Employment and Education Policy in Germany in the Context of Digitalisation and “Industry 4.0” Development

 
PIIS013122270023280-9-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-11-50-59
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher, Center for International Security
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 11
Pages50-59
Abstract

The article is devoted to the study of tools to regulate the evolution of the labour market and educational sphere in Germany in connection with digitalization and the development of the “Industry 4.0”. These issues have been studied insufficiently both at the country and cross-country levels, since most of the scientific literature deals mainly with economic and technological aspects of digital transformation, while the role of public policy and the formation of the “digital environment” (including human resources and education) are given much less attention. The paper highlights key features of Germany's digital strategy, such as the development of cyber-physical systems, IT security, and the reliance on public-private partnerships during digitalization. It also analyzes a wide range of projects, initiatives and programs in the field of regulation of the labour market and education, on the basis of which the German Federal Government provides a solution to the most pressing problems and challenges for the country's digitalization. According to the findings of the White Paper “Labour 4.0” by the Federal Ministry of Labour and Social Affairs and of a number of experts in labour market evolution in Germany, these challenges include: the lack of qualified specialists in MINT professions (Mathematik, Informatik, Naturwissenschaften, Technik), specialists with digital skills and knowledge of information and communication technologies; shortcomings in the development of education and digital environment, in particular low levels of technical equipment of schools and other educational institutions; the negative impact of demographics and migration problems in the labour market and employment.

KeywordsGermany, Industry 4.0, Labour 4.0, Education 4.0, digitalization, labour market, regulatory tools
AcknowledgmentThe article has been supported by a grant of the Russian Foundation for Basic Research (RFBR). Project no. 20-011-31492 “Science and Technology Policy in the Context of Society`s Digital Transformation: Global Practices and Russia”.
Received24.11.2022
Publication date28.11.2022
Number of characters30527
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Стратегические перспективы экономического роста различных стран и их технологические возможности в значительной степени определяются как развитием цифровой экономики и связанных с ней технологий (большие данные, интернет вещей, искусственный интеллект и другие информационно-коммуникационные технологии – ИКТ), так и новыми технологиями в промышленности. Сектор ИКТ развивается за счет информационно-коммуникационных услуг и производства соответствующих товаров – электронных устройств, дата-центров, электронных сетей и ряда других, а также – перевода на цифровую основу других отраслей экономики и промышленности. Под термином “передовое производство”, или “Индустрия 4.0” (нем. Industrie 4.0), понимается производство, в котором широко используются компьютерные, высокоточные и информационные компоненты, интегрированные с высокопроизводительной рабочей силой. Одна из главных особенностей развития современной промышленности состоит в том, что она не только стимулирует инновации и поддерживает бизнес-услуги, но и – в ходе цифровизации – превращается в важного генератора и крупного потребителя больших данных в рамках цифровой экономики [1, 2].
3 Цифровизация и развитие “Индустрии 4.0” повышают потребности в высококвалифицированной рабочей силе с навыками, с одной стороны, по работе в современных промышленных секторах, и с другой – в области ИКТ-технологий, а также сбора и анализа данных. Спрос на работников MINT (нем. Mathematik, Informatik, Naturwissenschaften, Technik) или STEM (англ. Science, Technology, Engineering, Mathematics) специальностей1 [ист. 1], которые могут обеспечить более эффективные производственные процессы [1], вырос в ФРГ и других странах ЕС еще более двух десятилетий назад и по-прежнему не снижается [3, ист. 2]. Одновременно в странах-лидерах в области цифровой экономики повышается спрос на специалистов по анализу и защите данных, работе в социальных сетях, программистов и IT-специалистов2 [ист-ки 1, 2]. С учетом взаимного влияния процессов на рынке труда и в образовательной сфере (“Работы 4.0” (нем. Arbeit 4.0) и “Образования 4.0” (нем. Bildung 4.0)) на развитие передового производства и цифровой экономики, в последние годы повышается интерес к исследованиям по этой проблематике. Получила распространение концепция Д. Родрика о развитии промышленной политики для “создания лучших рабочих мест” [4], широко изучаются процессы сокращения занятости в традиционных секторах экономики в связи с роботизацией и цифровизацией [5, ист. 3]. Все более важное значение придается анализу проблем развития человеческого капитала, который способствует росту экономики и технологическим инновациям [6], а также процессам формирования и расширения так называемых экосистем цифровой трансформации, включающих частный и государственный секторы, интернет-экономику, технологии, сферу исследований и разработок, правовые и регулятивные нормы, образование [ист. 4]. 1. К MINT-специальностям относятся математика, информатика, естественные науки и технические науки. В Организации экономического сотрудничества и развития (ОЭСР) принято использовать термин STEM-специальности, в число которых включены более ста профессий в области естественных наук, технологий, инженерии и математики.

