On China’s Modern Foreign Policy through the Prism of the Concepts of “Dao” and “Shi”

 
PIIS013122270025473-1-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-2-78-92
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of China and Contemporary Asia, Russian Academy of Sciences
Address: 32, Nakhimovskii Prosp., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 2
Pages78-92
Abstract

China's diplomatic approach under Xi Jinping is notably distinct from previous eras. Instead of pursuing the road of peaceful development, China appears to have abandoned its self-positioning as a “ancient civilized country” and has grown increasingly aggressive in the international community. Western academics and journalists have even coined the term “war wolf diplomacy” to characterize this trend. However, the author contends that this transformation is unavoidable since China is in the process of discovering itself, which implies that it is modifying its foreign policy in response to the genuine demands of its own development, defining its diplomatic “dao”. One of the most significant aspects in this procedure is the “shi” and only by accurately assessing, following, and planning the “shi” can the aforementioned duties be completed more effectively and finally achieve the aim of successful rising. In this paper, the author not only discusses classical Chinese philosophical writings in order to select key points from the sages’ thought for analyzing and explaining modern Chinese foreign policy, but also demonstrates some of the more successful theoretical constructions of the Chinese school of international relations theory. The author begins the first part by debating the “Way of the King” and “hegemony strategy”, pointing out that currently China’s foreign policy applies both concepts, with the former principle assisting China in implementing the fundamental principal of “not solving international problems by force”. While the “hegemonic” strategy is largely utilized to give a powerful reaction to external challenges, as indicated by the rising number of (counter)sanctions imposed in recent years. The author wants to present a reasonable explanation for China’s change in foreign policy style in the second half of the paper. According to him, this change represents a sound strategic decision by the Chinese leadership to “act in line with the ‘shi’”. However, because the transformation is still in its early stages, it is not yet feasible to foresee the eventual conclusion, therefore the overall trend in China’s foreign policy today should be judged in a way that does not unnecessarily laud or discredit it.

