Contradictions and Conflicts in the Multilateral Trading System

 
PIIS013122270028174-2-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-9-5-14
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Sector
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 9
Pages5-14
Abstract

Although the Doha Round is prominent for its Development Agenda that pays special attention to the needs of developing countries, it is the contradictions between this group of countries and the developed ones that brought the multilateral negotiations to the deadlock. The stagnation of the Doha Round made protectionism an easy choice for too many. Protectionist response to external shocks becomes especially damaging to the multilateral trading system when WTO basic rules are ignored, which is just the case of the US trade policy. A really hard issue was posed in front of the WTO by Washington with the suspension of the work of the Appellate Body and subsequent paralysis of the Dispute Settlement, one of the pillars of the multilateral trading system. The significance of this case goes beyond the multilateral trading system because the experience of the WTO in this field is extremely important for the emerging system of global governance. Since the creation of the WTO the world economy has undergone great changes and major challenges arose that are still to be attended by the multilateral trading system. Moreover, some existing WTO provisions are to be clarified in order to eliminate uncertainty and double interpretation that allow countries to resort to discriminatory practices with impunity. The resumption of the full operation of the multilateral trading system is hardly possible without a review of the decision-making procedure based now on the consensus and single undertaking rules. Changing the decision-making process is a fundamental problem in the multilateral trading system. Plurilateral agreements do not eliminate it but allow the countries concerned to meet challenges that are most important to them. The resolution the 12th ministerial conference is critically important: it sets to summarize proposals for reforming the WTO and prepare a draft decision on their basis by the next conference which is scheduled for February 2024. Taking into account that the divergence of national economic interests will persist indefinitely long, it can be assumed that the process of reforming the WTO will encounter considerable difficulties and will also take long period of time. Overcoming the stagnation of the multilateral trading system will remove an important obstacle that prevents the globalization from entering its next, integration stage, distinctive for the formation of the global governance system. The WTO is not the only, although very important, element of this system, the further development of which will require a close interaction between the main international organizations.

Keywordsmultilateral trading system, World Trade Organization, special and differential treatment, WTO dispute settlement system, plurilateral agreements
AcknowledgmentThe article was prepared within the project “Post-crisis world order: challenges and technologies, competition and cooperation’ supported by the grant from Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation program for research projects in priority areas of scientific and technological development (Agreement № 075-15-2020-783).
Received20.10.2023
Publication date30.09.2023
Number of characters30249
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Противоречия между участниками международной торговли проистекают из различий в национальных экономических интересах и уйдут в прошлое лишь вместе с носителями этих интересов. Мировое сообщество обладает средствами, позволяющими сглаживать торгово-экономические споры, уменьшать вероятность их перерастания в полномасштабные конфликты, а в случае возникновения последних – гасить их и уменьшать их негативные эффекты как для непосредственно вовлеченных сторон, так и для мировой экономики в целом. Такая, без преувеличения, высокая миссия возложена на созданную после Второй мировой войны многостороннюю торговую систему. В настоящее время она институционально представлена Всемирной торговой организаций (ВТО), выступающей одним из центральных звеньев всей современной системы глобального управления.
3 ВТО последовательно проводит курс на либерализацию международной торговли, контролирует соблюдение принципов недискриминации и транспарентности в торговой политике стран-членов, обеспечивает разрешение торговых споров, проводит многосторонние переговоры, призванные развивать систему регулирования международной торговли в соответствии с новыми задачами, которые ставит мировая экономика. Однако в деятельности организации уже длительное время наблюдается застой, который не позволяет ей в полной мере выполнять возложенные на нее функции. Усиливаются разногласия по поводу основных положений многосторонней торговой системы и направлений ее реформирования.
4