2. В странах ЕС на 2015 г. не хватало более полумиллиона специалистов по анализу данных, а к 2020 г. этот спрос мог составлять уже до 3.5 млн. По IT-специальностям в целом в ЕС наблюдается столь же высокий уровень спроса. Следует при этом учитывать, что разработчики программного обеспечения и аналитики данных относятся к двум самым востребованным STEM-профессиям в мире, и прежде всего в странах ОЭСР.

Number of purchasers: 0, views: 248

Readers community rating: votes 0

1. Lichtblau K., Matthes J., Fritsch M. et al. Industry as a growth engine in the global economy. Köln, Institut der Deutschen Wirtschaft, IW Consult GmbH, 2013. 162 р.

2. Vishnevskii V.P. The Digital Economy in the Context of the Fourth Industrial Revolution: Opportunities and Limitations. St. Petersburg University Journal of Economic Studies, 2019, vol. 35, no. 4, pp. 606-627. (In Russ.) DOI: 10.21638/spbu05.2019.406

3. Zaritskij B.E. Paradoxes in Germany: Shortage of Qualified Specialists Against the Background of Growing Unemployment. Vestnik of the Finance Academy, 2002, vol. 23, no. 3–4, pp. 75-85 (In Russ.).

4. Rodrik D., Sabel C. Building a Good Jobs Economy. November 2019. Available at: https://drodrik.scholar.harvard.edu/files/dani-rodrik/files/building_a_good_jobs_economy_november_2019.pdf (accessed 09.03.2022).

5. Warwick K. Beyond Industrial Policy: Emerging Issues and New Trends. OECD Science, Technology and Industry Policy Papers, 2013, no. 2. Paris, OECD Publishing. 57 p. Available at: https://www.oecd-ilibrary.org/science-and-technology/beyond-industrial-policy_5k4869clw0xp-en (accessed 09.03.2022).

6. Bulina A.O., Mozgovaya K.A., Pakhnin M.A. Human capital in economic growth theory: Classical models and new approaches. St Petersburg University Journal of Economic Studies, 2020, vol. 36, no. 2, pp. 163-188. (In Russ.) DOI: 10.21638/spbu05.2020.201

7. Leifels A. Digital skills shortage is hampering German’s SMEs’ digital transformation – is upskilling the answer? Focus on Economics (KfW Research), 03.02.2020, no. 277. 4 p. Available at: https://www.kfw.de/PDF/Download-Center/Konzernthemen/Research/PDF-Dokumente-Fokus-Volkswirtschaft/Fokus-englische-Dateien/Fokus-2020-EN/Fokus-Nr.-277-February-2020-Digital-skills.pdf (accessed 09.03.2022).

8. Talar S. The EU Concept of Digital Economy Against the Internet Economy Model. Staníčková M., Melecký L. et al., eds. Proceedings of the 4th International Conference on European Integration 2018. Ostrava, VŠB - Technical University of Ostrava, 2018, pp. 1500-1513.

9. Giannone D., Santaniello M. Governance by indicators: the case of the Digital Agenda for Europe. Information, Communication & Society, 2018, vol. 22, no. 13, pp. 1889-1902. DOI:10.1080/1369118X.2018.1469655

10. Szeles M.R., Simionescu M. Regional Patterns and Drivers of the EU Digital Economy. Social Indicators Research, 2020, vol. 150, pp. 95-119. DOI: 10.1007/s11205-020-02287-x

11. Nagy H. A role for the state in the digital age. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 2018, vol. 7, no. 5, pp. 2-16. DOI: 10.1186/s13731-018-0086-3

12. Belov V.B. New Paradigm of Industrial Development of Germany – Strategy “Industry 4.0”. Contemporary Europe, 2016, vol. 71, no. 5, pp. 11-22. (In Russ.) DOI: 10.15211/soveurope520164146

13. Supyan N. Big Coalition digital plans. Nauchno-analiticheskij vestnik Instituta Evropy RAN, 2018, no. 2, pp. 159-167. (In Russ.) DOI: 10.15211/vestnikieran2201824

14. Toganova N.V. “Industry 4.0” in Germany: Ideology, Program or Integral View of Economic Processes? Integration and Disintegration Processes in the World Economy and Politics. Global Development, iss. 16. Kvashnin Yu.D., Toganova N.V., eds. Moscow, IMEMO, 2016, pp. 81-89. (In Russ.)

