience of progressive development. The same can be noted about India that is often referred to as a huge Asian democracy, successfully combining Western experience with its original traditions, culture and mentality. However, today even in Japan, historically considered the most Western-centered country in Asia, the attitude towards European and American values based on emphasized individualism, the desire to quickly achieve results without regard to the interests of the partner and the use of not always ethically correct methods of competition, is changing. It is not rejected per se, but mostly manifests in a form of doubt about their universal applicability to the Japanese reality – largely expressed among young people. For the mentality of Orient countries, the “long game” is extremely important, so as the promotion of a development model, according to which the coordinating role of the state as a common mediator, an undoubted authority for an ordinary citizen, major official, and the head of a large corporation, is great in conducting domestic and foreign policy. Nevertheless, interaction with Western ideas and approaches continues, which is why it is premature to say that Orient countries are no longer a subject to any external civilizational influence. The assimilation of Western experience is still relevant, only the forms and perception of this process inevitably change.

KeywordsWest and Orient, civilizational features, development experience, politics and economics, social structure, the role of the state and the individual
AcknowledgmentThe research was supported by the Russian Science Foundation (grant no. 22-78-10118, https://rscf.ru/project/22-78-10118/).
Received20.10.2023
Publication date30.09.2023
Number of characters30910
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Само понятие “цивилизация” вошло в европейскую научную мысль в середине XVIII века (Дж. Вико, А. Фергюсон, Й. Гердер) больше как синоним слова “культура”, но с расширенным набором характеристик, выходящих за рамки стандартных религиозно-философских представлений об отличительных чертах той или иной нации (родственной группы наций). Впоследствии это понятие неоднократно пересматривалось и дополнялось, особенно в XX в., когда появился цивилизационный подход как совокупность уникальных черт, присущих конкретному типу развития региональных сообществ.
3 К началу XX в. сформировалось устойчивое глобальное разделение на регионы-лидеры (в основном Северная Америка и Западная Европа), регионы, занимающие промежуточное положение (Центральная и Восточная Европа, некоторые страны Латинской Америки), и регионы-аутсайдеры, куда вошли исламский мир и практически весь восток, юг и юго-восток Евразийского континента [1, pp. 58-60]. По сути, странам Востока отказывали в особом цивилизационном пути, предрекая им явный дальнейший упадок и малозначительную роль в европоцентричной картине мира – другими словами, роль сырьевого и трудового придатка, без перспектив занять весомое место в системе международных отношений.
4 Однако уже в 1920–1930-е годы общая тональность оценок в отношении государств Восточной Азии изменилась, что преимущественно было связано с успехами Японии на пути капиталистических реформ и ее вхождением в число государств, имеющих колонии. Некоторые исследователи указывали также на огромный потенциал Индии и Китая, который вполне мог быть реализован в случае объединения этих государств под руководством сильных и независимых национальных правительств.
5 В предлагаемой статье авторы не ставят цели подробно рассмотреть эволюцию воззрений ученого сообщества в вопросах цивилизационной состоятельности рассматриваемого региона, но ряд концепций упомянуть необходимо. На протяжении XX в. формируются две крупные научные школы: культурно-историческая (Г. Данилевский, П. Сорокин, О. Шпенглер, А. Тойнби) и культурно-материалистическая (М. Вебер, М. Блок, Л. Февр, Ф. Бродель). Если в первой школе выделялось определяющее значение духовных факторов для формирования и развития цивилизаций, то вторая акцентировала внимание преимущественно на факторах экономического роста и материального производства [1, pp. 57-60, 83-85].
6 Важная для характеристики рассматриваемых стран концепция “жизненного цикла”1 наций и государств вышла именно из культурно-исторической школы, в то время как культурно-материалистическая школа предложила идею факторов экономического роста, без которых невозможно занять лидирующие позиции на мировой арене. Если представители первой школы оставляли возможность “возрождения” восточноазиатских наций в отдаленном будущем, то представители второй не видели для этого особых предпосылок. Однако стремительный рост ряда экономик стран Востока (Японии, Китая и Республики Корея) во второй половине XX в., а также экономический расцвет Индии в 1990-х годах, произошедший благодаря успешной адаптации западной модели, показал поспешность негативных оценок. 1. Речь идет о прохождении национальных государств через этапы зарождения, становления, созревания, увядания и распада с неоднократным повторением этого цикла в новых условиях, но с сохранением твердого “ядра” (ценностей и свойств), в котором зашифрован узнаваемый цивилизационный код.