KeywordsChina, period of Xi Jinping, China’s foreign policy, traditional ideological-political values, the Way (dao), configurations of power (shi), the “Way of the King” (wangdao), the “hegemony” strategy (badao)
AcknowledgmentThe research work was funded by China Scholarship Council (CSC).
Received03.05.2023
Publication date03.05.2023
Number of characters46694
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 ВВЕДЕНИЕ
2 Одной из остро обсуждаемых российскими международниками и китаистами тем в последние годы стала новая внешнеполитическая доктрина Китая при Си Цзиньпине. В частности, широко обсуждается переход от предложенного Дэн Сяопином принципа “держаться в тени, не выпячивая себя” (сянь гуан ян хуэй韬光养晦) к более активному курсу “действовать со всей энергией и не бояться показать себя” (фэнь фа ю вэй 奋发有为)1. На практическом уровне Председателем КНР Си Цзиньпином была выдвинута целая система внешнеполитических идей, которая, в частности, включает инициативу “Пояса и Пути”, идею “сообщества единой судьбы человечества”, концепции “дипломатии великой державы с китайской спецификой”, “нового типа отношений великих держав”, особые подходы к взаимодействию с соседними государствами и т. п. В нынешних условиях, когда, по словам Председателя КНР Си Цзиньпина, “весь мир стоит перед новой обстановкой беспрецедентных изменений, которые происходят раз в сто лет” [1] (цит. по [2]), эти идеи вызывают как постоянное внимание к себе, так и претензии со стороны западных СМИ и международников, утверждающих, что Китай ведет себя все более “агрессивно”. 1. Здесь и далее в статье иероглифы включаются в текст главным образом в тех случаях, когда приводятся речевые обороты или цитаты на вэньяне – классическом письменном языке, который не воспринимается на слух, но иногда применяется в практике коммуникации. Иероглифы опускаются и заменяются транскрипцией там, где иероглифическая запись излишня для читателя, владеющего современным китайским языком. В данном случае для обозначения современных идейных установок изначально были использованы устойчивые идиоматические выражения на вэньяне.
3 С нашей точки зрения, подобные претензии являются свидетельством и в то же время составляющей стратегического соперничества Китая с западными государствами. Более полезным представляется изучение мнений китайских политиков и ученых по поводу внешней политики своей страны. Это позволит познакомиться с иными точками зрения, отличными от привычных интерпретаций, построенных в русле западных теорий и концепций международных отношений.
4 О СВОЕОБЫЧНОСТИ “ПУТИ” ВНЕШНЕЙ ПОЛИТИКИ КИТАЯ
5 Сторонники теории “симбиотической международной системы” (гуншэнсин гоцзи тиси)2 исходят из необходимости построения таких отношений на мировой арене, которые характеризуются взаимной инклюзивностью, взаимной сдержанностью, взаимной выгодой, обоюдным выигрышем и совместным развитием государств [3, p. 48]. Представители данной школы разделяют процесс развития симбиотической системы на три этапа: мирное сосуществование, мирный симбиоз и гармоничный симбиоз [4, p. 5]. С их точки зрения, ни одно государство в условиях современного миропорядка не может заботиться только о себе. Соответственно, при тесном и неизбежном взаимодействии всем государствам приходится думать о том, как наилучшим образом существовать не только им самим, но и другим странам, и исходя из этого разрабатывать свои целесообразные подходы к мирному симбиозу [5, p. 41]. 2. Данная теория, разработанная так называемой шанхайской школой международных отношений, не является доминирующей в китайской системе теорий международных отношений (ТМО), ее построения пока слабо используются в Китае, но в ней можно найти вполне рациональные и полезные подходы и концепты.
6 Определяя задачи Китая в такой системе международных отношений, сторонники указанной теории считают необходимым для него прежде всего определить свой внешнеполитический “путь”. Как сказано в конфуцианском каноне “Ли цзи” (“Записки о ритуале”), “величайшая истина дао заключается в созидании мира, который разделяют поистине все” (да дао чжи син е, тянь ся вэй гун大道之行也,天下为公)3. В “теории симбиотической международной системы” подчеркивается, что осуществление внешней политики должно опираться на осознание превосходства коллективных интересов и действенный координационный механизм для удовлетворения потребностей всего человечества [6, p. 53]. Что касается Китая, то эта идея была воплощена в жизнь, как отмечают сторонники рассматриваемой теории, в инициативе создания “сообщества единой судьбы человечества”, начальная форма которой была выдвинута бывшим Генеральным секретарем ЦК КПК Ху Цзиньтао в докладе на XVIII съезде партии в 2012 г. Его идея заключалась в том, чтобы “по мере стремления к обеспечению интересов своей страны учитывать уместные потребности других государств; подталкивая свое развитие вперед, способствовать совместному развитию всех стран; построить новое, более сбалансированное, более справедливое глобальное партнерство; сплотиться перед общей опасностью; совместно нести ответственность, разделить компетенции и внести вклад в общие интересы всего человечества” [7, p. 47]. Как известно, после XVIII съезда Си Цзиньпин развил, расширил и конкретизировал эту идею: в соответствии с особенностями общения с разными странами и регионами он выдвинул разные вариации понятия “сообщество единой судьбы человечества” (жэньлэй минъюнь гунтунти), такие как “сообщество судеб Китая и стран Африки”, “сообщество судеб Китая–АСЕАН”, “сообщество судеб Китая – Латинской Америки”, “Азиатское сообщество судеб” и т. д. Как бы амбициозно эти формулировки не выглядели, китайские эксперты усматривают в них высокие стремления и сознание ответственности, которую Китай как крупная держава берет на себя за содействие гармоничному совместному развитию себя и других цивилизаций. Можно сказать, что идея создания “сообщества единой судьбы человечества”, по сути, является теоретическим ответом Китая на имеющиеся международные проблемы и частью китайской модели мироустройства. Научный сотрудник Шанхайского института международных исследований Цай Лян оценивает ее как “путь” внешней политики Китая [6, p. 57]. 3. Приведенный здесь авторский перевод вдохновлен той трактовкой выдержки из гл. 9 “Ли юнь” (“Действенность ритуала”) “Ли цзи”, которую предложил советский китаист Ян Хиншун: “Когда шли по великому пути, Поднебесная принадлежала всем” [8, с. 100]. Тем не менее многозначность иероглифов дао (“путь”, “дорога”, “истина” и др.) и син (“движение”, “идти”, “действовать”, “деяние”, “совершать”) дает возможность различных толкований данного отрывка. Версия советского ученого хорошо подчеркивает всеобщность блага, определяемого “великом путем” (всеобщей истиной дао), но берет за основу те комментаторские толкования, которые относят эпоху совершенной гармонии к глубокой древности. Автор исходит из другого понимания “свершения великого пути” (“созидания в соответствии со всеобщей истиной дао”) ‒ как идеала и руководства к действию для всех времен.