15. Sousa M.J., Wilks D. Sustainable Skills for the World of Work in the Digital Age. Systems Research and Behavioral Science, 2018, vol. 35, no. 4, pp. 399-405. DOI: 10.1002/sres.2540

16. Romanova E.V. Human Resources for the Fourth Industrial Revolution: Experience of Germany. Vestnik Moskovskogo universiteta. Series 6: Economics, 2021, no. 6, pp. 224-246. (In Russ.) DOI: 10.38050/0130010520216.11

17. Supyan N. Atypical Employment in Germany. Contemporary Europe, 2015, vol. 63, no. 3, pp. 58-70. (In Russ.) DOI: 10.15211/soverope320155870

18. Karnitschnig M. 5 questions for Germany’s digital future, Politico, 09.11.2017. Available at: https://www.politico.eu/article/5-questions-for-germanys-digital-future/ (accessed 05.02.2022).

19. Wenkel R. Germany in the digital slow lane. Deutsche Welle, 09.06.2017. Available at: https://www.dw.com/en/germany-in-the-digital-slow-lane/a-39187166 (accessed 05.02.2022).

20. Romanova E.A. Education in Germany - the “domino effect”. Germany. 2012. Vol. 1. Belov V.B., ed. Moscow, Institute of Europe RAS, 2013, pp.126-145. (In Russ.)

21. Schmelzle J. Bericht aus Berlin: Förderinitiative für “Digitale Produktions- und Arbeitsprozesse” ins Leben gerufen. Deutsche Franschiseverband, 13.10.2015. Available at: https://www.franchiseverband.com/blog/2016/03/10/bericht-aus-berlin-unterstuetzung-des-bundes-fuer-den-mittelstand-bei-der-umsetzung-digitaler-prozesse/ (accessed 09.03.2022).

22. Hirsch B. Vorintegration: Mit neuem Ansatz will Deutschland zum Einwanderungsland warden. Focus, 03.03.2020. Available at: https://www.focus.de/perspektiven/gesellschaft-gestalten/aktionsplan-integration-vorintegration-mit-neuem-ansatz-will-deutschland-zum-einwanderungsland-werden_id_11726164.html (accessed 05.03.2022).



Additional sources and materials

1. The most popular STEM professions and competencies. Institute for Statistical Studies and Economics of Knowledge, HSE University, 25.08.2021. (In Russ.) Available at: https://issek.hse.ru/news/499130554.html (accessed 09.03.2022).

2. Digital Strategy 2025. Federal Ministry for Economic Affairs and Energy (BMWi). Berlin, Hirschen Group, 2016. 59 p. Available at: https://www.de.digital/DIGITAL/Redaktion/EN/Publikation/digital-strategy-2025.pdf?__blob=publicationFile&v=9 (accessed 09.03.2022).

3. Weißbuch “Arbeiten 4.0”. Bundesministerium für Arbeit und Soziales, November 2016. 234 p. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/weissbuch-arbeiten-4-0-1838148 (accessed 05.02.2022). 

4. Russia Digital Economy Report. Competing in the Digital Age. Roscongress, 29.05.2019. Available at: https://roscongress.org/en/materials/doklad-o-razvitii-tsifrovoy-ekonomiki-v-rossii-konkurentsiya-v-tsifrovuyu-epokhu-strategicheskie-vyz/ (accessed 09.03.2022). 

5. IKT-Strategie der Bundesregierung “Deutschland Digital 2015”. Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie (BMWi), November 2010. 52 p. Available at: https://www.teletrust.de/uploads/media/DE_IKT-Strategie.pdf (accessed 09.03.2022).

6. Digitale Agenda 2014 – 2017. Bundesministerium für Wirtschaft und Energie, Bundesministerium des Innern, Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur, August 2014. 38 p. Available at: https://www.bmi.bund.de/SharedDocs/downloads/DE/publikationen/themen/it-digitalpolitik/digitale-agenda.pdf?__blob=publicationFile&v=4 (accessed 09.03.2022).

7. E-Commerce. Germany Trade & Invest [n.d.]. Available at: https://www.gtai.de/gtai-en/invest/industries/digital-economy/e-commerce-65482 (accessed 09.03.2022).

8. Germany – Country Commercial Guide. Information and Communications Technology (ICT). International Trade Administration, USA, 04.08.2022. Available at: https://www.trade.gov/country-commercial-guides/germany-information-and-communications-technology-ict (accessed 05.08.2022).

