Islamic Vector In Russian Foreign Policy

 
PIIS013122270022244-9-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-9-64-71
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Chief Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 9
Pages64-71
Abstract

The Islamic vector is a part of Russian foreign policies. Its importance should not be exaggerated, yet it may hardly be ignored. This vector is underpinned by Russia’s striving to establish close relations with the Muslim world and to emphasize the closeness of their interests, as well as to contain the Western domination in the global politics by means of cultivating and promoting common contribution of Russia and Muslim countries to the creation of a new world order based on the principle of multipolarity. The Russian official ideology emphasizes the similarity of traditions and civilizational identities of Russia and the Islamic Ummah. In 2015, Russian president Vladimir Putin said that Russia is a Muslim country. Undoubtedly, it may be considered a propagandist declaration, however it was highly appreciated in the Muslim world. This idea of closeness of Russia and the Islamic Ummah is supported by the Russian Orthodox Church. Patriarch Kirill of Moscow has stressed that the Russian Orthodoxy is more similar to the Islamic tradition than to the Western Christianity. Nonetheless, it is impossible to establish close relations with the Muslim world as different interests of dozens of Muslim countries have to be taken into consideration. Consequently, the Islamic vector in the foreign policy of Russia plays an instrumental role and is deeply linked to its pragmatic – political and economic – goals. The Ukrainian crisis and the deterioration of the Russian–Western relations stimulate Russia’s increased interest in deepening relations with Muslim countries. Yet, there are several obstacles on this path. The first consists in Russia’s inability to provide the much needed economic and financial assistance to Muslim countries on a regular basis and in the required amounts. Russia cannot compete with the Western economies, with which Muslim countries have established long-term relations. Another problem is the pressure that the West, and first and foremost the United States, exerts on the Muslim states in an attempt to make them join the anti-Russian sanctions. In some cases, these attempts may be fruitful, in others – they fail, but they continue, leaving a negative impact on the Russian relations with the Muslim world.

KeywordsIslamic vector, politics, Russia, Organization of Islamic Cooperation, extremism
Received17.02.2022
Publication date23.09.2022
Number of characters26812
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Исламский вектор во внешней политике России есть стремление выстроить особые отношения, взаимопонимание с исламским миром. Он обусловлен несколькими причинами. Во-первых, подтвердить статус РФ как мировой державы, во-вторых, продемонстрировать мусульманам свое отличие от западного мира, представив Россию их естественным союзником. В-третьих, подчеркнуть важный для российской политики евразийский тренд, в котором исламский вектор, хотя и не играет главную роль, зато дает основание для подтверждения важности отношений России с мусульманскими странами, составляющими половину Евразийского экономического сообщества (ЕАЭС) и Шанхайской организации сотрудничества (ШОС).
2

