Social Policy and Public Administration Ecosystems

 
PIIS013122270028169-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-9-129-138
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 9
Pages129-138
Abstract

The article examines the transformation of social policy in countries that prioritize the use of digital technologies in public administration. State integrated platforms – ecosystems –that emerge in these countries serve as a basis for social interaction, using data on organizations and citizens of one or more countries interactively, which leads to changes in social policy. The main changes of this kind include convergence of state and corporate structures for managing social processes and individualization of the state’s interaction with people. The article identifies the social imbalances that have limited the creation of a global ecosystem of social management and become the driver for the emergence of several types of such ecosystems. The analysis demonstrates that implementation of business models of digital transformation of public administration in some countries retains the historical continuity of the principles that underpinned their social policy earlier. The author concludes that the partnership role of the corporate sector in setting goals for social development leads to formation of cross-border horizontally oriented ecosystems in countries with social-democratic and liberal traditions. In countries with etatist and paternalistic value orientations the striving to achieve digital sovereignty leads to the introduction of an hierarchical principle of ecosystem formation. Meanwhile, countries with similar historical continuity and value orientations develop various digital forms of realization of public goods – monetary or in the form of socially valued services. As a result, the study proposes a typology of public administration ecosystems built on two bases. The first is the institutional basis of digital transformation, which implies the consolidation of the leading role of the state or public-private partnership, and the second is the one concentrating on social policy supported by digital technologies.

Keywordssocial evolution, social policy, social state, public-private partnership, social inequality, public administration ecosystem, digital transformation, digital platforms, digital maturity
AcknowledgmentThe article was prepared within the project “Post-crisis world order: challenges and technologies, competition and cooperation” supported by the grant from Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation program for research projects in priority areas of scientific and technological development (Agreement № 075-15-2020-783).
Received20.10.2023
Publication date30.09.2023
Number of characters28615
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Идея обеспечения роста общественного благосостояния за счет эффекта масштаба и оптимизации производства на основе использования результатов анализа статистических данных была сформулирована еще в конце XIX в. [1]. Необходимый уровень развития производительных сил для начала ее воплощения на практике был достигнут в середине 80-х годов XX в. в США. Сегодня эти подходы легли в основу формирования экосистем государственного управления стран, переходящих к новому технологическому укладу.
3 На современном этапе обязательным условием развития таких экосистем становится повышение эффективности социально-экономической политики. Для этого в единых источниках агрегируются как сведения о гражданах и организациях отдельных стран, так и групп стран, реализующих интеграционные проекты. Субъектом данного процесса являются организационные структуры управления, наделенные полномочиями по разработке соответствующих новым реалиям способов взаимодействия граждан, государственных органов и коммерческих организаций [2]. Таким образом, технологические изменения ведут к трансформации механизмов государственного управления. Цифровую форму приобретают национальные валюты и государственные услуги, преобразуется само содержание понятий “общественное благо” и “материальная ценность”, все больший объем которых номинируется в виде цифровых активов.
4 Применить выработанные в научном знании классификации или типологии для определения значимых свойств социально-экономических экосистем, в управлении которыми посредством применения цифровых платформ принимают участие государственные институции, представляется затруднительным. Таким экосистемам не обязательно присущи свойства экосистем прошлого периода (государственных корпораций и производственных объединений) – пространственная локализация и иерархическая неконтролируемость [3]. В цифровой среде значение границ нивелируется, вместе с тем при взаимодействии с государственно-частными структурами люди остаются объектом управленческого воздействия, даже если это взаимодействие осуществляется в горизонтально-ориентированном дизайне предоставления государственных услуг [4]. Несмотря на то что резиденты тех или иных юрисдикций могут получать государственные услуги на экстерриториальной и беззаявительной основе, значительная часть таких услуг остается, по сути, обязательством перед государством (оплата налогов, получение прав и лицензий, регистрация актов гражданского состояния и т. п).
5 Функционирование экосистем государственного управления предполагает существенное изменение способов регулирования социальных отношений. На стадии их внедрения внимание уделяется вопросам сбора и анализа больших массивов данных, которые становятся ресурсом поддержки административных процессов. По мере обретения возможности сквозного использования данных и выявления устойчивых закономерностей целью становится внедрение модели взаимодействия людей, устройств и программного обеспечения, которая может стать основой автоматизации бо́льшей части принимаемых решений [5].