ОБОСТРЕНИЕ ТОРГОВЫХ ПРОТИВОРЕЧИЙ

5 Повестка текущего Дохийского раунда многосторонних торговых переговоров, начавшегося в 2001 г., была сформирована после продолжительных дискуссий. На первой после учреждения ВТО министерской конференции, состоявшейся в 1996 г. в Сингапуре, сфера деятельности организации была дополнена вопросами конкурентной политики, инвестиций, транспарентности правительственных закупок. Однако попытка развитых государств, предпринятая на 3-й конференции (1999 г., Сиэтл), включить эти вопросы в повестку дня раунда многосторонних торговых переговоров потерпела неудачу – как и их предложение принять общие для всех членов ВТО трудовые и экологические стандарты. Развивающиеся страны расценили эти инициативы как намерение развитых государств расширить перечень параметров конкурентоспособности за счет пунктов, по которым они обладают исторически сложившимися преимуществами. Согласовать повестку удалось лишь в 2001 г. на 4-й конференции, по месту проведения которой (Катар, Доха) раунд переговоров и получил свое название.
6 Однако даже будучи сильно урезанной по сравнению с исходным проектом действующая повестка оказалась трудновыполнимой. Некоторый прорыв удалось совершить лишь после 12 лет переговоров на 9-й конференции ВТО, состоявшейся в 2013 г. Заключенное тогда Соглашение по упрощению процедур в торговле стало немалым достижением ВТО, поскольку обеспечило некоторый прогресс в деле сокращения издержек международного торгового обмена и тем самым его дальнейшей либерализации. Однако результаты последующих конференций (2015 и 2017 гг.) оказались более чем скромными.

Number of purchasers: 3, views: 144

Readers community rating: votes 0

1. Bordoff J. America’s Landmark Climate Law. Finance & Development, December 2022, pp. 35-37. Available at: https://www.imf.org/en/Publications/fandd/issues/2022/12/america-landmark-climate-law-bordoff (accessed 25.05.2023).

2. McBride J., Siripurapu A. What’s Next for the WTO? New York, Council on Foreign Relations, 10.06.2022. Available at: https://www.cfr.org/backgrounder/whats-next-wto (accessed 25.05.2023).

3. Adlung R., Mamdouh H. Plurilateral Trade Agreements: An Escape Route for the WTO? WTO Working Paper ERSD-2017-03, January 2017. 23 p. Available at: https://www.wto.org/english/res_e/reser_e/ersd201703_e.htm (accessed 25.05.2023).

4. Low P. WTO Decision-Making for the Future. Staff Working Paper ERSD-2011-05, May 2011, 14 p. Available at: https://www.wto.org/english/res_e/reser_e/ersd201105_e.htm (accessed 25.05.2023).

5. Winslett G. Critical Mass Agreements: The Proven Template for Trade Liberalization in the WTO. World Trade Review, 2018, vol. 17, no. 3, pp. 405-426. Available at: https://doi.org/10.1017/S1474745617000295

6. Baldwin R., Evenett S. Revitalising Multilateral Trade Cooperation: Why? Why Now? And How? Baldwin R., Evenett S. eds. Revitalising Multilateralism: Pragmatic Ideas for the New WTO Director-General. London, CEPR Press, 2020, pp. 9-53. Available at: https://ecipe.org/wp-content/uploads/2020/12/Revitalisng_Multilateralism_Final_Version.pdf (accessed 25.05.2023).

7. Akman M.S., Armstrong S., Dadush U., Gonzalez A., Kimura F., Nakagawa J., Rashish P., Tamura A., Primo Braga C.A. World Trading System under Stress: Scenarios for the Future. Global Policy, 2020, no. 11, pp. 360-366. Available at: https://doi.org/10.1111/1758-5899.12776

8. Hoekman B., Mavroidis P.C. WTO Reform: Back to the Past to Build for the Future. Global Policy, 2021, vol. 12, iss. S3, pp. 5-12. Available at: https://doi.org/10.1111/1758-5899.12924

9. Schöfer T., Weinhardt C. Developing-Country Status at the WTO: The Divergent Strategies of Brazil, India and China. International Affairs, November 2022, vol. 98, no. 6, pp. 1937-1957. Available at: https://doi.org/10.1093/ia/iiac227

10. García-Herrero A. The Elephant in the Room of WTO Reform: China. CESifo Forum, March 2021, vol. 22, no. 2, pp. 22-29. Available at: https://www.cesifo.org/en/publications/2021/article-journal/elephant-room-wto-reform-china (accessed 25.05.2023).

11. Ahn D. Why Reform Is Needed: WTO ‘Public Body’ Jurisprudence. Global Policy, 2021, vol. 12, no. S3, pp. 61-70. Available at: https://doi.org/10.1111/1758-5899.12929

12. Hoekman B., Wolfe R. WTO Reform as a Triangular Problem among China, the EU and the US. CESifo Forum, March 2021, vol. 22, no. 2, pp. 12-16. Available at: https://www.cesifo.org/en/publications/2021/article-journal/wto-reform-triangular-problem-among-china-eu-and-us (accessed 25.05.2023).

13. Bown C.P. Mega-Regional Trade Agreements and the Future of the WTO. Global Policy, 2017, vol. 8, no. 1, pp. 107-112. Available at: https://doi.org/10.1111/1758-5899.12391

Система Orphus

Loading...
Up