Number of purchasers: 3, views: 288

Readers community rating: votes 0

1. Xi Jinping's Speech at the Plenary Session of the 23rd St. Petersburg International Economic Forum (full text). Website of the Embassy of the People's Republic of China in the Russian Federation. 08.06.2019. (In Chin.) Available at: http://ru.china-embassy.gov.cn/ztbd/xjpfe/201910/t20191017_3104953.htm08.06.2019 (accessed 23.11.2022).

2. Karneev A.N. The Significance and Meaning of the Formula for Russian-Chinese Strategic Cooperation “in the New Era”. RIAC, 11.02.2021. (In Russ.) Available at: https://russiancouncil.ru/analytics-and-comments/analytics/znachenie-i-smysl-formuly-rossiysko-kitayskogo-strategicheskogo-sotrudnichestva-v-novuyu-epokhu/ (accessed 24.10.2022).

3. Jin Yingzhong. Symbiotic International Community and China's Peaceful Development. International Review, 2012, no. 4, pp. 43-49. (In Chin.)

4. Yang Jiemian. On the Theories of Foreign Policy for China’s Ongoing Transformation into a Global Great Power: Their Mission and Focus. World Economies and Politics, 2013, no. 5, pp. 4-14. (In Chin.)

5. Hu Shoujun. A Theory of International Symbiosis. International Review, 2012, no. 4, pp. 35-42. (In Chin.)

6. Cai Liang. Symbiotic International System and “Dao”, “Shu”, “Shi” of China's Foreign Policy. International Review, 2014, no. 1, pp. 52-62. (In Chin.)

7. Hu Jintao. Steadfastly Advancing along the Road of Socialism with Chinese Characteristics for Building a Moderately Prosperous Society in All Respects. Report at the 18th National Congress of the Communist Party of China. Beijing, People's Publishing House, 2012. 57 p. (In Chin.)

8. Meng-zi. Translated from Chinese by V.S. Kolokolov. St. Petersburg, Peterburgskoe vostokovedenie, 1999. 272 p. (In Russ.)

9. Shang Yang. The Book of Lord Shang. Translated from Chinese by L.S. Perelomov. Moscow, Ladomir, 1993. 392 p. (In Russ.)

10. Burov V.G., Vyatkin R.V., Titarenko M.L., eds. Ancient Chinese Philosophy. Vol. 2. Moscow, Mysl’, 1973. 384 p. (In Russ.)

11. Zhang Rongming. The New “Way of the King” – The Strategy of China's State Development. Journal of Tianjin Normal University (Social Science), 2015, no. 1, pp. 6-10. (In Chin.)

12. Sima Qian. Records of the Grand Historian. Vol. 8. Translated from Chinese by R.V. Vyatkin and A.M. Karapetiants, Moscow, Vostochnaya literatura, 2002. 510 p. (In Russ.)