Number of purchasers: 3, views: 144

Readers community rating: votes 0

1. Balod K. (Atlantikus). The State of the Future. Production and Consumption in the Social State. St. Petersburg, Delo Publisher, 1906. 192 p. (In Russ.)

2. Osborne St.P., Powell M., Cui T., Strokosch K. New development: “Appreciate–Engage–Facilitate” – The role of public managers in value creation in public service ecosystems. Public Money & Management, 2021, no. 41:8, pp. 668-671. Available at: https://doi.org/10.1080/09540962.2021.1916189

3. Borovskaya M.A., Kleiner G.B., Lyabakh N.N., Masych M.A., Matveeva L.G., Shevchenko I.K., eds. Ecosystems in the space of the new economy. Rostov-on-Don, Taganrog, Southern Federal University Press, 2020. 788 p. (In Russ.)

4. Vargo S.L., Lusch R.F. “Service-dominant Logic 2025.” International Journal of Research in Marketing, 2017, no. 34 (1), pp. 46-67. Available at: https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2016.11.001

5. Wautelet Y. A Model-Driven IT Governance Process based on the Strategic Impact Evaluation of Services. Journal of Systems and Software, 2019, vol. 149, pp. 462-475. Available at: https://doi.org/10.1016/j.jss.2018.12.024

6. Morozova E.V., Miroshnichenko I.V., Ryabchenko N.A. Frontier of Network Society. World Economy and International Relations, 2016, no. 2. pp. 83-97. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2016-60-2-83-97

7. Baranovsky V.G., Ivanova N.I., eds. Global Governance: Opportunities and Risks. Moscow, IMEMO, 2015. 315 p. (In Russ.)

8. Peregudov S.P., Semenenko I.S. Corporate Citizenship: Concepts, World Practice and Russian Realities. Moscow, Progress Tradition, 2008. 447 p. (In Russ.)

9. Sadovaya E.S. Labor Market in the Digital Economy – Prospects for Regulation. World Economy and International Relations, 2022, vol. 66, no. 10, pp. 102-111. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2022-66-10-102-111

10. Tsapenko I.P. Integration of Immigration Societies: An Update of Approaches. Vestnik of the Russian Academy of Sciences, 2020, vol. 90, no. 2, pp. 148-159. (In Russ.) DOI: 10.31857/S0869587320020127

11. Creemers R., Webster G. Personal Information Protection Law of the People’s Republic of China – Effective. DIGICHINA, 20.08.2021. Available at: https://digichina.stanford.edu/work/translation-personal-information-protection-law-of-the-peoples-republic-of-china-effective-nov-1-2021/ (accessed 27.05.2023).

12. Bergeaud A., Cette G., Lecat R. “Productivity Trends in Advanced Countries between 1890 and 2012”, Review of Income and Wealth. International Association for Research in Income and Wealth, 2016, vol. 62 (3), pp. 420-444. DOI: 10.1111/roiw.12185

13. Sadovaya E.S., Tsapenko I.P., Grishin I.V., eds. The Welfare State in the Mirror of Social Transformations. Moscow, IMEMO, 2020. 211 p. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/978-5-9535-0584-0

14. Esping-Andersen G. The three worlds of welfare capitalism. Princeton University Press, 1990. 248 p.

15. Lebedeva L.F. USA: State and Social Policy. Moscow, Nauka, 2007. 269 p. (In Russ.)

16. Nadel S.N. Super Wealth & Poverty. The Nature and Causes of the Widening Gap between Super Wealth and Poverty in the Developed Countries. Indianapolis, 2012. 188 p.

17. Halonen M., Persson Å., Sepponen S. and others. Sustainable Development Action – the Nordic Way. Implementation of the Global 2030 Agenda for Sustainable Development in Nordic Cooperation. Nordic Council of Ministers. 2017. 175 p. Available at: http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:1092868/FULLTEXT01.pdf (accessed 27.05.2023).

18. Xuetong Y. Leadership and the Rise of Great Powers. Princeton University Press, 2019. 280 p.

Система Orphus

Loading...
Up