9. Industrie 4.0 – Germany Market Report and Outlook. Germany Trade & Invest, 27.03.2018. Available at: https://www.gtai.de/resource/blob/64500/8b7afcaa0cce1ebd42b178b4430edc82/industrie4-0-germany-market-outlook-progress-report-en-data.pdf (accessed 09.03.2022).

10. Continuing Education and Training in Germany. Getting Skills Right. Paris, OECD Publishing, 2021. 180 p. DOI: 10.1787/1f552468-en

11. Mitten im demografischen Wandel. Statistischen Bundesamt [n.d.]. Available at: https://www.destatis.de/DE/Themen/Querschnitt/Demografischer-Wandel/_inhalt.html (accessed 05.02.2022).

12. Bitkom: Digitalization to wipe out millions of jobs in Germany. Deutsche Welle, 02.02. 2018. Available at: https://www.dw.com/en/bitkom-digitalization-to-wipe-out-millions-of-jobs-in-germany/a-42429668 (accessed 05.02.2022). 

13. Arbeitslandschaft 2025, Studie von der Prognos AG. München, Vereinigung der Bayerishchen Wirtschaft (VBW), 2019. 71 p. Available at: https://fks-plus.de/pdfs/Studie_Arbeitslandschaft-2025.pdf (accessed 05.02.2022). 

14. IT-Sicherheit. Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie (BMWi) [n.d.]. Available at: https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Artikel/Digitale-Welt/it-sicherheit.html (accessed 30.10.2021).

15. Forschungsbericht 526/3. Aktualisierte BMAS – Prognose “Digitalisierte Arbeitswelt”. Bundesministerium für Bildung und Forschung, Februar 2020. 76 p. Available at: https://www.bmas.de/SharedDocs/Downloads/DE/Publikationen/Forschungsberichte/fb526-3-aktualisierte-bmas-prognose-digitalisierte-arbeitswelt.pdf?__blob=publicationFile&v=2 (accessed 30.06.2022). 

16. Bildung in Deutschland 2020. Bundesministerium für Bildung und Forschung. Bielefeld, WBV Media, 2020. 340 p. Available at: https://www.bildungsbericht.de/de/bildungsberichte-seit-2006/bildungsbericht-2020/pdf-dateien-2020/bildungsbericht-2020-barrierefrei.pdf (accessed 05.03.2022). 

17. Investitionen in Bildung steigen deutlich. Die Bundesregierung, 18.11.2020. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/aktuelles/bildungsbericht-1815898#:~:text=Steigende%20Ausgaben%3A%20Die%20Bildungsinvestitionen%20sind%20gestiegen.%20Insbesondere%20der,und%202018%20von%205%2C1%20auf%2010%20Milliarden%20Euro (accessed 09.03.2022). 

18. EXIST – University-Based Business Start-Ups [n.d.]. Available at: https://www.exist.de/EXIST/Navigation/EN/About_EXIST/about_exist.html (accessed 09.03.2022).

19. Berufsbildung 4.0. Bundesministerium für Bildung und Forschung [n.d.]. Available at: https://www.bmbf.de/bmbf/de/home/_documents/berufsbildung-4-0.html (accessed 09.03.2022).

20. Nationale Weiterbildungsstrategie. Bundesministerium für Arbeit und Soziales, Bundesministerium für Bildung und Forschung, Juni 2021. 77 p. Available at: https://www.bmbf.de/de/nationale-weiterbildungsstrategie-8853.html (accessed 05.03.2022).

21. Mittelstand 4.0 - Digitale Produktions- und Arbeitsprozesse. Bundesministerium für Wirtschaft und Energie, Februar 2017. Available at: https://www.mittelstand-digital.de/Redaktion/DE/Downloads/F/Faktenblaetter/faktenblatt-foerderinitiative-mittelstand-4-0.pdf?__blob=publicationFile&v=7 (accessed 09.03.2022).   

22. Mit MINT in der Zukunft! Der MINT-Aktionplan des BMBF. Bundesministerium für Bildung und Forschung, Februar 2019. Available at: https://www.bmbf.de/bmbf/de/home/_documents/mint-aktionsplan.html (accessed 09.03.2022).  

23. Digitale Zukunft: Lernen. Forschen. Wissen. Bundesministerium für Bildung und Forschung, April 2019. Available at: https://www.bmbf.de/SharedDocs/Publikationen/de/bmbf/1/23428_Die_Digitalstrategie_des_BMBF.html (accessed 09.03.2022).  

Система Orphus

Loading...
Up