13. Jin Fenglin. The Historical End of Hegemonic Politics and the Sail of Kingly Politics. Journal of CCPS (CAG), 2020, no. 6, pp. 78-87. (In Chin.)

14. Pu Xiaoyou, Gill B., Zuenko I.Y., Lomanov A.V., Vee Song Lak. “Any Country, if Cornered, will Fight”. Russia in Global Affairs, 2022, vol. 20, no. 5, pp. 208-229. (In Russ.). DOI: 10.31278/1810-6439-2022-20-5-208-229

15. Yan Xuetong. Leadership and the Rise of Great Power. Princeton and Oxford, Princeton University Press, 2019. 260 p.

16. Fang Jiongsheng. “Limited Counterattack”: China’s Economic Sanctions since 2010. Foreign Affairs Review, 2020, no. 1, pp. 65-87. (In Chin.)

17. Kissinger H. On China. New York, The Penguin Press, 2011. 586 p.

18. Burov V.G., Vyatkin R.V., Titarenko M.L., eds. Ancient Chinese Philosophy. Vol. 1. Moscow, Mysl’, 1972. 363 p. (In Russ.)

19. Sunzi. The Art of War. Translated from Chinese by V.V. Malyavin. Moscow, AST Publishers, 2022. 288 p. (In Russ.)

20. Malyavin V.V. The Configurations of Force (shi) in Chinese Cultural Tradition (Focusing on Martial Arts). Far Eastern Studies, 2022, no. 4, pp. 144-159. (In Russ.) DOI: 10.31857/S013128120021165-2

21. Pan Zhongqi. An Analysis of “Shi” and Its Unique Value for Understanding International Politics and China’s Diplomacy. International Review, 2020, no. 1, pp. 69-100. (In Chin.)

22. Qin Yaqing. Chinese Culture and Its Implications for Foreign Policy-Making. China International Studies, 2011, no. 5, pp. 21-33. (In Chin.)

23. Grachikov E.N. Chinese School of International Relations: On the Way to Big Theories. Moscow, Aspect Press Ltd, 2021. 304 p. (In Russ.)

24. Laozi. Tao Te Ching. Translated from Chinese by Yang Xingshun. Moscow, Medkov S.B. Publisher, 2019. 192 p. (In Russ.)

25. Guiguzi. The Complete Treatises of Guiguzi. Beijing, Thread-Binding Books Publishing House, 2008. 1002 p. (In Chin.)

26. Selected Works of Mao Zedong on Diplomacy. Ministry of Foreign Affairs of the People’s Republic of China, Research Center on Party Literature of the Central Committee of the Communist Party of China. Beijing, Central Party Literature Press, 1994. 658 p. (In Chin.)

27. Selected Works of Deng Xiaoping. Editorial Committee on Party Literature of the Central Committee of the Communist Party of China. Vol. 3. Beijing, People’s Publishing House, 1993. 418 p. (In Chin.)

28. Zhang Zhizhou. “Shi” in International Politics. International Forum, 2008, no. 5, pp. 37-43. (In Chin.)

29. Hu Jintao's Report at the 17th Party Congress (Full Text). 26.10.2007. (In Chin.) Available at: http://www.scio.gov.cn/37231/Document/1566887/1566887.htm (accessed 20.09.2022).

30. Pan Zhongqi. China’s Changing Image and Engagement in World Order in Sujian Guo and Jean-Marc Blanchard, eds. Harmonious World and China's New Foreign Policy. New York/Lexington, Rowman & Littlefield Publishers, 2008, pp. 39-63.

31. Excerpts from Xi Jinping's Discourse on Great Power Diplomacy with Chinese Characteristics. Party History Research and Documents Research Institute of the CPC Central Committee. Beijing, Central Party Literature Press, 2020. 282 p. (In Chin.)

32. Pan Zhongqi et al. Classical Chinese Concepts on International Relations. Shanghai, Shanghai People’s Publishing House, 2021. 536 p. (In Chin.)