КОГДА ИСЛАМ БЫЛ НЕ НУЖЕН

3 Во внешней политике Советского Союза исламского вектора не существовало. СССР выстраивал отношения с мусульманскими государствами, исходя из их политической ориентации, их места в дихотомии “социализм–капитализм”, стремления преодолеть (опираясь на поддержку Советского Союза) постколониальную зависимость. Религиозная составляющая игнорировалась. Это отражало подход к проблеме религии внутри СССР, где она исключалась из общественно-политического процесса.
4 Все же полностью игнорировать приверженность некоторых народов к исламу советское государство, особенно в начале своей истории, не могло. Сошлемся на принятое в 1917 г. Обращение Совета Народных Комиссаров “Ко всем трудящимся мусульманам России и Востока”, в котором говорилось о “мусульманах Востока, персах и турках, арабах и индусах, всех тех, головами и имуществом которых, свободой и родиной которых сотни лет торговали алчные хищники Европы…”. Это звучало призывом взаимодействовать с “новой Россией”, свидетельством ее готовности оказать помощь мусульманским народам. Несколькими строками выше в Обращении говорилось: “...Отныне ваши (мусульман) верования и обычаи, ваши национальные и культурные учреждения объявляются свободными и неприкосновенными” [ист. 1].
5 Но сближение с мусульманскими странами не состоялось. Тем более что начиная с 1920-х годов большевики взяли курс на подавление религии, в том числе ислама, что немедленно становилось известным за пределами России. Советские мусульмане оказались оторваны от исламской уммы. Одним из доказательств этого может служить то, что в 1946 г. поездка советских мусульман в хадж была отменена, а в 1955 г. в паломничество в Мекку отправилось всего 20 человек. Общее же количество советских хаджи до 90-х годов насчитывало от 850 до 900 мусульман [ист. 2]. Американский ученый Александр Бенигсен писал, что “попытка вдвойне изолировать мусульман СССР от их единоверцев за рубежом и национального прошлого – представляется наиболее оригинальной стороной советской стратегии” [1].
6 После Второй мировой войны Советский Союз стал развивать отношения с мусульманскими странами, оказывая им экономическую, а с 1954 г. и военную помощь. В первую очередь это касается арабских стран, Индонезии, Афганистана. Но советской политике использование исламского фактора было чуждо. Помогая арабам в Ближневосточном конфликте, Москва не обращала внимания на его религиозную составляющую – против Израиля сражались арабы, а не мусульмане. О том, что, например, Алжирское освободительное движение именовалось его вождями “джихадом”, в советской пропаганде не говорилось, как не упоминались заявления арабских политиков об их верности исламу, о единстве идеалов ислама с борьбой за свободу.

Number of purchasers: 1, views: 323

Readers community rating: votes 0

1. Bennigsen A. Muslims in the USSR. Panorama-Forum, Kazan, 1995, no. 3, pp. 108-126. (In Russ.)

2. Baklanov V. Russia and the Islamic World in the First Decades of the XXI Century. Territory of the Historian, 29.11.2018. (In Russ.) Available at http://historick.ru/view_post.php?id=287&cat=11 (accessed 15.03.2022).

3. Seifert A.K. The Factor of Islam and the OSCE Stabilization Strategy in the Eurasian region. Center for Strategic and Political Studies. Moscow, 2002. 49 p.

4. Gafiyatullina I. Patriarch Kirill is in solidarity with Muslims. Spiritual Administration of Muslims of Stavropol Territory. 22.07.2016. (In Russ.) Available at: https://dumsk.com/novosti/novosti-islama/2305-patriarx-kirill-solidaren-s-musulmanami.html (accessed 15.03.2022).

5. Melnikov A. Muslim contribution to Russian "dvovery”. Islam presented as state-forming religion along with Orthodoxy. Nezavisimaya Gazeta, 18.01.2022. (In Russ.) Available at: https://www.ng.ru/facts/2022-01-18/9_522_islam.html (accessed 15.03.2022).

6. Laruelle M. Russia's Islam: Balancing secularization and integration. RUSSIE.NEI.VISIONS, № 125. Ifri, December 2021. 36 p. Available at: https://www.ifri.org/sites/default/files/atoms/files/laruelle_russie_islam_ru_2021.pdf (accessed 15.03.2022).

7. Zhdanov N.V. Islamic concept of the world order. Moscow, International relations, 1991. 216 p. (In Russ.) Available at: http://anl.az/el_ru/kn2014/1-664912.pdf (accessed 15.03.2022).

8. Skrynnikov P. Between the Umma and diplomacy. Nezavisimaya Gazeta. 06.11.2018. (In Russ.). Available at: https://www.ng.ru/facts/2018-11-06/9_10_453_shapka.html (accessed 15.03.2022).

9. Tibi B. The crisis of Modern Islam. A Preindustrial Culture in the Scientific-technological Age. University of Utah Press, 1988. 186 p.

10. Kosach G. Islamic Diplomacy of Russia: Organization of Islamic Cooperation. Religion and Society in the East, 2020, no. 4, pp. 96-126. (In Russ.) DOI: 10.31696/2542-1530-2020-4-96-126

Система Orphus

Loading...
Up