Number of purchasers: 3, views: 183

Readers community rating: votes 0

1. Kroeber A.L. Style and civilization. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1957. 182 p.

2. Nureev R.M. Comparison of Economic Systems in the Space: Civilizational Approach to Analysis. Terra Economicus, 2010, vol. 8, no. 2, pp. 138-153. (In Russ.)

3. Yamazaki M. Asia, a Civilization in the Making. Foreign Affairs, 1996, vol. 75, no. 4, pp. 106-118. Available at: https://www.foreignaffairs.com/articles/asia/1996-07-01/asia-civilization-making (accessed 24.02.2023).

4. Filipenko A.S. Civilizational Aspects of Economic Development. Teoreticheskaya Ekonomika, 2013, no. 5 (17), pp. 38-47. (In Russ.)

5. Lee Yong Wook. Performing Civilizational Narratives in East Asia: Asian Values, Multiple Modernities, and the Politics of Economic Development. Review of International Studies, 2020, vol. 46, iss. 4, pp. 456-476. Available at: https://doi.org/10.1017/S0260210520000212

6. Mesheryakov A.N. Reforms of the Meiji Period: Human Dimension. Ezhegodnik “Japonia”, 2018, vol. 47, pp. 350-367. (In Russ.). Available at: https://doi.org/10.24411/0235-8182-2018-10017

7. Chugrov S.V. Different Interpretation of the WWII Results in Modern Japan. Polis. Politicheskie Issledovaniya, 2020, vol. 29, no. 5, pp. 22-45. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.17976/jpps/2020.05.03

8. Pakhomov O. East Asian Civilization and the Problem of Region Making. Millennial Asia. An International Journal of Asian Studies, 2021, vol. 12 (1), pp. 57-75. Available at: https://doi.org/10.1177/0976399620940467

9. Tonby O., Woetzel J., at al. Asia’s Future is Now. McKinsey Global Institute. July 2019. 20 p. Available at: https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/featured%20insights/asia%20pacific/asias%20future%20is%20now/asias-future-is-now-final.pdf (accessed 24.02.2023).

10. Malashenko A.V., Nisnevich Yu.A., Ryabov A.V. Becoming of Postindustrial Planetary Civilization. Voprosy Teoreticheskoy Ekonomiki, 2020, no. 2, pp. 86-98. (In Russ.) DOI: 10.24411/2587-7666-2020-10205

11. Huang F. The World is Moving East, Fast. Allianz Research, 18.01.2021. 19 p. Available at: https://www.allianz.com/content/dam/onemarketing/azcom/Allianz_com/economic-research/publications/specials/en/2021/january/2021_01_18_AsiaPostCovid19.pdf (accessed 20.02.2023).

12. Geun Lee. East Asian Soft Power and East Asian Governance. Journal of International and Area Studies, 2009, vol. 16, no. 1, pp. 53-66. Available at: https://s-space.snu.ac.kr/bitstream/10371/96475/1/4.East-Asian-Soft-Power-and-East-Asian-Governance-Geun-Lee.pdf (accessed 25.06.2023).

13. Leontieva E.O., Belokopytova M.S. Confucius Institute as an Instrument of China’s Foreign Policy. Regionalistika, 2016, vol. 3, no. 5, pp. 51-59. (In Russ.) Available at: http://regionalistica.org/images/2016-05.pdf (accessed 20.02.2023).

14. Pae H.K. Script Effects as the Hidden Drive of the Mind, Cognition, and Culture. Cham, Switzerland, Springer, 2020. 267 p. Available at: https://doi.org/10.1007/978-3-030-55152-0 (accessed 20.02.2023).

15. Aronson B. Corporate Governance Models and Practices in Japan and East Asia: Proceedings of a Panel Discussion. Columbia Journal of Asian Law, 2013, vol. 27, no. 1, pp. 220-254. Available at: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2395059 (accessed 16.02.2023).

16. Buluswar S., Friedman Z., Mehta P., Mitra S., Sathre R. 50 Breakthroughs. Critical Scientific and Technological Advances Needed for Sustainable Global Development. Institute for Globally Transformative Technologies. Berkeley, 2019. 1021 р. Available at: https://downloads.ctfassets.net/f7hp8esjm2is/3ODuE7IMah8xzYhhgOqRgf/eeca63c0fc5bb9a291f5a763e7ad50e0/50BT_Full_report.pdf (accessed 16.02.2023).

17. Cheng Kai-ming. Advancing 21st Century Competencies in East Asian Education Systems. Asia Society. Centre for Global Education. February 2017. 26 p. Available at: https://asiasociety.org/files/21st-century-competencies-east-asian-education-systems.pdf (accessed 16.02.2023).

Система Orphus

Loading...
Up