33. Yang Jiechi. Promoting the Building of the Community of Human Destiny. People’s Daily, 26.11.2021, p. 6. (In Chin.)

34. Feng Weijiang. On Major Country Diplomacy with Chinese Characteristics in a New Era: Vision, Planning and Practice. Global Review, 2018, no. 10, pp. 13-28. (In Chin.)

35. Men Honghua. Building a New Layout of China’s Diplomatic Strategy for the Future. Exploration and Free Views, 2022, no. 1, pp. 43-50. (In Chin.)

36. Wang Fan. The Future of China‒U.S. Relations: Toward a “New Cold War” or the Restart of Strategic Cooperation? China International Studies, 2021, no. 1, pp. 55-68. (In Chin.)

37. Buzan B. China in International Society: Is “Peaceful Rise” Possible? The Chinese Journal of International Politics, 2010, vol. 3, no. 1, pp. 5-36.

38. Lukyanov F.A. The First Level in Dense Layers. Russia in Global Affairs, 14.09.2022. (In Russ.) Available at: https://globalaffairs.ru/articles/pervaya-stupen/ (accessed 23.09.2022).



Additional sources and materials

1. 国务委员兼外交部长王毅就中国外交政策和对外关系回答中外记者提问中华人民共和国外交部网站202237.

State Councilor and Foreign Minister Wang Yi Answers Questions from Chinese and Foreign Journalists on China's Foreign Policy. Website of the Ministry of Foreign Affairs of the People's Republic of China. 07.03.2022. (In Chin.) Available at: https://www.fmprc.gov.cn/wjbzhd/202203/t20220307_10649045.shtml07.03.2022 (accessed 23.11.2022).

2. 国务委员兼外交部长王毅就中国外交政策和对外关系回答中外记者提问新华网, 2020525.

State Councilor and Foreign Minister Wang Yi Answers Questions from Chinese and Foreign Journalists on China's Foreign Policy and Foreign Relations. Xinhuanet, 25.05.2020. (In Chin.) Available at: http://www.xinhuanet.com/politics/2020-05/25/c_1126027267.htm (accessed 25.10.2022).

3. 大疫情、大变局呼唤大团结、大作为 — 在第三届中国智库国际影响力论坛暨第六届新型智库建设学术研讨会上的主旨演讲.新华网, 2020125.

The Great Epidemic and the Great Change Call for Great Unity and Great Action – Keynote Speech at the Third Forum on the International Influence of Chinese Think Tanks and the Sixth Academic Symposium on the Construction of New Think Tanks. Xinhuanet, 05.12.2020. (In Chin.) Available at: http://www.xinhuanet.com/world/2020-12/05/c_1126825979.htm (accessed 25.10.2022).

4. 商务部令2020年第4号不可靠实体清单规定2020919.

Ministry of Commerce Order No. 4 of 2020. The List of Unreliable Entities Provides. 19.09.2020. (In Chin.) Available at: http://www.mofcom.gov.cn/article/b/fwzl/202009/20200903002593.shtml(accessed 20.09.2022).

5. Annual Report on the Military Power of the People’s Republic of China, 2002. U.S. Department of Defense. Available at: https://oregondigital.org/sets/easia/oregondigital:df72cx47p#page/1/mode/1up (accessed 20.09.2022).

6. 中共中央关于党的百年奋斗重大成就和历史经验的决议北京人民出版社,2021. 90.

Resolution of the Central Committee of the Communist Party of China on the Major Achievements and Historical Experience of the Party over the Past Century. Beijing, People's Publishing House, 2021. 90 p. (In Chin.)

7党的二十大新闻中心举行第四场记者招待会人民网, 20221021.

The Fourth Press Conference was Held in the Press Center of the 20th National Congress of the CPC. People's Daily Online, 21.10.2022. (In Chin.) Available at: http://cpc.people.com.cn/20th/n1/2022/1021/c448334-32548750.html (accessed 25.10.2022).

Система Orphus

Loading...
Up